Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få til en ivrig fvf?


Miranda

Recommended Posts

Hei,

Jeg vil gjerne ha noen treningstips for fvf/lineføring. Hadde tidligere problem med at han hang en halvmeter etter, løste det ved å kaste godbitene forover når jeg belønnet (+ slutte å se ned etter han der bak). Resultatet ble bra, han kom seg framover, faktisk så mye at det ble litt for langt fram. Da sluttet jeg å kaste godbitene framover og "puttet" dem rett i gapet når han gikk riktig.

Nå er vi imidlertid tilbake der vi startet. Han henger etter, og han er ikke fokusert, ser litt andre veier mens han går. Vil gjerne ha en mer aktiv og ivrig fri ved fot i tillegg til at jeg vil ha han lenger fram. Tenker jeg skal gå tilbake i treningen og bare trene et par skritt før jeg belønner, og at jeg må skjerpe meg mye på å ikke titte ned etter han. Men blir KJEMPEGLAD om noen kan gi andre tips! Tar gjerne imot flere forskjellige. Også klikkertips, selv om jeg aldri har prøvd å trene inn fvf vha klikker.

Når jeg tenker meg om så er jeg nesten mer opptatt av å få han fokusert og ivrig enn at han skal komme langt fram (men det henger kanskje sammen), så tips for det blir jeg SUPERGLAD for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd med klikker. Det er et verktøy som hjelper deg å presist belønne akkurat det du vil ha. Du trenger ikke å trene klikkersk, men du kan bruke klikkeren som markering for at DER gjorde hunden det som førte til belønning. Siden hunden tildels skjønner hva fvf er, trenger du ikke å lære inn alt fra scratch igjen, hvis du ikke vil.

Jeg synes også det høres ut som du har et lite fokusproblem (under fvf), vet ikke hvordan det er ellers? Derfor ville jeg parallellt ha trent kontakt, gjerne med klikker det også. Det er viktig at du belønner når han ser på deg (på øynene) og ikke alle andre steder. Viktig å belønne ofte i starten; etterhvert kan du drøye det litt lengre mellom hvert klikk, sånn at han må holde kontakten lengre og lengre for å få godis.

Jeg pleier også å klikke for kontakt, ikke kun riktig posisjon, under fvf. For å ha kontakt, MÅ hunden være i mer riktig posisjon enn å henge bak og dingle med andre ting. Det er jo ikke SÅ vanskelig for en hund å gå sammen med eier, og hvis man får kontakt med hunden, er den som oftest i mer eller mindre riktig posisjon. Når hunden da holder kontakten, og er blitt rimelig god og stødig på det, går jeg over til å belønne for riktig posisjon.

Når du trener fvf, kan du belønne jo nærmere han er der du vil ha han. Han vil kanskje i begynnelsen likevel henge litt etter, men da klikker du for de gangene han er lengre fremme enn han pleier. Ikke forvent perfekt resultat/utøvelse av han til å begynne med. Når du da belønner, kan du kaste godisen litt frem, eller bare holde godisen i hånda slik at når han tar den må han være i den posisjonen du vil ha han i. Skjønte du det?

Etterhvert, når han begynner å komme nærmere deg, klikker du når han er enda nærmere, sånn at du går gradvis frem mot det perfekte sluttresultatet. Jeg tror også det er viktig å fokusere på korte lengder, dvs at du må belønne ofte. Ikke forvent at han skal klare å gå korrekt fvf så lenge om gangen. Belønn også for å holde posisjonen, ikke minst! Se for deg at du er nokså i starten av treningen, han henger litt etter, med hodet rett ved knærne dine, eller litt bak. Du klikker, og så fortsetter du å gå samtidig som du holder godbiten litt fremom knærne dine, sånn at når han tar den er han i korrekt posisjon. Siden du fortsetter å gå, kommer han sikkert til å følge med, og da er du lynraskt ute med å klikke en gang til, for nå er han jo i riktig posisjon; i alle fall mer riktig enn han var første gangen du klikket! Du skriver ikke noe om du har problemer med skrå-sitting, så det nevner jeg heller ikke, da ville jeg tilpasset treningen annerledes, og trent på det mer seperat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Spesielt Huldra for langt og utfyllende, skal helt klart prøve det med klikker nå! Kjente at jeg trengte noen nye tips nå. Han sitter ikke skjevt når han setter seg, sitt'en er fin.

