Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære en hund å gå i bånd


Jtk

Recommended Posts

Sett på han kobbelet og ta dere en tur ut! La aldri hunden få erfare at det går an å trekke seg framover. Begynner hunden å trekke kan du gjøre flere ting: Stoppe opp og vente på kontakt, rygge bakover til du får kontakt, eller snu og gå andre veien. Hva enn du velger å gjøre, må du belønne når hunden går pent uten å trekke. Belønn så ofte du ser at hunden trenger å bli belønnet, hvis du skjønner:P og så kan du trappe ned på belønningene etterhvert som hunden mestrer. Det er også belønning for hunden å komme seg framover, men pass som sagt på at den kun kommer seg fram når den går pent.

Du kan også trene på å gå pent mot en favorittleke, godbitskål, et menneske osv..

Litt rotete forklart, men håper du skjønte hva jeg mente:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel om du har trent en del kontakt - trening med valpen din. Hver gang han går fint i båndet/ ikke drar og muligens ser litt på deg, så kan du belønne! Finn frem de flotteste godbitene, slik at du får trent med bra "forsterker"/godbit med en gang :icon_confused: En fordel at du ikke bruker flexibånd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hvalpen ikke har haft bånd på før, så er det ikke sikkert at den drar eller går stabilt fremad, jeg har haft gjordt det at jeg har lokket med lidt små godbidder og ros når hvalpen går fremad af sig selv, ofte stopper de også og begynder at bakke indtil de har vænnet sig til at have bånd på, når den stopper har jeg lokket, og den har fået godbid og ros når den har gået fremad et stykke tid/meter. Efterhånden så væn hunden til at have kontakt med dig, og brug godbidden som forstærker, så du senere hen kan bruge det når du træner.

Det er først når hvalpen har vænnet sig til snoren at den begynder at dra, og da kan du begynde at bruge en af ovennævnte metoder, jeg har selv på den ene af mine hunde brugt metoden, hvor vi stopper op hver gang den drar, og med den anden har jeg brugt det at skifte retning, så det er lidt med hvad der fungere for en selv og sin hund, men selvfølgelig tager det tid o træning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet som er vanligst med å gå i bånd er at den drar fremover, ikke bakover, så jeg tar utgangspunkt i at du skal lære hunden at den ikke skal dra fremover.

Du har tre alternativer:

1. Stopp opp når den drar, vent til den slakker opp båndet og tar kontakt og gå videre.

2. Si "nei" når du ser båndet er på vei til å bli stramt. Fortsetter den å dra, snu og ta hunden med deg 2-3 skritt bakover, snu og gå fremover igjen.

3. Rykk i båndet og si "nei" når den drar.

Nummer 1 er en tålmodighetsprøve uten like og jeg synes den gir veldig liten effekt. Nummer 3 liker jeg ikke, derfor bruker jeg selv nr 2 og anbefaler denne. Det virker iallefall veldig godt på min hund. Dersom den stopper opp på "nei" får den ros. Husk å alltid rose hunden så lenge den går fint og gi den noen godbiter. Ettervert som dere trener kan du sakte men sikkert la det gå lengre tid mellom hver gang han får ros og godbit for å gå pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stoppe når hunden drar, og vente til den har slakket båndet av seg selv før jeg fortsetter fremover. Jeg sier ingenting eller gir den heller ikke belønning for å ikke dra (min valp baklengskjedet båndgåing, dvs at hun lærte at hun måtte dra før hun tok kontakt med meg for å få godis). Hvis det er noe veldig interessant hunden drar mot (noen den kjenner eller en katt eller en luktflekk for eks.) så har jeg gått noen skritt tilbake til hunden har slakket båndet og deretter fortsatt fremover.

Jeg har ikke hatt tålmodighet til å alltid trene på å gå pent i bånd på hver bidige tur vi har gått, så jeg har skilt mellom turgåing (altså uten å trene på å gå pent) og på båndtrening. Da har jeg brukt sele når hunden får gå som den selv vil uten at vi trener, og den går med halsbånd når vi trener og den skal gå pent. Båndtrening kan være en liten tålmodighetsprøve både for hund og eier til tider (kommer litt an på hvor mye hunden har lyst å dra, hvor mye den vil fremover), og derfor har jeg gjort det sånn.

Turid Rugaas sin treningsmetode har vi også prøvd, den fungerte ikke. Rykking i båndet når valpen drar innebærer STOR risiko for skade på valpens/hundens nakkevirvler, og det er ofte også smertefullt for valpen/hunden, selv om de ikke alltid viser det.

En annen årsak til at valper kan dra, er at de synes halsbåndet er ubehagelig å ha på seg når det strammes av et kobbel, dvs at halsbåndet presser på halsen på en sånn måte at valpen ikke liker det, og prøver å dra seg vekk fra det. Jeg er derfor fan av brede halsbånd. Min voksne hund, som kan gå pent i bånd, drar når hun har tynne halsbånd på seg, fordi hun synes det er for tynt og ubehagelig. Jo bedre hun liker halsbåndet, jo pener går hun. Sele fungerer på samme måte; den er mer behagelig å ha på enn et halsbånd, og hvis du trener med å skifte mellom halsbånd og sele, kan du oppdage at hunden går penere med sele enn med halsbånd, selv om du trener på å gå pent med halsbånd. Og da er det denne effekten du ser, altså at hunden syns det er mer behagelig å gå med sele enn med halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klikker og det fungerer fantastisk... Det krever en del til å begynne med før hunden skjønner hele greia med klikk og godbit. Men når den først skjønner det så er som å få en ny hund. Vår hund har alltid dratt i båndet og det har vært et ****** uten like å gå tur, men etter at vi begynte med klikkern er han mye oppmerksom på oss enn det å dra.

Det er jo ikke tvil om at hunden velger det som lønner seg for den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...