Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang på privat område..

Pan

Recommended Posts

Så det er uaktuelt å respektere andres ønsker dersom de ikke har retten på sin side?..

I dette tilfellet er svaret på spørsmålet helt klart JA.

Men overgrep fra frie individer er tydeligvis helt greit?

Hva for no våseprat er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Først må jeg da vite hva reglene faktisk er.

Og det er jo det jeg prøver å finne ut av.

På tirsdag slipper du å pønske mer på dette. Da er båndtvangen generell i hele Oslo iallfall. Så kan du jo bruke sommeren på dette tullet (ja, jeg syns også du bruker dine krefter svært feil, hvis det er rettferdighet og "individets frihet" du søker). Frihet under ansvar er det noe som heter. Man får den friheten man gjør seg fortjent til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er svaret på spørsmålet helt klart JA.

Det gjelder vel ikke bare dette tilfellet når det gjelder deg Pan? Du oppfordret vel også til å ikke informere huseier om at man hadde hund før etter at man hadde flyttet inn - selv om det står at husdyr ikke er tillatt. Siden det da var vanskelig for huseier å få gjort noe med det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tirsdag slipper du å pønske mer på dette. Da er båndtvangen generell i hele Oslo iallfall. Så kan du jo bruke sommeren på dette tullet (ja, jeg syns også du bruker dine krefter svært feil, hvis det er rettferdighet og "individets frihet" du søker). Frihet under ansvar er det noe som heter. Man får den friheten man gjør seg fortjent til.

Jada, jeg er klar over hva som skjer fra 1. April, og at det fra da kun er dressurområdene som er fritatt for båndtvang.

Det endrer ikke på det faktum at det er urimelig å ha båndtvang i det aktuelle området også utenom båndtvangsesongen.

Utenom båndtvangsesongen er det også relativt lite folk det aktuelle stedet, så det må etter mitt syn være helt greit med løse hunder, så lenge de ikke er til sjenanse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for no våseprat er dette?

Du skrev:

Fordi jeg ikke liker overgrep fra hverken kapitalister eller myndigheter.

Jeg setter individets frihet veldig høyt..

Sant? Men så bruker du din individuelle frihet til å begå overgrep mot kapitalister eller myndigheter, fordi du trasser igjennom å gå med hunden din løs på et område hvor det er satt opp skilter om at det er båndtvang.. Den slags våseprat er det.

Har du sjekket hvorfor det er ønsket båndtvang på dette stedet, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev:

Fordi jeg ikke liker overgrep fra hverken kapitalister eller myndigheter.

Jeg setter individets frihet veldig høyt..

Sant? Men så bruker du din individuelle frihet til å begå overgrep mot kapitalister eller myndigheter, fordi du trasser igjennom å gå med hunden din løs på et område hvor det er satt opp skilter om at det er båndtvang.. Den slags våseprat er det.

Har du sjekket hvorfor det er ønsket båndtvang på dette stedet, forresten?

Dette er naturligvis ikke et overgrep.

For at det skal kunne kalles et overgrep må det være inngrep i eller krenking av andres rettigheter.

Det er det naturligvis ikke å gå med en hund løs uten at den er til sjenanse for noen.

Det er hittil ingen som har kunnet svare på hvorfor det er ønsket båndtvang på området..

Men jeg gir meg ikke, og kommer til å kreve den nødvendige dokumentasjonen på at det er et lovlig vedtak fremlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er klar over hva som skjer fra 1. April, og at det fra da kun er dressurområdene som er fritatt for båndtvang.

Det endrer ikke på det faktum at det er urimelig å ha båndtvang i det aktuelle området også utenom båndtvangsesongen.

Utenom båndtvangsesongen er det også relativt lite folk det aktuelle stedet, så det må etter mitt syn være helt greit med løse hunder, så lenge de ikke er til sjenanse for andre.

