Gå til innhold
Hundesonen.no

Å jogge med hund


Boubou

Recommended Posts

Jeg begynner så smått å jogge med dyret - kortere turer eller en slags slapp intervall ennå da formen min ikke er som den engang var :) - men håper å komme opp i times joggeturer eller mer i løpet av sommeren.

Jeg lurer på hva slags utstyr som funker best, for joggetur langs vei og i skog?

Elastisk eller vanlig bånd, belte? har ikke no lyst til å bruke hender til å holde dyret.

Sele eller halsbånd? Lengde på båndet? Annet å tenke på?

Har prøvd med et 2.6m elastisk kobbel, syntes det ble litt rørete, men bikkja skal kanskje ikke trenge å løpe VED foten hele veien heller? Erfaringer og tips noen?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp; magebelte med elastisk tau som går frem til en god sele for hunden. Noen belter har strikk der man fester tauet, og da er det ikke så viktig at tauet er elastisk, men at NOE hindrer rykk og napp og støt. Det er mer behagelig for både hund og eier. Jeg har god erfaring med magebelter av tøy, som er godt polstret. En annen funksjon som er flott, er om hunden kan løpe litt til hver side uten at magebeltet vris rundt magen/hoften din. Jeg har to magebelter med samme funksjon, men det er løst på to forskjellige måter: På det ene beltet er det et bredt bånd som ligger løst inni polstringen som gjør at det kan dras litt til begge sider uten at det påvirker meg. På dette beltet må jeg ha elastisk strikk. På det andre beltet er det festet en strikk som går fra hver sin side på magebeltet, og tauet er igjen festet løst til dette sånn at det kan gli litt frem og tilbake. Her får man både strikk og bevegelighet i samme belte, og det er toppers.

Lengden på tauet blir ofte alt for lang. Jeg syns to meter er desidert max lengde man bør ha (så sant man ikke går på ski). Hvis du finner et belte med strikk i (den siste typen jeg beskrev), så kan du feste hvilket som helst bånd til det og dermed bestemme lengden selv. Kjøper du elastisk tau, så er det flere lengder å velge mellom, jeg har ett på 2,5 m og ett på 4 m. Merkelig nok var de like dyre.. :)

Magebelter er litt dyre (mine har kostet 600 og 700kr), og spesielt de i tøy av en eller annen grunn. Jeg er veldig fornøyd med begge mine, og de fungerer på samme måte selv om de har løst "problemene" på to forskjellige måter. Det viktigste er altså strikk (enten på selve magebeltet eller i tauet), at magebeltet ikke vrir seg etter hvor hunden går (med mindre den selvsagt går rundt det), og at tauet ikke er mer enn to meter MAX. Jeg synes selv at 1,5m også holder i lange baner, i alle fall til jogging. Skigåing krever noe lengre tau, men da bruker jeg det på 2,5m. Vanlig gange kan man ha så kort tau som ned til 1,35m, noe jeg synes er behagelig. Det kommer også litt an på om hunden drar og dermed bruker hele båndet, og hvor erfaren den er med å dra. Jeg har merket at jo mer erfaren min hund har blitt, jo mer har hun brukt båndet, og ergo kan hun også få lengre bånd. I begynnelsen skjønte hun ikke vitsen med å dra, og da er et bånd som subber nedi bakken når hunden holder seg ved foten bare til irritasjon. Jeg bruker magebelte på vanlig skogsturer, til spark, noe til jogging og noe til skigåing. Strikken i magebeltet/tauet blir viktig først når hunden drar, eller hvis hunden stopper og du må dra den med deg/ikke får stoppet tidsnok selv, for å unngå rykk og napp og skader.

Edit: Holdt på å glemme et stort moment på selve beltet! Kroken du fester hunden i. Jeg har også her to typer: belte 1) krok OG ring. Kun krok er til ingen nytte, og jeg går med konstant hjerte i halsen for at båndet skal hekte seg av. Jeg pleier da å dra tauet gjennom ringen og feste i kroken etterpå, noe som gjør at det holdes på plass. Minuset er at det er vanskelig å få av i en eventuell krisesituasjon (som jeg enda har tilgode å oppleve). Belte 2) Et strikk går fra to ringer på siden, og i dette tauet er det festet enda et lite tau som glir over strikken. Dette lille tauet er en reim med enkel lukkemekanisme som gjør at man bare drar i ene enden og vips er det tauet hunden er festet i, som da altså er festet i denne reimen, løs. Dette var fryktelig dårlig forklart, men ikke kjøp magebelte med KUN krok. Skal prøve å finne bilder. Kun krok. Uten krok, med hurtigutløser og strikk.

