Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund på nabo`n!

Linda Marie

Recommended Posts

Skrev tidligere om en nabo av meg som har en blandingstispe som står ute hele året, og som får minimalt med tur. (og annen stimuli)

Nå har samme nabo gått hen og kjøpt seg en schæfer valp på ca 8 uker. Jeg spurte sønnen i huset hva de skulle bruke den til, og spurte når de skulle på valpekurs. Fikk til svar, at valpekurs skulle de ikke på. Og de skulle ikke bruke hunden til noe. Bare kosehund. Jeg har så lyst å komme med en giftig kommentar om at det var jo det de hadde tenkt å bruke den eldste hunden til i utgangspunktet, men at den ble for vill å gå tur med osv.

Jeg blir så oppgitt og fortvilet over slike hundeeiere. Og det skjærer i hjerteroten hvis jeg må høre på hylene til en liten valp som blir stående ute i bånd mesteparten av tiden.

Eieren gjør jo ikke noe galt, i følge loven. Men fy f*** at det ikke kan komme en lov som krever at en hundeeier MÅ gå på kurs og lære om hund og hundehold når de skaffer seg hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren gjør jo ikke noe galt, i følge loven. Men fy f*** at det ikke kan komme en lov som krever at en hundeeier MÅ gå på kurs og lære om hund og hundehold når de skaffer seg hund!

Dersom ett kurs er det som skal til for å bli en god hundeeier så hadde jo det vært fint. Hadde den loven gått gjennom hadde jeg også vært kategorisert som en udugelig hundeeier. Jeg er førstegangseier av hund og har ennå ikke vært på kurs. Nå har ikke jeg lest de andre trådene dine, men går ut fra at du har full oversikt over denne naboens hundehold for å kunne komme med påstandene i innlegget ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ett kurs er det som skal til for å bli en god hundeeier så hadde jo det vært fint. Hadde den loven gått gjennom hadde jeg også vært kategorisert som en udugelig hundeeier. Jeg er førstegangseier av hund og har ennå ikke vært på kurs. Nå har ikke jeg lest de andre trådene dine, men går ut fra at du har full oversikt over denne naboens hundehold for å kunne komme med påstandene i innlegget ditt ?

Jeg mener at ETT kurs burde være minimumskravet ja. For nå er hundeloven veldig klar for fornying! Det gjør en ikke til en god hundeeier, men det hjelper til å opplyse om hundehold. Og kanskje flere ville forstå hunden sin bedre?

Og mine påstander om naboens hundehold? Selvsagt har jeg oversikten. Men virker som om du føler deg støtt av innlegget mitt? Det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter å debattere her jeg; kurs, naboen eller dårlig hundehold?

Jeg bare lufter frustrasjonen over at naboen skaffer seg en schæfer valp som de ikke skal bruke til noe. De har ei eldre blandingstispe som max er på tur en og annen søndag. Og når naboen selv sier at hunden kun skal være kosehund/vakthund, så er jeg redd for at det blir en understimulert hund før eller siden. Og de fleste her inne vet hvordan en understimulert schæfer kan oppføre seg...

Så debatten må vel være dårlig hundehold? Siden naboen holder seg innenfor norsk lov, så kan det vel ikke defineres som dårlig hundehold? På tide å fornye hundeloven, så flere hunder får en bedre hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lufter frustrasjonen over at naboen skaffer seg en schæfer valp som de ikke skal bruke til noe. De har ei eldre blandingstispe som max er på tur en og annen søndag. Og når naboen selv sier at hunden kun skal være kosehund/vakthund, så er jeg redd for at det blir en understimulert hund før eller siden. Og de fleste her inne vet hvordan en understimulert schæfer kan oppføre seg...

