Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund, border collie og flatcoated retriever.


svortevik

Recommended Posts

Det begynner å bli mange år siden vi hadde hund i huset, og nå ønsker vi i familien ett nytt medlem:)

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en blandingshund, en blanding av flatt og bc. Jeg har aldri før hvert borti blandingen mellom disse to, og heller ikke bc, så om noen kan si litt om hva som kreves av mosjon, stell av pels osv når det kommer til en slik blanding hadde jeg satt stor pris på det.

Det som blir vektlagt ved vurderingen vår er følgende:

- Mosjon. Må ikke være for krevende her, men hunden skal så klart få mosjon flere ganger for dagen, både i form av psykisk og fysisk stimulans. Poenget her er at mengden vil variere fra dag til dag.

- Når en er inne må hunden klare å finne roen, ikke være rabiat innendørs som piper, bjeffer og blir stresset av mindre.

- Stell av pels. Ikke noe problem å gre igjennom pelsen en gang i uken, men ser helst at det ikke må gjøres daglig og at den ikke må klippes til stadighet.

- Har to barn i huset, som ofte har besøk. Hunden må så klart være vennlig mot barn som bor her, men også mot fremmede barn.

- Må ikke være for sta og for vanskelig å trene opp. Er som sagt mange år siden vi nå hadde hund, og jeg har ikke hatt hund i voksen alder.

Så jeg lurer enkelt og greit på om blandingshunden jeg vurderer er å starte i helt feil ende, eller om jeg faktisk her kan ha funnet en hund som vil passe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mosjon. Må ikke være for krevende her, men hunden skal så klart få mosjon flere ganger for dagen, både i form av psykisk og fysisk stimulans. Poenget her er at mengden vil variere fra dag til dag.

Du skriver at mosjon ikke må være for krevende. Hva legger du vekt i det? Hvor mye mosjon vil du kunne gi hunden? :angry:

Border collie er en krevende hund, og du kan få "hva som helst". Jeg ville nok styrt unna denne blandingen, selvom mange blandingshunder kan være utrolig flotte hunder. (men det er en grunn til at så mange bc og bc-blandinger blir omplassert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er valp, er vel i dag ca 4 uker, så er ikke leveringsklar før om minst 4 uker.

Av mosjon så blir det jo da en kort luftetur før og etter jobb, så tidlig på kveld vil det bli en lengre tur på rundt en times tid. Dette ser jeg for meg at blir en typisk hverdag med mosjon.

Vil jo under turen bli andre aktiviteten enn å bare gå. Hunden må jo trenes opp osv.

I tillegg vil det jo bli en del lek hjemme, gjemme unna godbiter, leker osv slik at hunden får brukt litt av seg selv når en er inne også.

Helger blir så klar mye større rom for lek ute osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den siste tiden truffet et større antall border collie-blandinger, i parken en dag var det rene "kongressen" med 2-3-4 stykker etterhvert. De var mikset med fuglehund og med retrievere, de jeg husker, og er alle i hendene på "vanlige hundeeiere" og ingen supermenn eller -kvinner. De var ganske forskjellige på et vis, en var helt klin lik en border collie, og eierne fant hverandre over en lengre runde med utveksling av erfaringer...

Jeg tror hvis man vet hva man går til, at dette blir en aktiv hund som kanskje også kan bli litt intens, og så ser veldig nøye på foreldrene - hvordan de er, om de er gode, trygge, fine, sunne utgaver av hver sin rase (far er vel kanskje kjent for eier av moren?), og hva slags start som den som har kullet, "oppdretteren", har gitt hvalpene, så kan det sikkert gå veldig bra.

Ulempen med mange blandinger kan jo være at de ikke får samme gode start, at morens eier som ikke har hatt kull på hund før ikke gir nødvendig sosialisering og stimulans og riktig håndtering i ulike faser mens de fremdeles er hos moren. Eller at foreldredyrene kanskje ikke ville blitt erklært "bra nok" dersom det hadde vært renrasede hvalper det var snakk om, enten det er helse (HD for eksempel) eller atferd (enten det er stress eller frykt).

Så man bør sjekke like godt som på en renraset hund, dersom det er hvalper. Er det eldre hunder, bør man faktisk også finne ut så mye man kan - eller få noen som er litt drevne på å vurdere hunder til å ta en titt. Ting kan komme frem flere måneder etter omplassering dersom det er en eldre unghund/voksen hund, og hvis det viser seg å være negative opplevelser bak der et sted, kan det bli en stygg overraskelse.