Etter mitt syn, skulle det vært båndtvang på skiløpere og kondomsyklister. Hundene skulle hatt førsterett på hele Oslomarka. Unger skulle brukt munnkurv i skauen, slik at vi slapp å høre den skrålinga på vår fredelige søndagstur. Men er det noen som bryr seg om mitt syn? Nei, for pokker. Det er jeg som må gjøre det beste ut av de forholdene som råder rundt oss. Hvis det er noe jeg vil ha endret på, er jeg fullstendig klar over at trass og "ta seg til rette som en furten treåring" aldri funker særlig bra i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er naturligvis ikke et overgrep.

For at det skal kunne kalles et overgrep må det være inngrep i eller krenking av andres rettigheter.

Det er det naturligvis ikke å gå med en hund løs uten at den er til sjenanse for noen.

Det er hittil ingen som har kunnet svare på hvorfor det er ønsket båndtvang på området..

Men jeg gir meg ikke, og kommer til å kreve den nødvendige dokumentasjonen på at det er et lovlig vedtak fremlagt.

Okay - og det å gå med en løs hund er selvsagt en rettighet? Mens det å bestemme over egen eiendom, er ikke?

Men for all del, hold oss oppdatert om hvordan det går, det er interessant å vite selv for oss som overholder sånt som står på plakater :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk idioti. Takket være slike kverulanter (inkludert en rekke idiothundeeiere) får Norge stadig strengere regler for hundehold, mens svenskene, som gjerne forholder seg til de reglene som bestemmes, får langt friere tøyler fordi de har forstått hva det vil si å ha frihet under ansvar. Den norske mentaliteten at "JEG VET BEST" og "JEG VIL GJØRE SOM JEG VIL" tror jeg enkelte burde stikke langt opp i et sted sola ikke skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire advokater har ikke greid å konkludere...

Da lurer jeg, jeg...

Har ingen av de fire en konklusjon?

Har ingen av de fire kommet med noe i det hele tatt?

Eller er de uenige?

har noen funnet ut hvem som faktisk eier gatene i området?

Har du vært i kontakt med Oslo kommune (et enkelt spørsmål dit burde vel komme før advokatene egentlig?)

Vi venter spent :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et pågangsmot og "stå på vilje", det er på deg.Jeg har rett , og alle de andre har feil mentalitet. Tenk hva du kunne utrettet om du brukte kreftene dine på noe som faktisk var noe.Forresten, greide ikke de 4 advokatene dine å svare ,eller synes de at dette er for tåpelig ,og det gidder vi rett og slett ikke å bruke tid på.Bare en tanke jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay - og det å gå med en løs hund er selvsagt en rettighet? Mens det å bestemme over egen eiendom, er ikke?

Men for all del, hold oss oppdatert om hvordan det går, det er interessant å vite selv for oss som overholder sånt som står på plakater :rolleyes:

Å bestemme over egen eiendom slutter å bli en rettighet i det du åpner eiendommen for almenn ferdsel på denne måten.

Og det skulle da bare mangle!

Neste skritt er vel å innføre dresscode for å gå inn på området..

Fire advokater har ikke greid å konkludere...

Da lurer jeg, jeg...

Har ingen av de fire en konklusjon?

Har ingen av de fire kommet med noe i det hele tatt?

Eller er de uenige?

har noen funnet ut hvem som faktisk eier gatene i området?

Har du vært i kontakt med Oslo kommune (et enkelt spørsmål dit burde vel komme før advokatene egentlig?)

Vi venter spent :rolleyes:

Ingen av advokatene vil uttale seg for skråsikkert i saken, inkludert advokaten som har privat eiendomsrett som sitt spesialfelt!

Men det kommer nok en konklusjon etterhvert, må først hente inn reguleringsplan mm.

Herregud for et pågangsmot og "stå på vilje", det er på deg.Jeg har rett , og alle de andre har feil mentalitet. Tenk hva du kunne utrettet om du brukte kreftene dine på noe som faktisk var noe.Forresten, greide ikke de 4 advokatene dine å svare ,eller synes de at dette er for tåpelig ,og det gidder vi rett og slett ikke å bruke tid på.Bare en tanke jeg hadde.

Jeg bruker tid på de sakene jeg vurderer som viktige.

