Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund på nabo`n!


Linda Marie

Recommended Posts

Det har vel en viss sammenheng med hvorfor Spania så seg nødt til å innføre loven også at de så seg tjent med å bruke de ressursene som måtte til. Hva er forskjellen på hunderi i Spania kontra Norge? Har det store antallet løshunder i Spania noe med saken og gjøre?

Hvordan skal man prioritere dette her på berget? Jeg hadde blitt rimelig rasende om politiet brukte ressurser på å ta fra naboen min hunden fordi de ikke hadde gått valpekurs, mens enmeldelser om vold og tyveri blir henlagt pga manglende ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel en viss sammenheng med hvorfor Spania så seg nødt til å innføre loven også at de så seg tjent med å bruke de ressursene som måtte til. Hva er forskjellen på hunderi i Spania kontra Norge? Har det store antallet løshunder i Spania noe med saken og gjøre?

Hvordan skal man prioritere dette her på berget? Jeg hadde blitt rimelig rasende om politiet brukte ressurser på å ta fra naboen min hunden fordi de ikke hadde gått valpekurs, mens enmeldelser om vold og tyveri blir henlagt pga manglende ressurser.

De har nok en annen holdning til hunder i Spania enn vi i Norge,derav alle løshundene som de må få bukt med og muligens derfor de prioriterer slik. Vet sannelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel en viss sammenheng med hvorfor Spania så seg nødt til å innføre loven også at de så seg tjent med å bruke de ressursene som måtte til. Hva er forskjellen på hunderi i Spania kontra Norge? Har det store antallet løshunder i Spania noe med saken og gjøre?

Hvordan skal man prioritere dette her på berget? Jeg hadde blitt rimelig rasende om politiet brukte ressurser på å ta fra naboen min hunden fordi de ikke hadde gått valpekurs, mens enmeldelser om vold og tyveri blir henlagt pga manglende ressurser.

Nå synes jeg du legger litt mer i saken enn det som opprinnelig er.

Er det ikke flere her inne som mener det er på tide å "oppfriske" lov om dyrehold etc? Kravene om ly, mat og vann +++ burde bli enda strengere. Det burde kunne settes krav til mer stimuli av hundene feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du legger litt mer i saken enn det som opprinnelig er.

Er det ikke flere her inne som mener det er på tide å "oppfriske" lov om dyrehold etc? Kravene om ly, mat og vann +++ burde bli enda strengere. Det burde kunne settes krav til mer stimuli av hundene feks?

jeg er helt enig med deg :angry: :thumbsdown::frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du legger litt mer i saken enn det som opprinnelig er.

Er det ikke flere her inne som mener det er på tide å "oppfriske" lov om dyrehold etc? Kravene om ly, mat og vann +++ burde bli enda strengere. Det burde kunne settes krav til mer stimuli av hundene feks?

Selvfølgelig, men da må man jo nesten ha en formening om hva som bør forbedres - hvilket vil si at man bør vise til hva som ikke er bra nok. Som f eks at det ikke står noe i noen av lovene om sikring av dyr i bil --> det bør komme forskrifter ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lovpålagte kurs når vi får barn heller...

Nekter vi naboen å få flere barn selv om de barna de allerede har ikke har det videre bra?

Greit å bry seg om hunder og at de har det bra men,lite vi får gjort egentlig.

Mye som skulle vært annerledes her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lovpålagte kurs når vi får barn heller...

Nekter vi naboen å få flere barn selv om de barna de allerede har ikke har det videre bra?

Greit å bry seg om hunder og at de har det bra men,lite vi får gjort egentlig.

Mye som skulle vært annerledes her i verden.

