Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta bilder i dårlig lys


starlight

Recommended Posts

La oss si at det er snø ute, dagslys, men overskyet og du befinner deg i skogen. Hvilke innstillinger vil du bruke for å få til et bra bilde? :rolleyes:

Det kommer an på hva du skal fotografere det :).

Hunder i full action er vanskelig på en overskyet dag i skogen. Da må du nesten ha et objektiv som kan slippe inn veldig mye lys - og de er ofte ganske dyre. Objektivet bør ha en største blenderåpning på rundt f2,8 eller bedre, og de vanlige kit-objektivene ligger vel stort sett på rundt f4-5,6. Husk også at skog stjeler veldig mye lys...

En liten tommelfingerregel kan være å sette kameraet med største blender som er mulig (det er begrenset av objektivet), stille inn lukkertiden som er nødvendig for å fryse hunder i bevegelse (kanskje 1/350 eller raskere) - for så å justere ISO-innstillingene for å få riktig eksponering (økt ISO vil gi mer lys liksom, men vil også gi mer grovkornede bilder - det blir et valg: vil man ha gode, klare bilder bruker man så lav ISO som mulig, men har man for dårlig lys øker man ISO men må godta mer støy i bildene som det heter). Du kan også bruke noe som kalles eksponeringskompensasjon - da blir bildene lysere enn det lysmåleren viser.

Men - ikke for det... :). Jeg tok noen bilder av Babs in action her om dagen. Det var overskyet, i skogen, og snø...

2008-03-07-Babs08.jpg

Innstillingene jeg brukte her var følgende:

Blender: f5,6

Lukkertid: 1/800

ISO (den fant jeg faktisk ikke):

Eksponeringskompensasjon: +1,0EV (dette går i trinn på 0,3 verdier)

I tillegg er etterbehandling av bildene cluet. Bruk et bilderedigeringsprogram hvor du kan justere lysstyrke og sånt - da kan du redde bilder som originalt er litt mørker :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Bildene jeg har tatt i slike omstendigheter har blitt av forskjellig kvalitet, da jeg har prøvd det meste av innstillinger. Blenderen min går ikke lenger enn 4,1, men dette er jo da også et kitobjektiv. Bildene er fullt brukbare altså, men jeg er bare nysgjerrig på om jeg har gjort det "riktig". Har brukt eksponeringskompensasjonen ganske mye, men skal prøve den ennå mere :)

Så innser jeg at jeg må skrape sammen til photoshop med det samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Bildene jeg har tatt i slike omstendigheter har blitt av forskjellig kvalitet, da jeg har prøvd det meste av innstillinger. Blenderen min går ikke lenger enn 4,1, men dette er jo da også et kitobjektiv. Bildene er fullt brukbare altså, men jeg er bare nysgjerrig på om jeg har gjort det "riktig". Har brukt eksponeringskompensasjonen ganske mye, men skal prøve den ennå mere :)

Så innser jeg at jeg må skrape sammen til photoshop med det samme her :)

Ja, et godt bildebehandlingsprogram er nesten alfa og omega når man tar bilder synes jeg :). Men det finnes vel også brukbare gratisprogrammer her tror jeg, som du kan laste ned fra nettet ;). Det er ofte ikke så mye som skal til - og Photoshop gjør jo ikke underverker heller ;).

Ellers har jeg kommet til at det kan være veldig lurt å bruke sports-funksjonen på kameraet når man skal ta actionbilder (det er lov å bruke automatikken liksom.. hhehehe), da slipper man å tenke på innstillingene så alt for mye, og man kan konsentrere seg om å få tatt bildene, få riktig fokus og ta bilder av artige situasjoner ;).

Når man skal ta bilde av mer stillestående ting, så kan man jo bruke mer tid og manuelle innstillinger og eksperimentere litt :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et godt bildebehandlingsprogram er nesten alfa og omega når man tar bilder synes jeg :). Men det finnes vel også brukbare gratisprogrammer her tror jeg, som du kan laste ned fra nettet :). Det er ofte ikke så mye som skal til - og Photoshop gjør jo ikke underverker heller :).

Ellers har jeg kommet til at det kan være veldig lurt å bruke sports-funksjonen på kameraet når man skal ta actionbilder (det er lov å bruke automatikken liksom.. hhehehe), da slipper man å tenke på innstillingene så alt for mye, og man kan konsentrere seg om å få tatt bildene, få riktig fokus og ta bilder av artige situasjoner :).

Når man skal ta bilde av mer stillestående ting, så kan man jo bruke mer tid og manuelle innstillinger og eksperimentere litt ;).

hehe, ja automatikken er en fin ting i enkelte tilfeller ;) Skulle f.eks ta bilder i ridehus her om dagen, noe som viste seg å være vanskelig i dårlig lys. Endte opp med å bruke "candlelight-funksjonen" *ler* Har prøvd sportsfunksjonen en del, men på de fartsbildene i "min bildetråd" f.eks, har jeg brukt "S"funksjonen, og valgt slik at jeg kan ta 12 bilder på rappen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja automatikken er en fin ting i enkelte tilfeller ;) Skulle f.eks ta bilder i ridehus her om dagen, noe som viste seg å være vanskelig i dårlig lys. Endte opp med å bruke "candlelight-funksjonen" *ler* Har prøvd sportsfunksjonen en del, men på de fartsbildene i "min bildetråd" f.eks, har jeg brukt "S"funksjonen, og valgt slik at jeg kan ta 12 bilder på rappen :ahappy:

Hahahhaha... Candlelightfunksjonen ja... det ble nok veldig bra *ler*.

En kjent problemstilling for oss som renner ned utstillingshaller om vinteren, er jo dette med å ta bilder INNE i hallen på utstillingen. Det blir jo veldig ofte dårlig resultat dersom du ikke bruker blitz. Jeg har kjøpt meg ei fastlinse 50 mm f1,4 som dermed er veldig lyssterk og som fungerer så godt det er mulig innendørs. Man får jo også kjøpt 50 mm f1,8 som er litt mer lyssvak, men som likefullt er meget bra til denne bruken, og den koster vel ikke mer enn rundt 1500 kr tror jeg. Det kan være vel verdt investeringen faktisk. Man får jo ingen zoom, men da får man gjøre som i gamle dager med instamatic-kameraene - rygge litt, eller gå litt nærmere det man skal fotografere :lol:.

Hvor finner man eksponeringskompensasjonsknappen?

Jeg vet ikke hvor den befinner seg på ditt kamera, men på mitt sitter den oppe på huset, på høyre side, ikke så langt fra utløserknappen. Det er en sånn firkant med sort/hvitt på - også står det vel + og - på den... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borghild, les manualen din da!! :ahappy: Neida. Har akkurat fått kameraet mitt hjem og sitter og leser manualen mens jeg venter på at batteriet skal ladde seg ferdig. Sola har gått ned og det er halvmørkt ute så det blir nok ikke så mye testing idag :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder i dårlig lys er vanskelig, og som Siri sier kan det lønne seg å investere i en lyssterk fastlinse til innebilder. Jeg investerte dog i nytt kamera før jeg reiste til England, og hadde ikke økonomi til å kjøpe fastlinse i tillegg. Jeg tok meg en foto-utvikle-dag i et sea center i England, brukte kun min telezoomlinse med 1,5 meter nærgrense og f4 - 5,6. I tillegg var det blitzforbud i store deler av senteret. Men - poenget var - at man kan få bra bilder likevel. Løsningen ligger stortsett i høyest mulig iso, og riktig hvitbalanse - og finne en del av det du skal ta bilde av som ikke beveger seg så fort at du får uskarphet (har mye med vinkel å gjøre). Lot exif-verdiene ligge i bildene så dere kan se hvis dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borghild, les manualen din da! :ahappy: Neida. Har akkurat fått kameraet mitt hjem og sitter og leser manualen mens jeg venter på at batteriet skal ladde seg ferdig. Sola har gått ned og det er halvmørkt ute så det blir nok ikke så mye testing idag :closedeyes:

Jeg lærte faktisk MYE om fotografering bare av å lese manualen til mine to forrige digitale kamera jeg :lol:. Det er mye å hente der.

Flotte bilder Tuppetroll. Det viser jo at det går veldig bra å ta bra bilder med litt billigere objektiver også ;). Også er Tuppe inne på noe viktig her: fotoutvikling ;). Man må bare øve og øve og øve, teste ut litt ulike ting og se hvordan det blir. Jeg lærer fortsatt veldig mye stadig vekk, leser i diskusjonsforum og på fagsider og forsøker å fange opp tips og triks.