Jeg bruker faktisk krefter på mange forskjellige ting, blant annet mine styreverv i forskjellige organisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestemme over egen eiendom slutter å bli en rettighet i det du åpner eiendommen for almenn ferdsel på denne måten.Og det skulle da bare mangle!

Det er jo bare tull. Om jeg har en sti som er åpen for allmenn ferdsel som går over tomten min gir da ikke hvem som helst muligheten til å gjøre hva de vil her av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull. Om jeg har en sti som er åpen for allmenn ferdsel som går over tomten min gir da ikke hvem som helst muligheten til å gjøre hva de vil her av den grunn.

Nå som jeg gledet meg til å dra på telttur i hagen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk idioti. Takket være slike kverulanter (inkludert en rekke idiothundeeiere) får Norge stadig strengere regler for hundehold, mens svenskene, som gjerne forholder seg til de reglene som bestemmes, får langt friere tøyler fordi de har forstått hva det vil si å ha frihet under ansvar. Den norske mentaliteten at "JEG VET BEST" og "JEG VIL GJØRE SOM JEG VIL" tror jeg enkelte burde stikke langt opp i et sted sola ikke skinner.

Ikke uenig i det du skriver, men hva med mentaliteten; alt skal være forbudt? Og Hvemsomhelsten som kan sette opp skilt hvor som helst, om ditt og datt som er forbudt. Ikke mye trivelig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestemme over egen eiendom slutter å bli en rettighet i det du åpner eiendommen for almenn ferdsel på denne måten.

Og det skulle da bare mangle!

Jasså? Så du syns at når f.eks. bonden som lar folk gå over gården sin for å komme inn i skogen, bare er pent nødt til å godta at folk tar seg til rette og har hundene løse på vei inn dit? Hva mer må han finne seg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Så du syns at når f.eks. bonden som lar folk gå over gården sin for å komme inn i skogen, bare er pent nødt til å godta at folk tar seg til rette og har hundene løse på vei inn dit? Hva mer må han finne seg i?

Det tilfellet er irrelevant, i de fleste slike tilfeller er det nemlig ikke mulig for bonden å nekte, og bonden er en av de som utsettes for overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle andre forhold enn de som er nøyaktig like er selvfølgelig irrelevant :thumbsdown:

I dette tilfellet er det ganske få andre tilfeller som er relevante ja.

Det er snakk om et område med forretningsdrift og boliger om hverandre, med et AS som forvalter området.

Det er et område de tjener penger på at jeg oppholder meg på, og et område jeg faktisk er nødt til å ferdes på om jeg skal ha noe håp om å gå hjemmefra eller hjemover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Det tilfellet er irrelevant, i de fleste slike tilfeller er det nemlig ikke mulig for bonden å nekte, og bonden er en av de som utsettes for overgrep.

Hvorfor er det ikke mulig for en bonde å nekte fremmedfolk som går over gården å ha hundene løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om et område med forretningsdrift og boliger om hverandre, med et AS som forvalter området.

Det er et område de tjener penger på at jeg oppholder meg på, og et område jeg faktisk er nødt til å ferdes på om jeg skal ha noe håp om å gå hjemmefra eller hjemover..

Koster det penger å gå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han burde kunne protestere, slik du gjør, mener du? Kanskje han og vil sette 4 advokater på saken og stå på krava sine? Han kan jo kalle det invadering av privatlivet, og burde stille mye sterkere enn deg..

Og en bondegård er kanskje ikke en foretningsdrift? Og det bor ikke folk der?

Koster det penger å gå der?

Dette AS'et har sikkert kjøpt en av bomring-buene til Fjellinjen eller hvem det var som solgte nå, og begynt å ta bompenger for å passere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i det du skriver, men hva med mentaliteten; alt skal være forbudt? Og Hvemsomhelsten som kan sette opp skilt hvor som helst, om ditt og datt som er forbudt. Ikke mye trivelig det heller.

Det kan jo hende at noen føler det tvingende nødvendig å forby en del ting nettopp fordi folk ikke viser seg ansvaret verdig å få full frihet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte tjener de penger på at du går over området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...