Nå er det lettere å skaffe seg hund enn barn. Og lettere å kvitte seg med hunden enn barnet :rolleyes:

Lite vi får gjort? Neida, bare vi får hele hundenorge med oss, så burde det være mulig å fornye/legge til/forbedre hundeloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lettere å skaffe seg hund enn barn. Og lettere å kvitte seg med hunden enn barnet :rolleyes:

Lite vi får gjort? Neida, bare vi får hele hundenorge med oss, så burde det være mulig å fornye/legge til/forbedre hundeloven!

*humre*

lettere få tak i hund enn å lage barn?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en liten digresjon i forholdt til starttråden, men for å dra ideen videre: Skulle vi innføre kursing av hundeholdet slik som foreslått ovenfor. Når vi da var godt igang kunne vi jo også:

Innføre foreldreveiledningskurs for alle som ønker å bli foreldre. Hadde vært en ide å kjøre alle gjennom ett avlsråd også for å se om de var av god nok kvalitet for reproduksjon. Jeg er en av dem som synes det får være grenser for hva den Norske stat skal bruke sine resursser på. Jeg er av motsatt oppfattning: det er nok lettere å lage barn enn å skaffe seg hund. Jeg mener faktisk at å kreve kursing av alle hundeeiere er ett nokså stort inngrep den norske borgers liv. Hvor skal vi så trekke grensen. Katteeiere burde selvsagt også gjennomgå sånne kurs. Hva med alle hesteeiere, bønder som sitter der med utallige dyr. Mange dyr i Norge som lider, ikke bare hunder. Skal vi da innføre dyreregister for alle dyrene i Norges rike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en liten digresjon i forholdt til starttråden, men for å dra ideen videre: Skulle vi innføre kursing av hundeholdet slik som foreslått ovenfor. Når vi da var godt igang kunne vi jo også:

Innføre foreldreveiledningskurs for alle som ønker å bli foreldre. Hadde vært en ide å kjøre alle gjennom ett avlsråd også for å se om de var av god nok kvalitet for reproduksjon. Jeg er en av dem som synes det får være grenser for hva den Norske stat skal bruke sine resursser på. Jeg er av motsatt oppfattning: det er nok lettere å lage barn enn å skaffe seg hund. Jeg mener faktisk at å kreve kursing av alle hundeeiere er ett nokså stort inngrep den norske borgers liv. Hvor skal vi så trekke grensen. Katteeiere burde selvsagt også gjennomgå sånne kurs. Hva med alle hesteeiere, bønder som sitter der med utallige dyr. Mange dyr i Norge som lider, ikke bare hunder. Skal vi da innføre dyreregister for alle dyrene i Norges rike?

Må si meg enig d dette innlegget jeg.

Vi får oppfordre hundeeiere til å bruke sunn fornuft og sette seg inn i det å ha hund,mere blir nok ikke gjenomført her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en liten digresjon i forholdt til starttråden, men for å dra ideen videre: Skulle vi innføre kursing av hundeholdet slik som foreslått ovenfor. Når vi da var godt igang kunne vi jo også:

Innføre foreldreveiledningskurs for alle som ønker å bli foreldre. Hadde vært en ide å kjøre alle gjennom ett avlsråd også for å se om de var av god nok kvalitet for reproduksjon. Jeg er en av dem som synes det får være grenser for hva den Norske stat skal bruke sine resursser på. Jeg er av motsatt oppfattning: det er nok lettere å lage barn enn å skaffe seg hund. Jeg mener faktisk at å kreve kursing av alle hundeeiere er ett nokså stort inngrep den norske borgers liv. Hvor skal vi så trekke grensen. Katteeiere burde selvsagt også gjennomgå sånne kurs. Hva med alle hesteeiere, bønder som sitter der med utallige dyr. Mange dyr i Norge som lider, ikke bare hunder. Skal vi da innføre dyreregister for alle dyrene i Norges rike?

