Gå til innhold
Hundesonen.no

Så var vi i gang igjen...


Jane

Recommended Posts

Et viss antall uker etter løpetid så var vi i gang igjen... :icon_confused:

Melk i pupper og på evig jakt etter "noe" som hun kan late som er en valp eller to, begynte i går kveld og i dag har jeg ryddet vekk ALT som kan oppfattes som noe hun må beskytte/amme.

Har bestemt meg at DENNE gang skal jeg klare det, ikke falle for fristelsen til å gi etter... selv om hun kommer til å "sultestreike" i flere dager nå, hyle/gråte/pipe, konstant gå rundt i hele huset å lete etter en "valp", selv om hun ikke vil gå tur eller trene skal jeg være sterk denne gangen. Det lovte jeg meg selv allerede når hun fikk løpetid denne gangen, for det skjer jo hver eneste gang, føler nesten at det blir sterkere innbilding for hver gang også. Har faktisk vurdet sterillisering kun pga dette.

For det kan vel ikke være bra dette her ?? at hun ligger 24/7 med en ball/leke/bamse/hva det enn måtte være å nekte å gå ut, bare drive å sleike på denne "valpen", prøve å re opp og legge "valpen" ved puppene så den kan amme..Hun blir også helt "Fjern" fra omverden, vil bare være alene med denne "valpetingen", ikke leke med Klein, ikke være opptatt av meg, bare være fjern fra alt som foregår rundt henne.

Hjelp meg, jeg har lest mye om hundepsykologi, jeg har snakket med vetrinær om dette, andre med erfaring, men føler jeg ALDRI blir helt klok på dette.

Dette kommer til å bli noen hyggelige dager/uker... sist holdt det på i nesten 2 uker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... ikke noen grei situasjon, men har du vurdert å gå så langt som å sterilisere? Det høres ikke ut som om hunden har det noe bra med seg selv i den situasjonen, så kanskje det hadde vært en god løsning for dere begge?

Ja, jeg har vurdert å gå så langt som å sterilisere Sara.

Snakket med vetrinær om det sist gang da det kom stråler med melk ut og hun hadde rett og slett melkespreng!

Har så vondt av henne når hun holder på slikt, og føler meg så usikker om hva som er best nå som vi står midt oppe i situasjonen.

Virker som Sara selv ikke vet hva som foregår med henne og kroppen hennes, for på meg virker hun så lei seg og usikker, kan hunder ha sterke ønsker om å bli mor eller er det bare kroppen som spiller et puss med henne !?

Uff, vet jo egentlig at en hund ikke kan gå rundt med slike ønsker, men jeg blir helt smårar selv av denne situasjonen jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte tispa jeg hadde før pga innbildt svangerskap og uregelmessige og veldig få løpetider. Hun ble kjempe fin etterpå:icon_confused:

Jeg vet det finnes homeopatmedisin mot innbildt svangerskap, men jeg husker dessverre ikke hva den heter.. Sikkert andre her som vet det.. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte tispa jeg hadde før pga innbildt svangerskap og uregelmessige og veldig få løpetider. Hun ble kjempe fin etterpå:icon_confused:

Jeg vet det finnes homeopatmedisin mot innbildt svangerskap, men jeg husker dessverre ikke hva den heter.. Sikkert andre her som vet det.. Har du prøvd det?

Nei, har aldri prøvd noe medisin mot dette, skrik ut dersom noen vet navnet på dette ?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å huske at noen har brukt noe som heter noe sånt som Galastop mot inbildt. Men jeg aner ikke hvordan eller om det virker. Veterinæren burde vel ha gitt dere det, om han mente det hadde noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærpulver tror jeg er naturmiddelet de bruker mot innbilt svangerskap, jeg mener JeanetteH på forumet her har prøvd eller hadde tenkt å prøve, mulig hun kan fortelle mer?

