jeanette-k Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Kom over noe på en side. Hun hevdet at hun hadde en Dverg Border Collie. Jeg har aldri hørt om denne rasen før og tviler egentli på at den finnes. Fant heller ikke noe når jeg googlet den. Er det noen som har hørt om den? Eller er det bare at hennes Border Collie er liten i størrelsen, siden hun kaller den det? (sto ikke noe om det på siden) Håper noen kan svare meg på denne.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Huldra Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Jeg antar at det er en dverg av rasen border collie. Det blir av og til født dverger i ellers normale kull, akkurat som hos oss mennesker. Men det er fryktelig sjelden, da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilie Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Det finnes ikke noen godkjent rase som heter dverg border collie. Men borderen er en rase med stor utbredelse og med mange eksteriørmessige ulikheter, både med tanke på størrelse, fasong, hårlag og farge. Det kan jo også være at vedkommende rett og slett er i besittelse av en blandingshund, eller eventuelt en border collie av dvergvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonitapia Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Border Collier kan ha ulik kroppsbygning, pels og farger. Men har ikke hørt om dverg border collie, og jeg har lest en god del om rasen. Men da jeg reiste med tog en gang kom det på ei dame med den minste border collien jeg hadde sett noen gang. Og jeg tenkte som så at det måtte være en valp i allefall en unghund. Men det viste seg at tispa var 6 år gammel.. Ble sittende å prate med eieren hele veien, og det viste seg at halvparten av kullet på 6 var så små... Irriterende at jeg ikke huska å ta bilde av tispa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jane Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Er det nå jeg skal gå rundt å skryte av at jeg har DVERG Boxer jeg da, hehe.. siden Sara er litt mindre enn alle andre Boxere liksom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeanette-k Skrevet 27. Mars 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Jeg vet jo at det kan komme små hunder av alle slags raser, det jeg reagerte på var at hun kallte det Dverg Border Collie som en egen rase, og da begynnte jeg å lure litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SFX Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Jeg har hørt at det i enkelte miljø bevisst avles fram mindre border collies, slik at de kan delta i mellomklasse i agility. Med dverg ser jeg for meg noe som er halvert i forhold til opprinnelig størrelse, men bc kommer jo i et variert spekter, så det kan jo hende den er av de mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helle Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Traff en Dverg Gordon Setter en gang i langeskogen, den var utrolig søt, jeg trodde det var valp jeg, men var visst en voksen hund med en genfeil slik at den hadde dvergvekst. Kan jo ha vært noe sånt kanskje? Ellers så finnes det vel Dverg Aussier borte i USA, mulig noe sånt hun hadde bare en BC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Huldra Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Traff en Dverg Gordon Setter en gang i langeskogen, den var utrolig søt, jeg trodde det var valp jeg, men var visst en voksen hund med en genfeil slik at den hadde dvergvekst. Kan jo ha vært noe sånt kanskje? Ellers så finnes det vel Dverg Aussier borte i USA, mulig noe sånt hun hadde bare en BC? Tror dvergvekst er relativt vanlig hos gordon setter (eller var det en annen settertype), i forhold til hos andre raser. Mener å ha lest det et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 USA er vel kjent for å avle fram mye rart.... Som flere nevner, så kommer jo BCen i alle fasonger og variasjoner. Min egen hannhund er ca 60 cm høy, mens kullsøstrene hans er 43-45 cm høy. Så variasjonen er stor, selv innen et kull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patricia Skrevet 27. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 27. Mars 2008 Her er det vel snakk om småvokste, forøvrig friske eksemplarer? "Ekte" dvergvekst forkommer hos mange raser, og disse valpenme blir ikke særlig gamle. Sammen med dverggenet får de også en rekke sykdommer, og har et ganske så usselt liv. De kan sikkert være søte, men er altså ingenting å trakte etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helle Skrevet 28. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 28. Mars 2008 Tror dvergvekst er relativt vanlig hos gordon setter (eller var det en annen settertype), i forhold til hos andre raser. Mener å ha lest det et sted. ok, interessant! Søkte litt på det nå, og fikk flest treff på irsk setter og dvergvekst. Det sto også at hundene levde et helt normalt liv, med mindre de utviklet missdannelser i beina. Noen få av dvergene fikk disse missdannelsene. Hunden jeg møtte hadde like proporsjoner som en normal GS, men så veldig valpete ut i fjeset. Den beveget seg også mindre klumsete i mine øyne, syns mange settere ser klumsete ut i bevegelsene.. Eller klumsete er kanskje feil ord, men de ser lange og treige ut i vendingene Var veldig fin i alle fall, og ble ikke hemmet i noen grad av hennes dvergvekst. I følge eiere var hun normal i hodet også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2_ne Skrevet 28. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 28. Mars 2008 Ja det er blitt gjort forsøk på avl med dverg Irsk settere. Tror det var Veterinærhøyskolen som sto bak.. Noen år siden jeg hørte om det sist. ---edit: skriveleif:-)-- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarieR Skrevet 28. Mars 2008 Rapporter Share Skrevet 28. Mars 2008 Jeg møtte en dverg BC på skolen. Skikkelig søt sak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vima2k Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Heisann dere det er meg dere prater om ? zita er faktisk en dverg border collie. Dyrlegen har sagt det, så det er ike noe jeg bare går rundt og sier just telling Buhund jenta: vor var dette ? kan hende det var min du så fordi jeg har vært på en del skoler me hun Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoLynx Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Ellers så finnes det vel Dverg Aussier borte i USA, mulig noe sånt hun hadde bare en BC? Stod faktisk Dverg Aussie aventert på blocket.se her nå.... Heisann dere det er meg dere prater om ? zita er faktisk en dverg border collie. Hvor høy er Zita? Og hvor mye veier hun? sånn bare for å sammenligne med andre liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vima2k Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Hvor høy er Zita? Og hvor mye veier hun? sånn bare for å sammenligne med andre liksom? Hun er 35-37cm Høy hun veier 10-11kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoLynx Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Så utrolig enkel størrelse da! *vurderer dverg Aussie neste gang* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariaN Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Fordi om dyrelegen sier at hun er en dverg border collie, så ER hun ikke det av RASE. Hun er klart en dverg av rasen, men hun blir ikke hetende DVERG BORDER COLLIE vel? *klø meg i hodet*. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tm100021 Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Jeg tror du har rett Maria, det er vel en genfeil da som gjør at hunden er dverg? Hun er jo fortsatt en Border Collie, bare en med genfeil? Det er ikke noe som heter Dverg Border Collie, og det er ihvertfall ikke noe rase. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariaN Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 haha, da er hunden min av rasen Kjempe Groenendael han er nemlig over maks. Vima2k: Tror du kan stryke ut at du har en Dverg BC. heller skriv at du har en border collie med dvergvekst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blondiemamma Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 Lurer på hva en under standard høy dvergschnauzer heter jeg.. Dverg dverg schnauzer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariaN Skrevet 10. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 10. Juli 2008 miniatyr dvergschnauzer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDD Girl Skrevet 11. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 11. Juli 2008 Har sett Schäfere med dvergvekst. Sikkert søte hunder, men man ser de sliter, både med leddene og pelsproblemer. de jeg har sett har ikke blitt gamle. Eldste ble 3 år gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoLynx Skrevet 11. Juli 2008 Rapporter Share Skrevet 11. Juli 2008 Altså.... Hvorfor gjøre det så himla tungvindt? Jeg har en Border Collie av dverg vekst, den er mindre enn alle andre... Hvorfor ikke bare kalle det en Dverg BC da? Hva er galt med det? Selv om det blir kaldt en Dverg BC, så er det ikke dermed sagt vedkommende påstår det er en egen rase? Jeg har hørt om Dverg Schæfer også.. Men ingen som har klaget på at det blir kaldt nettopp det? Samme med "miniature Aussie" som dem blir kaldt. Og avlet på, for den del. Vi sier jo også "langhårs schæfer", det er jo kun en genfeil det også, men ingen kommenterer jo det? Og det er ingen som påstår at Langhårs schæfer er en egen rase, selv om det blir kaldt det osv.. Snakker om å bry seg med mye rart da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar