Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpestreng og hundehus


Jan1991

Recommended Posts

For mye løpestreng fører til stereotyp adferd.

Stereotyp adferd viser at dyret misstrives, og slik adferd er vanskelig å bli kvitt.

Jeg ville ikke hatt min hund i løpestreng 24/7.

Noen timer hver dag, eller når situasjonen krever at hunden står fast en plass, synes jeg virker greit.

Bruker det ikke selv, og ville valgt en hundegård framfor løpestreng, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Her inne må man passe seg for hva man sier. Jeg forsøkte å fortelle om opplevelser knyttet til dette, men da hva h****e løs!

Jeg synes synd på de hundene som ikke gjør annen jobb enn å stå bundet utenfor huset 24/7 uten mulighet til å være innendørs. Men det er desverre ikke noe en kan gjøre noe med i følge norges lover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Her inne må man passe seg for hva man sier. Jeg forsøkte å fortelle om opplevelser knyttet til dette, men da hva h****e løs!

Jeg synes synd på de hundene som ikke gjør annen jobb enn å stå bundet utenfor huset 24/7 uten mulighet til å være innendørs. Men det er desverre ikke noe en kan gjøre noe med i følge norges lover...

Ja det skal ikke være lett <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund kan ha det fint selv om den ikke bor inne. Hunden må aktiviseres/dresseres og få gode turer, men jeg synes ikke det er feil å stå i hundegård/løpestreng så sant hunden kan sove/hvile i et isolert hundehus med halm/tepper og at den får normalt med turer og aktivisering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror ikke jeg har noe i mot at hunden ikke er inne. De som har over over 10 huskyer har jo ikke de inne. Tror de er noen av de lykkeligste hundene på planeten når de får være med ut og trekke.

Men det værste jeg kan se er en hund som står hele dagen i bånd i hagen og uler og piper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste må jo være hunder som ikke blir stimulert eller aktivisert over hode. Som tidligere nevnt her kan jo hunder ha det godt selv om de bor ute, så lenge forholdene er lagt til rette for at hunden ikke skal fryse, være kald og våt over lengre tid osv. Menneskelig kontakt og aktivisering er nok mer grunnleggende enn om hunden bor ute eller inne, tror jeg.

Enkelte hunderaser, f.eks. Alaskan Malamute, har ofte veldig tykk pels. Denne typen hund kan uten problemer, kanskje også med fordel, stå ute store deler av vinteren, så lenge de får gå turer og kanskje søke eller gjøre andre stimuliøvelser daglig.

Selv kunne jeg ikke tenke meg noe annet enn å ha min kjære vovvis inne sammen med meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...