Gå til innhold
Hundesonen.no

Kita og Senjas Mister Iceman skal ha valper

ms.dyrego

Recommended Posts

Nå har Kita fått løpetid og vi venter bare på at hun kan parres.

Hun er en nydelig ES på ca 4år, hun kom til oss i oktober i fjord og ble fort blitt et medlem av flokken vår.

Hun er halvt fransk og skal parres med Ice som er en dansk ES.

Gleder meg vilt, vi har hatt mange ES kull, men denne kombinasjonen er helt ny

Skal oppdatere mer når det har skjedd litt mer.

post-3369-1206328255_thumb.jpg

post-3369-1206327888_thumb.jpg

På bildet er Ice 2år

*Fjernet caps i overskrift. Mod. Raksha*

edit: endret litt på overskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg glemt å skrive på en stund, har vært mye å tenke på i det siste.

Vi er nå ferdige med parring og tak og pris for det.

Ice var høffeligheten selv, men Kita er en bestemt liten frøken :rolleyes:

Nå venter vi spent på å kunne se om det er blitt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1uke:

Forige fredag ble Kita parret for 1gang.

Det gikk helt greit, hun bare hylte litt når han trengte inn (som en stukken jomfru :no: ). Det er bare en tispe jeg har hørt det hos før, men en av de tingene jeg har lyst at valpene skal få fra Kita er det at hun ikke er så hard som mange av våre hunder har vært.

Andre parring fant vi ut at skulle vente en dag med.

Hun var ganske gretten mot de andre hundene når vi kom hjem etter første parring, men ikke etter andre.

Begge gangene hun parret seg så hadde hun ikke matlyst, den var dårlig i 2dager etter andre parring, men nå er hun tilbake til å være frampå i matfatet :D

Mine "sviger foreldre" har gård så de får noen plasser hentet mat som er utgådt på dato til dyre for.

Så kita får nå indrefilet sammen med tørrfor, i tilegg så får hun omega3 for hund og 1gang i uka solsikkeolje.

Blir etterhvert å blande inn litt valpefor i maten, men det er ennå en god stund til jeg trenger å begynne med det.

Nå er det 8 dager siden 1parring og det kommer ennå litt blod. Paco er ennå inntresert, men ikke lenger hypp på å parre seg med henne så om noen dager kan hun endelig få spring fritt når vi går tur.

Tror ikke noen ESere er lykkelige når de ikke får springe fritt jevnlig.

Dette er det første kullet jeg der det er jeg som har valgt hvilke hunder som skal settes sammen.

Det er også det første gang jeg skal ta i mot valper alene.

Min bestemors sammboer er oppdreter og derfor har jeg vert så heldig at jeg jevnlig har fått være med på valpefødsler siden jeg var 5.

Men fordet om jeg har vært med på dette mange ganger før så er det litt nerver med i bildet. Heldigvis så bor bestemor bare ca20-30meter i fra meg. Så det går fort å få tak i hjelp vis det skulle være noe.

Gleder meg vilt og uhemmet til det kan synes og kjennes at det er valper på vei.

Sitter hver kveld å sir til Kita at 4-5 valper er nokk, men som oftest har kullene vært på alt mellom 4-12 og som oftest rundt 8.

Er det forresten noen som kan anbefale ormekur for drektige tisper, det merket vi har brukt tidligere er ikke lenger å få tak i. Skal snakke med dyrelege om dette, men det kan jo være greit å høre hvordan erfaringer andre har med de forskjellige merkene.

Det var alt for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hadt nett på noen dager så mitt gode forsett om å skrive mer gikk nå så som så :rolleyes:

Men ja, hun er drektig.

Det som ikke er så bra er at hun er begynt å blø igjenn, dyrelegen ba meg vente til mandag. Vis hun ennå blør så må vi dra tilbake å vurdere hormonsprøyte. Det kan bli komplikasjoner med svangerskapet vis hun må ta den, så jeg håper vi slipper. Hun har ikke blød så mye i dag.

Så nå får hun moderat mosjon og masse kos.

Hun er litt roligere en vanelig, men bortsett fra det så oppfører hun seg helt normalt.

Blir så kiipt for henne vis hun mister valpene, hun har hadt falsk drektighet flere ganger så jeg tror hun ønsker seg valper.

:| Snufs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Håper at det går bra med henne. Selv sitter jeg og venter på valper som kommer en gang i løpet av helgen. Våre tisper får ikke lov til å springe fritt (uten kobbel altså) før etter det har gått tre uker etter paring. Det er i denne tiden at fostrene fester seg og komplikasjoner kan oppstå. Men regner med at du har god erfaring og så har du jo bestemor i nærheten (heldiggris du :| )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestemor, men samboeren hennes.

Håper det går bra med fødselen deres. Oppe hos bestemor er det også valpefødsel på gang, mest sansynelig i natt.

De blir min "eksamen", jeg skal ta dem i mot uten hjelp. Oppdretteren skal bare sitte å se på mens jeg tar dem i mot.