Vel.. Bønder må vel stort sett ha agronomutdannelse i dag, og da har de faktisk om husdyr, det er obligatorisk det. Jeg kan ikke helt se at noen av dyreartene du har nevnt vil få det værre av å bli registrert heller, snarere tvert i mot. Det er flust av katter som hvert år må omplasseres, avlives eller blir boende på steder ala FOD fordi ingen vil ha dem, med et katteregister og/eller et obligatorisk kattekurs hvor det stresses med nødvendigheten av kastrering, så ville kanskje akkurat det problemet vært mindre.. Jeg kan ikke helt se at det skal være negativt for de hundrevis av hestene som står på gårder rundt omkring å bli registrert heller, eller at det holdes et kurs i hestehold for de som kjøper seg hest?

Hvorvidt det burde være et avlsråd for folk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tror barnevernet rykker litt kjappere inn enn hva det såkalte dyrevernet gjør, sånn gjengs over. Der har man også noen flere instanser som bryr seg, barnehage og skole f.eks.

Når det er sagt, så må jeg vel innrømme at jeg tviler på at naboenes inntrykk av mitt hundehold er særlig positivt. De jobber, jeg gjør ikke, ergo får de ikke med seg at jeg er ute med hundene mine. Det eneste de ser, er vel at vi er inne, så sant jeg ikke stapper de i bilen og blir borte. Jeg går sjeldent tur på hjemstedet vårt i "verste rushen", jeg ser ikke helt poenget med å gå i kø rundt her når jeg har hele dagen ellers til disposisjon. Så - alt i alt, naboene her ser ikke hvordan hundeholdet mitt er, at jeg bruker omtrent hele døgnet på å være sammen med de i forskjellige varianter, så hvordan skal de dømme hvorvidt mine hunder har det bra eller ikke? Og hva gjør egentlig naboene kvalifisert til å avgjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en liten digresjon i forholdt til starttråden, men for å dra ideen videre: Skulle vi innføre kursing av hundeholdet slik som foreslått ovenfor. Når vi da var godt igang kunne vi jo også:

Innføre foreldreveiledningskurs for alle som ønker å bli foreldre. Hadde vært en ide å kjøre alle gjennom ett avlsråd også for å se om de var av god nok kvalitet for reproduksjon. Jeg er en av dem som synes det får være grenser for hva den Norske stat skal bruke sine resursser på. Jeg er av motsatt oppfattning: det er nok lettere å lage barn enn å skaffe seg hund. Jeg mener faktisk at å kreve kursing av alle hundeeiere er ett nokså stort inngrep den norske borgers liv. Hvor skal vi så trekke grensen. Katteeiere burde selvsagt også gjennomgå sånne kurs. Hva med alle hesteeiere, bønder som sitter der med utallige dyr. Mange dyr i Norge som lider, ikke bare hunder. Skal vi da innføre dyreregister for alle dyrene i Norges rike?

Vel.. Bønder må vel stort sett ha agronomutdannelse i dag, og da har de faktisk om husdyr, det er obligatorisk det. Jeg kan ikke helt se at noen av dyreartene du har nevnt vil få det værre av å bli registrert heller, snarere tvert i mot. Det er flust av katter som hvert år må omplasseres, avlives eller blir boende på steder ala FOD fordi ingen vil ha dem, med et katteregister og/eller et obligatorisk kattekurs hvor det stresses med nødvendigheten av kastrering, så ville kanskje akkurat det problemet vært mindre.. Jeg kan ikke helt se at det skal være negativt for de hundrevis av hestene som står på gårder rundt omkring å bli registrert heller, eller at det holdes et kurs i hestehold for de som kjøper seg hest?

Hvorvidt det burde være et avlsråd for folk eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg tror barnevernet rykker litt kjappere inn enn hva det såkalte dyrevernet gjør, sånn gjengs over. Der har man også noen flere instanser som bryr seg, barnehage og skole f.eks.

