Gå til innhold
Hundesonen.no

Velkommen hjem, lille Aynï!


Huldra

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg lagt ut bildene jeg tok sist søndag i galleriet på hjemmesiden, hele fire album av Aynï som bør stille noe nysgjerrighet.. :angry: Beklager dårlig kvalitet på noen av bildene, men kameraet ville slett ikke samarbeide med meg den dagen.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Spennende navnevalg, jeg fikk faktisk på skole med en som het det en gang i tiden :angry:

Hun er nydelig! :lol:

Gjorde du? Jeg har aldri hørt det før (bortsett fra på kinesisk, da). Og jeg som trodde jeg var så original.. :rolleyes::P Hvor kom hun fra, hun (han?) som het det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du? Jeg har aldri hørt det før (bortsett fra på kinesisk, da). Og jeg som trodde jeg var så original.. :rolleyes::P Hvor kom hun fra, hun (han?) som het det?

Hmm.. Jeg er 99% sikker på at hun kom fra India faktisk. Stakkars jente måtte høre mange kreative uttaler når lærere skulle lese opp navnet hennes :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg er 99% sikker på at hun kom fra India faktisk. Stakkars jente måtte høre mange kreative uttaler når lærere skulle lese opp navnet hennes :angry:

Ble det skrevet sånn også?? Steike meg, jeg gidder ikke revurdere altså! :P Men seriøst; det er da ikke SÅ vanskelig å uttale? :lol: (Bare noen ikke våger seg med noe a la Anny eller noe, for da blir jo også trykket på helt feil sted..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det skrevet sånn også?? Steike meg, jeg gidder ikke revurdere altså! :angry: Men seriøst; det er da ikke SÅ vanskelig å uttale? :P (Bare noen ikke våger seg med noe a la Anny eller noe, for da blir jo også trykket på helt feil sted..)

Samme skrivemåte ja :lol: Jeg synes ikke det er vanskelig å uttale, men tydeligvis var det ikke like lett for alle :no:

Uansett, jeg har kun hørt navnet på denne ene person, og aldri på hund. Liker navnet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avdelingen for unødige ting å drive med når man burde lagt seg: Tre treff i telefonkatalogen - da skrevet med vanlig "i". På internett var det vanskelig å få treff med denne spesielle "i"en, "ï" som du skriver.

Men med "i" på slutten får man opp mye artig, som denne:

http://www.ayni.org.pe/en_principal.htm (AYNI is a Quechua word meaning cooperation and solidarity)

Søker man med anførselstegn rundt navnet på google, altså "aynï", DA får man opp akkurat denne stavemåten viste det seg nå! Da får man treff på alt fra

The Cambridge History of Egypt:

"Badr al-Dïn al-'Aynï (761-855/1361-1451) also combined a career as public teacher and fiqh scholar with a professional interest in history". Tyrkisk?

Og i South Asian Residual Vocabulary Assemblage kom det også opp aynî, "aynï (? ynï) genuine, true; aynï mane central", men jeg finner ikke selve referansen på siden.

Språk er snåle greier. Men det er et fint navn - og så er det jaggu originalt. Og det er kjekt. Alltid artig i parken når to-tre stykker står og roper på hundene sine som heter det samme...

Fantastisk søt liten valp, det var nok slik det var ment å bli. Hygg deg, nå som du har navnet i boks skal du kanskje begynne å tenke på den lille frøkenens karriere - hva skal HUN drive med? Blir spennende å høre :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, akela!

"Ayni" - means "read" or "study."

This word in Hebrew is an imperative for the feminine "you." http://shofar.org/content/blogsection/8/32/

"ayni: (n) Reciprocity, balance, harmony. Right relationship; sacred interchange. Communal work; mutual aid and work loaned; debt. KOAK, RS Sacred reciprocity. If you give you will receive and if you receive you must give back. This is the one law of the Andean mystical tradition still often witnessed in small mountain villages today. A way of life founded by the <a href="http://www.incaglossary.org/i.html#inca">Incas upon which, in the high Andes, one's very survival depends. QNO To practice ayni with all people and all of nature is to open the heart." http://www.incaglossary.org/a.html

og videre på samme side: "

ayni karpay: A ritual in which two shamans exchange the totality of their knowledge and energy with each other through their poq’pos. AVO (See, ayni, karpay.)

ayninakuy: (v) To lend help for help, mutual aid. RSL

ayniy: (v) To help, assist. QP

ayranpu, ayrampo: (n) A cactus-like plant used for medicinal purposes and whose seeds are used to make dye. ROR"

"ayni (samme sak)" http://www.abcnyheter.no/node/34119

Er i alle fall et ord man kan si er positivt; harmoni, balanse, samarbeid, hjelpe, gjensidighet/gjengjeldelse eller noe i den dur.