Det er vanskelig å vite hva du snakker om når det gjelder "mosjon", og kanskje også å forstå hva andre mener når de snakker om "stimulans". Få hunder TRENGER timesvis med løping ELLER trening, men de trenger kanskje å gjøre noe utover å være uvirksomme hjemme. En hund som er med eier hele dagen kan være ganske happy selv om turen ikke blir den lengste, mens den som skal pakke en hel dags opplevelser inn i én tur om ettermiddagen vil trenge mer kanskje. Så er det jo litt av hvert som skjer i en familie da, kontra hos en enslig eier som kanskje er ganske "fredelig" hjemme alene. Da vi var barn, var hundene våre stødige og trygge - og veldig med på "våre noter", noe som var hyggelig, og som hundene sikkert også syntes var greit tidsfordriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC-blanding er i alle fall velfungerende, vi får se om jeg sier det samme når han blir 1 1/2 år (6 mnd nå), men jeg er ikke redd :)

Vi har brukt mye tid på grunnleggende lydighet, og på ro inne/lek ute, på å gå pent i bånd, være oppmerksom på signaler fra oss, å kunne vente...Men med to barn på 6 og 8 blir det jo litt galskap blandet i det hele.

Min hund trenger tur, men ikke lang tur hver dag, han kan være med på jobb og ligge rolig, eller være alene hjemme. Han har en av-knapp som funker - inne kan han aktivisere seg selv uten at det går utover møbler og innbo, kanin ellerannet løsøre. Han har ikke den store mytiske BC-evnen til å finne på ramp så snart vi ikke har en "fornuftig" aktivitet å tilby ham - og det har heller ikke de to andre BB-blandingen jeg kjenner. Når det gjelder pels er stellet tilnærmet null, litt børsting for kosens skyld, litt klipp mellom tærne. Hvor mye røyting det blir etterhvert vet man jo ikke - det varierer fra individ til individ og verken BC eller flat er av de verste.

Valper er sjønne uansett, så fokuser på foreldre og oppdretter, og velg kanskje ikke den mest gira valpen, men en som kan ta det med ro. Hvis noe ikke stemmer helt, så vent. Disse blandingene er jo ikke akkurat en "skjelden mulighet" :|

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med flere BC-retrieverblandinger og de fleste var i overkant aktive. Noen ganske så stressa, andre velfungerende. Dette er jo to raser som er ganske aktive i seg selv, men her kan du vel kanskje få hva som helst? Samtlige av de jeg har vært borti var i alle fall lettlærte (på godt og vondt) og omgjengelige hunder :| De trengte riktignok mosjon utover "vanlig" turgåing. Da i form av mental stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo har en buhund-Bc mix.

Hun er skjønnheten selv,herlig med mennesker og hunder,men jeg tror det har noe med at hun gikk på hundetreff fra hun var valp.

Det er btw en kjempegod venninne.

Men oppveksten og sosialisering har mye å si.

Hundetreff er også veldig viktige i oppveksten.

Bcmixer er kjent for å være veldig utstødige og jeg ville aldri tenkt på å kjøpe en bc mix.

Men det er meg :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å gå for en ren rase er jo prisen det koster å anskaffe seg en hund. Ligger jo ofte fra 8000 og oppover, mens blandingshunder ligger gjerne fra 2000 og oppover.

Er ikke alle som har råd til å legge ut 8000 for å få seg hund når det kommer en del utgifter underveis i tillegg.

Men så klart, det aller viktigste er jo å få en stabil hund, og når flertallet her ikke ville ha en BC mix selv så er det vel som oftest en grunn til det også.

Jeg får heller være tålmodig framover og se hva som blir tilgjengelig samtidig som jeg legger til side litt ekstra penger.

Takk for alle svar så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blandings tispe på 6 år som er 50% Flat, 25% BC og 25% Sib Husky.

Jeg har gått på skole frem til nå med mye selvstudier så jeg har hatt mye tid til mosjonering, jeg går to turer på 30min, en tur på 1 1/2time og oppover og siste kveldsturen vår er på 45min.

Jeg er veldig glad i å gå turer og mener at hundene har veldig godt av å komme seg mye ut på tur i variert terreng, itillegg så trener jeg endel lydighet på turene våre, det syntes hun er kjempe gøy.

Aktivitere jeg gjør med hun er som regel stallen ca 3 ganger i uken som innebærer mye lek med andre hunder og samvær med hest, mye turer i skogen, litt søk, ca 2 ganger i uken trener hun i svømmebasseng eller vanntredemølle (jeg jobber som fysioterapaut for hunder) og vi trener hobby lydighet.

Når det gjelder hvor mye din hund trenger så er det veldig individuelt fra hund til hund.

