Gå til innhold
Hundesonen.no

Flybur

Recommended Posts

Skrevet

Vi skal muligens hente søstra til hunden vår, men har funnet ut at fly er eneste mulighet. Jeg forstår det slik at man må ha et godkjent bur å frakte hunden i ombord på flyet. Hun er for stor til å være i kabinen. Noen som vet hvor jeg får tak i et slik et billigst mulig? Eller om det er mulig å låne et sånt noe sted? Blir bare denne ene turen for å få hun med hjem, så føler det er litt bortkasta å måtte kjøpe... Skal bare fly fra Trondheim tilbake til Oslo.

En annen ting jeg lurte på er hvordan det er å ta hunden på fly? Noen som har hatt med hunden på fly som kan fortelle hvordan de gjør det? :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt flykasser til våre 2 hunder.

Kravet vårt var at man skulle kunne sette på hjul, så da falt Vari kennel bort.

Vi hadde vel egentlig bestemt oss for Atlas da Tropehagen zoo fikk kampanje på et nytt merke med godkjente flykasser.

De heter Richo og ser veldig bra ut, man kan montere hjul.

Og prisen er en brøkdel av Atlas og Vari kennel.

Vi fikk 2 kasser for prisen av 1...

I desember fløy vi for første gang med hund.

Må si jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor hundene, men det gikk over all forventning.

Vi fløy med SAS, og fikk grei service.

Så i juni bærer det av gårde på ny flytur med hundene, denne gangen med Norwegian.

Tror ofte vi eierne har det værre enn hundene når man flyr for første gang.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har fått leie flykasser til hund av flyseskapet, men om det stemmer, fortsatt går osv vet jeg ikke. Du kan jo ringe flyselskapene å høre?

Skrevet

Jeg har lånt bort mitt godkjente flybur en gang, nesten to (men så fant hun som skulle låne et større, så da ble det det). Så kjenner du noen med et godkjent bur, så er det vel bare å spørre? :hmm:

Jeg har Varikennel, og er forsåvidt fornøyd med det. Enkelt og greit. Står i bilen til vanlig, sånn at betryggende tanker om at "tåler det et fly, tåler det en bil" kan surre i hodet mitt mens vi kjører.. :) Slike bur kan også kjøpes brukt. Hadde jeg skulle hatt et nå, ville jeg kanskje vært mer obs på dette med hjul, men det er jo ikke så ille egentlig, man kan jo bare få seg en trille av noe slag.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute etter en hund som skal brukes til soppsøk, evt. blodspor.    Men hvilken hund skal man velge? Jeg har vurdert både springer og cocker spaniel, men syns kanskje at det er mange «pyntehunder» og ikke så mange med fokus på nesa. Ikke at det er noe galt i det altså! Man har selvfølgelig ulik bruk for hunden sin🙌  Jeg vurderer derfor andre hunderaser men vil gjerne høre andres erfaringer/ meninger om både spaniel og andre hunderaser.  Selv driver jeg med jakt, og har en Vorsteh og en tysk Jaktterrier. Jeg har erfaring med nosework, blodspor og litt ettersøk. Begge hundene mine krever mye aktivisering og stimuli. Derfor er jeg ikke redd for en hund som krever mye. Gjerne mellomstor eller liten i størrelsen. 
    • Har du lest rasebeskrivelsene hos raseklubbene? Dette er tre ganske forskjellige raser.
    • Hvordan er en kromfohrlander og kooiker og hovawart? 
    • Det er helst jeg som tar ansvar for fôr, tur og trening. Siden jeg jobber langvakter har jeg jo også mye fritid, så det blir veldig naturlig at jeg har hovedansvaret. Men skal prøve å få de andre i huset til å ta i mer.  Begynne med å få en av de andre i huset til å ta han ut når jeg kommer hjem, slik som du foreslår 👍
    • Har god erfaring med Baggen softbelt. Ser de har det hos Troll. Det kan oppleves som litt klumpete for jogging, men til gåtur er det supert. Vet ikke hva du tenker om frontfestet der men jeg har ikke opplevd problemer med det.  Jeg liker spesielt at dempingen er i selve beltet så jeg kan bruke det båndet jeg vil. Ikke alltid så praktisk med strikkbånd. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...