Tja.. hva skal jeg bruke henne til? Det som gjorde at jeg gikk for cairn, i stedet for irsk som jo var alternativet, var at jeg vil bruke hunden hovedsaklig til agility. Kjekt å ha en liten hund å konkurrere med tenkte jeg, og også at det sikkert vil bli atskillig enklere å bli konkurranseklar med en cairn enn en setter, hehe.. Tulla blir jo trent til liksøk, og det gidder jeg ikke å gjøre med to (krever mye tid), men agility er liksom ikke så tidkrevende at jeg ikke vil klare to. Ellers er det nå slik at jeg vil prøve "litt av hvert"; litt spor gjerne, og spesialsøk for aktiviseringens del, litt feltsøk og lydighet. Kanskje en utstilling av og til hvis det er noe i nærheten, men det er egentlig ikke min favorittaktivitet sånn sett. Turer i skog og mark vil det selvsagt også bli, men "målet" er liksom agility-konkurranser.

Nå sitter jeg og tenker på stamtavlenavn; det skal være en plante/urt/blomst. Liker latin veldig godt, så foreløpig har jeg disse alternativene:

-Forglemmegei – Myosotis

-Anis – pimpinèlla anisum

-Ayranpu – medisinsk plante

-Vanilje - Vanilla panifolia

-Kanel – Cinnamomum (latin), canela (spansk), (kasja eller) cassia (kinesisk), Grunnen til at jeg har disse oppe til vurdering, er fordi jeg liker plantene/urtene, eller det har en forbindelse til navnet hennes, som Ayranpu. Mulig å kombinere noen kanskje? Eller komme med et slags prefiks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, enda en grunn til å kjøpe den boken jeg anbefalte og lese mer om homeopati... Noen av midlene har jo nydelige latinske navn, og i middelbeskrivelsen kan du lese om trekk ved dem som kanskje passer personligheten hennes :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er liksom ikke måte på fred og harmoni og edle greier som dette ayni later til å bety både her og der da. Og bedre kan det jo ikke bli, enten man tror på troll i ord eller ei :P

Stamtavlenavn ja...

Vanilje - Vanilla panifolia

-Kanel – Cinnamomum (latin), canela (spansk), (kasja eller) cassia (kinesisk),

Likte disse to - fire - best jeg. De første tre fikk jeg ikke helt fot for klangen i, sagt høyt, eller assosiasjoner. Sier jeg Ayranpu så får jeg litt sånn "poo"-assosiasjon! Men latin er morsomt, ja.

På den ene hunden her klarte oppdretteren å finne et navn som er helt perfekt - hun må ha vært synsk som skjønte hvor konge han ville bli, og så kludret jeg det til i dagliglivet ved å finne et litt for søtt og lite "verdig" navn... sukk :|

Så det gjelder å velge med omhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, enda en grunn til å kjøpe den boken jeg anbefalte og lese mer om homeopati... Noen av midlene har jo nydelige latinske navn, og i middelbeskrivelsen kan du lese om trekk ved dem som kanskje passer personligheten hennes :P

Det var jo en kjempegod idè! Jeg kjenner noen som har boken, så kanskje jeg kan spørre om å få låne den. :) Men hvis jeg ikke får det (hun bruker den ofte selv), har du en nettsidelink med lignende informasjon? Det må jo finnes noe slikt ute på nettet et sted tenker jeg, det finnes jo så masse annet rart! :P

Ja, det er liksom ikke måte på fred og harmoni og edle greier som dette ayni later til å bety både her og der da. Og bedre kan det jo ikke bli, enten man tror på troll i ord eller ei :|

Stamtavlenavn ja...

Vanilje - Vanilla panifolia

-Kanel – Cinnamomum (latin), canela (spansk), (kasja eller) cassia (kinesisk),

Likte disse to - fire - best jeg. De første tre fikk jeg ikke helt fot for klangen i, sagt høyt, eller assosiasjoner. Sier jeg Ayranpu så får jeg litt sånn "poo"-assosiasjon! Men latin er morsomt, ja.

På den ene hunden her klarte oppdretteren å finne et navn som er helt perfekt - hun må ha vært synsk som skjønte hvor konge han ville bli, og så kludret jeg det til i dagliglivet ved å finne et litt for søtt og lite "verdig" navn... sukk :P

Så det gjelder å velge med omhu!

Velge med omhu, ja! Tulla er jo ikke akkurat så smart sånn sett; blir jo bare tull av det, liksom! :rolleyes: Får prøve å være litt lurere denne gangen, sånn at ting ikke går helt skeis..

Ayranpu er heller ikke min favoritt, det er litt for maskulint syns jeg, i tillegg til diverse assosiasjoner. Pimpinèlla er litt pimpernell og litt potet og litt rart. Må tydeligvis tenke mer på dette, håper jeg ikke må ha navnet klart med det aller første.

Men nå skal jeg snart på jobb, prøve å tenke på andre ting (om mulig), og la tankene få snurre litt oppi det jeg kaller hodet mitt, så kanskje blir ting klarere når jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen spesiell link, men du kan jo google eller låne bøker om homeopati på biblioteket :|

Ah! Biblioteket! At jeg ikke tenkte på det! :P Jeg har visst i følge oppdretter god tid på meg enda, så det var jo en god idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussilago farfara=hestehov=bustete cairnskjønnis :|

Oh hjelp sånt et lite nusk! Fikk nesten morsinstinkt av bildene jeg. Gratulerer så masse Huldra!

Haha! Tanken har slått oss for å si det sånn! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...