Gå til innhold
Hundesonen.no

Småspist?

RaW_DeNiM

Recommended Posts

Skrevet

Maia har forsåvidt alltid vært veldig småspist av seg og av og til bryr hun seg fint lite om maten. da spyr hun heller pga hun ikke har spist. Er det normalt at hunder er småspiste? Har aldri sett en før som er det liksom. Hun får mat 2 ganger om dagen. morgen og kveld. Og det er tørrfòr med noe attåt. Og bajser gjør hun 1-3 ganger pr dag. Avføringen er kjempefin i farge og smak skulle jeg til og si.. iallefall i farge:p

Skrevet

Ganske enkelt; ja, noen hunder er småspiste. Man kan til en viss grad forebygge ved å ikke ha maten stående fremme, og ved å ikke tilsette noe godt for å få hunden til å spise mer. Hvis hunden er for tynn, kan man gi et mer næringsrikt fôr, sånn at den får mer energi/kalorier pr gram den spiser. Men så lenge hunden er i fint hold, sprek og frisk, så er det ingen krise. Det er bedre at hunden er litt for tynn enn litt for tykk også, og noen hunder regulerer matinntaket selv faktisk. Hvor mye de spiser kan også variere i løpet av oppveksten, og i forhold til løpetidssyklusen og andre ting, som varme, mosjon osv.

Skrevet

Det er mange hunder som er småspiste. Har en papillon på 14 mnd som fra dag 1 har vært småspist. I stad spiste han for første gang på 2 dager, så jeg er lettet. hehe

Skrevet

Jeg har en hund som alltid har vært mat gal.. Spiste alltid opp maten sin med en gang..

Nå spiser hun bare litt nå og litt da.. så skal begynne å ta bort maten etter en stund hvis hun ikke spiser..

gjordet det en periode.. men da ble det til at hun spiste mat annenhverdag.. så vet ikke.. Tror det kan være litt at hun ikke liker den nye maten. For jeg får ikke brukt det som belønning når vi trener heller.. <_<

Kiipt.. for var greit når hun digga maten.. kunne bruke det til treninga. så ville hun ikke få så mye utenom...

Skrevet

Eldstehunden min har alltid vært veldig småspist, og var i sine yngre dager rimelig spinkel. Han spiser når det passer han, så jeg har sluttet med å stresse for at han ikke spiser hver gang han får mat. Nå spiser han riktignok som han skal, men det er nok fordi det er en hund til her :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
    • Har vurdert Manchester terrier, Person russel terrier, brasiliansk terrier, og skye terrier. Tenker også på Pincher men hva er forskjellen mellom en pincher og Manchester terrier? De er ganske like utseende og størrelse. Vi vet at terriere har mere jaktinstinkt og er mere sta enn gjeterhund. Ønsker helst en av de største terrierne.
    • Hva er likheten mellom alle terrierene sånn generelt? Ønsker en terrier uten napping og vanskelig klipping. Børsting går greit. Hvordan er dem i forhold til gjeterhunder? Er oppvokst med det.
    • Så da har det ikke noe å si da? Kjekt å vite. Synes Lily er så fint navn.
    • Jøss, teksten din er veldig oppriktig og detaljert! 😊 Det merkes at du virkelig har tenkt nøye gjennom dine erfaringer og hva du forventer av hunden fremover. Det er spesielt hyggelig å se hvordan du analyserer tidligere erfaringer med corgien og puddelen og trekker egne konklusjoner – det vitner om at du er oppmerksom og bryr deg om dyret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...