Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæferhunden


Gjest

Recommended Posts

ifare for å gjenta meg selv, tror helt sikkert du finner den hunden du ønsker deg.Alle har nok hørt om en eller annen hund som har blitt syk,men tror fortsatt det gjelder alle de populære rasene. Med "masseavl" kommer det jo sykdom.Alle skulle fortelle meg hvor mange sykdommer som fantes på Boxeren vår.

Fortsatt lykke til i "valpejakten" :rolleyes:

Det er sjeldent forankret i vill fantasi når folk advarer mot å kjøpe en rase, på grunn av mye sykdom. Det kan faktisk lønne seg å bruke tid på å finne frem til de riktige oppdretterne, Burre. Kjempefint at du har en frisk hund, det unner jeg deg virkelig, men det er likevel ingen grunn til å ikke være nøye når man skal kjøpe seg valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar
Det er sjeldent forankret i vill fantasi når folk advarer mot å kjøpe en rase, på grunn av mye sykdom. Det kan faktisk lønne seg å bruke tid på å finne frem til de riktige oppdretterne, Burre. Kjempefint at du har en frisk hund, det unner jeg deg virkelig, men det er likevel ingen grunn til å ikke være nøye når man skal kjøpe seg valp.

Jeg har aldri sagt at man ikke skal være nøye når man kjøper seg valp, hvis du leste inlegget mitt Emilie, sto det at man skal være kritisk UANSETT hvilke rase man skulle ha. Jeg prøvde å få fram poenget at i alle raser er det sykdom.Så man skal ta seg god tid uavhengig av rase.Et annet poeng var at vi "hundemennesker" har en egen evne til å skulle få det til å være rene mastergraden,det å ha hund.Nye hundeeiere blir bombardert i hvor vannskelig det er å finne friske dyr og ikke minst hvilke kunststykke det er å oppdra dette dyret.Sunn fornuft kommer man langt med,og det virker det jo som TS har.Du og jeg fikk det jo til.Og vi har jo ikke alltid vært "drevene hundemennesker"vi heller.

Takk for at du synes det er fint at vi har en frisk hund, vi brukte lang tid og masse mageføelse på å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen gidder å være on topic så kan vi like gjerne lukke denne tråden. Visste ikke at folk er så negative mot en rase, utrolig synd.

At alle skal være så negative mot enhver som ønsker seg en ny hund, er meg veldig trist. Heldigvis vet jeg selv (og familien) hvor lenge vi har tenkt på dette, så jeg orker ikke la meg påvirke av noen som tror de vet mer over nett. Det sier jo seg selv hvor tullete det høres ut :)

Hvis noen er interesserte i å faktisk diskutere schæfer (evt. linjer) så vil jeg gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som har svart deg slik at du behøver å bli fornærmet. Du gir inntrykk av at du vil være helt sikker på rasen før du kjøper hund. Og det er jo gltt. Helt normalt å vingle mellom flere raser. Der det blir feil er at du vil ha nå til sommeren, samtidig som du ikke vil reise langt for å hente valpen. I tillegg har du også fargepreferanser.

Jeg tror du trenger med tid til å bestemme deg for rase, og det er kanskje mer realistisk å tanke valp sommeren 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor hun ikke skulle fått seg valp nå til sommeren jeg.. Må man virkelig vente 1 1/2 på å få seg hund hvis man finner et kull man er fornøyd med av rasen man vil ha... Og det med fargen HALLO... Kom over det.. Det sier jo ingen ting om at hun ikke er klar til å bli hunde eier fordi hun vil ha en farge på hunden som det ikke er så mange av...

.....og hun har faktisk IKKE nevnt noe med hvor langt hun er villig å dra for å hente en valp... Så kom over det å.. Ja hun ser mer på kenneler som er nærmere henne fordi hun har fly skrekk så hun vil helst ikke fly.... Så hvis hun skal hente valp blir det trolig med bil.. Men hva er galt med å prøve å finne en valp som er nærmere???????????????

Hold dere til topic.. hun prøver faktisk å finne ut mest mulig av rasen så hun får bestemt seg... Det er jo det dere vil at hun skal gjøre å.. SÅ HOLD DERE TIL TOPIC.......

Og hvis dere MÅ diskutere ta det i diskusjons tråden.. Så får dere som er hunde eksperter bestemme hvem som skal få ha hunder her i deres egen lille verden.

Alle starter som nybegynner når man skaffer seg sin første hund.. så istede for å hakke på nye hundekjøpere.. HJELP de heller med info så de skaffer seg riktig rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo virke som om TS legger opp til en tråd som er litt sånn, "hmm, vurderer schäferhund, er det en rase som kan passe for meg?" Hva forventer man egentlig å få tilbake da? Jeg hadde blitt veldig glad for ærlige svar jeg. Om Wretch mener at en schäferhund er den rasen som kan passe best inn hos dem, så hver så god. Det er jo ingen andre som kan ta beslutningen for vedkommende uansett.

Og når man hopper frem og tilbake mellom flere raser, har begrensninger når det gjelder avstand til oppdretter, samt setter "rett" farge som en viktig prioritet ved valg av hund, så ER det naturlig at enkelte kanskje stusser på om vedkommende er klar for valpekjøp. Jeg anser det som helt kurant å bli skeptisk, og kanskje til og med "gå så langt" å ytre en mening om det, på et saklig nivå naturligvis.

Informarsjon og velmenende råd er blitt postet i fleng, men om man skal ta til seg tipsene, eller om man skal ta alt opp i verste mening og se på innleggene som en bespottelse, det må jo TS selv bestemme.

Wretch er helt sikkert klar for hund, men det er vel greiest å kjøpe valp når man har bestemt seg for rase i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo virke som om TS legger opp til en tråd som er litt sånn, "hmm, vurderer schäferhund, er det en rase som kan passe for meg?" Hva forventer man egentlig å få tilbake da? Jeg hadde blitt veldig glad for ærlige svar jeg. Om Wretch mener at en schäferhund er den rasen som kan passe best inn hos dem, så hver så god. Det er jo ingen andre som kan ta beslutningen for vedkommende uansett.

Og når man hopper frem og tilbake mellom flere raser, har begrensninger når det gjelder avstand til oppdretter, samt setter "rett" farge som en viktig prioritet ved valg av hund, så ER det naturlig at enkelte kanskje stusser på om vedkommende er klar for valpekjøp. Jeg anser det som helt kurant å bli skeptisk, og kanskje til og med "gå så langt" å ytre en mening om det, på et saklig nivå naturligvis.

Informarsjon og velmenende råd er blitt postet i fleng, men om man skal ta til seg tipsene, eller om man skal ta alt opp i verste mening og se på innleggene som en bespottelse, det må jo TS selv bestemme.

Wretch er helt sikkert klar for hund, men det er vel greiest å kjøpe valp når man har bestemt seg for rase i hvert fall.

Hun har jo ikke kjøpt noe valp.. og kommer jo ikke til å gjøre det før hun er sikker.. det har hun heller ikke sakt..

Leser man første innlegg så skriver hun at hun har tenkt litt på schæfer og lurer litt mer om rasen...

Og hun har jo ikke sakt at det er noe hemning hvor langt hun drar for å hente valp.. Men man ser jo gjerne ikke på oppdretter som er på andre siden av landet først..

Og ja hun har lyst på en spessiell farge i labbis.. Men er faktisk hennes VALG ikke våres.. Synes det ikke var så super ille ønske seg jeg.. Og hvis hun Bestemmer seg for labbis så vil hun nok vente til hun finner den perfekte brune valpen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsøke å komme tilbake til topic. Selv har jeg en schäfer av vesttyske utstillingslinjer og bedre kompis tror jeg man skal lete lenge etter. Han holder seg fortsatt frisk og de småplagene han har er ikke raserelaterte. En schäfer fra rene brukslinjer hadde vært altfor krevende for meg.

Dette er min første egne hund og jeg syns jeg har klart oppgaven bra, selv uten å være aktiv innen hundesport. Det betyr ikke at min schäfer ikke krever aktivitet, for det gjør han. Helst skal det skje noe hele tiden og det som reddet meg da han var yngre var at han kunne være med meg på jobb og at jeg og eksen hadde en aktiv fritid. Hunden var med meg 24 timer i døgnet og ble på den måten sliten både mentalt og fysisk.

Det som får meg fra å ukritisk anbefale rasen er at unghundperioden er tøff. Det gjelder for så vidt alle raser, men schäferens størrelse/fysiske kraft og direkte tilnærming til omgivelsene gjør denne perioden ekstra tøff. Sykdomsbildet hadde jeg ikke bekymret meg over, fordi jeg tar det for gitt at en valpekjøper som er så pass interessert i hundehold at vedkommende er aktiv her inne vet å sjekke stamtavler og statistikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rasen på lydighets tening.. Tenkte på er ikke ofte jeg ser schæfere løse slik som jeg har min hund løs..

(Ikke noe negativt ment) Bare lurer.. tenkte ikke over det før her omdagen..

Det kommer kanskje ann på eieren eller er det en vanskelig hund å trene lydighet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rasen på lydighets tening.. Tenkte på er ikke ofte jeg ser schæfere løse slik som jeg har min hund løs..

(Ikke noe negativt ment) Bare lurer.. tenkte ikke over det før her omdagen..

Det kommer kanskje ann på eieren eller er det en vanskelig hund å trene lydighet med?

Nå kan jeg bare svare ut fra min erfaring: Den er lettlært,lærevillig og den er glad i å jobbe.(er jo i utgangspunktet en gjeterhund)Shæferen er morsom å jobbe med, men som andre raser som lærer fort kan den glemme og må minnes på. i motsetning til f.eks Rottweileren som lærer senere men har den først lært det så sitter det.Dette er min erfaring. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsøke å komme tilbake til topic. Selv har jeg en schäfer av vesttyske utstillingslinjer og bedre kompis tror jeg man skal lete lenge etter. Han holder seg fortsatt frisk og de småplagene han har er ikke raserelaterte. En schäfer fra rene brukslinjer hadde vært altfor krevende for meg.

Dette er min første egne hund og jeg syns jeg har klart oppgaven bra, selv uten å være aktiv innen hundesport. Det betyr ikke at min schäfer ikke krever aktivitet, for det gjør han. Helst skal det skje noe hele tiden og det som reddet meg da han var yngre var at han kunne være med meg på jobb og at jeg og eksen hadde en aktiv fritid. Hunden var med meg 24 timer i døgnet og ble på den måten sliten både mentalt og fysisk.

Det som får meg fra å ukritisk anbefale rasen er at unghundperioden er tøff. Det gjelder for så vidt alle raser, men schäferens størrelse/fysiske kraft og direkte tilnærming til omgivelsene gjør denne perioden ekstra tøff. Sykdomsbildet hadde jeg ikke bekymret meg over, fordi jeg tar det for gitt at en valpekjøper som er så pass interessert i hundehold at vedkommende er aktiv her inne vet å sjekke stamtavler og statistikker.

Tusen takk! Det er slikt jeg liker å lese.

Og som jeg allerede har nevnt, er unghundsperioden det jeg ser minst fram til. Men hvis man jobber godt så må man da få et fint utkomme av det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg allerede har nevnt, er unghundsperioden det jeg ser minst fram til.

Hvorfor det? Det er jo da du blir ordentlig kjent med hunden din, og forhåpentligvis klarer å legge et grunnlag for all trening og samarbeid i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er jo da du blir ordentlig kjent med hunden din, og forhåpentligvis klarer å legge et grunnlag for all trening og samarbeid i tiden fremover.

Nettopp. Og det er i denne perioden mange klarer å ødelegge det gode samarbeidet og forholdet de har hatt til hunden frem til da. De aller fleste er forberedt på valpestreker, men mister motet når hunden virker helt 'blank' når den er rundt 1,5 år. Har man is i magen, mengder av tålmodighet, lang lunte og STOR interesse for å forstå sin hund så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man mer opptatt av farge enn av hva som er under pelsen, er ikke schæfer rett valg. Da er det bedre å få seg et utstoppet kosedyr hvor man selv kan velge farge.

Ellers: Har selv tispe etter tyske brukslinjer. Mye jobb men har også vært mye moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde et øyeblikk at tråden "folkeskikken flyr ut av vinduet" handlet om denne tråden jeg. Jaja, så feil kan man jo ta.

