Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund på nabo`n!

Linda Marie

Recommended Posts

Skrev tidligere om en nabo av meg som har en blandingstispe som står ute hele året, og som får minimalt med tur. (og annen stimuli)

Nå har samme nabo gått hen og kjøpt seg en schæfer valp på ca 8 uker. Jeg spurte sønnen i huset hva de skulle bruke den til, og spurte når de skulle på valpekurs. Fikk til svar, at valpekurs skulle de ikke på. Og de skulle ikke bruke hunden til noe. Bare kosehund. Jeg har så lyst å komme med en giftig kommentar om at det var jo det de hadde tenkt å bruke den eldste hunden til i utgangspunktet, men at den ble for vill å gå tur med osv.

Jeg blir så oppgitt og fortvilet over slike hundeeiere. Og det skjærer i hjerteroten hvis jeg må høre på hylene til en liten valp som blir stående ute i bånd mesteparten av tiden.

Eieren gjør jo ikke noe galt, i følge loven. Men fy f*** at det ikke kan komme en lov som krever at en hundeeier MÅ gå på kurs og lære om hund og hundehold når de skaffer seg hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren gjør jo ikke noe galt, i følge loven. Men fy f*** at det ikke kan komme en lov som krever at en hundeeier MÅ gå på kurs og lære om hund og hundehold når de skaffer seg hund!

Dersom ett kurs er det som skal til for å bli en god hundeeier så hadde jo det vært fint. Hadde den loven gått gjennom hadde jeg også vært kategorisert som en udugelig hundeeier. Jeg er førstegangseier av hund og har ennå ikke vært på kurs. Nå har ikke jeg lest de andre trådene dine, men går ut fra at du har full oversikt over denne naboens hundehold for å kunne komme med påstandene i innlegget ditt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ett kurs er det som skal til for å bli en god hundeeier så hadde jo det vært fint. Hadde den loven gått gjennom hadde jeg også vært kategorisert som en udugelig hundeeier. Jeg er førstegangseier av hund og har ennå ikke vært på kurs. Nå har ikke jeg lest de andre trådene dine, men går ut fra at du har full oversikt over denne naboens hundehold for å kunne komme med påstandene i innlegget ditt ?

Jeg mener at ETT kurs burde være minimumskravet ja. For nå er hundeloven veldig klar for fornying! Det gjør en ikke til en god hundeeier, men det hjelper til å opplyse om hundehold. Og kanskje flere ville forstå hunden sin bedre?

Og mine påstander om naboens hundehold? Selvsagt har jeg oversikten. Men virker som om du føler deg støtt av innlegget mitt? Det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter å debattere her jeg; kurs, naboen eller dårlig hundehold?

Jeg bare lufter frustrasjonen over at naboen skaffer seg en schæfer valp som de ikke skal bruke til noe. De har ei eldre blandingstispe som max er på tur en og annen søndag. Og når naboen selv sier at hunden kun skal være kosehund/vakthund, så er jeg redd for at det blir en understimulert hund før eller siden. Og de fleste her inne vet hvordan en understimulert schæfer kan oppføre seg...

Så debatten må vel være dårlig hundehold? Siden naboen holder seg innenfor norsk lov, så kan det vel ikke defineres som dårlig hundehold? På tide å fornye hundeloven, så flere hunder får en bedre hverdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lufter frustrasjonen over at naboen skaffer seg en schæfer valp som de ikke skal bruke til noe. De har ei eldre blandingstispe som max er på tur en og annen søndag. Og når naboen selv sier at hunden kun skal være kosehund/vakthund, så er jeg redd for at det blir en understimulert hund før eller siden. Og de fleste her inne vet hvordan en understimulert schæfer kan oppføre seg...

Så debatten må vel være dårlig hundehold? Siden naboen holder seg innenfor norsk lov, så kan det vel ikke defineres som dårlig hundehold? På tide å fornye hundeloven, så flere hunder får en bedre hverdag?

forstår kjempegodt at du er frustrert og engasert i dette. jeg har opptil flere ganger tidligere vært vitne til liknende....... man føler seg maktesløs og uten noen mulighet til annet enn å si fra. håper at det er NOE man kan gjøre. stå på :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier omhandles jo av dyrevernloven. "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål." Man trenger jo da ikke å gjøre noe med hundeloven i forhold til dette.

