Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkallingstrening...?


ToneS

Recommended Posts

Maja er flink på innkalling, men noen ganger ca 1 gang hver tur springer hun til noe interessant (der det er mange lukter) og kommer ikke når jeg roper/plystrer på hun.

Jeg kan friste med godbiter, men det hjelper heller ikke. Har prøvd å snu meg å gå den andre veien, det legger hun ikke merke til engang... Har tenkt å melde oss på hverdangslydighetskurs, men det er ei stund til...

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund var uoppmerksom på meg noen ganger, benyttet jeg muligheten til å gå å gjemme meg. Han ble veldig forvirret og måtte snuse etter spora mine for å finne meg. Han liker ikke når jeg gjemmer meg, så nå har han et halvt øye på meg hele tiden ;) Du har ikke prøvd å belønne med en leke hunden liker veldig godt i steden? Min hund spiser ikke godbiter, så er er det draleker som blir brukt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gjemme meg, og det funker veldig bra, untatt hvis det kommer en hund. og siden jeg gjemmer meg, får jeg ikke til å se om det kommer hunder..

Maja leker aldri med leker hun.. Hun er mer sofagris.. ;)

Takk for svar.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja er flink på innkalling, men noen ganger ca 1 gang hver tur springer hun til noe interessant (der det er mange lukter) og kommer ikke når jeg roper/plystrer på hun.

Jeg kan friste med godbiter, men det hjelper heller ikke. Har prøvd å snu meg å gå den andre veien, det legger hun ikke merke til engang... Har tenkt å melde oss på hverdangslydighetskurs, men det er ei stund til...

Noen som har noen tips?

Ja klart det. Du har allerede lært henne opp til ikke å komme. De aller fleste gjør den feilen. Jeg skal forklare hvorfor. Hunder kan i utgangspunktet ikke Norsk. Så får vi valp og den kommer i begynnelsen av seg selv. Men så er vi i gang med avlæringen ganske snart fordi når valpen står og snuser på en spennende lukt og vi da roper på den "Kom hit" eller hva vi nå bruker, så lærer vi hunden ganske effektivt til å være uoppmerskom på oss. Så begynner vi å lokke og lure og bruker en masse hjelpere som da igjen blir ytterligere betingede signaler for fortsatt å være uoppmersksom. Ja omsider så kommer den da, men er egentlig uskikker for vi har allerede sent ut masse signaler om at den ikke skal komme. Ganske forvirrende for hunden fordi vi signaliserer "Ikke kom, ikke kom og så belønner vi når den kommer. Dette er grunnen: Hunder lærer på samme måte som mennesker. Vi knytter det signalet vi hører til den atferden vi gjør når vi hører det. Eks.

et barn ser på fargen rød og sammtidig hører ordet "rød". Da lærer barnet at det er en rød farge. Samme med hunden. Den står og snuser i bakken og mens den gjør det, så hører den ordet "kom" Den lærer da at å snuse i bakken heter "kom" denne inkonsekvente læringen driver de fleste mennekser med av en eller annen merklig grunn. Gjør heller slik: Ikke si noe som helst. Bare stå passiv og vent til hunden selv velger å starte i din rettning. Da kan du heller fortelle den at den atferden det heter "kom" Mye bedre ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Bajas tror at "NEI" betyr "leke bite i matmors fingre"
He he ja. :D Valper tror en mengde atferder heter nei den første tiden. Og NEI er også norges mest brukte hundenavn i perioder. Utrolig mange valper tror at de heter nei før de erfarer at de også har et annet navn. Det seg kommer med tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan man hjernevaske, hjernevaske, hjernevaske i mange andre settinger - innendørs når hunden skal ha mat og er ivrig og oppmerksom, ute i skjermede omgivelser når hunden ikke er så opptatt av andre ting og, som Ingar skriver, allerede er på vei bort til deg.

