Gå til innhold
Hundesonen.no

Dverg Border Collie


jeanette-k

Recommended Posts

Heisann dere :P

det er meg dere prater om ?

zita er faktisk en dverg border collie.

Dyrlegen har sagt det, så det er ike noe jeg bare går rundt og sier :ahappy:

just telling ;)

Buhund jenta:

vor var dette ?

kan hende det var min du så :P fordi jeg har vært på en del skoler me hun ;)

Nei, må skuffe deg Vima2k du har nok ikke noe som heter Dverg Border Collie, det finnes nemlig ikke. Var en liten tur på siden din og der så jeg at Zita ikke ser noe særlig mindre ut en noen av de jeg trener med når jeg holder på med gjeting. Men har vetten din sagt at hun er dverg så er hun en dverg ;) Tror mange, inkludert meg, lest at du mener det er en rase, derfor har det blitt litt oppstandelse.

Jeg har hørt om Dverg Schæfer også.. Men ingen som har klaget på at det blir kaldt nettopp det? Samme med "miniature Aussie" som dem blir kaldt. Og avlet på, for den del.

Nå er vel Miniature Aussien bevist avlet på. Så den hører vel mer hjemme sammen med de andre dverg vekstene som er "godtatt". Dverg Pincher, Dverg Dachs, Dverg Snauzer, osv osv.

Var forresten ikke du med på å ha det litt moro med dette i går kveld/natt?

Edit; lagt til en quote og rettet opp litt på ting jeg sa som ble sagt klønete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig enkel størrelse da!

*vurderer dverg Aussie neste gang*

Hmmm, nei? Var jeg det? Hvor var det moro med dette i går kveld/natt?

Tror jeg sov fra klokka 0030 iallefall...

Slik jeg ser det så var det enkelte (MariaN og Blondiemamma) i tråden som hadde det moro med dette i går kveld/natt, og trodde da med den kommentaren øverst at du også var spydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så var det enkelte (MariaN og Blondiemamma) i tråden som hadde det moro med dette i går kveld/natt, og trodde da med den kommentaren øverst at du også var spydig.

Ahh, ja sånn ja. Nei, ikke noe spydig ment egentlig i svaret mitt. Kun som svar på at jeg syns det ble mye mas fra diverse om at Vima2k IKKE har en Dverg BC, men en BC med dvergvekst. I mine øyne blir det to sider av en sak ;)Og siden veterinæren har sagt det er en Dverg BC, så er det jo helt normalt for eier av hunden å tro på dette, og ergo kalle det en Dverg BC. ferdig med det :ahappy:

Legge til litt: (fint å lese det som står før man svarer) Det jeg mente med at det van enkel størrelse på liten BC og at jeg vurderte miniature aussie, var seriøst;) Ikke spydig eller noe. (altså, det blir nok ikke miniature aussie på meg da)

Men det ER en enkel størrelse på en hund. ;)

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden dverg-trekk da?

Er det ikke vanlig at dverghunder har korte bein som er litt rart stilte? (f.eks Dachs)

Ikke dvergschnauzer og dverpuddel i hvertfall... :ahappy: Bichon frise' er vel også en dvergrase, men de skal heller ikke ha utvendte poter eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden dverg-trekk da?

Er det ikke vanlig at dverghunder har korte bein som er litt rart stilte? (f.eks Dachs)

Jo, hunder med dvergvekst har korte bein som er rart stilt.

Det er ikke så uvanlig på Schäfer bl.annet, og de har ofte noe som heter Hypofysær dvergvekst, som da altså angår hypofysen. Hypofysen regulerer mange funksjoner i kroppen, og en slik dverg vil ikke bli kjønnsmoden. Disse ser ut som friske valper hele livet. Men, så har man Chondrodystrofisk dvergvekst, og det er på disse at ben ol. har annen stilling, samt at levetiden er kort.

Hos Dachse er det medfødt, det er erfor de har lang kropp og korte ben. Tror rasen også kalles Chondrodystrofisk av noen og jeg.

Ikke dvergschnauzer og dverpuddel i hvertfall... :ahappy: Bichon frise' er vel også en dvergrase, men de skal heller ikke ha utvendte poter eller noe ;)

Dette er jo pga. at man bevisst har gått inn for å bruke små individer i avlen. Hos f.eks Puddel så er det viktige at de ikke er for store. Er f.eks en Stor Puddel for liten, så blir den registrert som Mellom Puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hunder med dvergvekst har korte bein som er rart stilt.

Det er ikke så uvanlig på Schäfer bl.annet, og de har ofte noe som heter Hypofysær dvergvekst, som da altså angår hypofysen. Hypofysen regulerer mange funksjoner i kroppen, og en slik dverg vil ikke bli kjønnsmoden. Disse ser ut som friske valper hele livet. Men, så har man Chondrodystrofisk dvergvekst, og det er på disse at ben ol. har annen stilling, samt at levetiden er kort.

Hos Dachse er det medfødt, det er erfor de har lang kropp og korte ben. Tror rasen også kalles Chondrodystrofisk av noen og jeg.

Dette er jo pga. at man bevisst har gått inn for å bruke små individer i avlen. Hos f.eks Puddel så er det viktige at de ikke er for store. Er f.eks en Stor Puddel for liten, så blir den registrert som Mellom Puddel.

aha.. hadde ikke hodet med meg et øyeblikk... :ahappy: ja det er klart det er foskjell på en dvergvariant av en stor rase og de oppavlede dverghund rasene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste i se og hør en gang. En schæfer med DVERG vekst. Eller kanskje TOY? ;)

Han ble ikke større enn en valp! Den var godt voksen, og sjefen i flokken ;) såå søt.. hehe.

Men jeg syns ikke det blir rett å kalle hunden sin for dverg border collie som rase. Det er jo ikke en egen rase liksom. Og det virker som om denne dvergeieren tror det -siden dyrelegen sa det :ahappy:

skal alle kalle hunden sin for dverg eller forvokst tror jeg det blir mange "nye" raser ute å går ;)

Det er jo en border collie.. som er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini Aussie = Nord Amerikansk Gjeterhund?

Nja, den blir kalt det i diverse rasebøker osv. Hvorfor man finner den i rasebøker, forstår jeg egentlig heller ikke noe særlig av, siden det ikke egentlig er en egen rase. Man finner MYE snusk på "mini aussiene" og jeg tror nok mange av dem har andre små raser i seg, som papillon og chihuahua uheldigvis. :ahappy: Man ser iallefall helt klart et tydelig dverghund-preg på dem, og noen av dem ser jo ut som merkelige papillons...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor de heter det liksom... De var noen knøttiser! :)

All a part of the American way of favouring extremities, I suppose. Alt skal jo være større, mindre, annerledes osv - pluss at det henger seg på trenden om skikkelige miniatyrer a la chi. En helt vanlig dvergschnauzer er litt for stor og egenrådig å bruke som veskehund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...