Hvis folk fortsetter å henge seg opp i det med farge gidder jeg ikke prøve å ha en tråd om schæferen her, det er virkelig en den lille fjæra som ble til en høneflokk dette.

For en lystig og positiv gjeng dere er! Det må jeg si.

/ end ironi

(PS: Jeg er slett ikke den første i verden som har en fargepreferanse man tar utgangspunkt i.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du absolutt ikke. Når jeg skulle ha min siste hund . Ønsket jeg meg en Tigret Boxer. Ser overhode ikke noe galt i det.Anser meg ikke som dårlig hundeeier av den grunn, og at jeg heller burde skaffet meg et kosedyr i stedet. Fordi en tigret boxer tiltaler meg mer en en brun. Det som var konsekvensen av det var jo at jeg måtte lete enda grundigere , da jeg da hadde enda et kriterie. Jeg var ikke MER opptatt av farge enn hva som var under pelsen, men, ja, jeg var opptatt av farge på pels. :rolleyes: (forresten, jeg er positiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke første som har farge som et så viktig del av hundevalget, og ikke den siste. Og så får vi håpe at du ikke havner blant en av de som ender med en dritthund, bare fordi den har riktig farge. For alt for mange går i fella og kjøper første og beste (minst dårligste?) som har riktig farge.... Men det er din hund, og det er du som skal leve med den.... Hos en del seriøse oppdrettere, så kommer du antakelig ikke til å få kjøpt hund med den instillinga faktisk. Veit om flere som avviser potensielle valpekjøpere fordi de vil ha en hund som er i den og den fargen. Useriøse oppdrettere driter jo i slikt, de vil bare ha avsatt valper...

I stede for å slenge diverse ironiske idiotiske komentarer, så prøv heller å ta til deg hva folk skriver. Det er folk som har årelang erfaring med hund, som har kjøpt valp et par ganger før, og som gidder å bruke fritida si til å svare på spørsmål.

En schäferhund er nok en god del mer jobb enn en labrador. Ikke bare pga rasen i seg selv, men også folks holdninger og fordommer mot rasen. En labrador kommer nok unna med en god del uønska atferd en schäfer ikke gjør. Men en schäfer etter utstillingslinjer er jo sjeldent like heftig som en fra brukslinjer, og siden du ser ut som du ønsker en turkompis og prøve deg ut på noen hundesporter "her og der", så hadde jeg nok gått for en hund fra slike linjer. Du finner hunder der med mye motor og arbeidsvilje, men som kanskje er noe enklere å handskes med om man ikke har mye erfaring fra hund fra før av.

Så er det bare å starte å leite. Du velger jo selv hvor mye grunnarbeid du legger i å finne din nye valp. Kan bare anbefale deg å sette deg inn i linjer, helsestatuser, hvordan de er mentalt og ikke la deg lure av fancye hjemmesider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke første som har farge som et så viktig del av hundevalget, og ikke den siste. Og så får vi håpe at du ikke havner blant en av de som ender med en dritthund, bare fordi den har riktig farge. For alt for mange går i fella og kjøper første og beste (minst dårligste?) som har riktig farge.... Men det er din hund, og det er du som skal leve med den.... Hos en del seriøse oppdrettere, så kommer du antakelig ikke til å få kjøpt hund med den instillinga faktisk. Veit om flere som avviser potensielle valpekjøpere fordi de vil ha en hund som er i den og den fargen. Useriøse oppdrettere driter jo i slikt, de vil bare ha avsatt valper...

I stede for å slenge diverse ironiske idiotiske komentarer, så prøv heller å ta til deg hva folk skriver. Det er folk som har årelang erfaring med hund, som har kjøpt valp et par ganger før, og som gidder å bruke fritida si til å svare på spørsmål.

En schäferhund er nok en god del mer jobb enn en labrador. Ikke bare pga rasen i seg selv, men også folks holdninger og fordommer mot rasen. En labrador kommer nok unna med en god del uønska atferd en schäfer ikke gjør. Men en schäfer etter utstillingslinjer er jo sjeldent like heftig som en fra brukslinjer, og siden du ser ut som du ønsker en turkompis og prøve deg ut på noen hundesporter "her og der", så hadde jeg nok gått for en hund fra slike linjer. Du finner hunder der med mye motor og arbeidsvilje, men som kanskje er noe enklere å handskes med om man ikke har mye erfaring fra hund fra før av.

