Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne maten for å vise hvem som er sjefen

TollerRetriver

Recommended Posts

Skrevet
Nå virker det som om du går litt tilbake på det du har skrevet? Før skrev du at du fjernet maten, men nå skriver du at du gir de noe mens de spiser..?

Jeg synes uansett det er ganske vanskelig å skjønne hva du egentlig mener, men jeg føler jeg har fått frem poenget mitt nå, så det kan bare være.

Jeg har ikke sakt noe om at jeg ikke gir de noe mens de spiser før.. Har forklart at jeg tar maten belønner og de får maten igjen. Går jo ikke tilbake på det jeg sier..

Det står jo i topic " fjerner maten for å hvise hvem som er sjefen" Jeg svarte at jeg ikke gjør det for vise hvem som var sjefen.

I tillegg til det mange andre her gjør tar jeg bort maten fra hunden å gir den belønning. Det var det du reagerte på. Det er jo det vi har snakket om.. ikke det andre jeg gjør...

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Jeg har ikke sakt noe om at jeg ikke gir de noe mens de spiser før.. Har forklart at jeg tar maten belønner og de får maten igjen. Går jo ikke tilbake på det jeg sier..

Det står jo i topic " fjerner maten for å hvise hvem som er sjefen" Jeg svarte at jeg ikke gjør det for vise hvem som var sjefen.

I tillegg til det mange andre her gjør tar jeg bort maten fra hunden å gir den belønning. Det var det du reagerte på. Det er jo det vi har snakket om.. ikke det andre jeg gjør...

Om du fjerner maten for å vise at du er sjefen eller ikke, tror jeg er revnende likegyldig for hunden. Den skjønner neppe at "nå fjerner hun maten for å vise meg at hun er sjefen" og at "nå fjerner hun maten fordi hun trener på noe".

Slik jeg forstod dine første innlegg, så fjernet du maten for å trene på at hunden ikke skulle forsvare den ved senere anledninger. Og så vidt jeg fikk med meg da, så belønnet du ingen ting, du gav ingenting ekstra i skålen eller fra hånden; du bare fjernet maten en stund før du satte den ned igjen. Hvis du nå har snudd, eller du rett og slett hadde glemt å skrive at du også gav hunden noe godt for å godta at maten ble fjernet, så synes jeg du har uttrykt deg på en særdeles dårlig måte. Hele diskusjonen kunne jo vært unngått hadde du i utgangspunktet sagt at du belønnet hunden for det, ved å gi den godis som belønning.

Skrevet
Om du fjerner maten for å vise at du er sjefen eller ikke, tror jeg er revnende likegyldig for hunden. Den skjønner neppe at "nå fjerner hun maten for å vise meg at hun er sjefen" og at "nå fjerner hun maten fordi hun trener på noe".

Slik jeg forstod dine første innlegg, så fjernet du maten for å trene på at hunden ikke skulle forsvare den ved senere anledninger. Og så vidt jeg fikk med meg da, så belønnet du ingen ting, du gav ingenting ekstra i skålen eller fra hånden; du bare fjernet maten en stund før du satte den ned igjen. Hvis du nå har snudd, eller du rett og slett hadde glemt å skrive at du også gav hunden noe godt for å godta at maten ble fjernet, så synes jeg du har uttrykt deg på en særdeles dårlig måte. Hele diskusjonen kunne jo vært unngått hadde du i utgangspunktet sagt at du belønnet hunden for det, ved å gi den godis som belønning.

Jeg har sakt fra første innlegg at jeg roser/belønner hunden når jeg tar den fra maten. Og sakt det i flere innlegg senere.. Jeg gjør det ikke bare for å motvirke noe agrressjon senere. Det er jo for at hunden skal bli vant til at jeg tar den fra noe ....

Men samme det...

Skrevet
Jeg har sakt fra første innlegg at jeg roser/belønner hunden når jeg tar den fra maten. Og sakt det i flere innlegg senere.. Jeg gjør det ikke bare for å motvirke noe agrressjon senere. Det er jo for at hunden skal bli vant til at jeg tar den fra noe ....

Men samme det...

Ja, men er ikke det akkurat det samme..? ;)

Skrevet
Ja, men er ikke det akkurat det samme..? ;)

Hva er ikke det samme?

Jeg sier roser/ belønner for har en hund som liker gobiter som belønning .. og en hund som liker mest ros og kos som belønning.. selv om jeg bare skriver roser i første innlegg bruker jeg belønning i andre innlegg så da er det du som ikke har lest godt nok..

Skrevet

Poenget er vel å få en hund til å tolerere at man kommer i nærheten av skålen uten at hunden flipper..dette må jo gjøres på en måte som ikke forsterker trangen og frustrasjonen over at kanskje får jeg ikke ha maten i fred.Fatter ikke slik tankegang!

Skrevet
Hva er ikke det samme?

Jeg sier roser/ belønner for har en hund som liker gobiter som belønning .. og en hund som liker mest ros og kos som belønning.. selv om jeg bare skriver roser i første innlegg bruker jeg belønning i andre innlegg så da er det du som ikke har lest godt nok..

Men samme det...

Det jeg understreket er akkurat det samme. Eller mener du det er en forskjell på at hunden ikke skal vise aggresjon senere, kontra det at den skal bli vant til at du kan fjerne maten?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...