Når det er sagt, så må jeg vel innrømme at jeg tviler på at naboenes inntrykk av mitt hundehold er særlig positivt. De jobber, jeg gjør ikke, ergo får de ikke med seg at jeg er ute med hundene mine. Det eneste de ser, er vel at vi er inne, så sant jeg ikke stapper de i bilen og blir borte. Jeg går sjeldent tur på hjemstedet vårt i "verste rushen", jeg ser ikke helt poenget med å gå i kø rundt her når jeg har hele dagen ellers til disposisjon. Så - alt i alt, naboene her ser ikke hvordan hundeholdet mitt er, at jeg bruker omtrent hele døgnet på å være sammen med de i forskjellige varianter, så hvordan skal de dømme hvorvidt mine hunder har det bra eller ikke? Og hva gjør egentlig naboene kvalifisert til å avgjøre det?

Nå var dette en digresjon, og for all del ingen sammenligning av barn og hund. Ja og kjernen i innlegget er vel ikke hvorvidt dette hadde vært ett opplegg som fungerer eller ikke, men hvorvidt dette er noe som den Norske stat skal konsentrere oppmerksomheten sin og ressurser mot. Jeg ser rett og slett ikke behovet for ett slik omfattende opplegg. Det som mangler er vel heller som Linkr skriver:

Det som er problemet er vel heller mangelen på instanser man kan rapportere inn til som tar seg av saken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dette en digresjon, og for all del ingen sammenligning av barn og hund. Ja og kjernen i innlegget er vel ikke hvorvidt dette hadde vært ett opplegg som fungerer eller ikke, men hvorvidt dette er noe som den Norske stat skal konsentrere oppmerksomheten sin og ressurser mot. Jeg ser rett og slett ikke behovet for ett slik omfattende opplegg. Det som mangler er vel heller som Linkr skriver:

Ja? Og poenget ditt er? Samme hvor mye digresjon det er, så argumenterer jeg med at det hadde kanskje ikke vært så dumt å ha tvungen registering av alle husdyr? At jeg ser poenget med å ha registrering av katt, hund, hest, ku, gris og høns selv om du ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til at en nabo/utenforstående person kan dømme en annen nabo rettferdig. Om man bare vil ha en schäfer til kosehund er det greit nok det - den kan komme til å trives godt uten at den er supersprek eller noe sånt. Hvis eieren har hatt hund før er det godt mulig den vet hvordan hunden skal oppdras... Kanskje eieren er på jobb på en annen til enn deg, slik at hunden får masse tur når du ikke er hjemme?

Det kan godt hende at dette tilfellet du nevner er ille, men det er mange tilfeller der hundeeiere klager på andre hundeeiere, uten at de egentlig har satt seg inn i hvordan hunden har det...

Så veldig enig...

alltid er det noen som har en sååå lang nese at de bare må stikke den i andres saker hele tiden.. virker som det er så alt for mange som ikke vil akseptere forskjeller i hunde å dyre hold her i landet..

La nå for guds skyld denne naboen få anskaffe den hunden han vil uten at det skal vurderes opp å ned om han er skikket ...kanskje han til å med har mere peiling på hunde hold enn trådstarter å.. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig enig...

alltid er det noen som har en sååå lang nese at de bare må stikke den i andres saker hele tiden.. virker som det er så alt for mange som ikke vil akseptere forskjeller i hunde å dyre hold her i landet..

La nå for guds skyld denne naboen få anskaffe den hunden han vil uten at det skal vurderes opp å ned om han er skikket ...kanskje han til å med har mere peiling på hunde hold enn trådstarter å.. ??

Fy f! Er det mulig å være så dårlig til å debattere at en må ty til personangrep? Sier jo litt om deg da...

Jeg forsøker ikke henge ut naboen min, men rette søkelyset på hundehold generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f! Er det mulig å være så dårlig til å debattere at en må ty til personangrep? Sier jo litt om deg da...

Jeg forsøker ikke henge ut naboen min, men rette søkelyset på hundehold generelt.

