Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilsynelatene hjemløs katt.

shile

Recommended Posts

Hei, jeg har et spørsmål som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

Jeg har ofte de siste par årene hatt kontakt med en liten svart katt som jeg tror lever ute. Den er liten, med sort pels og gule øyne, pelsen har så mange og store floker at den sannsynligvis skulle ha vært barbert, jeg tror nesten ikke at det er en centimeter av katten som er flokefri, i tilegg til det er den mager og har også hatt flått på seg.

Samtidig er den ekstremt kontaktsøkende overfor mennesker og jeg ser stadig at den "klenger" seg på skoleelever og andre mennesker som går forbi. Det er en veldig fin liten katt som ser ut til å ha et utmerket gemytt, nylig undersøkte jeg pelsen grundig og katten hadde ingenting imot det - altså er den vant til å bli håndtert. Den har ingen ID-merking eller lignende.

Hvordan kan jeg går fram her. Jeg ønsker å hjelpe katten, men kan ikke være hundre prosent sikker på at den ikke har noen eier selv om jeg anser det for overveiende sannsynlig at denne har levd ute noe år. Hvordan undersøker man slike ting på best mulig måte?

Hvis det skulle vise seg at katten ikke har noen eier kunne jeg også godt tenke meg å ta meg av den selv, få ordnet pelsen og få den sterilisert. Jeg har hatt katter tidligere og synes det er synd at en katt med et så flott og kjærlig gemytt skal behøve å leve på gata i den tilstanden den er nå.

Jeg har allerede tatt kontakt med dyrebeskyttelsen, men har ikke fått noe ordentlig svar. Jeg vet at de har mye å gjøre, så det er ikke sikkert at de kan gripe inn her.

Er det noen som har noe råd/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett noen slik katter opp igjennom årene.

Klumpete og fæle og tilsynelatende uten hjem.

Flere av de har faktisk vist seg å ha eiere og ett sted å bo.

Alikevel er jo en katt som er så full av klumper at den plages av det (og det gjør de ganske fort for klumper lugger)

helt klart i mine øyne vanskjøtet.

Hvis du har sett at den over lengre perioder gått slik uten at noen har rensket opp i pelsen dens så hadde det nok vært best for katten å komme og bo hos deg istedet. Eierne kan umulig bry seg stort uansett.

Du klarer ikke å få tatt bilde av den da? Henge opp noen lapper på nærbutikken etc. for å se om noen kjenner den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har observert den katten i to-tre år. Den har stort sett holdt til i det samme området hele tiden, rundt en bensinstasjon og en restaurant.

Jeg har prøvd å spørre meg litt for, men det er ikke så lett å få informasjon. Et annet problem er at jeg ikke bor i området, jeg går bare på skole der, så jeg pendler 50 minutter hver vei.

Likevel treffer jeg katten 90 % av de gangene jeg går fra bussen og til skolen.

Vanligvis er jeg ikke typen som har energi til å engasjere meg i alle hjemløse dyr, men det er noe spesielt med denne katten.

Den treffer hjerterota mi, for den er alltid så hinsides glad og lykkelig når noe stopper for å prate med den.

Katter med tover og klumper ser man ofte og noen av dem har eiere. Og det trenger ikke alltid å bety vanskjøtsel, det kan også være at katten har rømt. Men noen sier meg at det ikke gjelder denne, den har sannsynligvis vært alt for glad i menneskene sine til å ha stukket av. Og dersom den virkelig har vært vanskjøttet, ville den nok ikke ha vært så glad i mennesker heller.

Så jeg antar at den på et aller annet tidspunkt har blitt overlatt til seg selv. Den er heller ikke sterilisert, for første gang jeg mætte den var den drektig. Vil helst ikke tenke på hvor de ungene har blitt av...

Et annet problem er at jeg har en samboer som (påstår) han ikke liker katter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...