Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang på privat område..


Pan

Recommended Posts

Hei!

Her jeg bor er det et privat aksjeselskap (AS) som eier hele området..

Dette aksjeselskapet står hardt på at det gjelder båndtvang på hele området året rundt..

Er dette noe de kan fastsette som de vil? Eller er det andre reguleringer de må følge?

Det står tydelige skilt ved alle veier inn på området som opplyser om denne båndtvangen.

Selv følger jeg den ikke, og har en hund som ikke hilser på andre hunder med mindre han får lov av meg.

Hadde satt pris på et veldokumentert svar med juridisk tyngde :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Privat eiendomsrett vil jeg tro. Om jeg bestemmer at det er båndtvang på min eiendom, ja, så er det det. Med mindre eiendommen er åpen for alminnelig ferdsel.

Dette er ikke bare et område åpent for alminnelig ferdsel, men faktisk et område regulert som gågate.

Det er også et område "alle" turister absolutt skal besøke i sommerhalvåret, både turister fra andre steder i Norge og utlendinger.

Forøvrig.

Jeg leier ikke av ASet, og har ikke noe som helst forhold til de annet enn at de eier et område jeg bruker for å gå hjemmefra og for å komme meg hjem, og jeg MÅ faktisk gå over dette området for å komme meg hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare et område åpent for alminnelig ferdsel, men faktisk et område regulert som gågate.

Det er også et område "alle" turister absolutt skal besøke i sommerhalvåret, både turister fra andre steder i Norge og utlendinger.

Forøvrig.

Jeg leier ikke av ASet, og har ikke noe som helst forhold til de annet enn at de eier et område jeg bruker for å gå hjemmefra og for å komme meg hjem, og jeg MÅ faktisk gå over dette området for å komme meg hjem..

Jeg syntes du burde respektere at det er båndtvang på et privatområde.

Det er et sted her som eies av en privat person som er flittig brukt av turgårer, vi får lov til å gå over hans jorde, men da må hundene være i bånd og det respekterer vi SELVFØLGELIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bare et område åpent for alminnelig ferdsel, men faktisk et område regulert som gågate.

Det er også et område "alle" turister absolutt skal besøke i sommerhalvåret, både turister fra andre steder i Norge og utlendinger.

Forøvrig.

Jeg leier ikke av ASet, og har ikke noe som helst forhold til de annet enn at de eier et område jeg bruker for å gå hjemmefra og for å komme meg hjem, og jeg MÅ faktisk gå over dette området for å komme meg hjem..

Jeg synes vel i grunn alt du skriver her taler for at man skal overholde båndtvangen... Det er vel ikke veldig mange gågater som IKKE har båndtvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel i grunn alt du skriver her taler for at man skal overholde båndtvangen... Det er vel ikke veldig mange gågater som IKKE har båndtvang?

Karl Johans gt har ikke båndtvang, og der går jeg med min kjære lille hund løs rett som det er.

Forøvrig har jeg bånd på når det er stappa fullt på området, mens jeg forsøker på trening med løs hund når det er noe mindre folk.

Trro folk flest synes det er helt ok også, med tanke på at jeg har full kontroll, og det er lett synlig.

Selv andre hunder er ikke såpass spennende at han avviker fra det jeg ber han om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nyte ditt opprør i noen dager til, fra 1. april er det båndtvang i hele landet, bortsett fra på enkelte friområder.

Hihi, gledesdreper altså 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nyte ditt opprør i noen dager til, fra 1. april er det båndtvang i hele landet, bortsett fra på enkelte friområder.

Det er jeg klar over, og synes det er ganske kjipt, spesiellt med tanke på at jeg har en hund som fullstendig driter i å jakte på alt mulig tull.

Det eneste han vil hilse på er faktisk hunder og mennesker, og da kun etter at jeg har gitt han lov til det.. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, og synes det er ganske kjipt, spesiellt med tanke på at jeg har en hund som fullstendig driter i å jakte på alt mulig tull.

Det eneste han vil hilse på er faktisk hunder og mennesker, og da kun etter at jeg har gitt han lov til det.. :brr:

Dette er vel egentlig ikke noe stort problem. Hvis hunden din er hos deg uansett, er det vel ikke så vanskelig å sette et bånd på den? Problemet er jo de som driter i båndtvangen med grusomme konsekvenser for sau og vilt. Selvfølgelig er det tåpelig med båndtvang midt i byen, men sånn er det nå en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel egentlig ikke noe stort problem. Hvis hunden din er hos deg uansett, er det vel ikke så vanskelig å sette et bånd på den? Problemet er jo de som driter i båndtvangen med grusomme konsekvenser for sau og vilt. Selvfølgelig er det tåpelig med båndtvang midt i byen, men sånn er det nå en gang.