Edit igjen: Dette ble veldig mange redigeringer, men hvis du har en litt stor hund (30kg+) så er det veldig viktig med en spenne/klips på magebeltet som faktisk tåler hunden. Har en venninne med en 45kgs hund som måtte ty til lærbelte uten polstring og med beltespenne i metall, for hvis ikke rev hunden i stykker spennene. Da hadde hun kjøpt to-tre andre typer først..

Edit: seleverkstedet stedet hvor mitt første magebelte kom fra.

Gaupa stedet hvor mitt andre magebelte kom fra. Og med god forklaring på hva som er hva og hvordan beltet virker. Noe som gjerne også viser hvorfor jeg hadde så problemer med å forklare meg, haha! ;)

Sånn, nå tror jeg jeg skal slutte å redigere.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker magebelte, men har kort kobbel og halsbånd. Hun får løpe ved siden av meg.

Har flere ganger prøvd å ha henne i sele foran meg, men hun trekker så innmari at jeg må løpe og bremse hele tiden ( ikke bra for knærene ).

Så det spørs litt på hunden. Har du en hund som løper foran i ok tempo er jo det flott. Men har du en sikkelig trekk maskin, så klarer ikke jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Nå har jeg fått prøvelånt litt forskjellig, og ender opp med å kjøpe et kobbel som er elastisk i en ende (1/2 m som kan dras ut til nesten 1), men jeg kommer til å korte av den ikke elastiske enden, for 2.6 m blir AAAltfor langt for en hund som liker å løpe ved fot og kanskje svinse litt. Ikke snakk om at han drar, det er jo bare tull :rolleyes: Eller kanskje bare han aldri har fått sjansen, uansett, trekking er noe jeg fint kan unnvære. Så da blir det litt sying på mor, og ca 1.5 m bånd - som altså kan dras til 2 m. Det tror jeg blir bra.

Beltene jeg har sett på var greie de, men så stein spik dyre at det får jeg vente med til fødselsdagen min, i mellomtiden fikser jeg meg en stropp med klikklås; polstring og lommer og kroker er ikke nødvendig ennå, med lille dyret mitt på 15 kg og som altså ikke er særlig vill (han ender nok opp mellom 20 og 25 kg, så selv som voksen blir han ikke svær). Lurer bare på hvordan jeg skal fikse det for å unngå det med skliing rundt livet? Skjønt, kanskje ikke så farlig med en sånn stropp, hmm, tenke tenke.

De beltene med bare krok, er ikke de en slags reserve - altså noe man kan koble i gitte situasjoner hvis man egentlig holder båndet, eller bruke i tillegg til annet belte? Sånn forstod jeg det. Minner meg om seiling og fjellklatring og sånt :)

Og det med utløsningsmekanisme...Ser ikke for meg at det skal være nødvendig? I hvilke situasjoner kan man MÅTTE løse ut raskt? Hunden skal jo holdes, og, vel, har en et beist som galopperer videre med matmor hengende etter f.eks...vel, da burde man kaskje revurdere hundeholdet/rasen sin? Ser ikke heelt...men er kanskje bare veldig nybegynner :) Kanskje hvis man raser utfor et stup eller noe...men det er jo litt søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hurtigutløser: lurt å ha hvis du går på ski med noe langt tau, og du møter en annen skiløper, kanskje helst i en nedoverbakke hvor DU ikke har kontroll over dyret helt (eller deg selv, jepp, snakker av erfaring, har dog heldigvis sluppet å møte noen i nedoverbakke, men kontroll har jeg ikke). Så kommer hunden på ene siden av den møtende skiløperen og du på andre, og vips er det fire ski og fire staver, to mennesker, et tau og en vilter hund som er sammenfloket i en eneste stor knute. I tillegg er selvsagt personen livredd hunder, hunden oppskaket og hopper og bjeffer og biter litt i båndet, og du stikker skiløperen med staven din, skien til den andre faller av og alt er totalt kaos..! :) DA kan det være greit å ha hatt en hurtigutløser, sånn at man hadde unngått det aller verste, hehe.. Men til vanlig jogging langs mindre trafikkerte veier (både av biler og mye trafikkanter), så trenger du det sikkert ikke. Selv om jeg også ser for meg skrekkscenarioer hvor hunden klarer å få båndet surret inn i et sykkelhjul eller en bil eller noe, men så ER jeg litt hysterisk også da, i fantasien i alle fall.. :)

Og du har rett i at belter er dyre, så det er lurt å vente til man har nok penger til å investere i et skikkelig et, selv om det finnes de til 200-300kr. De med bare krok er ment at skal brukes som et vanlig belte slik jeg har forstått det, ikke bare at man skal hekte båndet på kroken ved spesielle tilfeller. Grunnen til at det er krok, er for at man skal kunne ta av tauet raskt, i stedet for en annen type hurtigutløser. Jeg liker ikke bare krok, for det ser ut som om båndet skal hoppe av hvert øyeblikk, nesten bare det slakkes litt.