Så debatten må vel være dårlig hundehold? Siden naboen holder seg innenfor norsk lov, så kan det vel ikke defineres som dårlig hundehold? På tide å fornye hundeloven, så flere hunder får en bedre hverdag?

forstår kjempegodt at du er frustrert og engasert i dette. jeg har opptil flere ganger tidligere vært vitne til liknende....... man føler seg maktesløs og uten noen mulighet til annet enn å si fra. håper at det er NOE man kan gjøre. stå på :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier omhandles jo av dyrevernloven. "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål." Man trenger jo da ikke å gjøre noe med hundeloven i forhold til dette.

Det som er problemet er vel heller mangelen på instanser man kan rapportere inn til som tar seg av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ETT kurs burde være minimumskravet ja. For nå er hundeloven veldig klar for fornying! Det gjør en ikke til en god hundeeier, men det hjelper til å opplyse om hundehold. Og kanskje flere ville forstå hunden sin bedre?

Og mine påstander om naboens hundehold? Selvsagt har jeg oversikten. Men virker som om du føler deg støtt av innlegget mitt? Det var ikke meningen.

Nå har ikke jeg noen personlig tilknyttning til denne saken, så støtt er jeg ikke, skjønner ikke helt hvor du trakk den konklusjonen. Mine tanker rundt det du skriver, er at du da bør ha en god oversikt når du sier at dette er ett dårlig hundehold. Sår ingen tvil rundt din oversikt for all del jeg kjenner dere ikke, men alikevel bør man vel utøve en viss forsiktighet iforhold til antakelser rundt naboens liv. Det er min mening. Synes det er rart når noen sier man har oversikt over andres liv. Du sier jo selv at denne hundeeieren ikke gjør noe som direkte strider mot loven. Da går jeg utfra at hunden har tilstrekkelig ly og får mat. Men såklart jeg kan selvfølgelig forstå frustrasjonen din, men det bør være mulig i en debatt og stille spørsmålstegn til det tema som tas opp.

Men for å trekke debatten rundt tema at alle bør ha ett kurs når man skaffer seg hund. Siden du ser ut til å mene at det burde være ett minimumskrav til å eie hund. Hvordan burde da en slik ordning fungere i praksis, hvem bestemmer hva som er ett godt hundehold osv? Hvem skal kontrollere dette?

Det som er problemet er vel heller mangelen på instanser man kan rapportere inn til som tar seg av saken.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke et kurs burde være krav, men kanskje en slags innføring i elementær trening av hund, kosthold og litt smått. Aktivisering + + Dette kunne vært en del av en slags "valpepakke." Men jeg tviler på at det kommer til å skje.

Angående naboen din, så lurer jeg på hvordan du vet at naboen din bare er på tur "en og annen søndag" jeg har fire naboer med hund. Og jeg har aldri sett dem på tur en eneste gang, men jeg trekker allikevel automatisk sluttningen at de aldri går tur.

Men hvis du har nok info, og har sett nok til at du kan trekke denne sluttningen så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å trekke debatten rundt tema at alle bør ha ett kurs når man skaffer seg hund. Siden du ser ut til å mene at det burde være ett minimumskrav til å eie hund. Hvordan burde da en slik ordning fungere i praksis, hvem bestemmer hva som er ett godt hundehold osv? Hvem skal kontrollere dette?

Når en leser hundeloven slik den er idag, så ser en at folka bak hundebitt.no har hatt sitt å si. Men trenger vi ikke et lovforslag som beskytter hundene fra uegnede eiere? Til nå, så er det alt for få som blir straffet eller dømt for dyremishandling. Dessuten, så trenger vi enda strengere lover og regler for å eie hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke et kurs burde være krav, men kanskje en slags innføring i elementær trening av hund, kosthold og litt smått. Aktivisering + + Dette kunne vært en del av en slags "valpepakke." Men jeg tviler på at det kommer til å skje.

Angående naboen din, så lurer jeg på hvordan du vet at naboen din bare er på tur "en og annen søndag" jeg har fire naboer med hund. Og jeg har aldri sett dem på tur en eneste gang, men jeg trekker allikevel automatisk sluttningen at de aldri går tur.

Men hvis du har nok info, og har sett nok til at du kan trekke denne sluttningen så er jeg enig med deg.