Masing inne kommer ofte ann på aktivitet eller hundens naturlige stressnivå, min maser aldri inne, hun sover for det meste.

Stell av pels kommer også ann på hvordan pels hunden din får, men har sett flere Flat/Bc blandinger og de har litt pels.

Jeg er kjempe fornøyd med min blanding og kommer nok til å ville ha Retriever/Bc blanding igjen hvis jeg skal ha blanding, jeg liker at de er med på alt og at de har litt energi.

Her er min blanding:

burs03.jpg

manjobb07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Problemet med å gå for en ren rase er jo prisen det koster å anskaffe seg en hund. Ligger jo ofte fra 8000 og oppover, mens blandingshunder ligger gjerne fra 2000 og oppover.

Er ikke alle som har råd til å legge ut 8000 for å få seg hund når det kommer en del utgifter underveis i tillegg.

Men så klart, det aller viktigste er jo å få en stabil hund, og når flertallet her ikke ville ha en BC mix selv så er det vel som oftest en grunn til det også.

Jeg får heller være tålmodig framover og se hva som blir tilgjengelig samtidig som jeg legger til side litt ekstra penger.

Takk for alle svar så langt:)

Vel, skulle jeg hatt en aktiv blanding som skulle aktiviseres mye både mentalt og fysisk ville jeg nok godt for denne blandingen. Selv om man nok bør være litt på vakt for negativt stress. De blir nok treningsglade, lettlærte, aktive hunder. Men, skulle jeg hatt en grei familiehund som er grei med barn, får en times tur hver dag pluss litt andre aktiviteter så ville jeg nok valgt en blanding eller rasehund det er sansynlig at blir litt roligere (rolig trenger ikke bety lat) og mindre krevende. Når det er sakt kjenner jeg BCer som fungerer fint som vanlige familiehunder uten veldig mye trening også, men sansynligheten for å få en krevende hund av de to blandingene er stor. Da er det bedre å ta seg god tid og finne en rase eller blanding av raser som man mener vil passe sitt liv og hvor mye man vil legge i trening av hund bedre. Det blir mye mindre frustrasjon for alle parter. For det er noe å tenke på at sikkert halvparten av hundene på rundt året som ligger ute til omplassering er blanding med BC... ikke at det trenger bety at det er dårlige hunder, men jeg vil tippe at de som skaffet seg blandingen ikke tenkte godt nok over hva den var blanding av og hvor mye aktivitet (og stress og problemadferd i mangel på nok aktivitet) den kan medføre. Så ut i fra det lille du skriver vil jeg tippe det finnes andre hunder som passer dere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i grunn fått svar på det jeg lurte på, og kan vel da konkludere med at jeg bør ha en mindre aktiv hund.

Men hvilke raser bør jeg da se etter?

Jeg er ikke spesielt glad i små hunder, og det er veldig viktig at hunden er glad i lek, for ingenting er som å leke med en hund:)

Jeg takker hvertfall for alle svar jeg har fått her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden kan kanskje være en god idé. De er litt mer.. passive ofte. Men igjen er det like viktig å finne riktig hund. For noen er nesten litt for myke, kanskje særlig tispene?, og hvis du gjerne vil leke og herje litt, så kan det bli litt mye for noen av dem kanskje?

Men labrador... er det snakk om hannhund, så hadde jeg pikadø heller tatt bc/flat-blandingen; de blir iallfall ikke sånne tunge torpedoer som labradorhanner kan være - er man en "vanlig" hundeeier, synes jeg at jeg ser flere som sliter med labradorhanner enn det virket som om hundeeiergjengen med bc-mikser gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne blandingen høres ut som den kan slå ut begge veier ... Du kan få det negative fra begge raser, og få en hund som er godt over middels krevende ift stimulanse, som blir sent voksen, har lett for å ty til piping og stress. Eller så kan dere få en myk og førerorientert hund som er lett-trent og hyggelig. Men jeg ville nok kikket i andre retninger når du ikke ønsker en så krevende hund.

Når det gjelder dette med penger har oppdrettere av renrasede hunder veldig ofte valper som skal ut på fòr. Det vil si at oppdretter eier hunden på papiret, og dere eier hunden i praksis. Oppdretter vil kanskje ha ett eller to kull på tispen (er oftest tisper som blir satt ut på fòr), og etter det blir hun skrevet over til dere. Dersom dere er interessert i en slik ordning vil dere ofte kunne få hunden gratis, men da forplikter dere dere til å samarbeide med oppdretter når det gjelder utstilling og avl i noen år. Det kan være en kjempegrei løsning dersom man er flink til å undersøke litt på forhånd :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig... så hadde jeg heller ventet litt lenger, spart litt mer, og kjøpt min EGEN hund. Det har jeg gjort siden første hunden jeg hadde for hundreogørti år siden, og aldri ønsket å gjøre annerledes - siden det er mange feller man kan gå, ikke minst som fersk og uerfaren hundeeier. Slike fôrvertavtaler kan være veldig ålreit, eller - som i en annen tråd her inne - så kan du få en oppdretter som skal bestemme om du får bruke halsbånd eller sele på hunden "din" liksom...

