Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading


HippiPippi

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Tisser han i sengen sin og ligger på det? Flytter han seg ikke fra sengen når han har tisset? Synes at det var litt rart at hunden ligger i sin egen urin.

Ikke alle valper er like renslige og "lite ekle" :icon_redface: My ligger også i sitt eget tiss, det gjør henne ingenting.. Har lagt masse aviser på gulvet på siden av senga på soverommet til tissing og hun ligger gjerne oppå de avisene om natta også hun :rolleyes: Bia-bed'en er også den eneste hundesenga hun ikke har tissa på siden hun kom i hus. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man mye shampo på en korthåret hund mister hunden mye av fettlaget i huden, å bruke shampo flere ganger i mnd er for meg helt forkastelig!

Victoria&Bosse : Håper du klarer å legge fra deg shampoflaska selv om Bosse liker det, Mopser er ikke akkuratt kjent for å være rasen med minst hudproblemer fra før så ikke forverr den stakkars huden hans :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere må huske at alle som har svar her har forskjellige hunder med forskjellige raser... Og hvorfor trenger en hund "fettlaget" i pelsen ? Så vidt jeg vet så er det ingen her som har hunder som sover ute som trenger den beskytelsen? Det ble skrevet i en annen tråd om bading, and det med fettlaget...

Og, jeg kjenner jo flere med Mops som bader hunden lett før utstilling, og det blir gjerne flere ganger i uken, det er bare å bruke en mild shampo, og huske å vanne ut shampoen før du bruker den så er mye gjort.

Til Hippiiietellerannet så trenger du jo ikke å bade hele hunden hver gang den tisser på seg, du kan vanne ut shampoen og sette det i et sprutflaske og vaske den der den har klart å tisse og sprute med shampoen.

Akkurat nå så bader jeg vel hundene rundt en gang i måneden, og når vi er i utstillings"rushe" så kan det bli engang i uken.... Cluen er en god shampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettlaget i pelsen har ikke bare en hensik for de hunder som sover ute. Fjerner man det naturlige fettlaget i pelsen, vil hunden for det første fryse lettere, de vil bli "våte inn til skinnet" fettlaget forhindrer dette.En annen ting er jo at man tørker ut pels og hud, noe som kan fremkalle eksem. Og det ønsker vi jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, derfor spør jeg. Er det ikke nærmest en gammel myte, dette med bading og fettlag. Om man gjør som før og bruker grønnsåpe, så ser jeg absolutt ulempen. Men om man bruker skånsom shampo og eventuell balsam for hunder som vaskes ofte - så har det ikke noen særlig effekt på hundens naturlige fettlag.

Jeg vasker min golden 1 gang i uken, det eneste jeg merker er at pelsen blir OFTERE fet nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, derfor spør jeg. Er det ikke nærmest en gammel myte, dette med bading og fettlag. Om man gjør som før og bruker grønnsåpe, så ser jeg absolutt ulempen. Men om man bruker skånsom shampo og eventuell balsam for hunder som vaskes ofte - så har det ikke noen særlig effekt på hundens naturlige fettlag.

Jeg vasker min golden 1 gang i uken, det eneste jeg merker er at pelsen blir OFTERE fet nå enn før.

Jeg har hørt at grønnsåpe er bedre enn shampo. Den skal jo ikke fjerne så mye fett.

Fettlaget hjelper vel til slik at møkka ikke trekker så godt inn i pelsen også.

Da blir det lettere å skylle av med bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere må huske at alle som har svar her har forskjellige hunder med forskjellige raser... Og hvorfor trenger en hund "fettlaget" i pelsen ? Så vidt jeg vet så er det ingen her som har hunder som sover ute som trenger den beskytelsen? Det ble skrevet i en annen tråd om bading, and det med fettlaget...

Og, jeg kjenner jo flere med Mops som bader hunden lett før utstilling, og det blir gjerne flere ganger i uken, det er bare å bruke en mild shampo, og huske å vanne ut shampoen før du bruker den så er mye gjort.

Til Hippiiietellerannet så trenger du jo ikke å bade hele hunden hver gang den tisser på seg, du kan vanne ut shampoen og sette det i et sprutflaske og vaske den der den har klart å tisse og sprute med shampoen.

Akkurat nå så bader jeg vel hundene rundt en gang i måneden, og når vi er i utstillings"rushe" så kan det bli engang i uken.... Cluen er en god shampo.

Signerer denne. :icon_redface:

Sølve blir badet en gang i uken med mild utvannet shampo for å bli kvitt tiss og skitt som setter seg i pelsen, og han tar ingen skade av det.

Faktisk så er det jo slik at hunder med hudproblemer skal vaskes med mild (medisinsk eller urte) shampo ganske ofte. Hudproblemer tyder oftest på andre indre problemer (allergi, autoimmunesykdommer) og har sjelden direkte sammenheng med shampoen, da er i såfall shampoen veldig sterk og ikke godt nok skyllet ut av pelsen eller så er hunden hypersensitiv. Så så lenge du er nøye med hva slags shampo du bruker vil det neppe bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tørket ut pels og hud" - Der igjen, en god shampo forhindrer dette...

Jeg qouter fra forrige diskusjoner om dette med hundens fettlag og pels.

De ikke skulle bade hunden ofte er jo pga fettlaget, man husker jo at hundens naturlige fettlag holder den varm på vinteren.

Det vi glemmer er jo at hunden ikke lenger bor ute på vinteren, men inne.

Så de har jo ikke behov for dette fettlaget i samme grad!

Når de er ute er de jo aktive, likevel er det jo også overgang fra inneklima til uteklima, fettlag eller ikke.

