Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra enkeltøvelser til ferdig program


C.J

Recommended Posts

Hunden min kan snart alle øvelsene i LP klasse 1 - hver for seg. Og hun er vant til å få belønning (godbit, ball) etter godt utført øvelse. Når hun så har lært seg alle øvelsene, og kan utføre dem med forstyrrelser, begynner jo arbeidet med å sette øvelsene sammen til et helt lydighetsprogram. Og her trenger jeg råd. For i LP-ringen kan man jo ikke belønne hunden med godbit eller leke, og jeg kan tenke meg at min hund raskt vil miste interessen.. Så jeg skjønner at dette (at hunden kan trene lenger og lenger for hver godbit) må skje svært gradvis.

Hvordan har dere gjort det?

Lurer også på når dere mener en hund er klar for debut i LP-ringen, og om belønning i form av ros og klapp mellom hver øvelse er tillatt (mener å ha sett det på konkurranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne overgangen, eller alle de overgangene, mellom momenter og halve/hele øvelser, påbygging av øvelser og vedlikeholde av momenter som gjør lydighet spennende..*S*

Mitt råd er å ha en ekstern belønning, altså ikke noe du har på deg, men en belønning du likevel styrer over. Målet er konkurranse, og på konkurransedagen har man alltid med seg en stol, sekk o.l. Dette bruker du i treningen. Og dessuten legger man fra seg uvanen ved å fikle med belønning som man har med seg.

F.eks. stol: Du legger belønningen i stolen, og hunden skal være bevisst på denne. I begynnelsen gjør du noe enkelt, f.eks. lineføring, fvf, med en holdt eller to, kommer an på hvor motivert hunden din er til å jobbe, før du sier værsågod og lar den løpe til stolen og ta belønningen.

Akkurat det ordet du bruker for å la den løpe til belønningen skal være tydelig så det ikke blir noe misforståelser når den får løpe til belønningen. Viktig! Du vil ikke ha en hund som løper og belønner seg selv når den syns det er passende.

Ikke bruk for lang tid på korte økter, målet er jo at den skal jobbe høyt motivert ganske lenge, så det gjelder å strekke tiden akkurat passe, ikke slippe den til belønning for tidlig, for da blir det "for gratis", og ikke for lenge så den gir opp. Etterhvert så slipper den til belønning når den har gått to øvelser i strekk, tre, fire osv.. Du bør også ganske fort tenke på hva du gjør FØR du sender den til belønningen, med tanke på hvordan det skal være i ringen. Altså at du smiler, sier hyggelig ting og SÅ sender til belønningen.

Vi må jo ikke glemme hvordan vi gir tilbakemelding i ringen mellom øvelsene heller. Det er selvfølgelig lov å klappe og rose hunden i ringen mellom øvelsene. Men ofte tror jeg den klappingen er mest en greie for nervøse førere enn en positiv tilbakemelding til hunden. Jeg tror hunden leser ansiktsuttrykkene våre og legger vi på ett par koselige ord eller lyder så tror jeg man får en mer fokusert hund enn en som blir tatt på til stadighet, hvor de også mister blikkfokusen. Smil når du er fornøyd, ingen kan nekte deg å smile i ringen, og det kan bety mye for hunden din. Dessuten ser det veldig mye mer sympatisk ut med en "smilende" ekvipasje enn en ekvipasje som ser dødsens alvorlig ut.

Er`e noe jeg har glemt nå? Jo, bruk selvfølgelig superbelønninger, uten å misbruke dem. Hunden skal ha høye forventninger til belønningen.

Tja, når er man klar for konkurranseringen? Jeg tror aldri jeg har stilt i konkurranse før hundene har vært 1 1/2 - 2 år. Jeg føler ikke at hundene mine har vært klar for det, og jeg har aldri lagt særlig press på verken hund eller meg selv for å komme tidligere i gang. Men det er noe man bare "kjenner" når man er klar. Det er en klar fordel å trene sammen med andre, og så kan man ha litt ringtrening og være dommer for hverandre. For det blir plutselig litt annet å gå etter kommando om man er vant til å gå etter eget velbefinnende.

Lykke til *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kan snart alle øvelsene i LP klasse 1 - hver for seg. Og hun er vant til å få belønning (godbit, ball) etter godt utført øvelse. Når hun så har lært seg alle øvelsene, og kan utføre dem med forstyrrelser, begynner jo arbeidet med å sette øvelsene sammen til et helt lydighetsprogram. Og her trenger jeg råd. For i LP-ringen kan man jo ikke belønne hunden med godbit eller leke, og jeg kan tenke meg at min hund raskt vil miste interessen.. Så jeg skjønner at dette (at hunden kan trene lenger og lenger for hver godbit) må skje svært gradvis.

Aha her har du en flott mulighet. Du kan baklengskjede hele lydigheteprogrammet. Dvs. at når du trener, så begynner du med siste øvelse først og belønner bare det. Hunden vet jo ikke hva som er en øvelse eller ikke, så da er det smart å la siste "øvelse" være "gå ut av ringen" og få superbelønning. Da gjør du slik: Sett opp en ring. Stå med hunden i ringen og prat med en person, ta med hunden ut av ringen og belønne. Gjør dette fire ganger på rad. Så huker du på nest siste øvelse i kjeden, "fritt hopp over hinder", prater med en person, går ute av ringen og belønner. Dette kjøres også fire ganger. Slik jobber du deg bakover og kun belønne siste moment/øvelse ut av ringen. Om en øvelse ikke fungerer slik du vil den skal fungere, så stopper du hele kjeden og tar en timeout. Det å utføre øvelsen prikkfritt er nøkkelen. Hunder oppnår "del belønninger" underveis i form av at den får lov å fortsette kjeden mot slutten og jackpot. Når du kommer til siste moment (første øvelse) Lineføring, så kjører du hele programmet som vanlig en gang og hunden jobber som besatt for å komme til siste øvelse...ut av ringen..Fellesdekk og tannvisning bør du ikke ha med i kjeden egentlig for de to er på en måte isolert. Nei det blir ikke noe motsettning mot å utføre øvelser og å gå ut av ringen.

Lurer også på når dere mener en hund er klar for debut i LP-ringen, og om belønning i form av ros og klapp mellom hver øvelse er tillatt (mener å ha sett det på konkurranse).
Når hunden kjører kjeden slik du vil ha den 8 av ti ganger. Du kan bruke et ord i mellom øvelsene som forteller hunden at den får lov til å fortsette. F- eks. "BRA" Ikke bruk så mye energi på å rose og klappe hunden. Det bare ødelegger læringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott svar ingar! At jeg ikke tenkte på baklengskjeding! :lol: Jeg har bare gjort det en gang før, ved innlæring av fritt hopp over hinder, men det er jo egentlig ikke noe vanskelig! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...