Jeg er faktisk i den "morsomme" situasjonen at hunden min går mye penere uten bånd, holder seg der han skal osv. Med bånd derimot har han lett for å fly rundt for å lukte på alt mulig, nekte å høre osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, gledesdreper altså 2ne.

Jeg veit..

Det er jeg klar over, og synes det er ganske kjipt, spesiellt med tanke på at jeg har en hund som fullstendig driter i å jakte på alt mulig tull.

Det eneste han vil hilse på er faktisk hunder og mennesker, og da kun etter at jeg har gitt han lov til det.. :brr:

Jeg er faktisk i den "morsomme" situasjonen at hunden min går mye penere uten bånd, holder seg der han skal osv. Med bånd derimot har han lett for å fly rundt for å lukte på alt mulig, nekte å høre osv..

Du påstår altså at du har mer kontroll på hunden din uten bånd enn med? Hva med å trene hunden din sånn at den er like lydig med båndet som uten? Da har du noe å trene på på dette private området med gågate hele året, og resten av Oslo fra 1 april til 20 august.

Det er 10 områder det er lov å slippe hund i Oslo med "lovens velsignelse", der kan ikke ikke-hundefolk si noe på at du slipper dem, hvorfor må du stå på krava på et sted som det ikke bare er gitt klar beskjed om at løshunder ikke er ønsket, men som i tillegg er trafikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår altså at du har mer kontroll på hunden din uten bånd enn med? Hva med å trene hunden din sånn at den er like lydig med båndet som uten? Da har du noe å trene på på dette private området med gågate hele året, og resten av Oslo fra 1 april til 20 august.

Det er 10 områder det er lov å slippe hund i Oslo med "lovens velsignelse", der kan ikke ikke-hundefolk si noe på at du slipper dem, hvorfor må du stå på krava på et sted som det ikke bare er gitt klar beskjed om at løshunder ikke er ønsket, men som i tillegg er trafikkert?

Du leser nå mine innlegg som fanden leser bibelen også da.

Fakta er at jeg selvsagt ikke har dårligere kontroll på hunden min i bånd, men han hører ikke like bra på meg, og vil gjerne bli kvitt det båndet. Med en gang det er av er lydigheten 100%.

Og ja, vi trener faktisk ganske mye på å gå i bånd, men jeg forsøker å trene på dette kun når motivasjonen er høy nok til at vi får noe fornuftig ut av det.

Jeg er fullstendig klar over de ti områdene, og av de er det kun det ene som ligger i gåavstand fra meg, nemlig Frognerparken.

På hundejordet i frognerparken er det håpløst å drive trening uten bånd, med unntak av på dagtid på hverdagene.. Men da er man jo på jobb.

Jeg foretrekker som sagt å gå med min hund løs, også på vei hjem, og på vei ut på tur.. Jeg MÅ faktisk gå over dette teite området der de ikke ønsker løse hunder for å komme meg hjem, det finnes ingen alternativ rute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser nå mine innlegg som fanden leser bibelen også da.

Fakta er at jeg selvsagt ikke har dårligere kontroll på hunden min i bånd, men han hører ikke like bra på meg, og vil gjerne bli kvitt det båndet. Med en gang det er av er lydigheten 100%.

Og ja, vi trener faktisk ganske mye på å gå i bånd, men jeg forsøker å trene på dette kun når motivasjonen er høy nok til at vi får noe fornuftig ut av det.

Jeg er fullstendig klar over de ti områdene, og av de er det kun det ene som ligger i gåavstand fra meg, nemlig Frognerparken.

På hundejordet i frognerparken er det håpløst å drive trening uten bånd, med unntak av på dagtid på hverdagene.. Men da er man jo på jobb.

Jeg foretrekker som sagt å gå med min hund løs, også på vei hjem, og på vei ut på tur.. Jeg MÅ faktisk gå over dette teite området der de ikke ønsker løse hunder for å komme meg hjem, det finnes ingen alternativ rute!