Det som er problemet er vel heller mangelen på instanser man kan rapportere inn til som tar seg av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at ETT kurs burde være minimumskravet ja. For nå er hundeloven veldig klar for fornying! Det gjør en ikke til en god hundeeier, men det hjelper til å opplyse om hundehold. Og kanskje flere ville forstå hunden sin bedre?

Og mine påstander om naboens hundehold? Selvsagt har jeg oversikten. Men virker som om du føler deg støtt av innlegget mitt? Det var ikke meningen.

Nå har ikke jeg noen personlig tilknyttning til denne saken, så støtt er jeg ikke, skjønner ikke helt hvor du trakk den konklusjonen. Mine tanker rundt det du skriver, er at du da bør ha en god oversikt når du sier at dette er ett dårlig hundehold. Sår ingen tvil rundt din oversikt for all del jeg kjenner dere ikke, men alikevel bør man vel utøve en viss forsiktighet iforhold til antakelser rundt naboens liv. Det er min mening. Synes det er rart når noen sier man har oversikt over andres liv. Du sier jo selv at denne hundeeieren ikke gjør noe som direkte strider mot loven. Da går jeg utfra at hunden har tilstrekkelig ly og får mat. Men såklart jeg kan selvfølgelig forstå frustrasjonen din, men det bør være mulig i en debatt og stille spørsmålstegn til det tema som tas opp.

Men for å trekke debatten rundt tema at alle bør ha ett kurs når man skaffer seg hund. Siden du ser ut til å mene at det burde være ett minimumskrav til å eie hund. Hvordan burde da en slik ordning fungere i praksis, hvem bestemmer hva som er ett godt hundehold osv? Hvem skal kontrollere dette?

Det som er problemet er vel heller mangelen på instanser man kan rapportere inn til som tar seg av saken.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke et kurs burde være krav, men kanskje en slags innføring i elementær trening av hund, kosthold og litt smått. Aktivisering + + Dette kunne vært en del av en slags "valpepakke." Men jeg tviler på at det kommer til å skje.

Angående naboen din, så lurer jeg på hvordan du vet at naboen din bare er på tur "en og annen søndag" jeg har fire naboer med hund. Og jeg har aldri sett dem på tur en eneste gang, men jeg trekker allikevel automatisk sluttningen at de aldri går tur.

Men hvis du har nok info, og har sett nok til at du kan trekke denne sluttningen så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å trekke debatten rundt tema at alle bør ha ett kurs når man skaffer seg hund. Siden du ser ut til å mene at det burde være ett minimumskrav til å eie hund. Hvordan burde da en slik ordning fungere i praksis, hvem bestemmer hva som er ett godt hundehold osv? Hvem skal kontrollere dette?

Når en leser hundeloven slik den er idag, så ser en at folka bak hundebitt.no har hatt sitt å si. Men trenger vi ikke et lovforslag som beskytter hundene fra uegnede eiere? Til nå, så er det alt for få som blir straffet eller dømt for dyremishandling. Dessuten, så trenger vi enda strengere lover og regler for å eie hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke et kurs burde være krav, men kanskje en slags innføring i elementær trening av hund, kosthold og litt smått. Aktivisering + + Dette kunne vært en del av en slags "valpepakke." Men jeg tviler på at det kommer til å skje.

Angående naboen din, så lurer jeg på hvordan du vet at naboen din bare er på tur "en og annen søndag" jeg har fire naboer med hund. Og jeg har aldri sett dem på tur en eneste gang, men jeg trekker allikevel automatisk sluttningen at de aldri går tur.

Men hvis du har nok info, og har sett nok til at du kan trekke denne sluttningen så er jeg enig med deg.

