Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste metode for innlæring av fri ved foten

Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har jo fri ved foten på min voksne hund, men synes ikke jeg har sånn kjempekvalitet over øvelsen. når jeg nå driver med innlæring av min golden-valp kunne jeg tenke å bruke best mulig metode for virkelig å få kvalitet på øvelsen fri ved foten. Hvilken metode synes du er den beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best og best.. det vet jeg nå ikke, men jeg gjorde det nå sånn.. begynte med å ha lina passende lang og med begge hendene på magen (for ikke å bruke den til å styre med) så begynte jeg å gå, og hver gang hun gikk foran eller ut til siden så tok jeg en vending. Når hun gikk og kikket på meg -sånn høvelig i rett posisjon så belønte jeg med heftig lek.. (De første gangene hadde jeg noen til å kommandere meg, og å sjekke hvordan hun gikk i forhold til meg slik at jeg kunne passe på å gå rett). Når jeg belønte så belønte jeg inntil venste kne, slik at hun skulle trekkes nærmere meg. Etterhvert så gikk hun i rett posisjon med en gang jeg begynte å gå, og da strakk jeg tida hun måtte holde posisjonen før belønning..

Fordelene med denne metoden, syns jeg, er at hunden lærer å plassere seg rett for å utløse belønning. Den får en rett attityde med en gang, og har motivasjonen inne når man begynner å pirke.. for det må man nok etter en stund. Men jeg har fått helt rett posisjon kun ved å belønne strategisk plassert der jeg vil ha henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...