Må igrunnen si meg litt enig her. Jeg har fem naboer med hunder. Den ene VET jeg får massevis av tur, og grunnen er at jeg henne ute til alle døgnet tider, i tillegg bjeffer hunden veldig mye når den er ute på tur, når den ser en person, en annen hund eller bare "fordi". Jeg hører altså når den er på tur.

En annen nabo snakker jeg mye med, og hundene er lekekompiser. Det er en liten valp (eh unghund), og jeg hører han boffer litt i hagen av og til, og ellers ser jeg henne ute på mange små lufteturer. Men jeg ser de selvsagt aldri på lange turer..

En tredje nabo, med setter, som har hundegård (som aldri blir brukt), ser jeg aldri ute på tur. Noen bittesmå lufteturer på andre siden av veien har jeg sett, ellers en gang de kom tilbake med børsa og hunden (uten fugl). Men det er en setter, unghund det også, så jeg vil tro de ikke klarer å ha et velfungerende hundehold hvis de aldri går tur.

En fjerde nabo har jeg sett luffe litt rundt her med den voksne/litt gamle setteren sin to-tre ganger. Det samme med den femte naboen; smårunder med setteren det også.

Og så har du meg da; jeg lufter en liten runde om morgenen, og om kvelden. Alltid samme runde. Vi er litt ute i hagen, så kanskje folk ser oss der. Men ellers tviler jeg på at noen kan vite om jeg er ute med hunden min eller ikke, og i alle fall vet de ikke hva jeg gjør. Jeg tror ikke det er noen som vet at jeg trener hunden min i spesialsøk og agility, og jeg tror ikke noen er klar over at jeg går lange turer (min 1 time) så å si hver eneste dag. Og hvis de er som trådstarter, så antar de kanskje at jeg er inne med bikkja når de ikke ser meg? Eller er det sånn at hunden står ute i løpestreng hele tiden, og det kan ts se fra huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leser hundeloven slik den er idag, så ser en at folka bak hundebitt.no har hatt sitt å si. Men trenger vi ikke et lovforslag som beskytter hundene fra uegnede eiere? Til nå, så er det alt for få som blir straffet eller dømt for dyremishandling. Dessuten, så trenger vi enda strengere lover og regler for å eie hund.

Hvilke lover ville du innført da som ikke dekkes av hundeloven eller dyrevernloven pr i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lover ville du innført da som ikke dekkes av hundeloven eller dyrevernloven pr i dag?

Det burde være opp til regjeringen å lage nye lover som blir tatt opp til høring. Disse burde være laget i samarbeid med feks nkk.

Er poenget ditt, at du vill at alle som får seg en valp minst skal gå et hundekurs?

Vi har en fugel-hund som aldri har gått kurs. Ingenting i veien med hann. Trent han selv, og vi går på jakt med hann ..

Da er du en av de hundeeierne som tar hundeholdet sitt på alvor! All ros til deg! Men hva med de som skaffer seg hund fordi de har såååå lyst på valp. Spesielt fordi de vil ha en stor, tøff hund. Eller en kose hund, blanding av BC, elghund og boxer. En slik søt en, som kun skal være til kos. Som får liten tissetur kl sju om morgenen og times tur i femtiden. Ellers ingen stimulering.

Et valpekurs kan gjerne påvirke både nye hundeeiere og flergangseiere i å tenke anderledes. De kan få råd og veiledning. Kanskje det forebygger bitt og andre angrep? Lov å være litt positiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være opp til regjeringen å lage nye lover som blir tatt opp til høring. Disse burde være laget i samarbeid med feks nkk.

Da er du en av de hundeeierne som tar hundeholdet sitt på alvor! All ros til deg! Men hva med de som skaffer seg hund fordi de har såååå lyst på valp. Spesielt fordi de vil ha en stor, tøff hund. Eller en kose hund, blanding av BC, elghund og boxer. En slik søt en, som kun skal være til kos. Som får liten tissetur kl sju om morgenen og times tur i femtiden. Ellers ingen stimulering.