Må igrunnen si meg litt enig her. Jeg har fem naboer med hunder. Den ene VET jeg får massevis av tur, og grunnen er at jeg henne ute til alle døgnet tider, i tillegg bjeffer hunden veldig mye når den er ute på tur, når den ser en person, en annen hund eller bare "fordi". Jeg hører altså når den er på tur.

En annen nabo snakker jeg mye med, og hundene er lekekompiser. Det er en liten valp (eh unghund), og jeg hører han boffer litt i hagen av og til, og ellers ser jeg henne ute på mange små lufteturer. Men jeg ser de selvsagt aldri på lange turer..

En tredje nabo, med setter, som har hundegård (som aldri blir brukt), ser jeg aldri ute på tur. Noen bittesmå lufteturer på andre siden av veien har jeg sett, ellers en gang de kom tilbake med børsa og hunden (uten fugl). Men det er en setter, unghund det også, så jeg vil tro de ikke klarer å ha et velfungerende hundehold hvis de aldri går tur.

En fjerde nabo har jeg sett luffe litt rundt her med den voksne/litt gamle setteren sin to-tre ganger. Det samme med den femte naboen; smårunder med setteren det også.

Og så har du meg da; jeg lufter en liten runde om morgenen, og om kvelden. Alltid samme runde. Vi er litt ute i hagen, så kanskje folk ser oss der. Men ellers tviler jeg på at noen kan vite om jeg er ute med hunden min eller ikke, og i alle fall vet de ikke hva jeg gjør. Jeg tror ikke det er noen som vet at jeg trener hunden min i spesialsøk og agility, og jeg tror ikke noen er klar over at jeg går lange turer (min 1 time) så å si hver eneste dag. Og hvis de er som trådstarter, så antar de kanskje at jeg er inne med bikkja når de ikke ser meg? Eller er det sånn at hunden står ute i løpestreng hele tiden, og det kan ts se fra huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en leser hundeloven slik den er idag, så ser en at folka bak hundebitt.no har hatt sitt å si. Men trenger vi ikke et lovforslag som beskytter hundene fra uegnede eiere? Til nå, så er det alt for få som blir straffet eller dømt for dyremishandling. Dessuten, så trenger vi enda strengere lover og regler for å eie hund.

Hvilke lover ville du innført da som ikke dekkes av hundeloven eller dyrevernloven pr i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lover ville du innført da som ikke dekkes av hundeloven eller dyrevernloven pr i dag?

Det burde være opp til regjeringen å lage nye lover som blir tatt opp til høring. Disse burde være laget i samarbeid med feks nkk.

Er poenget ditt, at du vill at alle som får seg en valp minst skal gå et hundekurs?

Vi har en fugel-hund som aldri har gått kurs. Ingenting i veien med hann. Trent han selv, og vi går på jakt med hann ..

Da er du en av de hundeeierne som tar hundeholdet sitt på alvor! All ros til deg! Men hva med de som skaffer seg hund fordi de har såååå lyst på valp. Spesielt fordi de vil ha en stor, tøff hund. Eller en kose hund, blanding av BC, elghund og boxer. En slik søt en, som kun skal være til kos. Som får liten tissetur kl sju om morgenen og times tur i femtiden. Ellers ingen stimulering.

Et valpekurs kan gjerne påvirke både nye hundeeiere og flergangseiere i å tenke anderledes. De kan få råd og veiledning. Kanskje det forebygger bitt og andre angrep? Lov å være litt positiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være opp til regjeringen å lage nye lover som blir tatt opp til høring. Disse burde være laget i samarbeid med feks nkk.

Da er du en av de hundeeierne som tar hundeholdet sitt på alvor! All ros til deg! Men hva med de som skaffer seg hund fordi de har såååå lyst på valp. Spesielt fordi de vil ha en stor, tøff hund. Eller en kose hund, blanding av BC, elghund og boxer. En slik søt en, som kun skal være til kos. Som får liten tissetur kl sju om morgenen og times tur i femtiden. Ellers ingen stimulering.

Et valpekurs kan gjerne påvirke både nye hundeeiere og flergangseiere i å tenke anderledes. De kan få råd og veiledning. Kanskje det forebygger bitt og andre angrep? Lov å være litt positiv?

