Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra enkeltøvelser til ferdig program


C.J

Recommended Posts

Hunden min kan snart alle øvelsene i LP klasse 1 - hver for seg. Og hun er vant til å få belønning (godbit, ball) etter godt utført øvelse. Når hun så har lært seg alle øvelsene, og kan utføre dem med forstyrrelser, begynner jo arbeidet med å sette øvelsene sammen til et helt lydighetsprogram. Og her trenger jeg råd. For i LP-ringen kan man jo ikke belønne hunden med godbit eller leke, og jeg kan tenke meg at min hund raskt vil miste interessen.. Så jeg skjønner at dette (at hunden kan trene lenger og lenger for hver godbit) må skje svært gradvis.

Hvordan har dere gjort det?

Lurer også på når dere mener en hund er klar for debut i LP-ringen, og om belønning i form av ros og klapp mellom hver øvelse er tillatt (mener å ha sett det på konkurranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne overgangen, eller alle de overgangene, mellom momenter og halve/hele øvelser, påbygging av øvelser og vedlikeholde av momenter som gjør lydighet spennende..*S*

Mitt råd er å ha en ekstern belønning, altså ikke noe du har på deg, men en belønning du likevel styrer over. Målet er konkurranse, og på konkurransedagen har man alltid med seg en stol, sekk o.l. Dette bruker du i treningen. Og dessuten legger man fra seg uvanen ved å fikle med belønning som man har med seg.

F.eks. stol: Du legger belønningen i stolen, og hunden skal være bevisst på denne. I begynnelsen gjør du noe enkelt, f.eks. lineføring, fvf, med en holdt eller to, kommer an på hvor motivert hunden din er til å jobbe, før du sier værsågod og lar den løpe til stolen og ta belønningen.

Akkurat det ordet du bruker for å la den løpe til belønningen skal være tydelig så det ikke blir noe misforståelser når den får løpe til belønningen. Viktig! Du vil ikke ha en hund som løper og belønner seg selv når den syns det er passende.

Ikke bruk for lang tid på korte økter, målet er jo at den skal jobbe høyt motivert ganske lenge, så det gjelder å strekke tiden akkurat passe, ikke slippe den til belønning for tidlig, for da blir det "for gratis", og ikke for lenge så den gir opp. Etterhvert så slipper den til belønning når den har gått to øvelser i strekk, tre, fire osv.. Du bør også ganske fort tenke på hva du gjør FØR du sender den til belønningen, med tanke på hvordan det skal være i ringen. Altså at du smiler, sier hyggelig ting og SÅ sender til belønningen.

Vi må jo ikke glemme hvordan vi gir tilbakemelding i ringen mellom øvelsene heller. Det er selvfølgelig lov å klappe og rose hunden i ringen mellom øvelsene. Men ofte tror jeg den klappingen er mest en greie for nervøse førere enn en positiv tilbakemelding til hunden. Jeg tror hunden leser ansiktsuttrykkene våre og legger vi på ett par koselige ord eller lyder så tror jeg man får en mer fokusert hund enn en som blir tatt på til stadighet, hvor de også mister blikkfokusen. Smil når du er fornøyd, ingen kan nekte deg å smile i ringen, og det kan bety mye for hunden din. Dessuten ser det veldig mye mer sympatisk ut med en "smilende" ekvipasje enn en ekvipasje som ser dødsens alvorlig ut.

Er`e noe jeg har glemt nå? Jo, bruk selvfølgelig superbelønninger, uten å misbruke dem. Hunden skal ha høye forventninger til belønningen.

Tja, når er man klar for konkurranseringen? Jeg tror aldri jeg har stilt i konkurranse før hundene har vært 1 1/2 - 2 år. Jeg føler ikke at hundene mine har vært klar for det, og jeg har aldri lagt særlig press på verken hund eller meg selv for å komme tidligere i gang. Men det er noe man bare "kjenner" når man er klar. Det er en klar fordel å trene sammen med andre, og så kan man ha litt ringtrening og være dommer for hverandre. For det blir plutselig litt annet å gå etter kommando om man er vant til å gå etter eget velbefinnende.

Lykke til *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kan snart alle øvelsene i LP klasse 1 - hver for seg. Og hun er vant til å få belønning (godbit, ball) etter godt utført øvelse. Når hun så har lært seg alle øvelsene, og kan utføre dem med forstyrrelser, begynner jo arbeidet med å sette øvelsene sammen til et helt lydighetsprogram. Og her trenger jeg råd. For i LP-ringen kan man jo ikke belønne hunden med godbit eller leke, og jeg kan tenke meg at min hund raskt vil miste interessen.. Så jeg skjønner at dette (at hunden kan trene lenger og lenger for hver godbit) må skje svært gradvis.

Aha her har du en flott mulighet. Du kan baklengskjede hele lydigheteprogrammet. Dvs. at når du trener, så begynner du med siste øvelse først og belønner bare det. Hunden vet jo ikke hva som er en øvelse eller ikke, så da er det smart å la siste "øvelse" være "gå ut av ringen" og få superbelønning. Da gjør du slik: Sett opp en ring. Stå med hunden i ringen og prat med en person, ta med hunden ut av ringen og belønne. Gjør dette fire ganger på rad. Så huker du på nest siste øvelse i kjeden, "fritt hopp over hinder", prater med en person, går ute av ringen og belønner. Dette kjøres også fire ganger. Slik jobber du deg bakover og kun belønne siste moment/øvelse ut av ringen. Om en øvelse ikke fungerer slik du vil den skal fungere, så stopper du hele kjeden og tar en timeout. Det å utføre øvelsen prikkfritt er nøkkelen. Hunder oppnår "del belønninger" underveis i form av at den får lov å fortsette kjeden mot slutten og jackpot. Når du kommer til siste moment (første øvelse) Lineføring, så kjører du hele programmet som vanlig en gang og hunden jobber som besatt for å komme til siste øvelse...ut av ringen..Fellesdekk og tannvisning bør du ikke ha med i kjeden egentlig for de to er på en måte isolert. Nei det blir ikke noe motsettning mot å utføre øvelser og å gå ut av ringen.

Lurer også på når dere mener en hund er klar for debut i LP-ringen, og om belønning i form av ros og klapp mellom hver øvelse er tillatt (mener å ha sett det på konkurranse).
Når hunden kjører kjeden slik du vil ha den 8 av ti ganger. Du kan bruke et ord i mellom øvelsene som forteller hunden at den får lov til å fortsette. F- eks. "BRA" Ikke bruk så mye energi på å rose og klappe hunden. Det bare ødelegger læringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott svar ingar! At jeg ikke tenkte på baklengskjeding! :lol: Jeg har bare gjort det en gang før, ved innlæring av fritt hopp over hinder, men det er jo egentlig ikke noe vanskelig! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...