Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gjøre bildene mindre...

Aussieglis

Recommended Posts

Jeg bruker ikke Photoshop Elements men Photoshop og jeg bruker "crop" og så "resize".

Er det jeg og gjør, og det tar jo kjempe lang tid, spesielt hvis bildene enda er ganske store etter å ha blitt croppet. Man må bla opp og ned, justere bildet mindre, bla opp, justere bildet enda mindre osv.

Sliiitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Knappen ser slik ut i Photoshop

Og den har vært lik i alle andre billedbehandlingsprogram jeg har brukt tidligere. Elements har jeg ikke startet på enda (er veldig fornøyd med Photoshop enn så lenge) :blink:

Er det jeg og gjør, og det tar jo kjempe lang tid, spesielt hvis bildene enda er ganske store etter å ha blitt croppet. Man må bla opp og ned, justere bildet mindre, bla opp, justere bildet enda mindre osv.

Sliiitsomt!

Hvor store da? Jeg tar bilder som ligger på rundt 5Mb pr stk og sliter lite med det, men kanskje problemet er at du egentlig skulle ha hatt mer RAM på maskina di? (sånn i forhold til hvor lang tid det tar)

"Bla opp og ned"? Du har jo sikkert en %-visning av bildet? da er det jo bare å endre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den image minimizer saken er ikke for Vista, er den vel?

Jeg bruker et program som heter FastStone Image Viewer jeg.. der kan man minimere x antall bilder samtidig. Funker helt greit så lenge den "minimizer" saken jeg hadde på XP før, ikke funka på Vista...

Edit: Ser at det er kommet en for Vista nå.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har en haug med bilder jeg vil forminske slik at de f eks kan sendes på mail, evt legges på nett, så kjører jeg dem gjennom det som kalles Automate i Photoshop. File --> Automate --> Web Photo Gallery. Der kan du velge både størrelse og oppløsning (alle bildene får da enten samme bredde, samme høyde og samme oppløsning ut fra hva du velger). Jeg vet ikke om dette er en funksjon i Elements, men.... Det produseres da et webalbum, der de forminskede bildene blir lagt i en egen katalog. Derfra kan jeg hente dem og sende på mail/legge på web etc.

Det er forøvrig lurt å ha gått gjennom bildene først for å beskjære og rette dem opp litt - og med det samme man gjør det går det jo forsåvidt fort å forminske dem manuelt også da - når man har fått treninga på det :angry:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å legge inn actions som du kan velge, slik at du med ett trykk f. eks: "auto color + auto contrast + image size". Hvilke ting du vil ha med i actionen velger du selv.. Kan jo f. eks bare ha størrelse og oppskarping.. På den måten slipper du å gå innom menyen manuelt på alle punktene for hvert eneste bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Jeg bruker et program som heter FastStone Image Viewer jeg.. der kan man minimere x antall bilder samtidig. Funker helt greit så lenge den "minimizer" saken jeg hadde på XP før, ikke funka på Vista...

*klippe*

Hvordan gjør du det med FastStone? Bruker den jeg også, men har ikke funnet ut hvordan jeg forminsker flere bilder samtidig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med FastStone? Bruker den jeg også, men har ikke funnet ut hvordan jeg forminsker flere bilder samtidig ...

hmm, skal prøve å forklare

Åpne FS og finn mappa med bilder du vil minimere

Marker de bildene du vil minimere

trykk på konvolutten oppe på verktøylinja (den email saken)

Velg størrelse på bilder, om du vil ha ramme, navn osv og trykk COPY TO

Velg mappe du vil lagre bildene i og klikk COPY

Da har du fått en minimert kopi i den valgte mappa :lol:

Håper du skjønte denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...