Gå til innhold
Hundesonen.no

Stressing og vanvittige lyder i bil


djsanka

Recommended Posts

Vi har en blanding av border og labrador som er så gira når vi skal ut å kjøre at han bråker og bråker og bråker.... Han lager lyder noen ganger og det føles som om trømmehinnene sprekker... Helt jævelig å høre på... Vi har funnet ut eller tror at det har med forventinger å gjøre... At han forventer at nå skal vi ut å kjøre, nå skjer det noe!!

Hvordan få bort denne adferden?

Vi har prøvd med klikker og godbiter (blitt litt bedre, men stresser fortsatt veldig) Og vi har prøvd å ta han med over alt, på butikken, bare en liten kjøretur, til venner hvor han bare sitter i bilen og ikke får være med inn... Men det hjelper ikke veldig...

Noen som har hatt det samme problemet eller har tips til hvordan vi kan gjøre kjøreturen behagelig igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en hund som er slik hvis vi skal på tur. Men det er kun når vi kjører visse steder, er sammen med andre i bilen osv. Hun bråker så fælt at det er vanskelig å prate med folk i bilen. Hun stresser seg opp og blir overgira. Vi har ikke klart å få dette under kontroll. Vi har munnkurv som vi bruker på henne når vi vet hun bråker mye på turen. Det hjelper litt.

Hvis jeg hadde hatt bur, ville jeg lagt et pledd over, slik at ikke hunden så hvor vi skulle. Og så kanskje kjørt litt omrking uten at det ble tur, men bare kjøretur, og når hunden ble stille kunne dere kanskje belønne med å stoppe bilen og gå tur da, mens bråker hunden drar dere hjem igjen. Det er vanskelig det der. Vi har både roset og kjeftet uten at det har hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Når han merker at vi skal dra

Nå vet jeg ikke egentlig hva Djervekvinnen snakker om, jeg tror ikke munnkurv er løsningen på ditt problem. Jeg tror imidlertid at denne viiiiningen har ført frem hver gang. At dere skal noe bygger opp forventningen til at noe skal skje, og den maser og tyter for å få fortgang i sakene. Dette har lønnt seg hver gang, den har jo fått ut å kjøre bil dermed har adferden blitt forsterket.

Her må dere gå tilbake i læringen. For å få bort adferden eller få dempet den må dere trene også når dere ikke skal ut å kjøre.

Forsøk å kartlegge hva det er som utløser stresset, er det jakkene, skoene, bilnøklene osv. - når begynner hunden å stresse?

Om det er når dere er klare til å gå - så begynn å lat som dere skal ut å kjøre, kle på dere, ta bilnøker og sko - gå så inn og sett dere i stua og se på TV. Vent til hunden har roet seg ned - kle da av dere igjen og vær som normalt.

Dette bør dere gjøre relativt ofte sånn at hunden erfarer at det ikke alltid betyr at dere skal ut, dvs. hunden slutter å forvente at noe skjer.

OM dere midt i innlæringen av dette skal eller må ut å kjøre så beregn god tid - dvs. gjør som dere pleier, men beregn tid til å gå inn å sitte rolig til hunden har roet seg ned, først da kobler dere hunden og går ut i bilen med den.

Jeg vet ikke om dette kanskje ble klønete forklart, men jeg håper dere forstår prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...