Jeg leser nok også som fanden leser bibelen og dette innlegget var ikke særlig oppklarende. Plutselig lurer jeg litt på når motivasjonen er høy nok til at dere får noe fornuftig ut av det. Her i huset trener vi når jeg er motivert nok og det er jeg som rår over bikkjenes motivasjonsbetingelser. Vel, vel. Men å trene på å gå i bånd, kan du da gjøre hvor som helst og når som helst. Ville nok anbefalt deg å ikke trene på akkurat det på sletta i Frognerparken, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser nok også som fanden leser bibelen og dette innlegget var ikke særlig oppklarende. Plutselig lurer jeg litt på når motivasjonen er høy nok til at dere får noe fornuftig ut av det. Her i huset trener vi når jeg er motivert nok og det er jeg som rår over bikkjenes motivasjonsbetingelser. Vel, vel. Men å trene på å gå i bånd, kan du da gjøre hvor som helst og når som helst. Ville nok anbefalt deg å ikke trene på akkurat det på sletta i Frognerparken, jeg.

Jeg lurer faktisk mest på om du faktisk leser.

Det er jo det jeg sier, at hundejordet faktisk er ubrukelig til trening.

Derfor trener jeg helt andre steder, faktisk mest i sentrumsnære områder med mange mennesker.

Motivasjonen er høy nok flere ganger hver dag, men treningen på å gå i bånd er faktisk noe vi bruker mye tid på, og sliter en del med.

Denne treningen forsøker jeg å gjøre med færrest mulig forstyrrende faktorer, for å på den måten sørge for at hunden retter mest mulig oppmerksomhet mot meg.

Å så gå tur rett gjennom et område med mange forstyrrende elementer, i et miljø der vi faktisk ikke klarer å fungere godt nok sammen er med på å ødelegge den treningen vi akkurat har hatt.. Det vil jeg tro du også forstår.

Det er en av flere grunner til at jeg ønsker å gå med min hund løs, å gå løs fungerer også som en belønning, og er noe han virkelig setter pris på!

Vår første tur i dag var forøvrig med bånd på, og da fungerte alt bra hele turen, men det var også veldig få forstyrrelser rundt oss.

Men dette er uansett en unødvendig avsporing.

Det jeg vil ha avklart er rett og slett bare om dette firmaet som eier området kan bestemme selv at det skal være båndtvang hele året, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er uansett en unødvendig avsporing.

Det jeg vil ha avklart er rett og slett bare om dette firmaet som eier området kan bestemme selv at det skal være båndtvang hele året, eller ikke.

Det kan de. Ellers er jeg slett ikke sikker på om jeg er enig med deg i dine selvpålagte begrensninger for å trene på å gå i bånd, men du skal da få slippe å få råd du ikke vil ha, kan du skjønne. Men jeg klarer ikke helt å sitte på henda. En "belønning" som du kaller det, skal komme kontingent (umiddelbart etter) på atferd, for at den skal ha noen forsterkende effekt. Hva er det egentlig "å gå løs" forsterker, når hunden alltid går løs? Og uansett, er det lurt å bruke "gå løs" som forsterker når det er "gå i bånd" du trener på at skal bli kult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de.

Takk, siden du er så sikker på dette regner jeg med at du også kan henvise til aktuelt lovverk som sier at de kan det.

Venter i spenning på en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, siden du er så sikker på dette regner jeg med at du også kan henvise til aktuelt lovverk som sier at de kan det.

Venter i spenning på en link.

Jeg leste bare de linkene du allerede har fått, jeg. Sikrere enn det, er jeg ikke. Men jeg ser jo at det står skilt om "båndtvang hele året" flere steder og at det da skal overholdes. Vi går mye tur på Maihaugen når vi er på Lillehammer. Det er et stort friområde der det ikke bor noen, men likevel er det båndtvang hele året. Det er et skilt med "Husk båndtvang hele året" eller noe sånt på porten og da er det da bare å kneppe på, enda så teit det er. Det bor forresten en rådyrstamme der og området er gjerdet inn, så det er kanskje ikke så teit likevel.

EDIT: Når folk kommer med litt tilleggsråd og oppklarende opplysninger, er det ikke nødvendig å bli furten. Det er informasjonen du selv kommer med som ligger til grunn for svarene du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste bare de linkene du allerede har fått, jeg. Sikrere enn det, er jeg ikke. Men jeg ser jo at det står skilt om "båndtvang hele året" flere steder og at det da skal overholdes. Vi går mye tur på Maihaugen når vi er på Lillehammer. Det er et stort friområde der det ikke bor noen, men likevel er det båndtvang hele året. Det er et skilt med "Husk båndtvang hele året" eller noe sånt på porten og da er det da bare å kneppe på, enda så teit det er. Det bor forresten en rådyrstamme der og området er gjerdet inn, så det er kanskje ikke så teit likevel.