Snart utdannet hundejordmor :)

:| Så en liten glad nyhet, i dag er blodet blitt lysere og MYE mindre. :P

Ice skulle egentlig blitt parret med en annen tispe, men hun ville ikke godta han. Hun har vert hær nå i flere dager for å parres, men hun har nektet han å parre. Så etter å ha avtalt med hennes eier prøvde vi på nytt med et søsskenbarn av min Paco. Det gikk på 3 minutter. Morrro hvor bestemt hunder kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere bilder av Ice

post-3369-1208110220_thumb.jpg

post-3369-1208110214_thumb.jpg

post-3369-1208110231_thumb.jpg

Skal få tatt noen flere bilder av Kita når jeg kommer hjem.

Nå sitter jeg bare å venter på at **** skal få valper.

De blir halvsøsken til Kita sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er halvsøskene til Kita sine valper født. Natt til 14 april.

post-3369-1208272898_thumb.jpg

post-3369-1208272919_thumb.jpg

post-3369-1208272930_thumb.jpg

post-3369-1208272939_thumb.jpg

post-3369-1208272952_thumb.jpg

post-3369-1208272964_thumb.jpg

post-3369-1208272976_thumb.jpg

post-3369-1208272988_thumb.jpg

post-3369-1208273001_thumb.jpg

post-3369-1208273014_thumb.jpg

Den mørkeste i midten er favoritten min, hun kom som nummer tre

post-3369-1208273030_thumb.jpg

post-3369-1208273045_thumb.jpg

post-3369-1208273056_thumb.jpg

post-3369-1208273074_thumb.jpg

Skal skrive litt mer om fødselen når jeg har litt bedre tid.

Nå skal vi ut å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smånurk! da ble de jo også født like etter våre valper :P Håper eksamen ble bestått :icon_redface:

Joda, fikk til og med lirket ut en valp som kom med halen først.

Hun klarte ikke å få presset han ut selv så jeg måtte hjelpe litt til, han var slapp da han kom ut og var begynt å bli blå. Når jeg hadde fått renset luftveiene og gitt han til tispa var hun ikke intressert i å vaske ham selv, tror det kan være det at han ikke lagde noen lyd. Trodde en stund at han ikke skulle overleve natta, men etter 10minutter med massage kom han seg og begynte å røre litt på hodet. Etter på fikk han ligge inne i skjorta min i 10minutter, så begynte han og kave å pipe :P så fikk han sitt første måltid.

Alle født sunne å friske og grådige på melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Kita blitt glupsk.

Tidligere har hun ikke forsynt seg med søppla når hun er alene..

Og et lite tips..

Har avtalt med lokal avisa at vi får hente papirruller hos dem. Det er restene som blir igjenn når de har trykt opp aviser, så da slipper vi trykksverte og lignende. Har hørt at noen valper(som mange mennesker) er alergiske mot trykksverte.

Det som er ekstra bra er at avisa er glade for å bli kvitt papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg og Kita vært på hytta i masse dager så jeg har ikke hadt mulighet til å skrive på en stund.

Prøver å finne ut hvordan jeg skal få lagt ut stamtavlen til de framtidige valpene.

Den kommer nokk i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er skjønne. De har samme far som valpene Kita skal ha.

Håper vi får like mange tricolorer (6 av 8). Nå i helga skal jeg passe små nurkene, skal få tadt noen nye bilder.

De fikk sitt første måltid i går.

Kita har vært veldig opp og ned de siste dagene. Noen dager er hun glupsk neste dag kan det være så vidt hun vil røre maten. Hun har også vært kvikkere en jeg har sett henne før(har bare hadt henne siden oktober).

Hun har begynt å ta ekstra vare på Paco igjenn :ahappy:

Ikke det at han ikke liker at hun vasker han, morro å se på. Kita ligger bak Paco og vasker han GRUNDIG på hodet, når hun stopper begynner han å dytte henne med hodet til hun fortsetter. :wub:

Vi har fått svar på CL-testen mens vi var bort og som forventet var hun fri.

Men det er jo bestandig nerver når det er tadt prøver/rønken, når Paco ble rønket var jeg også nervøs. Selv om det ikke er mange settere jeg har sett som har så gode lange bevegelser som han. Er nokk blitt en liten hønemor.

Trixi og Kita har fått et rart forhold for tiden. Trixi har fått det for seg at hun må passe på Kita. I en uke fikk ikke Paco lov hos Trixi og ligge i gangen. Nå må alle (hunder) sjekkes før de får hilse på Kita, hun er mye mer forsiktig en Trixi når det skal hilses så det virker nesten som om hun liker ordningen.

En ung han som absolutt skulle prøve å hompe Kita ble raskt tøylet av Trixi, hun gikk først mellom så når det ikke var nokk kom det dyp knurring da var han vist ikke så mye til kar lengere :ahappy:

Jeg fikk ikke lagt ut stamtavlen til Kita å Ice, skal prøve noe nytt i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Det er vell ikke samme far sant :lol:

Joda, brukte samme han hund på Kita.

Men det blir nokk ikke noen valper på oss. Da Kita begynte å blø etter løpetiden så har hun vist abortert. :icon_confused:

På mandag skal vi til dyrlegen og ta en full sjekk på henne.

(krysser fingrene for at alt går bra og at vi kan prøve på nytt til høsten)

Så nå er det en ny omgang med falsk drektighet. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...