Gå til innhold
Hundesonen.no

Småspist?

RaW_DeNiM

Recommended Posts

Maia har forsåvidt alltid vært veldig småspist av seg og av og til bryr hun seg fint lite om maten. da spyr hun heller pga hun ikke har spist. Er det normalt at hunder er småspiste? Har aldri sett en før som er det liksom. Hun får mat 2 ganger om dagen. morgen og kveld. Og det er tørrfòr med noe attåt. Og bajser gjør hun 1-3 ganger pr dag. Avføringen er kjempefin i farge og smak skulle jeg til og si.. iallefall i farge:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt; ja, noen hunder er småspiste. Man kan til en viss grad forebygge ved å ikke ha maten stående fremme, og ved å ikke tilsette noe godt for å få hunden til å spise mer. Hvis hunden er for tynn, kan man gi et mer næringsrikt fôr, sånn at den får mer energi/kalorier pr gram den spiser. Men så lenge hunden er i fint hold, sprek og frisk, så er det ingen krise. Det er bedre at hunden er litt for tynn enn litt for tykk også, og noen hunder regulerer matinntaket selv faktisk. Hvor mye de spiser kan også variere i løpet av oppveksten, og i forhold til løpetidssyklusen og andre ting, som varme, mosjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som alltid har vært mat gal.. Spiste alltid opp maten sin med en gang..

Nå spiser hun bare litt nå og litt da.. så skal begynne å ta bort maten etter en stund hvis hun ikke spiser..

gjordet det en periode.. men da ble det til at hun spiste mat annenhverdag.. så vet ikke.. Tror det kan være litt at hun ikke liker den nye maten. For jeg får ikke brukt det som belønning når vi trener heller.. <_<

Kiipt.. for var greit når hun digga maten.. kunne bruke det til treninga. så ville hun ikke få så mye utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstehunden min har alltid vært veldig småspist, og var i sine yngre dager rimelig spinkel. Han spiser når det passer han, så jeg har sluttet med å stresse for at han ikke spiser hver gang han får mat. Nå spiser han riktignok som han skal, men det er nok fordi det er en hund til her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...