Jeg er en av dem som har en BC blanding til kos. Ble bløthjertet og tok imot en hund som hadde vært misshandlet, ellers hadde jeg valgt en mindre aktiv hund.

Når det skal sies så er bikkja utrolig rolig til å være BC blanding.

Vi har ikke gått kurs enda, for jeg sliter med den nye jobben og kan ikke planlegge ting nå.

Å ha en lov om kurs til nye hundeeiere ser jeg dessverre som meget ugjennomførbart.

Det eneste man kan gjøre er vel å oppmuntre til det.

Angående den hunden som står ute så er jo ikke dette egentlig helt unormalt, mange jakthunder står ute i hundegård og får ikke bli med inn.

Likevel, når dette da skal være en kosehund så blir det helt feil.

Men du kan ikke gjøre noe med det, og du bør heller snakke med foreldrene enn ungene i huset, det kan virke truende på dem at du dømmer dem når det er foreldrene som sitter med makten.

Lykke til uansett :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs ser jeg på som bortkastede penger i hvert fall hvis man bor i et hundetett område hvor valpen allikevel får den sosialiseringen den behøver. Andre kurs får være opp til hver enkelt, men nybegynner og grunnkurs anbefaler jeg - vel og merke hvis man finner kurs i nærheten av der man bor av god nok kvalitet. Dårlige kurs hjelper ingen og skaper bare ekstra frustrasjon.

Generelt så syns jeg folk er flinke til å henge seg opp i naboens hundehold uten å vite hva som ligger bak. Ulike mennesker har ulike rutiner og da jeg bodde i Oslo og hadde litt merkelige arbeidstider så kunne jeg finne på å gå en lengre tur mitt på natten slik at jeg fikk kjøpt de ferske avisene. Da jeg var tilbake i mer normale rytmer og traff igjen hundeeierne på 'kveldsrushet' så lurte de på om jeg hadde flyttet eller om jeg hadde kvittet meg med hunden siden de ikke hadde sett meg på så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet at du ikke kan lage lover. Spørsmålet hva er det du mener ikke blir dekket via dagens hundelov eller dyrevernloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til at en nabo/utenforstående person kan dømme en annen nabo rettferdig. Om man bare vil ha en schäfer til kosehund er det greit nok det - den kan komme til å trives godt uten at den er supersprek eller noe sånt. Hvis eieren har hatt hund før er det godt mulig den vet hvordan hunden skal oppdras... Kanskje eieren er på jobb på en annen til enn deg, slik at hunden får masse tur når du ikke er hjemme?

Det kan godt hende at dette tilfellet du nevner er ille, men det er mange tilfeller der hundeeiere klager på andre hundeeiere, uten at de egentlig har satt seg inn i hvordan hunden har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere samtaler med eierne av disse hundene. Og jeg vil helst ikke legge ut eierens holdning her... Men det er nok til at jeg kan uttale meg slik jeg har gjort.

Hunde/dyrevernloven: Jeg ønsker noe lignende den Spania har vedrørende hold av såkalte potensielle farlige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs ser jeg på som bortkastede penger i hvert fall hvis man bor i et hundetett område hvor valpen allikevel får den sosialiseringen den behøver. Andre kurs får være opp til hver enkelt, men nybegynner og grunnkurs anbefaler jeg - vel og merke hvis man finner kurs i nærheten av der man bor av god nok kvalitet. Dårlige kurs hjelper ingen og skaper bare ekstra frustrasjon.

Generelt så syns jeg folk er flinke til å henge seg opp i naboens hundehold uten å vite hva som ligger bak. Ulike mennesker har ulike rutiner og da jeg bodde i Oslo og hadde litt merkelige arbeidstider så kunne jeg finne på å gå en lengre tur mitt på natten slik at jeg fikk kjøpt de ferske avisene. Da jeg var tilbake i mer normale rytmer og traff igjen hundeeierne på 'kveldsrushet' så lurte de på om jeg hadde flyttet eller om jeg hadde kvittet meg med hunden siden de ikke hadde sett meg på så lenge.

