Gå til innhold
Hundesonen.no

Fetende mat!


shatique

Recommended Posts

Jeg har en JP tispe som er ganske kresen i matveien. Litt sær om jeg kan kalde det for det. Henne er litt liten i størrelse,i forhold til rasen. Hun er ganske aktiv og forbrenner mye gjennom aktiviteten. Men likevel kan jeg kan kjenne noen av bena på ryggen og bringen når jeg klapper henne,ikke mye men litt. Hun er jo miniatyrhund og er ganske liten i størrelse,så det er ikke så mye det er snakk om her. Etter at henne ikke viste store tegn til å like tørr fòret jeg ga henne,byttet jeg fra Labb over til Robur,et svenskt merke jeg kjøper hos dyre frisøren. Henne liker det nye fòret ganske godt å spiser som normalt igjen. Men vekten hennes går ikke noe særlig opp. Jeg har prøvd alt av sidesnacks siden av tørrfòret,men vekten forblir nede. Jeg vet at det er bare noen hunder som er småspiste og som ligger under normalvekten for rasen sin. Jeg skulle ønske at henne kunne bare legge litte granne på seg,jeg mener ikke at jeg skal overfore henne men at henne får en sunn vekt og ikke bena er så lett å kjenne over pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar for gitt at du har gitt henne ormekur. V&H er sikkert fint, du kan også prøve "gode, gamle" skiver med leverpostei - ikke verdens mest næringsriktige kost for en hund, men karbohydratene i brødet får absolutt opp vekta - og leverpostei pleier å være populært, så for en periode bør det kunne forsvares som tilleggskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&h?

Jeg har gitt henne kur,ja. Har også hendt at jeg har gitt henne leverpostei,men henne har den uvanen å spise leverposteien og legge igjen brødet. Jeg gir henne alt fra griseører, pølse, gobiter, kokt lever,Kjeks og annet snacks som belønninger under trening eller bare helgekos. Dette er da kost utenom vanelige tørrfòret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samme problemet med min whippet tispe, hun gårheller ikke opp i vekt, og er kjempekresen..

Men har funnet ut at V&H pluss annet snacks ved siden av klarer å holde henne ca grei i vekt.. Hun får to måltider V&H hver dag (ikke alltid hun spiser men hun får hvertfall tilbudet) I tillegg får hun annet rått kjøtt, brødskiver, godbiter på trening, fiskeboller ost, osv osv.. + at hun har tørrfor stående fremme! Har gitt opp å prøve å holde lt perfekt ballansert osv, er mer fornøyd om jeg får i hunden min variert kost og hun holder vekta jeg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hvor mange ganger om dagen forer du ?

Jeg fòrer iallefall 2 ganger om dagen. Da fòrer jeg med vanelige tørrforet 1 gang på ettermiddagen,også gir jeg henne annet snacks eller annet endten på morgenen eller i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer iallefall 2 ganger om dagen. Da fòrer jeg med vanelige tørrforet 1 gang på ettermiddagen,også gir jeg henne annet snacks eller annet endten på morgenen eller i løpet av dagen.

Hva med å kline til med V/H 3-4 ganger om dagen? Og da snakker jeg ikke om at hvis 300 g er dagsrasonen at det skal deles på 4,.. kline til med kanskje 1/3 - 2/3 ekstra av normalt. om du får henne til å spise opp alt da :icon_redface: Vet at noen an gjort det og fått fetet opp hunden sin ganske bra, og holdt seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kline til med V/H 3-4 ganger om dagen? Og da snakker jeg ikke om at hvis 300 g er dagsrasonen at det skal deles på 4,.. kline til med kanskje 1/3 - 2/3 ekstra av normalt. om du får henne til å spise opp alt da :icon_redface: Vet at noen an gjort det og fått fetet opp hunden sin ganske bra, og holdt seg der.

Det har jeg allerede prøvd ut,men ender bare med at henne ikke rører det og blir fort lei. Hun blir bare sær da å lar det bare ligge uten å røre. Derfor at om jeg fòrer med kun det samme går hun leia. Jeg må variere på kosten om henne skal vise intreresse. Men i hovedsak blir det vanelig tørrfòret 1 gang dagelig som hovedfòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi har akkurat det samme problemet. Knerten er kjempekresen, og vil helst bare spise kylling, hehe. Men det er uaktuelt, da det blir for dyrt, og tørrfôret inneholder de næringsstoffene hunden trenger. Det høres kanskje veldig tungvindt ut, men er verdt det hvis hunden spiser da: Vi tar ca halvparten med tørrfôr, litt olje, ett egg og enten litt kokt fisk eller kylling/annet kjøtt/leverpostei sammen med litt vann og kjører det hele i miksmaster! Lager ca 1 gang i uken, avhengig av holdbarheten på ingrediensene. På denne måten "fordekker" vi tørrfôret han ikke liker, men trenger. Maten blir mer spennende, og man kan variere med ulike grønnsaker og kjøtt fra uke til uke :) Det har funket veldig godt for oss fordi han får variasjon i kosten og går ikke så lett lei lenger. Har du tid, så anbefaler jeg deg å prøve! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JP tispe som er ganske kresen i matveien. Litt sær om jeg kan kalde det for det. Henne er litt liten i størrelse,i forhold til rasen. Hun er ganske aktiv og forbrenner mye gjennom aktiviteten. Men likevel kan jeg kan kjenne noen av bena på ryggen og bringen når jeg klapper henne,ikke mye men litt. Hun er jo miniatyrhund og er ganske liten i størrelse,så det er ikke så mye det er snakk om her. Etter at henne ikke viste store tegn til å like tørr fòret jeg ga henne,byttet jeg fra Labb over til Robur,et svenskt merke jeg kjøper hos dyre frisøren. Henne liker det nye fòret ganske godt å spiser som normalt igjen. Men vekten hennes går ikke noe særlig opp. Jeg har prøvd alt av sidesnacks siden av tørrfòret,men vekten forblir nede. Jeg vet at det er bare noen hunder som er småspiste og som ligger under normalvekten for rasen sin. Jeg skulle ønske at henne kunne bare legge litte granne på seg,jeg mener ikke at jeg skal overfore henne men at henne får en sunn vekt og ikke bena er så lett å kjenne over pelsen.

Hvor stor er hun(høy) og hva veier hund? Slik du beskriver hundene din så høres det ut som mine normale hunder, de kjenner vi litt av ribbeina på men ikke mye.

hanhunden vår er tynn blitt(tar visst på å bo i hus med andre hunder) men han eter som en hest, så jeg tror han trenger et som er mere for tynne hunder med høyt forbruk :rolleyes: . Han er toppen 35cm høy og veier 6kg så han er liten og tynn.

Tinka eldste tispen vår er 38cm og veier 9kg, datteren er 36cm og veier 7-8kg alt ettersom og er litt rundere en moren sin. Freia er omtrent som Aron tynn og liten 5kg og hakket mindre en Aron igjen(og blir ikke større nei). Alle disse er japanere.

Har du prøvd vom i foret? Det pelier å hjelpe, eller kanskje et for med mere smak i, hør dyrebutikker om de har noen prøver på litt forskjellig og smak gjerne på det selv også(nei du dør ikke av det kan hunden din ete det så kan du også) godt for smaker og lukter godt også.

Ikke at jeg har smakt på vom da men det er noe som pleier å få hundene til å spise litt mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er hun(høy) og hva veier hund? Slik du beskriver hundene din så høres det ut som mine normale hunder, de kjenner vi litt av ribbeina på men ikke mye.

hanhunden vår er tynn blitt(tar visst på å bo i hus med andre hunder) men han eter som en hest, så jeg tror han trenger et som er mere for tynne hunder med høyt forbruk :rolleyes: . Han er toppen 35cm høy og veier 6kg så han er liten og tynn.

Tinka eldste tispen vår er 38cm og veier 9kg, datteren er 36cm og veier 7-8kg alt ettersom og er litt rundere en moren sin. Freia er omtrent som Aron tynn og liten 5kg og hakket mindre en Aron igjen(og blir ikke større nei). Alle disse er japanere.

Har du prøvd vom i foret? Det pelier å hjelpe, eller kanskje et for med mere smak i, hør dyrebutikker om de har noen prøver på litt forskjellig og smak gjerne på det selv også(nei du dør ikke av det kan hunden din ete det så kan du også) godt for smaker og lukter godt også.

