Gå til innhold
Hundesonen.no

Velkommen hjem, lille Aynï!

Huldra

Recommended Posts

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Caroline: det navnet likte typen veldig godt! :|

Nå kjører vi og henter henne, lille snuppa vår! Kjempespennende! Tar vel sin tid før det blir en oppdatering her nå med mindre hun slukner som et lys med en gang hun er her (tvilsomt), men håper å få skrevet litt i kveld. :P Aynï har forresten fått seg egen side på hjemmesiden nå, den blir nok oppdatert etterhvert som vi blir enda bedre kjent med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig liten snuppe og vakkert navn. Når du setter ¨over ien, mener du da at trykket skal være der? Da ville jeg skrevet Ayní, men det er jo fordi jeg er "litt" latinisert :| .

¨, som jeg ikke husker hva heter er vel her en form for lydskrift som brukes for ord fra...(jeg nevner i fleng) indisk, kinesisk, quechua... Veldig søtt med den skrivemåten, og det passer flott til en liten, litt heftig men gullig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig liten snuppe og vakkert navn. Når du setter ¨over ien, mener du da at trykket skal være der? Da ville jeg skrevet Ayní, men det er jo fordi jeg er "litt" latinisert :ahappy: .

¨, som jeg ikke husker hva heter er vel her en form for lydskrift som brukes for ord fra...(jeg nevner i fleng) indisk, kinesisk, quechua... Veldig søtt med den skrivemåten, og det passer flott til en liten, litt heftig men gullig hund.

Ja, jeg vet at det nok burde vært stavet annerledes, og at ï bør stå i forbindelse med en annen vokal, slik at lyden da blir skilt ut fra den andre vokalen slik at det ikke blir en diftong. Men jeg synes at ï er en så vakker bokstav, så derfor ble det sånn! :closedeyes:

Nå er vi forresten kommet hjem, ja. Bilturen hjem gikk greit, hun peip pittelitt. Satt i fanget hele tiden og var vel dautrøtt stakkars. Hadde vært ute med de andre hundene, og det var besøk av en familie med to små jenter, og de hadde jo kost og lekt med de (med tilhørende hyling fra jentene siden valpetenner jo er ganske skarpe..). Så stod stalldøren åpen, så de hadde vært der, og de hadde også vært en tur i hestehengeren og lekt seg i sagflisen, så de så jo ikke ut noen av de! :wub: Så Aynï var fryktelig trøtt, stakkars. Hun ville forresten gjerne sitte sånn at hun hadde utsikt ut da vi kjørte, og aller helst på skulderen. Det blir nok bur fra nå av tenker jeg, men jeg liker å ha valpen i fanget den første turen, og ha mulighet til å se hvordan den reagerer.

Stakk innom Rema på veien hjem for å kjøpe noen småting, og jeg og Aynï stod utenfor og ventet. Hun rullet jo nesten rundt mens hun prøvde å klø av seg det ekle ekle halsbåndet, men ble lett distrahert da hun så folk som gikk forbi; da styrtet hun etter de og skulle hilse. Så kom det en dame som var såå begeistret for henne; "Det må jo være verdens miiiinste hund..!" ropte hun, og kom og fikk hilse.

Så kom vi hjem og jeg og typen gikk inn til Tulla i tur og orden og hilste på henne og lot henne få lukte på oss. DET luktet interessant, det! Aynï fikk gjøre seg litt kjent i hagen, og så slapp vi Tulla ut. Gikk kjempebra; Aynï holdt på å leke med en punktert ball (som er dobbelt så stor som henne) sammen med Bjarte, da Tulla kom og snuste på henne. Hun oppdaget vel ikke helt hva som skjedde til å begynne med, men da hun så den digre hunden Tulla, ble hun nok litt paff ja. Hun satt seg boms ned og bare så på henne, var ikke så høy i hatten da. Og Tulla på sin side stod der og logret på sitt mest vennlige vis og prøvde å overbevise henne om at hun var snill. Dumme Tulla, etterhvert som Aynï ble mer trygg i trøyen, skulle Tulla leke. Hun skjønner ikke at så små valper ikke er noe særlig å leke med, så hun prøvde å daske litt på henne med labben og å dytte på henne med snuten. Lille snuppa trillet rundt ved en anledning, ellers har vi unngått det aller verste. Tulla hører godt etter, så når jeg sier hun må gi seg og være forsiktig, så gjør hun det. Trodde egentlig det ville bli verre, men så langt så bra. :P Det er rart å se hvordan Tulla oppfører seg med sånne yngre hunder; hun GÅR, virkelig går rolig og behersket; verdig og voksent. Hun var jo sånn med Ymer krisehjemshunden også; tydelig demonstrerte at her hadde hun kontrollen, roen og selvsikkerheten på plass, og her skal vi være rolig og stille og oppføre oss fint. Samtidig slipper/slapp hun seg løs, og vil gjerne leke. Var jo greit nok med Ymer, men med Aynï er det nok litt tidlig enda.. Hun må i alle fall bli varm i trøya først!

Deretter gikk vi inn, lagde oss litt mat, og etter at Aynï hadde lekt litt med en pipeleke, la begge hundene seg ned under bordet ved siden av hveradre, og sovnet. Nå har de flyttet litt på seg, så nå ligger Tulla her ved siden av meg i sofaen, og Aynï som ikke kommer opp selv enda, ligger ved foten min. :icon_redface: Nå gleder jeg meg bare til å tørke tiss og bajs og fjerne valpetenner fra sokkene mine! :P Håper på en valpetid med bitemerker oppetter armene og masse sprell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo! Jeg har to hunder med næringsvett! :icon_redface: Aynï kastet seg over maten sin, og nå er hun kulerund! Tulla fikk litt hun også, og så fikk hun slikke restene, så da er hun også godt fornøyd. Mat på denne tiden av døgnet, liksom? Hun pleier jo vanligvis å få kun om kvelden, og noen ganger om morgenen, så dette er vel himmel på jord for hennes del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet har ligget litt på lading nå, men det har tydeligvis kort levetid, så nå har hun lagt seg til for å sove igjen.. Tisset ute to ganger, og inne en gang på avisene jeg har lagt ut. Flinke Aynï! Bilder må jeg prøve å få tatt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, jeg så dere ute på tur for 2 min. siden! Så utrolig liten og søt hun er!

