Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting og tynn hund


Recommended Posts

Jeg og gubben har noen problemer med bikkja.

For det første røyter han noe forferdelig for tiden.

Vi sover i hår, kler oss i hår og spiser hår.

Dette har pågått i noen uker nå. Noen som har noe tips til hav som er årsaken og hva vi kan gjøre med det? Han har akkorat fylt året nå.

En annen ting er at han har blitt tynnere i det siste, og kaster opp og har løs bæsj.

Tok en markkur i dag, men hvordan vet vi om den virker?

Kan mageproblemene skyldes noe annet enn mark?

Han har alltid mye avføring, noen ganger 3-4 store hauger med bæsj på en tur på 30 min.

Noen som har noe tips til hvordan vi kan fete opp hunden?

Går da utifra at alt er normalt.

Vi skal til dyrlegen snart, vil bare se om markkuren har noe å si på magen og om han legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ræytinga har jeg egentlig ikke peiling.

Det er ikke normalt å bajse så mye som hunden din gjør. Hvilket for bruker dere? Har opplevd at min hund reagerer på alt annet for enn RC. Hvordan lukter det av bajsen? Lukter det pellets? Noe som kan forklare at han er tynn ( tar ikke opp næringa)

Når jeg feita opp min gutt blanda jeg 50-50 tørrfor og frysetørka vom (oppbløtt i vann) Fungerte kjempegodt, og Odin elsker det.

Har du undersøk bajsen og sett om det er mark i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Det er absolutt ikke normalt å bæsje så mye per dag. Min hund gjør fra seg en gang til dagen, "luktfritt" og veldig lite. Men forer jeg han med hills er det veldig mye mer avføring, mange ganger til dagen og mer lukt. Så min hund fungerer best på pro plan og så bruker vi v&h og RC inni mellom. Ville absolutt byttet fôr, men det er vel kanskje ikke det eneste problemet. Røytingen; det kan ikke være lus eller midd ol? Dette høres vertfall ikke så bra ut synes jeg. Hvor lenge har han vært "sånn" ? Hadde ringt å hørt med dyrlegen jeg, for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføring har ikke jeg greie på.

Røytingen derimot er vel normalt på denne tiden.

Men en hund på 1 år røyter kanskje ikke ennå?

(røyting - veldig mye avføing) + "En annen ting er at han har blitt tynnere i det siste, og kaster opp og har løs bæsj."

Jeg synes dette høres litt skummelt ut. Mulig jeg overreagerer. Jeg ville tatt en kjapp tlf til vetten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lukter, så det går tanker om at han ikke tåler foret så bra. En annen ting er at han har vært på besøk hos min venninde og hennes hund og har da spist masse av hennes hunds for og da lakt på seg.

Vi forer med Precept tørrfor, samt hundepølse. Pølsen får han bare av og til så er sikker på at den ikke er problemet. Lurer på at han får i seg en del hår, for ser litt spor av hår i avføringen.

Har ikke sett noe mark nei, men han har klødd seg litt i baken så vi prøver med det.

Vi skal jo til dyrlegen for å sjekke han ut, men er det noen som har noen tanker om et for som passer bedre?

Må på en måte ha tørrfor, for vi bor til foreldrene mine for tiden (ufrivillig), og mamma er ikke fornøyd med at vi har hund med oss overhode.

Helt ærlig er dette en vanskelig situasjon for oss, for da jeg mistet jobben ble vi og kastet ut av huset og vi ahr ikke lenger trygg inntekt. Hadde satt bort hunden om jeg hadde trodd det ville hjolpet han, men han har bodd så mange plasser allerede og er svært avhengig av oss at vi kan ikke.

Noen som vet priser hos dyrlegen for å sjekke ut hunden?

Bor i Trondheim og har brukt Heimdal dyreklinikk til kaninene, noen som vet hvordan de er på hund?

Takk for svarene jeg har fått :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv et annet fôr: V&H gir lite bajs, og det er veldig næringsrikt, så han trenger ikke spise så store mengder for å legge på seg. Du får kjøpt det både på Gjølme (ved Orkanger), og på TamTam på Lade, + noen steder til jeg ikke vet om/husker. Eller prøv et annet tørrfôr, gjerne et som er ekstra næringsrikt, for aktive hunder.

Røyting - det er røytetid nå! Noen hunder røyter mye for tiden, noen er ferdig allerede, noen begynner sikkert snart.. Tulla røyter som en tulling, og vi bor jo ca samme sted, så det er vel været..! Så lenge han er blank og fin i pelsen ellers, så er det antageligvis bare vanlig røytetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til dyrlegen i går.

Det at han var tynn kom av at han ahr en forstyrrelse i bakterifloraen, muligens fordi han spiser snø og is (han elsker det, leker med det og tygger o.l.). Det var nok årsaken til at han kastet opp og hadde løs avføring, så han får nå tabletter mot det + spesialfor, biola og trantabletter.

Når magen blir bra igjen skal vi skifte til nytt for, da det var tydelig at han ikke tålte foret vi har nå.

Er ikke helt sikker på hvilket for vi skal ta, Hills kanskje, om de har for for aktive hunder, og eventuelt prøve vom i tillegg.

Dyrlegen sa at Snoopy var tynn, men ikke for tynn, og at det var vanlig at aktive hunder som han har vanskelig for å legge på seg.

Hun sa og at han ikke hadde noe midd eller lignende, at det var røyteperiode, + at foret ødela litt for pelsen.

SÅ når vi begynner på nytt for skal vi nok se forbedring både i vekt og pels.

Han var faktisk mye mer aktiv i dag synes jeg, virket kjempeglad :lol:

Turen til dyrlegen var jo ganske interessant. Snoopy har aldri før sett så mange hunder på en plass og skulle da hilse og leke, selv om han åpnet opp med knurring og bjeffing, den lille wannabe-tøffingen ^^

Han møtte en sånn liten dverg schnauser (aner ikke hvordan det staves), og den lille hadde visst vært redd for store hunder før, men etter en stund så tøffet den seg veldig opp foran Snoopy og knurret voksent :)

Snoopy likte seg inn til dyrlegen og. Sto og logret på bordet, det eneste som var ekkelt var å få termometeret stukket i rompa, men etterpå var han like glad igjen :rolleyes:

Kjempekos at vår lillegutt fikk en så positiv opplevelse hos dyrlegen synes jeg :)

Tusen takk for alle svarene jeg fikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt den typen som tror at purina er det eneste hundefòret som fungerer siden det er det eneste mine hunder fungerer på, men jeg har faktisk ALDRI møtt en hund som liker, vil ha eller fungerer på Precept.. Sorry,men tror kanskje ikke dette er et godt fòr. det er jo et fòr som har vært i mange år, men jeg har enda tilgode å treffe en hunde-eier med hund som bruker dette og er fornøyd..

Er det noen her som bruker det og er fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...