Har selv hatt en hund som helst ville jogget ved siden av og ikke sett poenget med å dra, men i det siste har hun blitt rikitg så flink, så med litt trening og erfaring skal du ikke se bort ifra at din hund også vil fatte poenget, og synes det er gøy. Jeg trodde aldri det ville skje med min daffe tulle, for å si det sånn.. Draing var nemlig for polarhunder og hunder som var større enn henne, virket det som. Men som sagt så snudde det, så det er jo greit å være obs på når man kjøper belte, at man KAN ha muligheten til å bruke det selv om hunden skulle begynne å like å dra litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski, ja... det er klart at da kan det være greit med utløser :frantics: Ser for meg ei hulder med vilter liten frøken som stikker og stikker det stakkars gamle skinnet av en siv.ing på langkjøring...(det er nemlig bare sånne som går på ski, i min verden :thumbsdown: )

Altså i vinter har vi hatt tilsammen EN UKE med skiføre her hvor jeg bor, så den utgår liksom litt. Og hvis jeg skulle gidde å gå på ski, ville jeg nok ha dyret løst. Gikk for mye i ungdommen, jeg, og nå er liksom ski bare slit uansett.

Var akkurat ute en tur, og da brukte jeg enden av båndet rundt livet og strikken nærmest bikkja, funka fint for meg, enn så lenge. Så får jeg ønske meg belte :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jogger med mine to har jeg de bare i bånd og holder båndet som vanlig- begge i en hånd. Bytter hånd, så det ikke så bli relativt lik belastning. Ønsker meg belte, men det er så dyrt, inntil videre går det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski, ja... det er klart at da kan det være greit med utløser ;) Ser for meg ei hulder med vilter liten frøken som stikker og stikker det stakkars gamle skinnet av en siv.ing på langkjøring...(det er nemlig bare sånne som går på ski, i min verden :P )

Altså i vinter har vi hatt tilsammen EN UKE med skiføre her hvor jeg bor, så den utgår liksom litt. Og hvis jeg skulle gidde å gå på ski, ville jeg nok ha dyret løst. Gikk for mye i ungdommen, jeg, og nå er liksom ski bare slit uansett.

Var akkurat ute en tur, og da brukte jeg enden av båndet rundt livet og strikken nærmest bikkja, funka fint for meg, enn så lenge. Så får jeg ønske meg belte :rolleyes:

Haha! Det er ikke SÅ ille, da! :P Jeg ser bare for meg hva som kunne skjedd hvis vi hadde gått mer på ski der det ferdes flere folk. Henger kanskje godt sammen med min elendige form på ski, og noe manglende lydighet på bikkja når vi først er ute. :rolleyes: Dvs, vi har bare gått på ski en gang, men steike meg var jeg glad for at vi bare så to andre folk der, hehe..! :P Jeg har det også slik som deg; var masse ute på skiturer i barndommen (den tiden jeg bodde i Norge i alle fall), og da var det bare slit, konkurranse mellom oss søsknene, og mas fra foreldere (faren min stort sett) om å være god, best, stå på osv. Har fått ski i vrangstrupen, men tenkte det kunne være morsomt å prøvd igjen, så i påska dristet vi oss ut på en tur. Gikk greit det, mye bedre enn jeg hadde trodd, men når man ikke har gått på ski på mange år, så tar det litt tid å komme inn i det igjen. ;) Jeg tryna så saftig at jeg var mørbanket dagen etterpå. En gang kom vi rennende ned en bakke, og på bunnen var det en sving. Vi gikk i oppkjørte løyper, men akkurat i svingen var sporene visket bort, og hui, der var jeg ute i grøften og hadde ikke kontroll på noen ting. Falt med et brak og virkelig trynte! Jeg hadde hele hodet under snøen, og skiene i kryss og gevær, og stavene vet jeg ikke hvor ble av. Løftet opp hodet, og skulle prøve å trekke pusten med nesen, men det fikk jeg ikke til, for både munnen og nesen og øynene og ørene var fulle av snø. DET var kaldt, det! :P Jeg prøvde bare å le, og Tulla syns vel kanskje etterhvert det var rimelig morsomt når jeg falt. Og i sånne situasjoner, hadde jeg da møtt noen på vei opp denne bakken jeg var på vei ned, så hadde det absolutt IKKE gått bra. Huff og huff.. ;)