Som du spionerer da! :wub::icon_redface: Ja, hun ER søt! Og det var veldig rart å gå med halsbånd, måtte helst klø seg, men da hun fant ut at jeg og Tulla etterhvert forsvant vår vei, måtte hun klø litt mens hun gikk, og det gikk jo så som så.. :rolleyes:

Til nå har hun vært en drømmevalp! Ikke engang snille Tulla kan måle seg med henne; jeg trodde jeg var heldig da jeg hadde Tulla som valp; hun var veldig enkel, men dette er jo bare barnemat i forhold.. :ahappy: Tror nesten jeg kunne hatt tre, jeg.. :closedeyes: Men det går seg vel til; om noen dager eller uker (eller kanskje allerede i morgen) henger hun i alt som finnes av tær og klær.. Hun har tisset og bajset ute, og inne har hun tisset to ganger på aviser vi har lagt ut, så foreløpig null vasking, gitt. Nå skal vi legge oss, håper hun roer seg ved siden av sengen min; har tenkt å legge oppi en varmeflaske med pels på, for det kan være litt kaldt på soverommet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du spionerer da! :icon_redface::ahappy: Ja, hun ER søt! Og det var veldig rart å gå med halsbånd, måtte helst klø seg, men da hun fant ut at jeg og Tulla etterhvert forsvant vår vei, måtte hun klø litt mens hun gikk, og det gikk jo så som så.. :rolleyes:

Haha, jeg kjørte forbi dere i svingen ved follokiosken. Så ut som det var veldig spennende å følge med på bilen som kjørte forbi! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige lille Aynï som bare er snill og flink :rolleyes:

Som sagt, noen ganger dytter skjebnen deg i rumpa og da skal du høre på, ikke sant?

Å så morsomt det blir framover da, og så fint at Tulla bare er god og grei!

Livet er deilig, ikkesant? :icon_redface:

Gleder meg til flere bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kjørte forbi dere i svingen ved follokiosken. Så ut som det var veldig spennende å følge med på bilen som kjørte forbi! :P

Det VAR dere, ja?! Jeg kjenner ikke igjen folk i mørke biler midt på natta, haha! :P Og ja, hun ER virkelig virkelig liten. Skikkelig knøtt-liten!

Herlige lille Aynï som bare er snill og flink :rolleyes:

Som sagt, noen ganger dytter skjebnen deg i rumpa og da skal du høre på, ikke sant?

Å så morsomt det blir framover da, og så fint at Tulla bare er god og grei!

Livet er deilig, ikkesant? :P

Gleder meg til flere bilder

Hehe, du og den skjebnen, altså! :P Til nå har vi møtt på få problemer, hadde vel nesten trodd det ville vært verre enn dette, både med tanke på valpestreker og hvordan det skulle gå med hun og Tulla sammen, men alt har gått strålende, og jeg kan ikke klage på noe (bortsett fra at Tulla i begynnelsen ville leke med henne, men men..).

Hun våknet i dag halv ni, peip litt, så jeg tok ned hånden til henne (hun ligger i valpegrind ved siden av sengen), mens jeg forberedte meg på å stå opp. Men hun sluttet, og dermed sovnet jeg, så da sov vi helt til hun våknet igjen ti på halv elleve! :P Hadde ikke stilt klokka, for av erfaring vet jeg at valper piper når de vil stå opp og begynne på dagen, så jeg tenkte den startet vel tidlig nok en søndag uansett, men den gang ei..! :flowers:

Det ligger en del bilder i galleriet på hjemmesiden hennes :P

Svarer for deg jeg, Huldra *knis*

Helt i orden! Holder akkurat på å laste inn noen nye bilder fra i går og i dag, så hvis jeg får tid før hun våkner igjen, så blir det vel flere bilder der snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo å nevne at hun er nydelig, jeg har sett alle bildene på hjemmesiden :flowers: Søt liten dame!

Hehe, du tok det kanskje for gitt at jeg skjønte det automatisk..! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helskjønn :flowers: Blir ikke akkurat mindre valpesyk av dette, men siden det er en kronisk lidelse kan jeg like gjerne be om flere bilder :P

Og flere bilder er det akkurat blitt! Har lagt ut to nye album i galleriet på hjemmesiden; det ene hvor Aynï er klatremus; hun likte ikke helt valpegrinden vi hadde laget til. Planen var å ha henne der når vi etterhvert skal begynne å trene på å være alene, og å sove der på natten (mest for å skjerme henne fra Tullas voldsomme lekne labber mens hun enda er så lita; det er rått parti med et par kilo mot noen og tjue). Men det var slett ikke stas med egen grind, nei! Kan skjønne jeg ikke kunne sitte i sofaen fire meter lengre borte og bare se på henne! Bortskjemt har hun blitt; hun er jo vant til å være i valpegrind fra oppdretter, men en halv dag, og vips høres hun ut som en stukken gris! <_<

Ble noen agilitybilder av Tulla også, men det får dere bare tåle.. :closedeyes: Og så har jeg prøvd å tatt noen bilder av begge to sammen, men det var ikke så lett å få frem størrelsesforskjellen på de, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...