Et valpekurs kan gjerne påvirke både nye hundeeiere og flergangseiere i å tenke anderledes. De kan få råd og veiledning. Kanskje det forebygger bitt og andre angrep? Lov å være litt positiv?

Jeg er en av dem som har en BC blanding til kos. Ble bløthjertet og tok imot en hund som hadde vært misshandlet, ellers hadde jeg valgt en mindre aktiv hund.

Når det skal sies så er bikkja utrolig rolig til å være BC blanding.

Vi har ikke gått kurs enda, for jeg sliter med den nye jobben og kan ikke planlegge ting nå.

Å ha en lov om kurs til nye hundeeiere ser jeg dessverre som meget ugjennomførbart.

Det eneste man kan gjøre er vel å oppmuntre til det.

Angående den hunden som står ute så er jo ikke dette egentlig helt unormalt, mange jakthunder står ute i hundegård og får ikke bli med inn.

Likevel, når dette da skal være en kosehund så blir det helt feil.

Men du kan ikke gjøre noe med det, og du bør heller snakke med foreldrene enn ungene i huset, det kan virke truende på dem at du dømmer dem når det er foreldrene som sitter med makten.

Lykke til uansett :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs ser jeg på som bortkastede penger i hvert fall hvis man bor i et hundetett område hvor valpen allikevel får den sosialiseringen den behøver. Andre kurs får være opp til hver enkelt, men nybegynner og grunnkurs anbefaler jeg - vel og merke hvis man finner kurs i nærheten av der man bor av god nok kvalitet. Dårlige kurs hjelper ingen og skaper bare ekstra frustrasjon.

Generelt så syns jeg folk er flinke til å henge seg opp i naboens hundehold uten å vite hva som ligger bak. Ulike mennesker har ulike rutiner og da jeg bodde i Oslo og hadde litt merkelige arbeidstider så kunne jeg finne på å gå en lengre tur mitt på natten slik at jeg fikk kjøpt de ferske avisene. Da jeg var tilbake i mer normale rytmer og traff igjen hundeeierne på 'kveldsrushet' så lurte de på om jeg hadde flyttet eller om jeg hadde kvittet meg med hunden siden de ikke hadde sett meg på så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet at du ikke kan lage lover. Spørsmålet hva er det du mener ikke blir dekket via dagens hundelov eller dyrevernloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til at en nabo/utenforstående person kan dømme en annen nabo rettferdig. Om man bare vil ha en schäfer til kosehund er det greit nok det - den kan komme til å trives godt uten at den er supersprek eller noe sånt. Hvis eieren har hatt hund før er det godt mulig den vet hvordan hunden skal oppdras... Kanskje eieren er på jobb på en annen til enn deg, slik at hunden får masse tur når du ikke er hjemme?

Det kan godt hende at dette tilfellet du nevner er ille, men det er mange tilfeller der hundeeiere klager på andre hundeeiere, uten at de egentlig har satt seg inn i hvordan hunden har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere samtaler med eierne av disse hundene. Og jeg vil helst ikke legge ut eierens holdning her... Men det er nok til at jeg kan uttale meg slik jeg har gjort.

Hunde/dyrevernloven: Jeg ønsker noe lignende den Spania har vedrørende hold av såkalte potensielle farlige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs ser jeg på som bortkastede penger i hvert fall hvis man bor i et hundetett område hvor valpen allikevel får den sosialiseringen den behøver. Andre kurs får være opp til hver enkelt, men nybegynner og grunnkurs anbefaler jeg - vel og merke hvis man finner kurs i nærheten av der man bor av god nok kvalitet. Dårlige kurs hjelper ingen og skaper bare ekstra frustrasjon.

