Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadet fot.


Recommended Posts

Kodalille har klart å rive opp den ene "puten" som er litt opp bakpå forbenene.

Er en del som henger ganske løst, men ikke løst nok til at jeg tørr rive den av liksom, er det farlig å vente med å dra til veterinær til etter påske?

Jeg føler ikke helt for å avlyse påskeferien, reise 2timer til byen og ringe akuttvakta for en slik, i mine øyne liten filleting, men så er jeg ikke erfaren når det kommer til slike skader.

Jeg har lagt på en bandasje, for at han ikke skal bite/slikke på det, og klippet pelsen i området ned.

Han ser ikke ut til å ha vondt eller bry seg om det(Annet enn at han gjerne vil ha av den bandasjen)

Så, bør jeg bli hysterisk eller går det greit?

Noen "faresignaler" jeg bør se etter?(Er så redd for at det skal bli betennelse i det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gjort som deg, lagt på bandasje, sett ann situasjonen og venta til etter påske.

Jeg hadde også rensa såret og lagt på litt salve under(pyriseptsalve) Ta tempen for å følge med på om h*n får feber, mtp bettendelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll godt med sterilt saltvann. Dette kan du lage selv ved å koke opp en liter vann med en teskje vanlig koksalt. La såret få mest mulig luft, enten ved å bruke en lett bandasje eller tejpe fast en sokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å vente er vel at hvis såret burde vært sydd, så må det sys NÅ!. da er det for lenge å vente til etter påske...

Men jeg mistenker at jeg hadde gjort det samme som deg... Det vil vel gro etterhvert uansett, men ta lenger tid om det ikke bllir sydd. dessuten er det vanskelig å sy i en tredepute.

God bedring til voffen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har bc, har jeg hatt mange både kuttskader og skrubbskader på den puta. Har aldri vært noe problem, ihverstefall har jeg brukt fucidin og en bandasje. Men har du vanlig sårsalve bruk det. Det gror så fort av seg selv atte. Ha en fortsatt god ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Nå har det seg slik at jeg hverken har salver, rensemiddler eller noenting her inne, vi bruker jo aldri slikt på oss mennesker, så derfor går det litt i glemmeboka, også er det eneste man finner når man faktisk trenger noe slike gamle remedier fra 80tallet :icon_redface:

Men idag ser tredeputen veldig bra ut hvertfall. Er svært lite som vitner om en skade, annet enn en liten sprekk.

Den delen som var ganske så løs ligger hvertfall godt på plass der den skulle være, og jeg ser ingen tegn til hevelse, blødning eller noen verdens ting. Så jeg regner med dette går fint jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal være for bekymret med om det burde sys - det hadde vært for sent uansett. Må det sys nå så må det uansett kuttes opp igjen. Broren min hadde et uhell med min forrige sheltie da han var ute og syklet. Han rev opp tre av tredeputene, og det så ikke godt ut. Men det eneste som trengtes var en rens og sokker.. det grodde VELDIG fort!

n8640551494142528840cg4.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Pass på at det får luft av og til! Da Buddy fikk sår på tredeputa renset jeg det, og bandasjerte. Men pga at bandasjen ikke pustet, og det vesket sånn ble sårene større. Til slutt endte det med at det nesten råtnet mellom tærne pga den selvklebende bandasjen satt for tett på. Han måtte da ta en antibiotikakur, og bare bruke potesokk og skjerm i ca 1 mnd. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at det får luft av og til! Da Buddy fikk sår på tredeputa renset jeg det, og bandasjerte. Men pga at bandasjen ikke pustet, og det vesket sånn ble sårene større. Til slutt endte det med at det nesten råtnet mellom tærne pga den selvklebende bandasjen satt for tett på. Han måtte da ta en antibiotikakur, og bare bruke potesokk og skjerm i ca 1 mnd. :shocked:

Hehe, såret fikk puste det, for han dro av bandasjen hvert tyvende sekund til jeg tilslutt ga opp og lot han gå uten :rolleyes:

Han er helt fin nå, såret er grodd og vi har ikke engang trengt å få det sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...