Litt OT, men valpekurs er da ikke "lekekurs". Så vidt jeg har sett så trenes det på grunnleggende ferdigheter på valpekurs også. Ikke minst får eierne inn treningsteknikker, holdninger etc fra begynnelsen av sitt hundehold! Lurer plutselig på hva slags kurs som holdes rundt omkring, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde/dyrevernloven: Jeg ønsker noe lignende den Spania har vedrørende hold av såkalte potensielle farlige raser.

Så disse manglene i den norske lovgivingen gjelder etter din mening bare "såkalte potensielle farlige raser"? Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå hva du egentlig er ute etter jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte mye mer enn hunden på valpekurs....!

Valpen kan jo sosialiseres i hverdagen men vi hundeeiere har behov for å lære vi også.

Alle skulle vært på kurs synes jeg. Om det er gjennomførbart er en annen ting.

Det er gjennomførbart i Spania. Hvorfor ikke i Norge? Det er bare det at regjeringen ikke vil ut med penger til et slikt "prosjekt" som dette.

For å få bedre oversikt over hunder og hundeeiere, så må flere tiltak til.

Registrering av alle hunder og hundeeiere. Er ikke hunden registrert, neivel, da blir eier fratatt hunden. Hvis ikke krav om registrering blir etterfulgt etter pålegg om dette.

Når dette registeret er gjort, så kan en igjen pålegge om et HUNDEKURS (og ikke valpekurs) hvor en får innføring i hundehold. Feks treningsmetoder, hva de forskjellige rasene egner seg best som, osv. Øke kunnskapen om hund.

Lage oversikt over hvilke raser som regnes som potensielle farlige raser. Eiere av disse hundene må gå ekstra kurs og få bevis for dette. Oppfølgingskurs eller lignende er og en mulighet. (Folk med flere dommer for våpenbruk eller vold, får ikke lov å eie slike hunder i Spania. Tror det kreves plettfri vandel...)

NKK burde være på banen med slike forslag. Til nå så er det jo bare hundebitt.no som blir hørt. Men det er min personlige mening!

Uttdrag av hundeloven:

§ 13. Merking av hunder

Private organisasjoner kan etablere og drive en ordning for registrering og merking av alle hunder.

Kongen kan gi forskrift om

a) at alle hunder skal være merket, og at de skal være registrert i et register som føres av en eller flere private organisasjoner eller av et offentlig organ,

b) at en hundeholder plikter å gi genetiske og andre opplysninger til registeret om hunden og hundeholdet,

c) at hundeholderne skal betale gebyr som dekker de nødvendige kostnadene ved ordningen, og

d) at politiet skal ha innsyn i registeret.

Når blir dette gjennomført? Og hvorfor er det ingen som reagerer på at ingenting skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjennomførbart i Spania. Hvorfor ikke i Norge? Det er bare det at regjeringen ikke vil ut med penger til et slikt "prosjekt" som dette.

For å få bedre oversikt over hunder og hundeeiere, så må flere tiltak til.

Registrering av alle hunder og hundeeiere. Er ikke hunden registrert, neivel, da blir eier fratatt hunden. Hvis ikke krav om registrering blir etterfulgt etter pålegg om dette.

Når dette registeret er gjort, så kan en igjen pålegge om et HUNDEKURS (og ikke valpekurs) hvor en får innføring i hundehold. Feks treningsmetoder, hva de forskjellige rasene egner seg best som, osv. Øke kunnskapen om hund.

Lage oversikt over hvilke raser som regnes som potensielle farlige raser. Eiere av disse hundene må gå ekstra kurs og få bevis for dette. Oppfølgingskurs eller lignende er og en mulighet. (Folk med flere dommer for våpenbruk eller vold, får ikke lov å eie slike hunder i Spania. Tror det kreves plettfri vandel...)

NKK burde være på banen med slike forslag. Til nå så er det jo bare hundebitt.no som blir hørt. Men det er min personlige mening!

Høres faktisk gjennomførbart ut,men koster staten dyrt. Høyt opp å langt fram ....Men håp i hengende snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...