Så er det bare å starte å leite. Du velger jo selv hvor mye grunnarbeid du legger i å finne din nye valp. Kan bare anbefale deg å sette deg inn i linjer, helsestatuser, hvordan de er mentalt og ikke la deg lure av fancye hjemmesider...

Et veldig godt innlegg :)

Det er en grunn til at ting blir sagt, det er ikke bare for å være uhyggelig mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå ikke snakket så høyt om hvem som ikke har folkeskikk her, for å si det slik - og jeg tror også du burde sjekke hvem det er som advarer deg litt mot å "ta av" sånn på farge. Meg selv unntatt, så er de som har reagert litt i samme lei som meg nettopp de du burde høre på - for å si det slik.

Fordi du ikke får akkurat den fargen du vil ha, så vil du heller bytte rase med et knips? Da havner du i den kategorien folk som de beste oppdretterne av din "nye" rase ikke ønsker å selge til, og det ser jeg at andre enn meg også er inne på. Men det som er synd, er at det er AKKURAT disse du burde ØNSKE å kjøpe fra - derfor er det vel jeg gadd å engasjere meg, siden du tidligere virket som en patent hundekjøper. Men jeg lurer litt på om meningen min har endret seg nå, så du får styre på alene.

PS. Jeg har hatt hunder med flott, lang pels i øyenfallende farger - og jeg har hatt hunder med sjeldne farger som ble veldig flotte, og 9 ut av 10 mennesker som synes de var fine, hang seg opp i FARGEN. Det ene var en flott brukshund med mye motor, men neida, det folk var opptatt av var den pene fargen og "hvor de kunne få tak i maken". Da opplyste jeg dem om at med DEN innstillingen så FIKK de ikke maken, rett og slett - og gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også av en av de som er opptatt av fargen på hunden, men det skal sies finner jeg et dritbra kull og den fargen jeg vil ha ikke er der så driter jeg i det. men såklart man må få lov til å ha ønsker, men bare ikke det overskygger alt annet. helse, gemytt osv kommer først her. da kan bikkja være helt hvit(selv om jeg synes hvite bulldoger er stygge :) , hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela, så lenge du er like overlegen som du gir et herlig uttrykk for her, så ser jeg ikke noe galt i å hverken bruke ironi eller andre teknikker for å få fram mine poenger :)

PS: Jaggu har det ikke blitt litt LIV her inne på forumet! Herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke akkurat det at du skal ha den bestemte fargen som er greia her, det er summen av hva som avgjør valpekjøpet ditt - du ønsket deg egentlig en brun labrador, hvilket alene er greit nok, man kan finne fine brune labradorer om man bare bruker tid. Men så har du ikke tid, du skal ha hund til sommeren - hvilket også alene hadde vært greit nok, hvis det ikke var for at den "må" være i et visst område, samt at du MÅ ha den fargen. Skjønner du hva jeg mener? Hvis jeg skulle hatt en labrador, ville jeg hatt en gul hannhund (rett og slett fordi jeg møtte en fantastisk vakker og grei hannhund som liten), men jeg kunne kjørt langt og ventet lenge på den valpen - så lenge det var den jeg ville ha, sant?

Og når du da ikke får din brune labrador til sommeren fra en oppdretter nær deg, så lurer du på schäfer - noe som også forsåvidt er greit nok, det er mange som vingler med rasevalg under valpekjøp. Men du vet ikke helt hva du vil ha der heller, gjør du vel? For du vil (som alle andre, selvsagt) ha en frisk hund, og da tror du at en schäfer fra brukslinjer er et lurt kjøp? Nå er det mer med en hund enn helse, man skal kunne leve med sånn til daglig og, ikke sant? Og jeg beklager, det er lite du har skrevet som tyder på at du BURDE ha en bruksschäfer - det er nok litt mer hund enn du ønsker deg. De jeg har kjent/møtt som har bruksschäfer, driver med hund i all sin ledige fritid, kjører gjerne land og strand rundt for å konkurrere og trene og mentalteste og hele pakka der. For å sitere deg selv:

