Gå til innhold
Hundesonen.no

Slanketips


Recommended Posts

Skal passe mine foreldres hund på 8 år, Geisha.

Hun er strengt talt, eller mildt sagt, feit.

Skulderhøyden er vel ca 60 cm, og vekta ca 36-39 kg.

Hun har lite muskler, mye fett, stor mage og rumpe.

Ultra matglad, og alfor botskjemt i matveien.

Hva skal en hund på denne størrelsen egentlig veie?

Jeg har bestemt meg for å prøve og få henne litt sprekere, og evnt ovretale mine foreldre til full skjerpings.. Iallefall i matveien...

Har tenkt til å kutte ned på formengde, kun tørrfòr, ikke matrester aller annet 'snakky'.

Jeg jobber i stall, og har mulighet til å kunne ha henne med på jobben. Dit må vi gå.

Er på jobben i ca 6 timer, og hun kan få gå mye løs. Bla kan hun være med på å kjøre med hest, og få være med på rideturer(løpe på siden). Vil regne med at et gamel dame som ikke får annen mosjon enn å gå ut i hagen å tisse, bør ta det med ro i begynnelsen? Vil i det heletatt denne planen ha noen effekt? Målet er jo ikke å få henne mynde-slank, men å få henne i bedre fom. Har fòret noe å si? Hun får pedegree senior, bør det byttes ut? I så fall blir det litt av en jobb å overtale foreldene mine til det. Kan Labb i slanke utgaven være et alternativ? Noen erfaring?

Vil veldig gjerne få henne i bedre form, er så ille og se henne skrante (ese?) bort pga at dem ikke har tid til henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde geisha var din jeg? Hun er blanding av schæfer og et eller annet, sant?

Gå turer, både på vanlig vei og i ulendt terreng, la henne løpe etter baller/leker, svømme, kutt ned på formengden, evt unødvendige godbiter, middagsester osv.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å bygg henne opp. Ikke spesielt smart å la henne løpe løs ved siden av hestene før hun er i form til det. Det er det samme prinsippet som med oss mennesker: en som er 170 cm og 120 kg som bare kjører bil rundt om kan ikke hive seg rett på maraton heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hun er ikke min... Bare "min" hehe... Iallefall når jeg bodde hos foreldrene mine..

Men som alle andre fugleunger forlater man redet, og kan ikke alltid ha med seg dem man selv ønsker.

Noe som er dumt.. <_<

Tenkte forsåvidt å ha henne med på roige skritte turer først, så kan hu velge om hu vil løpe eller skritte etter.. Hadde ikke tenkt til å ha henne med på galopp turer i skauen sånn med det første hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hun skal veie er umulig å si - det kommer an på beinstamme og bygning like mye som skulderhøyde.

Jeg har bare slanket en hund "på ordentlig" og det var Shiba, lundehunden min. Jeg ante ikke hva hun skulle veie, men du bare kjenner når hunden er i passe hold.

Med henne har det gått på seniorfor (Specific, tror jeg det er) og gradvis mer mosjon. Hun har fått gått mye løs, og har vel egentlig regulert mosjonsmengden en del selv etter hvert som hun har kommet i bedre form.

Det tar tid, men er verd det! Hunden blir gladere og morsommere, og får det så mye lettere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Royal Canine eller Eukanuba slankefor ( RC har vel 11% fett og eukanuba sitt 9%) og gi henne dette oppblødt. da får hun følelsen av at hun får litt mer i magen. Gi henne mat to ganger for dagen. Som snacks kan du feks gi henne noen agurkbiter eller gulerot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslå og bytte til et slankefor hvis hunden er i god stand ellers. Har hun problemer med ledd? Hvis hun har dette ville jeg gått på et leddfor og fulgt slanke anvisningen på baksiden.

Ellers er det bare og få henne ut og aktivisere, gradvis så klart.

Kan på¨det sterkeste anbefale eukanuba sitt restricted calorie. Der får du også kjeks som man kan gi slik at man holder 100% øye med inntaket.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide henne i dag... 39,5 kg :(:thumbs: Mye for flesk en gammel hundeskrott.

Helsen hennes er nå så som så. Hun har endel svulfster(ikke store), disse er godartede, med siden det er såpass mange ser de ikke poenget med å fjerne de. Da de mest sannsynelig vil komme tilbake. Jeg har et annet syn på det, men det er jo ikke min hund :D.

Hun har nok litt problemer med leddene, spesielt albuene.. Da hun halter endel om hun mosjonerer på hardt underlag(Asfalt, grus, brosten), så vi holder oss til mykt skogs underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre mat (kutt ut evt. godbiter, middagsrester og finn et for som kan passe til henne) + mer mosjon. Å la henne gå/løpe løs i ulendt terreng er jo flott. Muligens ha med en freesbi/ball hvis hun er glad å løpe etter/hente. Lykke til vertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...