I dag utforsket jeg ulike fokusmetoder f eks, for det er jo alltid vanskelig å få skarpe bilder av hunder i fart. Nå fant jeg en funksjon som jeg egentlig ikke har likt på det forrige kameraet mitt, men som på det nye nå fungerer mye bedre fordi kameraet rett og slett er bedre... 3D fokus med 51 fokuspunkter - hehehhee, det må vel bli bra. Jeg har ikke sjekket resultatet ennå, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag utforsket jeg ulike fokusmetoder f eks, for det er jo alltid vanskelig å få skarpe bilder av hunder i fart. Nå fant jeg en funksjon som jeg egentlig ikke har likt på det forrige kameraet mitt, men som på det nye nå fungerer mye bedre fordi kameraet rett og slett er bedre... 3D fokus med 51 fokuspunkter - hehehhee, det må vel bli bra. Jeg har ikke sjekket resultatet ennå, men...

Det hadde jo vært knall å ha på kameraet; masse fokuspunkter altså. :ahappy:

Men til oss med Canon, så kan jo jeg tipse om noe som hjelper litt når man skal ta bilder av hunder i fart, nemlig AI servo. Det fungerer sånn at autofokusen fokuserer på nytt for hvert bilde man tar; lurt hvis man tar flere/mange på rad, fx av en hund som kommer løpende mot deg. Fikk tips om dette da jeg tok et lite fotokurs her for en mnd siden. Før har jeg brukt noe som heter one shot, sånn at hvis jeg fokuserer, tar bilde, og så tar flere etterpå, så fokuserer den ikke på nytt, men beholder fokuset der det var på første bilde. Dvs at hvis man tar bilder av hund som kommer løpende mot, så blir jo fokuset bare dårligere og dårligere, siden fokuset til slutt ligger et godt stykke bak hunden og ikke følger hunden. Nå har jeg fokuset alltid innstilt på servo. Det finnes også en annen funksjon; AI fokus, og det visste ikke den smarte foto-fyren hva var, så det trengte jeg sikkert ikke sa han.. (han hadde også Canon, dog et myyye bedre kamera enn det jeg har) Jeg har i alle fall merket at det var lurt med servo, og bildene er merkelig nok blitt skarpere etter at jeg begynte med det. :lol: Man kan se hvilken innstilling man har, når man ser rett under innstillingsskjermen rett under søkeren. Med hvit skrift står det de forskjellige fokus-innstillingene, og man endrer de ved å gå inn på meny - første bilde (med bilde av kamera1) - AF innstilling- set - AI servo - set.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært knall å ha på kameraet; masse fokuspunkter altså. :)

Men til oss med Canon, så kan jo jeg tipse om noe som hjelper litt når man skal ta bilder av hunder i fart, nemlig AI servo. Det fungerer sånn at autofokusen fokuserer på nytt for hvert bilde man tar; lurt hvis man tar flere/mange på rad, fx av en hund som kommer løpende mot deg. Fikk tips om dette da jeg tok et lite fotokurs her for en mnd siden. Før har jeg brukt noe som heter one shot, sånn at hvis jeg fokuserer, tar bilde, og så tar flere etterpå, så fokuserer den ikke på nytt, men beholder fokuset der det var på første bilde. Dvs at hvis man tar bilder av hund som kommer løpende mot, så blir jo fokuset bare dårligere og dårligere, siden fokuset til slutt ligger et godt stykke bak hunden og ikke følger hunden. Nå har jeg fokuset alltid innstilt på servo. Det finnes også en annen funksjon; AI fokus, og det visste ikke den smarte foto-fyren hva var, så det trengte jeg sikkert ikke sa han.. (han hadde også Canon, dog et myyye bedre kamera enn det jeg har) Jeg har i alle fall merket at det var lurt med servo, og bildene er merkelig nok blitt skarpere etter at jeg begynte med det. ;) Man kan se hvilken innstilling man har, når man ser rett under innstillingsskjermen rett under søkeren. Med hvit skrift står det de forskjellige fokus-innstillingene, og man endrer de ved å gå inn på meny - første bilde (med bilde av kamera1) - AF innstilling- set - AI servo - set.

Jamen, dette skulle du jo sagt tidligere idag! :closedeyes: Huff, gleder meg til imorgen, håper det blir like fint vær som idag! :ahappy:

Nord-norge er deilig akkurat nå må jeg si! Jeg har endelig fått tilbake mitt normale syn. Blir SÅ snøblind ute! Det er alt, alt, ALT for lyst faktisk.