Noen pelstyper BLIR ødelagt av bading for ofte, og noen blir IKKE... Hvis du leser innleget mitt over så nevner jeg at alle har forskjellige typer pels, jeg regnet ikke med å måtte gi med teskje at jeg også da mente at forskjellig hunder=forskjellig pels.

Jeg har veldig stor forskjell bare innenfor mine tre hunder, alle badet forskjellig fra de var små... Alle badet OFTE fra de var små, den siste som kom tilbake til oppdretteren så til meg har en tynn pels som har blitt ødelagt av feil vasking, selv om hun kanskje har blitt vasket like ofte, eller sjeldnere enn de to andre ( Jeg går får det siste med tanken på hvordan hun luktet) og der har man igjen valg av shampo, mine har blitt vasket rett og har et fin tett pels, som beskytter som den skal gjøre, mens hun siste må jeg bruke dekken på, men jeg legger allerede merke til stor forskjell bare ved noen få vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisser han i sengen sin og ligger på det? Flytter han seg ikke fra sengen når han har tisset? Synes at det var litt rart at hunden ligger i sin egen urin.

jaja, la oss ikke glemme at det er en baby det er snakk om. De fleste menneskebarn ligger også i sitt eget urin til tider...

takk for alle svar. jeg skal sende en mail til opdretter og spørre hva hun syns :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man mye shampo på en korthåret hund mister hunden mye av fettlaget i huden, å bruke shampo flere ganger i mnd er for meg helt forkastelig!

Victoria&Bosse : Håper du klarer å legge fra deg shampoflaska selv om Bosse liker det, Mopser er ikke akkuratt kjent for å være rasen med minst hudproblemer fra før så ikke forverr den stakkars huden hans :icon_redface:

Tingen er det at jeg prøvde meg med grønnsåpe først, men den bare klødde og klødde han av.

Derfor har jeg gått over til shampooen, men bruker en shampoo som er meget mildt, og som er beregnet påp hunder med ømfintlig hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man mye shampo på en korthåret hund mister hunden mye av fettlaget i huden, å bruke shampo flere ganger i mnd er for meg helt forkastelig!

Victoria&Bosse : Håper du klarer å legge fra deg shampoflaska selv om Bosse liker det, Mopser er ikke akkuratt kjent for å være rasen med minst hudproblemer fra før så ikke forverr den stakkars huden hans :icon_redface:

Det finnes jo selvsagt shampoer som ikke fjerner fettlaget. En slik har jeg og den fungerer helt fint ! Jeg bader Arwen ca hver 14 dag med shampo og han elsker det :) Kjekt med reine hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo selvsagt shampoer som ikke fjerner fettlaget. En slik har jeg og den fungerer helt fint ! Jeg bader Arwen ca hver 14 dag med shampo og han elsker det :icon_redface: Kjekt med reine hunder!

Ohh så enig så enig.

Føler ikkle jeg får en ren hund av å dusje han kun i vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk normal hund skal ikke trenge å bade med shampo engang,

men selvsagt skal dere få lov til å bade hundene deres så mye dere vil for min del,

men ikke syt og klag den dagen hunden deres lider av eksem eller klør seg ihjel fordi huden er tørr og flassete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk normal hund skal ikke trenge å bade med shampo engang,

men selvsagt skal dere få lov til å bade hundene deres så mye dere vil for min del,

men ikke syt og klag den dagen hunden deres lider av eksem eller klør seg ihjel fordi huden er tørr og flassete.

Altså ser jeg at Bosse får problemer så slutter jeg selvsagt med det.

Jeg ventet og 3mnd før jeg bynnte å bade han, men da luktet han møkkete og så møkkete ut, oppdretteren min har hat Mops i mange år, og hun anbefalte shampooen til meg.

Som sagt den er laget for hunder med ømfintlig hud.

Jeg har ikke merket noen ting, bortsett fra at pelsen blir finere og huden virker som den får mye fuktighet.

Jeg skjønner skeptisen til dette og, men ville aldri gjort det om jeg ikke trodde det var det beste for han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk normal hund skal ikke trenge å bade med shampo engang,

men selvsagt skal dere få lov til å bade hundene deres så mye dere vil for min del,

men ikke syt og klag den dagen hunden deres lider av eksem eller klør seg ihjel fordi huden er tørr og flassete.

Jeg er helt enig. Jeg har både korthåret og langhåret hund, men bruker shampo kun et par ganger i året på hver av dem. Med lunka/varmt vann så blir de faktisk rene nok! Ingen av mine hunder lukter noen gang vondt. Ikke i valpetiden engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bader Milli 3-4 ganger i året jeg :icon_redface: Med unntak av når vi passet en hannhund som klarte å markere på henne 2 dager på rad, da ble det bading og sjamponering begge dagene. Hun er korthåret, og har selvrensende pels, lukter aldri, og er aldri feit i pelsen. Bader henne heller ikke før utstilling, og hun har bare fått positive kommentarer ang pelsen.. :)

Vi bruker medisinsk grønnsåpe på hundene våres (BC og Dvergpinscher)..

Har planer om å få en CC etterhvert, og da kommer jeg nok til å bruke den Shampoen jeg får anbefalt av oppdretter, siden dette er en rase som kan være litt ømfintlig i huden spesielt i valp/unghundperioden..

Man må se sin hund an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh... Dusjer ikke hunden, med mindre eg absolutt må. Dusjer avogtil når sesongene skifter for å få fart på røytingen og bli ferdig med den.

Han bader i vann om sommeren og eg synes han blir mer enn nok ren da.

Ikke lukter han hund heller etter flere mnd uten bading. Og Ace har lang, TYKK pels.

Er ikke helt for dette med overdreven dusjing altså. Men å spyle en møkkete hund under magen og beina er helt nødvendig, da gjerne flere ganger om dagen, de dagene de er dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...