Ikke at jeg har smakt på vom da men det er noe som pleier å få hundene til å spise litt mere :)

Jeg har nå fôret med Vom og hundemat siste uken. Fôret henne intenst med leverpostei siste ukene og jeg kan kjenne at henne har tatt på seg litt mere ja. Det som er ulempen med slik type foring er at når jeg har gitt V&H så har jeg blandet slik det står på pakken,både det tørre fôret og opptinet Vommen som var frossen. Blandet det godt og hatt selolje eller lakseolje på. Det har gått forholdssvis greit,men nå nekter henne å spise tørrforet alene. Noen dager hat henne spist ut det henne liker best å lar tørrforet ligge igjen i skålen uten å vise interesse. Hadde det framme i 2 dager og henne nektet fortsatt å røre det,uten å blande med noe annet. Jeg bestillte noen prøvepakkninger fra Belacando (eller hvordan det nå staves) Frøkna nektet plett å spise det. Hadde nesten ikke spist da jeg innnså at det viktigste for meg er ikke å stå på mitt prinsipp å la maten stå til den blir spist,men det viktigste er at hunden får i seg mat slik at hun får i seg normal vekten. Er meget bekymret.... Hun er nå på vei opp,men har noen dager hvor hun rett og slett har lite lyst på mat. Iallefall av den harde maten,alt som er bløtt er vel det som er av interesse. Jeg tipper at henne veier sånn 5-6 kg. Tipper mere mot 5,men nå er det en stund siden henne ble veiet sist og jeg har glemt. Høyden er jeg faktisk ganske usikker på.

Jeg har gitt henne noen tørket ører som henne har kost seg med da jeg har vært ute så jeg ser at henne har gnagd litt på dem,jeg er redd for at om henne ikke får i seg nok tørt så vil vel tannsten dannes. Derfor synes jeg det hele er håpløst. Kan jo hende jeg ikke har funnet rette fôret til henne enda,med tanke på det tørre hovedfor. Men her går det iallefall i blodpudding,lungemos,V&H og leverposteien til jeg blir fornøyd med normalvekten,så får jeg prøve å lure inn annet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg så ville jeg kuttet ut tørrfôret og brukt V&H i stedet. Jeg fôrer kun med V&H og annet kjøtt/fett, og gir aldri tørrfôr, og hundene mine er kjempefine. Eldstemann på 3 år ser "tynn" ut - dvs at ribbeina synes - men han spiser så mye han vil ha og er i knallform. Yngstemann på 18 mnd er en slukhals, han spiser mye mer og er nok litt for "polstret" til å være en mynde, men han også er i upåklagelig form.

Noen hunder foretrekker rett og slett å være litt tynnere enn gjennomsnittet, men det er greit så lenge de får så mye mat som de selv har lyst på.

Dessuten har forskning vist at hunder som er 20% slankere enn "normalvekt" faktisk har målbart bedre helse og lengre levetid enn hunder som har den kroppsvekta som vi mennesker mener de normalt bør ha. En hund med "normalvekt" på 10 kg skal da altså helst veie 8 kilo for å ha optimal helse og livslengde. Denne forskningen ble utført av tørrfôrprodusenten Iams, og de ville neppe offentliggjort resultatene om det ikke stemte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund veide ca. 1-1,5 kilo for lite da han gikk på tørrfor, og det var ikke mulig å få ham til å spise mer enn han gjorde. Etter et par-tre uker på V&H er han nå oppe i passende 27 kilo. For meg virker det ikke som det nødvendigvis er fettinnholdet i foret som gjør at de legger på seg, men opptakeligheten eller hva jeg skal kalle det. Jeg er ingen ekspert, men sånn ser det ut for Cane sin del. Hunden min driter mindre enn før selv om volumet på foret er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Ser at mange anbefaler V&H, men det er ikke mye fett i de pølsene. Foreslår gode gamle brødskiver med leverpostei som snacks mellom måltidene.

Det er god sammensetting av fett og proteiner i V&H, og det har attpåtil svært høy fordøyelighet. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at undervektige hunder kun trenger å legge på seg fett - det kan være vel så viktig å legge på dem muskler - og muskler bygges av proteiner.

Det er forøvrig ikke noe problem å feite en hund opp på V&H - man trenger bare å gi hunden MYE mat. Jeg kjenner en italiensk mynde som dobler kroppsvekten bare hun hører rykter om V&H. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det ikke som det nødvendigvis er fettinnholdet i foret som gjør at de legger på seg, men opptakeligheten eller hva jeg skal kalle det.

Det er god sammensetting av fett og proteiner i V&H, og det har attpåtil svært høy fordøyelighet.

Hehe, sånn kunne man jo si det også ja, godt det er noen som skriver bedre enn meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...