Siden du virker såpass uerfaren, kan du risikere å gå rett i fella. Det kan også gå bra, veldig veldig bra, men jeg har hørt MYE rart om forskjellige slike avtaler, for å si det slik. Det er ikke lett å vurdere alltid - om alt man bør tenke på, etc, og hvor krystallklare avtalene må være.

Du kan jo vurdere andre raseblandinger eventuelt, og så vet jeg ikke om prisen på for eksempel golden kan variere litt? Men som sagt... eie hunden selv er veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke ønsker en svært aktiv hund så ville ikke jeg valgt den blandingen. BC er en svært krevende rase, og flat er også en veldig aktiv retriever. Begge rasene har tendenser til å lage seg egne oppgaver dersom de ikke blir stimulert nok og disse oppgavene kan være veldig slitsomme som eier. Golden har jeg inntrykk av er litt mer laidback, den har ikke så lett for å "koke over" som jeg synes BC og Flat har. Jeg personlig ville ALDRI hatt en blanding av BC og Flat, selv om jeg liker begge rasene godt i utgangspunktet. Du vet veldig lite om hva du får, som jeg skrev i et tidligere innlegg, du kan få det verste fra begge raser med alt det innebærer. Spesielt som førstegangseier ville jeg spart opp penger til en renraset hund, eventuelt kikket på omplasseringssider (seriøse! eks www.charlottes.no eller www.brukshunden.net). Da vil du kunne vite mye mer om hva du får, både når det gjelder temperament, helse, aktivitetsbehov osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en nabohund engang som så ut som blanding av Border og flat... Nydeligere og snillere hund skal du lete lenge etter.. Naboen tok ikke av seg hunden, så den var hos oss nesten hver dag.. Å da kunne den løpe og løpe i timesvis.

Jeg elsket den hunden og brukte mye tid sammen med den. Den var i alle fall veldig aktiv.. Gik løs døgnet rundt og tror at den sjeldent var hjemme hos sin opprinelige eier.

Så fikk den valper. 3 stykker.. Skjønne småe krek. Hun tok med seg valpene til oss.. Vi klapte og styrte med dem. Den hunden var den snilleste og beste hunden jeg noen gang har kjent. Til slutt, slutten den og komme. Eieren fortalte at de trodde hun hadde stukket av etter at valpene ble solgt. Jeg for min del tror at de skjøt den eller no...

Jeg tror kombinasjonen din kan bli verdens beste hund, men det kommer mye ann på eier. Bare tenk deg at jeg var ganske liten på den tida og hunden valgte selv å komme hit. Hun var aldri i bånd eller noen ting.. Fine hunden.

Men den hunden krevde mye aktivitet, som den løste selv, siden eieren tok seg tydeligvis ikke av seg. Hunden ødela ting, som for eksempel sakkosekken vår osv.. Det ble kuler på hele gulvet :flowers: Men vi var glad i henne uansett.

EDIT

Og siden du spør om dette:

Hva som gjør golden til ett bedre valg enn blanding mellom flatt og bc?

Så tror jeg ikke at du er erfaren nok. Visst du ikke ønsker en for aktiv hund, så STYR unna border collier. De er avla for å gjete dagen lang. Det er vanskelig å forutse hvordan blandinger blir. Men det er en grunn til at mange border collie blandinger blir omplaserte ja.

Jeg for min del angrer på at jeg valgte å kjøpe blanding for mange år siden. Ikke mistforstå, jeg synes min er verdens beste hund. veldig snill og grei. Men neste hund SKAL være renraset med stamtavle og det skal være gjennomtenkt. Min var et impulskjøp.. Men er glad i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel det beste å høre på dere her inne og heller se på alternativer. Golden er jo en kjempe fin hund det også, og da spesielt den som er mer gyllen i fargen og ikke helt lys. (Min mening) :flowers:

Stamtavle osv, hvor mye har slikt å si, og hvor mye bør jeg vektlegge at stamtavle følger med?