Nå er det vel ikke såå risikabelt å jogge med en hund, så det går nok fint uten utløser (og spørsmålet er vel også om jeg hadde rukket å løse henne ut før vi hadde viklet oss sammen), men et skikkelig feste, altså noe mer enn kun en krok, må til uansett om man "kun" skal jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jogger med mine to har jeg de bare i bånd og holder båndet som vanlig- begge i en hånd. Bytter hånd, så det ikke så bli relativt lik belastning. Ønsker meg belte, men det er så dyrt, inntil videre går det helt greit.

Helt enig. Nå har jeg nettopp kostet på meg en fin webmastersele vi skal bruke til å jogge med, og jeg dyrt fint kobbel fra clean run. Så jeg dropper magebelte. Synes det er litt skummelt med magebelte også. Hvis hun plutselig stopper uten at jeg merker det mens jeg fortsetter å løpe, også blir jeg plutselig dratt bakover. Nei det tør jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart...men i morgen er vi... la meg se...det var noe med imorgen...men ;) kanskje jeg har glemt det?

Nei, dessverre har ikke glemt. Imorgen er det slutt. Så får jeg heller få tips til båndfrie stier i Vestfold, dersom noen vet om. Himla mye hjort og rådyr her, hvert år er det noen som blir sprengt eller løper over et stup eller noe, og det skal søren ikke skje på grunn av min hund!! Har lille øya mi da, der er det ikke noe annet vilt enn fugl og kanskje noen mink, der kan vi jo snike oss løse, sånn tidlig morgen eller sen kveld...Kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Såklart...men i morgen er vi... la meg se...det var noe med imorgen...men ;) kanskje jeg har glemt det?

Nei, dessverre har ikke glemt. Imorgen er det slutt. Så får jeg heller få tips til båndfrie stier i Vestfold, dersom noen vet om. Himla mye hjort og rådyr her, hvert år er det noen som blir sprengt eller løper over et stup eller noe, og det skal søren ikke skje på grunn av min hund! Har lille øya mi da, der er det ikke noe annet vilt enn fugl og kanskje noen mink, der kan vi jo snike oss løse, sånn tidlig morgen eller sen kveld...Kanskje...

OT, men husk på at det er en del fugl som har reir på bakken også da.

Ellers trenger man vel ikke ha det fineste dyreste beltet til jogging hvis hunden ikke skal trekke? Snørekjøring krever mer av beltet i fht. komford og hvor mye beltet vil måtte tåle av trekking, rykking osv, men ved jogging er det vel mer for å slippe å holde det i hånda? Er hunden lydig og ikke trekker kan man jo strent tatt bare bruke et kraftig belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men husk på at det er en del fugl som har reir på bakken også da.

Er så mye bikkjer på den øya at ikke en fugl med vettet i behold bygger rede på bakken ;)

Og han klumpen min er jo ikke interessert i dyr, egentlig. Kunne kanskje funnet på å "gjete" vilt, derfor er jeg litt nøye på at vi ikke skal gå der det er rådyr, e.l...

Ellers trenger man vel ikke ha det fineste dyreste beltet til jogging hvis hunden ikke skal trekke? Snørekjøring krever mer av beltet i fht. komford og hvor mye beltet vil måtte tåle av trekking, rykking osv, men ved jogging er det vel mer for å slippe å holde det i hånda? Er hunden lydig og ikke trekker kan man jo strent tatt bare bruke et kraftig belte.

Ja, egentlig. Derfor venter jeg... Men et sånt med lomme er ikke så helt dumt..Har bittelitt lyst på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Er så mye bikkjer på den øya at ikke en fugl med vettet i behold bygger rede på bakken ;)

Og han klumpen min er jo ikke interessert i dyr, egentlig. Kunne kanskje funnet på å "gjete" vilt, derfor er jeg litt nøye på at vi ikke skal gå der det er rådyr, e.l...

Om fugler har reir på bakken eller ikke har lite med vett å gjøre da. Noen arter har reir på bakken og andre ikke. Det er ikke noe de bare velger selv. Men, jeg skal ikke lage noen diskusjon om dette her. Var ikke det som var tema :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nesten alle som løper med hund bruker magebelte så de slipper og holde det. Lengden på båndet er vel hvordan hunden jogger, er det rett ved sidnav deg trenger du vell ikke et så langt bånd vell. Men hva vet jeg, du gjør det du føler er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...