Altså, det blir kanskje litt dumt å snakke negativt om en spesifikk nabo om du ønsker å rette søkelyset på hundehold generelt? Førsteinnlegget ditt baserer seg jo mye på denne "fæle" naboen din, og da må du jo forvente at folk gjerne legger dette til grunn for svarene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler jo både topic og førsteinnlegg i tråden om din nabo da. Så hvis du skal debattere om hundehold generelt burde du kanskje slenge det inn i topic eller innlede en debatt med en slags "problemstilling." Ikke snakke kun negativt om en nabo, som har fått seg enda en hund. Da blir det jo ganske selvfølgelig at folk debatterer rundt din nabo. Eller som Anette sier: Legger det til grunn for svarene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det blir kanskje litt dumt å snakke negativt om en spesifikk nabo om du ønsker å rette søkelyset på hundehold generelt? Førsteinnlegget ditt baserer seg jo mye på denne "fæle" naboen din, og da må du jo forvente at folk gjerne legger dette til grunn for svarene sine...

Hadde jeg gått ut med noe som kunne identifisere naboen min, så ville det vært å henge naboen ut. Nå har jeg lært å passe munnen min her inne...

Nå handler jo både topic og førsteinnlegg i tråden om din nabo da. Så hvis du skal debattere om hundehold generelt burde du kanskje slenge det inn i topic eller innlede en debatt med en slags "problemstilling." Ikke snakke kun negativt om en nabo, som har fått seg enda en hund. Da blir det jo ganske selvfølgelig at folk debatterer rundt din nabo. Eller som Anette sier: Legger det til grunn for svarene sine.

Jeg synes det er merkelig at ingen andre her inne har vært borti lignende. Men som sagt jeg skal ikke åpne munnen min mer.

Dere vet jammen meg å få folk til å føle seg som en dritt!

Kan forøvrig nevne av gamlehunden til naboen ble funnet død i hundehuset igår kveld. De hadde ikke hørt lyder fra hunden i hele helgen, men det regnet med den bare sov.... Men dere mener vel det og er normalt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gått ut med noe som kunne identifisere naboen min, så ville det vært å henge naboen ut. Nå har jeg lært å passe munnen min her inne...

Jeg synes det er merkelig at ingen andre her inne har vært borti lignende. Men som sagt jeg skal ikke åpne munnen min mer.

Dere vet jammen meg å få folk til å føle seg som en dritt!

Kan forøvrig nevne av gamlehunden til naboen ble funnet død i hundehuset igår kveld. De hadde ikke hørt lyder fra hunden i hele helgen, men det regnet med den bare sov.... Men dere mener vel det og er normalt hundehold.

stakars hund-hunder ;):P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No forstår jeg ingenting jeg.

Dem hadde ikke hørt hunden i hele helgen? Hva med fôringa av bikkja? Da ville dem jo fått med seg at hunden var død tidligere i helga. Med andre ord så hadde ikke hunden fått mat i helga siden dem ikke har sett til dyret.

Da er det snakk om dyremishandling da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet jammen meg å få folk til å føle seg som en dritt!

Kan forøvrig nevne av gamlehunden til naboen ble funnet død i hundehuset igår kveld. De hadde ikke hørt lyder fra hunden i hele helgen, men det regnet med den bare sov.... Men dere mener vel det og er normalt hundehold.

Fy f! Er det mulig å være så dårlig til å debattere at en må ty til personangrep? Sier jo litt om deg da...

Jeg forsøker ikke henge ut naboen min, men rette søkelyset på hundehold generelt.

merkelig nok så mistet jeg alt av tiltro til dine innlegg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lovpålagte kurs når vi får barn heller...

Nekter vi naboen å få flere barn selv om de barna de allerede har ikke har det videre bra?

Greit å bry seg om hunder og at de har det bra men,lite vi får gjort egentlig.

Mye som skulle vært annerledes her i verden.