Hva bør jeg egentlig forsikre meg om når det kommer til kjøp, hva bør jeg vektlegge og få undersøk på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Da er vel det beste å høre på dere her inne og heller se på alternativer. Golden er jo en kjempe fin hund det også, og da spesielt den som er mer gyllen i fargen og ikke helt lys. (Min mening) :flowers:

Stamtavle osv, hvor mye har slikt å si, og hvor mye bør jeg vektlegge at stamtavle følger med?

Hva bør jeg egentlig forsikre meg om når det kommer til kjøp, hva bør jeg vektlegge og få undersøk på forhånd?

Vel, i utgangspunktet kan du jo si at en stamtavle ikke betyr så mye hvis du ikke er interessert i utstilling, å konkurrere i andre hundesporter eller drive avl. Men, på den andre siden kan jeg overhode ikke se noen grunn til å betale for en rasehund som regnes som en blanding. Rasehunder uten stamtavle er per def en blandingshund og har ingen flere rettigheter enn en blandingshund. På den andre siden mener jeg alle seriøse oppdrettere avler på registrerte og godkjente hunder. Derfor ville jeg i utgangspunktet blitt usikker på en oppdretter som avler uregistrert. Hvorfor gjør man det? Er ikke hundene godkjente av raseklubben? Har de feil og mangler som gjør at de ikke får valpene registrert? Man vet jo ikke, men jeg ville blitt veldig skeptisk. Skal du kjøpe rasehund, gå for en registrert valp.

Og hva du bør vektlegge og undersøke på forhånd; hundenes helse, både valpenes mor, far, deres søsken og tidligere kull. Skjekk ihvertfall HD og AD. Hvilke andre sykdommer man bør være obs på ved golden vet jeg ikke, men hør med folk som kan rasen. Ring f.eks. valpeformidlinga i klubben. Her er en link til norsk retrieverklubb. Hundenes mentalitet er viktig. Hilse på foreldrene, ihvertfall moren. Hilse på oppdretterne. Har du en god følelse for oppdrettern og føler du kan stole på h*n? Og personlig, hvis jeg skulle kjøpt golden ville jeg prøvd å finne valp fra linjer som ikke er så veldig tunge i kroppen. Men det er nå meg. Helse og mentalitet er etter min mening det aller viktigste for en vanlig familiehund.

Men, hadde jeg vært deg ville jeg ha satt meg ned og tenkt over hvilke egenskaper jeg vil ha i hunden, hvilket aktivitetsnivå, hvilken størrelse, hvor mye pelsstell du syns er greit osv. Og så sett hvilke raser som passer til dine kriterier. Skal du ha blandingshund ville jeg gjort noe av det samme, og sett på hvilke raser valpen er blanding av. Men på blandingshunder er det mye mer usikkert hva man får fra hver rase og hvordan kombinasjonen blir. Men mange flotte hunder er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Setter vil jeg ikke anbefalle. Dette er jakthunder som er flotte til det, men de er krevende hunder. Jeg personlig syns man bør jakte eller drive et veldig aktivt liv (fysisk) om man skal ha rasen uten å jakte med dem. Settere er krevende på en helt annen måte enn BCen som ble nevnt tidligere her. De er fysisk krevende, ganske strie og har en tendens til å stikke av/løpe langt hvis de ikke får det de trenger. Får de det de trenger er de derimot flotte hunder! Prøv å styre unna jakthundene, med unntak av en del av de apporterende jakthundene (som retrieverne). Prøv også å styre unna de mest utprega gjeterhundene.

Hvor stor hund vil du ha?

Edit: Var det Nova Scotia Duck Tolling Retriever som var den Canadiske rasen? Eller toller som den stort sett blir kalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser bør jeg se på som kan være passende?

Av størrelse på hund så må det vel bli en middels stor hund. Både flatt og golden er helt ypperlig, men ikke større en dette.

Vil helst at hunden ikke blir for liten heller, så en middels stor hund tror jeg vil være ideelt.

Ser der er en god del golden som er tilsalgs, men de virker jo mer eller mindre hvite de fleste av dem. Er gyllen\brun mer sjeldent innen denne rasen? Har aldri tenkt over det før og alltid trodd at begge deler var like vanlig.

Men kom gjerne med flere forslag til raser som kan være passende, eventuelt hvilke blandinger som jeg bør vurdere.

Har så langt slått fra meg alt som inneholder BC, flatt og setter. Kommer nok med flere spørsmål her etterhvert som jeg finner hunder som kan være aktuelle:)

Grunnen til jeg lurte på setter var at jeg fant en annonse på finn:

Far er en nydelig renraset gordon setter med flott gemytt.

Mor er en herlig krysning mellom renraset irsk setter og renraset golden retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...