Når du har jobbet inn ordet, så må du jo etterhvert også bruke det mer i praksis. Når jeg har unge hunder, og hjernevaskingen har pågått en stund, begynner jeg å ta det ut i andre situasjoner også - men da går jeg nære. Når det er andre hunder der, finner vi oss en kjedelig, eldre hund som er uinteressert i min valp eller unghund, venter til hunden min finner det kjedelig eller det blir en pause, går nærme, lager kanskje en liten lyd så valpen "husker" meg, og bruker innkallingsordet - kanskje bare fra en meters avstand.

Når det gjelder lukter, så trener jeg litt på samme måte - jeg er helt nære, står ikke og roper ørten ganger, men får oppmerksomheten, i det valpen bare gløtter på meg får den en godis (og da snakker vi gode godbiter), og etterhvert gløtter den mer på meg i forventning om en godis, etterhvert snur den seg. Og til slutt bruker vi "ordet"... Noen ganger er belønningen lek (i tillegg til godisen), andre ganger får hunden løpe bort til lukten igjen. Litt av et syn når vi står og trener på hestemøkk for eksempel! Ser ut som jeg trener hunden på hestepærer, men egentlig er det litt "sladretrening" :)

(om sladretrening, skrevet av Eva Bodfäldt)

http://www.hundkonsulten.se/artikelsida.asp?intArticleID=9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart det. Du har allerede lært henne opp til ikke å komme. De aller fleste gjør den feilen. Jeg skal forklare hvorfor. Hunder kan i utgangspunktet ikke Norsk. Så får vi valp og den kommer i begynnelsen av seg selv. Men så er vi i gang med avlæringen ganske snart fordi når valpen står og snuser på en spennende lukt og vi da roper på den "Kom hit" eller hva vi nå bruker, så lærer vi hunden ganske effektivt til å være uoppmerskom på oss. Så begynner vi å lokke og lure og bruker en masse hjelpere som da igjen blir ytterligere betingede signaler for fortsatt å være uoppmersksom. Ja omsider så kommer den da, men er egentlig uskikker for vi har allerede sent ut masse signaler om at den ikke skal komme. Ganske forvirrende for hunden fordi vi signaliserer "Ikke kom, ikke kom og så belønner vi når den kommer. Dette er grunnen: Hunder lærer på samme måte som mennesker. Vi knytter det signalet vi hører til den atferden vi gjør når vi hører det. Eks.

et barn ser på fargen rød og sammtidig hører ordet "rød". Da lærer barnet at det er en rød farge. Samme med hunden. Den står og snuser i bakken og mens den gjør det, så hører den ordet "kom" Den lærer da at å snuse i bakken heter "kom" denne inkonsekvente læringen driver de fleste mennekser med av en eller annen merklig grunn. Gjør heller slik: Ikke si noe som helst. Bare stå passiv og vent til hunden selv velger å starte i din rettning. Da kan du heller fortelle den at den atferden det heter "kom" Mye bedre ikke sant?

Det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, men når du sier det, så høres det helt logiskt ut..!

Tusen takk, det skal jeg prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært ute i skogen å trent..

Det gikk litt bedre, men hun kom ikke så ofte av seg selv, til meg... Men det er vel fordi hun er vant til at når jeg ikke sier noe, så kan hun bare vandre rundt som hun føler for selv....?

Men ble egentlig fornøyd med dagens innkallingstrening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært ute i skogen å trent..

Det gikk litt bedre, men hun kom ikke så ofte av seg selv, til meg... Men det er vel fordi hun er vant til at når jeg ikke sier noe, så kan hun bare vandre rundt som hun føler for selv....?

Men ble egentlig fornøyd med dagens innkallingstrening.. :)

Ja det er vanlig fordi du har vært den aktive parten i å påkalle hundes oppmerskomhet. Du har derved lært den opp til å være uoppmerskom på deg. Poenget er så snu på flisa slik at det er hunden som nå blir aktiv for å påkalle din oppmerskomhet. Men den crossoverperioden blir kort. Husk de fire nøkkelpunktene, rett : 1 Forsterker 2. Frekvens 3. Timing. 4. Kriterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...