Nå er det lettere å skaffe seg hund enn barn. Og lettere å kvitte seg med hunden enn barnet :rolleyes:

Lite vi får gjort? Neida, bare vi får hele hundenorge med oss, så burde det være mulig å fornye/legge til/forbedre hundeloven!

Desverre så er det alt for enkelt å skaffe seg både barn og hunder...og i min lille drømmeverden, så skulle det ha vært lovpålagte kurs for førstegangs-"eiere" av begge deler.

Jeg ser inkompetente foreldre og hundeeiere til stadighet...det er ikke barnas eller hundenes skyld at de ender opp som "problemer" for omgivelsene, men de som har den daglige omsorgen for dem...de som skal oppdra dem til å bli hyggelige og velfungerende individer i samfunnet. Det finnes de som ikke aner hvordan de skal håndtere hverken barn eller hunder, men skaffer seg ditto likevel. Et kurs eller to hadde forhåpentligvis hjulpet litt.

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i tråden her..har skumlest litt..men angående det å bry seg om nabobikkja, så synes jeg faktisk det er helt greitt å bekymre seg for om hunden får nok tur og stimuli. Som nabo ser man fort om hunden står bundet og passiv det meste av dagen...og har man mistanke om at hunden ikke har det så bra, så er det ikke så dumt å bli litt bedre kjent med naboen, og få litt mer kjennskap til hundeholdet hans/hennes. Da har man muligheten til å komme med noen små "drypp" og innspill som kanskje kan forbedre hundens tilværelse litt. Kanskje får man info som viser at man har tatt feil, og kan slappe av med visshet om at hunden har det bra også..

Jeg hadde en gang en nabo som så og si aldri gikk tur med schãferen sin...og det VET jeg..

Hunden sto i bånd ved trappa når den var ute, ble aldri trent på noen som helst slags måte, og måtte avlives som ganske ung fordi den ble agressiv.. Ikke noe rart... En schäfer..i dette tilfellet en hann, trenger mere aktivitet enn som så..

Man kan egentlig aldri bry seg nok, men man skal være varsom så man ikke beskylder folk for ting man bare tror, man må være ganske sikker i sin sak før man blander seg inn.. Og blander man seg i andre folks gjøren og laden, så må man være forberedt på at det blir bråk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gått ut med noe som kunne identifisere naboen min, så ville det vært å henge naboen ut. Nå har jeg lært å passe munnen min her inne...

Jeg synes det er merkelig at ingen andre her inne har vært borti lignende. Men som sagt jeg skal ikke åpne munnen min mer.

Dere vet jammen meg å få folk til å føle seg som en dritt!

Kan forøvrig nevne av gamlehunden til naboen ble funnet død i hundehuset igår kveld. De hadde ikke hørt lyder fra hunden i hele helgen, men det regnet med den bare sov.... Men dere mener vel det og er normalt hundehold.

Mange av oss har nok vært borti noe liknende. Men hva vil du egentlig? Få råd om hvordan du kan forholde deg til dette, eller vil du bare ha oss med på en "naboen er en dust"-greie? Det er vel ikke verken du (synd hvis du føler deg som en dritt, men who cares) eller naboen din som er viktige her, men hundene til naboen din. Hvis du kunne konkretisere litt mer rundt hundenes hvrdag uten å rakke ned på naboen, hadde det vært litt enklere å se hva som egentlig er problemet. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager krasse svar til enkelte. Skal være såpass åpen og si at jeg har vært mer nærtagende enn vanlig av personlige årsaker.

Jeg er ikke like flink til å forklare hva jeg mener, i motsetning til andre. Derfor beklager jeg også at enkelte har misforstått meg. Vet ikke hvordan jeg skal forklare mer om saken.

Jeg føler ikke jeg har hengt ut naboen. Jeg har ikke sagt noe navn eller noe. Og det er flere av naboene som har fått valp fra samme kullet. Og naboer her jeg bor, er naboer selv om de bor tre km unna.

Så jeg avslutter denne debatten for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...