Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility!

Line_

Recommended Posts

Skrevet

Hunden må være fylt 1 år.

Og når Diego er det så skal jeg smått begynne med agility med han.

(hvis han ikke har HD eller AA)

Skrevet

Kommer litt ann på egentlig... de kan løpe gjennom pølser og tunneler fra de er ganske små.. (er også fint vis de får snuse på alle hindrene, slik at de ikke syntes de er farligere..) hinder, stiger, hjul, møner og vipper burde ikke trenes masse på før de er 1år. :D

og man burde apsolutt ha noen erfarne til å hjelpe..

bedre å la være å trene, enn å trene vis man er usikker på hvordan man skal gjøre det. :D

Skrevet
Når synes dere man kan begynne å trene en hund i AG(hvor gammel altså)? :D

Små hunder 9 mnd og store hunder 1 år...Det kan være skadeligt for hunden å begynne før. som nevnt før her så går det an å trene på tunell. men det andre kan jo skader på et skjelett som ikke er ferdig utviklet

Skrevet

jeg syns at man bør sjekke om hunden har HD eller AA først. Har den ikke det kan du begynne etter at hunden har fylt ett år. Hvis du vil trene litt før kan du prøve på de hinderne som ikke er belastende får hundens hofter. Som F.eks Tunell og pølsa.

Skrevet

Synes mange tar sånt litt for seriøst. Ikke missforstå meg nå folkens! Men jeg mener at man faktisk kan lære inn nesten alle hindrene mens hunden enda er en bitteliten valp.. Man kan trene inn hindre og, men bare ha 2 cm hinder. Det viktigse er jo at hunden skjønner at den skal mellom hinderstolpene. Trene på handling, og tunneler om sånt også. Man trenger ikke belaste hunden for å lære inn hindrene og sånt. En hund kan utmerket gå slalomen når den er 8 uker. Men den kan ikke løpe igjennom!Den må gå rolig. Så kan man lære inn farten etterhvert når den er gammel nok. Det viktigste er å ikke belaste hunden før den er gammel nok, med fart, svinger og høye hindre. Det er masse man kan lære inn uten å belaste hunden det grann! (mener jeg hvertfall)

Skrevet

Jeg trener på stige, tunell, pølse, slalom og vippa nå.. Luna er 6 måneder nå, det er bare korte økter om gangen, å vi tar alt som en lek. Mange andre i hunde klubben vår trener også sine unge hunder nå, men seff er det bare korte økter om gangen, å man tar alt som en lek. Men man må ha noen erfarne folk der til å hjelpe seg, man må vite hva man driver med, sånn at det ikke skjer en farlig situasjon som skremmer hunden din. :)

Skrevet

trente inn slalommen mellom beina, også hver uke på agilityen :D lett å lage selv også...

Skrevet
Jeg trener på stige, tunell, pølse, slalom og vippa nå.. Luna er 6 måneder nå, det er bare korte økter om gangen, å vi tar alt som en lek. Mange andre i hunde klubben vår trener også sine unge hunder nå, men seff er det bare korte økter om gangen, å man tar alt som en lek. Men man må ha noen erfarne folk der til å hjelpe seg, man må vite hva man driver med, sånn at det ikke skjer en farlig situasjon som skremmer hunden din. :D

Jeg synes du burde vent med vippa til hunden blir eldre, de andre hindrene du nevnte kan du fint la'a gå(men ikke la'a gå fort i slalomen, det ødlegger ribbena trur jeg det var :D )

Dette var ikke for å kritisere deg på noen måte altså, men vippa kan belaste veldig på alle ledd!

Skrevet

DE startpakkene man kjøper på canis er dyre og dårlige. :wink:

Mye bedre å lage selv...

Jeg har nylig begynt å trene med Zico og han er snart 14 mnd. :wink:

Skrevet
jeg skal bygge meg egen stige, vippe, hjul og tunel snart jeg. har "oppskriftene" i et hundehefte. :D

Kult, du kunne ikke legge dem ut her?? =D>

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...