Men iallefall, idag skal jeg lese om lukkertider, ISO og sånne ting. Automatiske innstillinger ble kjedelig ganske fort :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, dette skulle du jo sagt tidligere idag! :closedeyes: Huff, gleder meg til imorgen, håper det blir like fint vær som idag! :)

Nord-norge er deilig akkurat nå må jeg si! Jeg har endelig fått tilbake mitt normale syn. Blir SÅ snøblind ute! Det er alt, alt, ALT for lyst faktisk.

Men iallefall, idag skal jeg lese om lukkertider, ISO og sånne ting. Automatiske innstillinger ble kjedelig ganske fort :ahappy:

Tror jeg har nevnt det i en annen tråd, så too bad at du ikke følger med..! ;)

Automatiske innstillinger er for pyser! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Huldra, jeg har slitt med akkurat det der. Må se om jeg klarer å finne denne innstillingen da :ahappy:

Edit: den innstillingen ligger visst ikke på samme sted på våre kameraer gitt, så da sliter jeg litt fortsatt *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det finnes noe servo(skulle til å skrive pervo :ahappy:) på mitt Olympus jeg. Hmm.. men jeg bruker ofte den innstillingen at jeg tar flere bilder på en gang, ingen anelse om hva det heter! Det er også veldig egnet til å ta bilder av hund i fart :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Huldra, jeg har slitt med akkurat det der. Må se om jeg klarer å finne denne innstillingen da :ahappy:

Edit: den innstillingen ligger visst ikke på samme sted på våre kameraer gitt, så da sliter jeg litt fortsatt *flir*

Hehe, du får se etter AF-innstillinger, da! ;) Og så servo.. Ligger garantert inne på menyen. Og faktisk så ligger det også som en egen knapp på 350D: disse fire buete knappene på høyre side av kameraet, med en enter/set-knapp i midten. Rett til høyre for skjermen, der står det AF på en knapp, da kan man også stille inn dette. Det man skal være obs på når man tar, er at kameraet må få tid til å fokusere før du knipser, dvs du klarer ikke å knipse før det har fokusert igjen, men til gjengjeld så får du jo skarpere bilder enn om du skulle latt hunden løpe fra fokuspunktet, hvis du skjønner.. :rolleyes:

Lurer på om det finnes noe servo(skulle til å skrive pervo :) ) på mitt Olympus jeg. Hmm.. men jeg bruker ofte den innstillingen at jeg tar flere bilder på en gang, ingen anelse om hva det heter! Det er også veldig egnet til å ta bilder av hund i fart ;)

Haha! Pervo-knappen! Skulle vært noe, det! :ahappy: Du mener kanskje sportsfunksjon? Den bruker aldri jeg. Jeg bare knipser, og det går vel nesten like fort.. Holder inn knappen (eh, utløseren heter det vel?), går ikke det hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du får se etter AF-innstillinger, da! ;) Og så servo.. Ligger garantert inne på menyen. Og faktisk så ligger det også som en egen knapp på 350D: disse fire buete knappene på høyre side av kameraet, med en enter/set-knapp i midten. Rett til høyre for skjermen, der står det AF på en knapp, da kan man også stille inn dette. Det man skal være obs på når man tar, er at kameraet må få tid til å fokusere før du knipser, dvs du klarer ikke å knipse før det har fokusert igjen, men til gjengjeld så får du jo skarpere bilder enn om du skulle latt hunden løpe fra fokuspunktet, hvis du skjønner.. :rolleyes:

Haha! Pervo-knappen! Skulle vært noe, det! :ahappy: Du mener kanskje sportsfunksjon? Den bruker aldri jeg. Jeg bare knipser, og det går vel nesten like fort.. Holder inn knappen (eh, utløseren heter det vel?), går ikke det hos deg?

Haha, tenk så mye gøy (?) man kunne hatt det med en pervo-knapp :ahappy: Nei, sportsfunksjonen vet jeg hvor jeg finner. Har brukt den en del, men bruker mest å ha kameraet på "S" om jeg skal ta bilder i fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Shutter priority shooting"

"The camera sets the optimum aperture value automatically for the shutter speed you have

selected. Set the shutter speed depending on the type of effect you want. A higher speed

shutter allows you to capture a fast-moving subject without blur, and a slower shutter speed

blurs a moving subject, creating a feeling of speed or motion".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Canon kameraer heter det TV for lukkerprioritet og AV for blenderprioritet :ahappy:

Aha! Det var det ja! Jeg bruker bare Manuelle innstillinger, så jeg kikker ikke så hardt på de andre.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...