Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som "biter" hvis vi ikke blir med på leken


Lilleulv

Recommended Posts

Min golden går som regel rundt å bærer på noe. og hun kommer ofte til oss med det hun bærer på og vil leke. Det jeg synes er litt kjipt er at når vi overser henne, så åpner hun munnen, tar et bedre tak rundt leka og en liten bit av mennesket samtidig. Altså hvis jeg sitter i sofaen og hun vil leke og jeg ikke vil, så ignorerer jeg henne. men da tar hun litt av hånda mi i munnen sammen med leka. Hun har også gjort dette med litt hud fra låret mitt. Det er litt vondt enda hun biter jo veldig forsiktig da. Men synes det er mest irriterende og fort kan bli masete egentlig.

Hvordan få henne til å slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en litt typisk retrieverting. Forrige hunden var blanding mellom bla labrador, og da han var ung, dvs fra ca 7mnd til ca 14mnd, så hadde han også denne greia med å "ta tak rundt armleddet". Han gjorde det når vi hadde vært borte og kom tilbake, eller når han ble glad og ivrig og vill. Kanskje i mangel på å bære noe, ikke vet jeg. Han sluttet med det av seg selv, og vi lot han strengt tatt bare få ta armen vår. Han var veldig forsiktig og det gjorde ikke vondt.

Springeren jeg har nå, har også hatt tendenser til å bruke munnen på "uvanlige" måter. Da hun var ung, altså ca samme alder som forrige hund, så kunne hun hoppe opp og ta tak i/nappe i genserarmen vår hvis hun ikke hadde noe i munnen. I samme situasjoner som forrige hunden; når vi kom hjem, eller når hun generelt ble ivrig. Dette var ikke like "koselig" som det forrige hunden gjorde, og jeg så på dette som et problem. Vi prøvde å overse det en stund, men det virket selvsagt ikke. Det jeg gjør er ganske enkelt å si nei, dytte henne ned, og be henne gå og finne seg noe å ha i munnen. Plutselig sluttet hun å gjøre det, og nå gjør hun det kun veldig sjelden, og da er det alltid en "grunn", som at hun har fått for lite aktivisering en dag, og at vi oppfører oss veldig "vilt", dvs løper ned trappen (og hun etter), for så å hoppe opp mot oss. For hennes del tror jeg hun gjorde det fordi hun liker å ha kontroll, og fordi hun ville sjefe litt og bestemme. Vi skulle da være rolige og oppføre oss fint, kan skjønne..! Hun har litt samme tendenser ellers også, som går på noe av det samme. Da "gnager/gnafser" hun på noe, enten en leke, en arm eller en annen hund.

Hvis du synes det er ubehagelig og noe du ikke kan holde ut så lenge, ville jeg prøvd å bare si nei og gitt henne en alternativ ting å gjøre (bære pent, ikke hoppe osv). Alternativt kan du jo prøve å komme henne i forkjøpet, og gjøre noe hun vil du skal gjøre, før hun rekker å utføre denne kjipe atferden. Det høres kanskje litt ut som om årsaken til atferden rett og slett er et oppmerksomhetsbehov? Og at hun selvsagt får oppmerksomhet når hun biter i dere når hun klyper sånn (det gjør kanskje vondt av og til). Men det kan være vanskelig å trene bort "la meg få oppmerksomhet"-atferder, ved å nettopp gi oppmerksomhet, og den minste lille ting kan jo også oppfattes som oppmerksomhet av dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...