Eldstemann her pleier å bli innbilt, dog ikke så ille som din tispe, virker det som. Hun har et par dager hvor hun adopterer en ting (som regel en stygg blekkulf-sak) og reagerer på alle mulig slags pipelyder, og så er hun ferdig. Jeg lar henne ha denne "valpen" sin fordi at det er ikke mange dagene, og fordi jeg rett og slett syns synd på henne der hun går og leiter etter en valp hun er helt sikker på at hun har. Det er ikke et stort problem, hun passer på å få den med seg ut av soverommet når vi står opp, og inn på soverommet når vi legger oss, sånn utenom det så gjemmer hun den i en hundeseng under ett teppe. Det er ikke et kjempestort problem, og det varer bare et par dager, så jeg ser ikke helt at det kan skade (får vel føye til at hun var værst på første løpetiden etter første kullet sitt, ellers er hun ikke SÅ innbilt). Hun spiser forøvrig som normalt, men hun er veldig glad i mat, så hun skal nok være skikkelig dårlig før hun dropper maten :icon_confused:

Jeg har ikke prøvd bringebærpulver selv, jeg tenkte jeg skulle teste nå når hun kommer hjem fra å ha hatt sitt 2 valpekull, jeg regner med at første løpetid etter dette kullet også blir litt "masete" for henne. Du kan jo prøve dette pulveret før du vurderer sterilisering du også? Hadde vært interessant å se om det fungerer på ei som blir så innbilt som din tispe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likka har samme problem som din tispe, bortsett fra at hun ikke adopterer ting (har ikke fått sjansen heller) Altså melk nå på tredje uka (avtagende nå heldigvis), piping og mas og denne gangen er hun også sur på andre hunder, passer på "valper" som enten ligger under uthuset eller i en av hundesengene inne. Det har hun ikke gjort før så jeg lurer på om dette blir verre med årene? (hun er 4 år nå) Hun hadde så mye melk denne gangen at hun var på vei til å få jurbetennelse, en pupp som ble hard og varm og måtte melkes. Er faktisk lei hele greia jeg (og det er Bris og..), så Jeanette fortell mer om bringebærpulver er du snill?

Hun kan forresten ikke steriliseres (enda) siden jeg har henne på for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få tak i Bringebærpulver fortere enn fortest, men må vel vente til tirsdag ?

For hvor kjøper man dette ? Må det gå igjenom en homopat ?

Sara er jo en hvit Boxer og vi i snowboxerklubben har jo også avlsforbud på hvite Boxere så sterilisering er jeg veldig for dersom ikke dette vidunderpulveret skulle virke. For dette kan ikke være bra for hunden, sist holdt det på 2 uker og dersom det blir verre og verre for hver gang gleder jeg meg akkuratt IKKE til nærmeste fremtid.

Sara er 3.5 år.

Har lest litt om bringebærpulver nå og det ser ut som det må begynnes med allerede når tispa begynner å løpe, fader assa..

Det vil jo si at jeg er veldig seint ute :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes: Vet akkuratt hvordan du har det nå, min forrige hund hadde innbilt etter hver løpetid,melk i puppene, "valp" som hun bar rundt på.Nektet å gå tur om ikke "valpen" fikk være med. For oss ble det værre og værre,uholbart,.Hun virket trist, lei og mega frustrert. Dyrlegen vi hadde anbefalte meg tabletter. Rart ikke vetrinæren din sa noe om det. For det finnes.Så det er håp :rolleyes: Vi fikk aldri testet ut tablettene, måtte desverre "ta" henne.

( selfølgelig av andre årsaker)

Så ta en telefon til vetten på tirsdag. LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som brukte akupunktur mot innbilt hos hennes dachstispe, og det fungerte fint. Ang det, eller homeopati, så tror jeg du bør kontakte en homeopat, eller akupunktør, og få vite nøyaktig hva du skal gjøre, eller hvilket stoff du skal gi. Jeg ville ikke tatt sjansen på å bare prøve en av disse homeopatiske midlene selv, jeg ville gjort det i samråd med homeopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lett litt rundt omkring, medisinen jeg nevnte i sta heter Galastop vet, og fåes på resept hos dyrlegen. Den skal hemme utskillelse av hormonet Prolaktin.Vet ikke noe om eventuelle bivirkninger, eller om du bør begynne på de med en gang du merker forandringer hos henne.

Hva med P-sprøyte,da ungår du vel løpetiden og når hun ikke har den, tror hun vel ikke heller at hun er blitt drektig.Vet ikke jeg , bare en tanke. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbildt svangerskap blir ofte verre etterhvert som hunden blir eldre, så du bør ta et valg nå eller forvente at neste gang blir minst like ille.

Personlig synes jeg ikke tisper skal ha det slik, og jeg er svært skeptisk til diverse legemidler som kan gi økt kreftfare på grunn av at det er hormonbaserte legemidler.