EDIT: Når folk kommer med litt tilleggsråd og oppklarende opplysninger, er det ikke nødvendig å bli furten. Det er informasjonen du selv kommer med som ligger til grunn for svarene du får.

Det er faktisk ingen her som har kommet med oppklarende opplysninger, dere har bare kommet med ytterligere synsing alle sammen.

De linkene jeg har fått gikk spesifikt på borettslag og retten til å holde dyr i borettslag. Irrelevant i denne sammenheng, jeg bor i min egen eide bolig, og er ikke del av hverken borettslag eller sameie.

Kanskje det på Maihaugen faktisk er regulert i form av forskrift? Det er mange steder det er det.. Men dette området jeg vil finne ut av er altså ikke regulert av noen forskrift, og jeg mener derfor reguleringen neppe er lovlig, og forsøker derfor å finne ut av det.

Jeg vil vite om det jeg gjør er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser nå mine innlegg som fanden leser bibelen også da.

Fakta er at jeg selvsagt ikke har dårligere kontroll på hunden min i bånd, men han hører ikke like bra på meg, og vil gjerne bli kvitt det båndet. Med en gang det er av er lydigheten 100%.

Og ja, vi trener faktisk ganske mye på å gå i bånd, men jeg forsøker å trene på dette kun når motivasjonen er høy nok til at vi får noe fornuftig ut av det.

Nja? Jeg gikk vel bare ut fra det du skreiv her:

Jeg er faktisk i den "morsomme" situasjonen at hunden min går mye penere uten bånd, holder seg der han skal osv. Med bånd derimot har han lett for å fly rundt for å lukte på alt mulig, nekte å høre osv..

Du skriver jo selv at han går penere uten bånd, holder seg der han skal osv, og at med bånd derimot har han lett for å fly rundt for å lukte på alt mulig, nekte å høre osv?

Jeg er fullstendig klar over de ti områdene, og av de er det kun det ene som ligger i gåavstand fra meg, nemlig Frognerparken.

På hundejordet i frognerparken er det håpløst å drive trening uten bånd, med unntak av på dagtid på hverdagene.. Men da er man jo på jobb.

Jeg foretrekker som sagt å gå med min hund løs, også på vei hjem, og på vei ut på tur.. Jeg MÅ faktisk gå over dette teite området der de ikke ønsker løse hunder for å komme meg hjem, det finnes ingen alternativ rute!

Beklager at jeg ikke har rare medfølelsen å oppdrive, altså. Her jeg bor, er det ingen friområder innen gåavstand. Jeg mener jo fortsatt at løsningen må være å trene like mye på å gå MED bånd, som du tydeligvis har gjort på å gå uten bånd. Kanskje motiviasjonen DIN ikke er like høy til å trene på å gå pent i bånd? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan benytte anledningen til å trene på å gå pent i bånd på dette området? Det er aldri lurt å "stå på krava" som hundeeier. Hvis en gjør seg upopulær, går det ut over så mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan benytte anledningen til å trene på å gå pent i bånd på dette området? Det er aldri lurt å "stå på krava" som hundeeier. Hvis en gjør seg upopulær, går det ut over så mange andre.

Du er åpenbart ikke i stand til å se fordelen med å starte treningen med relativt få forstyrrende faktorer, for så å stadig utsette seg for flere forstyrrelser gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er åpenbart ikke i stand til å se fordelen med å starte treningen med relativt få forstyrrende faktorer, for så å stadig utsette seg for flere forstyrrelser gradvis.

Nå ser jeg ikke helt relevansen i denne påstanden, men hva jeg er stand til og ikke i stand til, vet du da ingenting om. Når du har en 6 måneders gammel valp som du først nå begynner å lære å gå i bånd, har du laget litt ris til egen bak. Jeg ser helt klart fordelen ved å trene uten forstyrrelser, men akkurat når det gjelder denne problemstillingen, sa du da selv at hunden ikke går bort til andre, eller lar seg forstyrre uten din tillatelse. Korriger meg gjerne, men ikke kom med ufine påstander om hva jeg er i stand til, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...