Ja, jeg vurderer Labrador, Finsk Lapphund og Schäfer. Å hoppe litt mellom rasene må da være lov, bare fordi noen elsker å sitte å være negative mot førstegangseiere (og gjerne de førstegangseierene som er usikre, ønsker å være 100% sikker på at man har valgt riktig rase og unge jenter) - det orker jeg ikke engang å lese. Jeg vet selv at jeg er klar og kvalifisert. Hvorfor? Fordi hver gang jeg er ute og går turer i skog og mark ser jeg for meg hvor givende det ville vært å ha en kompis, en soveposevarmer og noen som vil løpe på stranda med meg. Hvordan folk kan få det til at jeg ønsker hund pga. utseende bare fordi den ser kul ut fatter jeg ikke. Det handler bare om at jeg ikke vil ha en farge. End of deal.

Noen ønsker ikke en hund med langt hår, jeg ønsker ikke en hund med SVART hår. End of deal.

Jeg er åpen for alle rasene, fordi jeg føler de passer mitt aktivitetsnivå, ønsker om hundesport (dog er Lapphunden litt dårlig stilt der, selv om det så klart er mulig :) ) og "companionship". Jeg synes Schæferhunden er FLOTT og jeg har bare gode erfaringer, gode erfaringer isatt negative opplevelser, men jeg har jo sett hvordan den positive siden ved hundehold vekter større enn de negative.

En bruksoppdretter ville antageligvis ikke solgt deg valp om du kom med et fargevalg - det er noe av greia med bruksoppdrett det, da bryr man seg ikke om hvordan hunden ser ut, så sant den jobber og fungerer til det den skal. Om du har vært ærlig om hva du skal bruke hunden til, så blir en bruksoppdrettet hund - samme hvilken rase - for mye for deg også, mens det er flere hundre andre raser/linjer som vil fungere utmerket til ditt bruk (man må ikke ha bruksoppdrett for å bruke hunden, nemlig).

- Og det finnes friske schäfere fra utstillings-/kombilinjer også, men igjen - da bør du bruke tid på å finne den kombinasjonen.. Og tid har du jo ikke så mye av, eller?

Nå er du ikke alene om å ha vært ung og usikker førstegangs eier og jente - vi er ganske mange her som har vært det en gang, faktisk - så å sutre over at folk prøver å gi deg gode råd (for det er faktisk det), blir litt for dumt, rett og slett. I stedetfor å bli fornærmet og såra og vonbråten, så kan du kanskje heller prøve å ta til deg det folk skriver? :)

Istedetfor å haste frem med et hundekjøp fordi du VIL ha hund i sommer fra en kennel i nærheten med DEN fargen, så kan du prøve å begynne i riktig ende? Finn ut hva du vil bruke hunden til og hva slags ambisjoner du har (og hvorfor skulle ikke Finsk Lapphund kunne brukes i en hundesport, forresten? Så sant du ikke har tenkt å bli Norgesmester i noe da?), så kan du finne en oppdretter du stoler på med hunder du liker, så velger du valp - samme om det er labrador eller schäfer eller finsk lapphund, eller om den er brun eller lilla.. Fargevalget BØR komme sist, det har absolutt minst å si for hvordan hundeholdet ditt blir - det hjelper fint lite om hunden ikke er sort om den tygger opp alle tingene dine eller brøler til alle dere møter eller i værste fall biter, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg 2ne, akela og Nirm - veldig enig i det dere skriver. Selv har jeg (mest sannsynlig) landet på pinscher som neste rase, og ja, jeg ønsker meg veldig en rød pinscher! Men dersom det perfekte kullet kommer, og det kun blir født B/T så skipper jeg ikke det kullet dersom helse, gemytt osv. ellers er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere andre, hvis det er noen som bør ta seg sammen her, så gjelder det vel kanskje ikke de som kommer med velmenende råd (som kan være en ide å ta til seg)? Les gjennom innleggene til akela, Nirm og 2ne du, Wretch - og prøv samtidig å se på innleggene som noe annet enn et angrep på deg selv, for det er det nemlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...