Å sterilisere innebærer en risiko med narkose o.l., men for min del var det verdt å ta en så liten sjanse i stedet for å se at hunden plages. Eneste aberet er risiko for vektøkning, men det er individuelt. Min la på seg ekstremt, og må gå på diettfôr fra veterinær resten av livet, men fortsatt er det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lett litt rundt omkring, medisinen jeg nevnte i sta heter Galastop vet, og fåes på resept hos dyrlegen. Den skal hemme utskillelse av hormonet Prolaktin.Vet ikke noe om eventuelle bivirkninger, eller om du bør begynne på de med en gang du merker forandringer hos henne.

Hva med P-sprøyte,da ungår du vel løpetiden og når hun ikke har den, tror hun vel ikke heller at hun er blitt drektig.Vet ikke jeg , bare en tanke. :rolleyes:

Venninnen min brukte Galastop på hunden sin og den ble skikkelig dårlig av det.

Hun lå og skalv og var helt utafor i lang tid.

Kan vel virke bra på din hund alikevel, ville bare nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 2 gang denne tråde blir flyttet, fra Hundeprat til trening og atferd og nå til Hundens helse og sykdommer..

Vært veldig fint om mod kunne gi beskjed til trådstarter når slikt skjer :)

Sara har nå ikke rørt mat på 3 dager, hun går fra rom til rom ihåp om å finne noe som kan erstatte en valp, jeg fant fjernkontrollen i sengen hennes i dag tidlig. Hun er usosial, stresset og deprimert. Setter i gang med skikkelig uling støtt og stadig og har det rett og slett ikke bra, jo mere jeg tenker på det, jo mere heller jeg for å sterilisere henne.

Måtte tvinge henne ut på tur istad, min ellers så glade og lekne hund ligner ikke sin egen skygge engang, dette er vondt for både henne og meg ;)

Skal ringe vetrinær og homopat i morgen, må få noe hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i kontakt med dyrlegen min i dag, fikk Galastop og Sara har allerede fått første dose.

Snakket om sterilisering og har time om ca 1 mnd til å gjøre det, fant ut at det er det beste..

Puppene er steinharde og fulle av melk, jeg begynte å melke hene, men har tenkt på det nå at det var kanskje feil av meg !? For er det slik med hunder når de har melkespreng at det blir bare produsert mere melk dersom man tømmer de ?

I alle 12 puppene er det fult av melk, Sara ligger og virkelig NYTER at jeg tar ut melken.

Dyrlegen mente at Galastop tok vekk melkeproduksjonen ganske raskt, så håper jeg ikke har gjort mere skade nå som jeg har begynt å melke henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i kontakt med dyrlegen min i dag, fikk Galastop og Sara har allerede fått første dose.

Snakket om sterilisering og har time om ca 1 mnd til å gjøre det, fant ut at det er det beste..

Puppene er steinharde og fulle av melk, jeg begynte å melke hene, men har tenkt på det nå at det var kanskje feil av meg !? For er det slik med hunder når de har melkespreng at det blir bare produsert mere melk dersom man tømmer de ?

I alle 12 puppene er det fult av melk, Sara ligger og virkelig NYTER at jeg tar ut melken.

Dyrlegen mente at Galastop tok vekk melkeproduksjonen ganske raskt, så håper jeg ikke har gjort mere skade nå som jeg har begynt å melke henne ?

Synes jeg har hørt noe om at du ikke må melke henne.

For det første får hun mer melk og for det andre kan det forverre det inbildte svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utdanner meg til å bli veteropat (bl. a homeopatisk behandling av dyr), hvis du sender meg en melding / pm, så kan jeg prøve å hjelpe deg hvis du vil?

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mld. sendt, tar imot all hjelp med takk jeg ;)

Jeg har ikke melket henne noe mere nå, men var livredd for jurbetenelse siden jurene var STEINharde!

DET synes jeg var fornuftig! Galastopen eller noe annet vil jo i lengden "kurere" det, men det er klart at jurbetennelse virkelig ikke er noe å trakte etter. Så får heller behandlingen ta litt lengre tid siden du melker henne. Jeg ville vært livredd jurbetennelse hadde min hund hatt masse melk i pattene i alle fall.. :) Håper behandlingen virker, hva det nå blir du velger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...