Generelt så syns jeg folk er flinke til å henge seg opp i naboens hundehold uten å vite hva som ligger bak. Ulike mennesker har ulike rutiner og da jeg bodde i Oslo og hadde litt merkelige arbeidstider så kunne jeg finne på å gå en lengre tur mitt på natten slik at jeg fikk kjøpt de ferske avisene. Da jeg var tilbake i mer normale rytmer og traff igjen hundeeierne på 'kveldsrushet' så lurte de på om jeg hadde flyttet eller om jeg hadde kvittet meg med hunden siden de ikke hadde sett meg på så lenge.

Litt OT, men valpekurs er da ikke "lekekurs". Så vidt jeg har sett så trenes det på grunnleggende ferdigheter på valpekurs også. Ikke minst får eierne inn treningsteknikker, holdninger etc fra begynnelsen av sitt hundehold! Lurer plutselig på hva slags kurs som holdes rundt omkring, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde/dyrevernloven: Jeg ønsker noe lignende den Spania har vedrørende hold av såkalte potensielle farlige raser.

Så disse manglene i den norske lovgivingen gjelder etter din mening bare "såkalte potensielle farlige raser"? Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå hva du egentlig er ute etter jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte mye mer enn hunden på valpekurs....!

Valpen kan jo sosialiseres i hverdagen men vi hundeeiere har behov for å lære vi også.

Alle skulle vært på kurs synes jeg. Om det er gjennomførbart er en annen ting.

Det er gjennomførbart i Spania. Hvorfor ikke i Norge? Det er bare det at regjeringen ikke vil ut med penger til et slikt "prosjekt" som dette.

For å få bedre oversikt over hunder og hundeeiere, så må flere tiltak til.

Registrering av alle hunder og hundeeiere. Er ikke hunden registrert, neivel, da blir eier fratatt hunden. Hvis ikke krav om registrering blir etterfulgt etter pålegg om dette.

Når dette registeret er gjort, så kan en igjen pålegge om et HUNDEKURS (og ikke valpekurs) hvor en får innføring i hundehold. Feks treningsmetoder, hva de forskjellige rasene egner seg best som, osv. Øke kunnskapen om hund.

Lage oversikt over hvilke raser som regnes som potensielle farlige raser. Eiere av disse hundene må gå ekstra kurs og få bevis for dette. Oppfølgingskurs eller lignende er og en mulighet. (Folk med flere dommer for våpenbruk eller vold, får ikke lov å eie slike hunder i Spania. Tror det kreves plettfri vandel...)

NKK burde være på banen med slike forslag. Til nå så er det jo bare hundebitt.no som blir hørt. Men det er min personlige mening!

Uttdrag av hundeloven:

§ 13. Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ,

b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet,

c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og

d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

Når blir dette gjennomført? Og hvorfor er det ingen som reagerer på at ingenting skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjennomførbart i Spania. Hvorfor ikke i Norge? Det er bare det at regjeringen ikke vil ut med penger til et slikt "prosjekt" som dette.

For å få bedre oversikt over hunder og hundeeiere, så må flere tiltak til.

Registrering av alle hunder og hundeeiere. Er ikke hunden registrert, neivel, da blir eier fratatt hunden. Hvis ikke krav om registrering blir etterfulgt etter pålegg om dette.

Når dette registeret er gjort, så kan en igjen pålegge om et HUNDEKURS (og ikke valpekurs) hvor en får innføring i hundehold. Feks treningsmetoder, hva de forskjellige rasene egner seg best som, osv. Øke kunnskapen om hund.

Lage oversikt over hvilke raser som regnes som potensielle farlige raser. Eiere av disse hundene må gå ekstra kurs og få bevis for dette. Oppfølgingskurs eller lignende er og en mulighet. (Folk med flere dommer for våpenbruk eller vold, får ikke lov å eie slike hunder i Spania. Tror det kreves plettfri vandel...)

NKK burde være på banen med slike forslag. Til nå så er det jo bare hundebitt.no som blir hørt. Men det er min personlige mening!

Høres faktisk gjennomførbart ut,men koster staten dyrt. Høyt opp å langt fram ....Men håp i hengende snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...