Leke som belønning funker på en måte. Det går ikke an å gå med ball/tau i handa som en synlig motivasjon og lokkemiddel, han bryr seg over hodet ikke. Han MYE mer glad i godis enn i leke. Men vi kan ha drakamp av og til da, etter og mellom øvelser, og jeg prøver å trene opp lekelysten litt. Men den store ballgalskapen kan vi nok bare glemme.

Det er nok helt sant at her må det jobbes med motivasjonen. Tenker jeg skal prøve å være litt mer leken i bevegelsene (skifte tempo og retning ofte) og i stemmen. Samt prøve å gire han opp når jeg belønner han/som belønning når øvelsen er ferdig, kanskje ved å hoppe litt selv, klappe i hendene, dra en leke etter meg eller noe? Da synes han kanskje det er morsomt å trene fvf?

Andre gode tips for å jobbe på motivasjonen?

Han liker egentlig best øvelser med fart i, som innkalling, apport, hopp over hinder, slikt er gøy. Det andre synes han nok er litt kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å gjøre øvelsen mer gøy for han ved å være mer uforutsigbar, ja, men du tar også en sjanse - at du kanskje blir nødt å gjøre det sånn for å få han til å henge med, selv om han egentlig ikke er helt stødig i øvelsen enda. Det har virket på min hund, hvis hun er litt "daff", og ja, da kommer hun bedre opp på siden og konsentrerer seg bedre. Men jeg vil være forsiktig med å bruke det; passe på NÅR jeg begynner med sånt "tull", ikke begynne ETTER at hun har sakket av, men heller starte hele treningen på den måten. Sånn at jeg forsøker å forebygge at hun daffer av for å få meg til å gjøre ting morsommere. Litt spenstige bevegelser har jeg også prøvd, og sluttet raskt med. Hunden ble litt sånn "øh, dette var gøy, men hva driver du med?" og hvis man ikke kan gå sånn på konkurranse, så ville jeg holdt meg et godt stykke unna det. Tror det syndes masse der fra før av; vi går og kikker på hunden, ser oss bak, osv. Skal vi trene bort det på oss selv, i tillegg til å trene bort "morsomme bevegelser" som kanskje til og med hunden er avhengig av for å fungere, så tror jeg vi har gjort det ekstra vanskelig for oss.. Men du kan jo prøve; masse variasjon fra starten av, og så ser du om det har en effekt. Så tar du en pause og vurderer om det er noe du skal fortsette med, eller kanskje du kan kombinere det, eller bytte på det og det jeg foreslår under her.

Alternativt kan du prøve få han i et annet "modus" - arousalnivå om det sier deg noe? Gir han opp, lek og tull innimellom øvelsene - du er inne på det selv. Så trener dere litt (ikke lenge), gjør det morsomt, så er det futt og fart igjen. På den måten vil du etterhvert få en link mellom fvf og glede, lek, fart og futt. Enkelt sagt, hehe.. :)

Eller du kan kombinere øvelser han liker, med fvf? Som hopp over hinder, eller apport. De er vel litt sammensatte i et program også, er de ikke? Hvis du velger det, blir det mer som at han "må" gå fvf før han får være så heldig å få lov å komme på innkalling, eller apportere. Og da vil han kanskje strebe etter å gjøre det bra, fordi det er jo nettopp da han får lov å hente apporten, fx. Du belønner med en annen atferd han liker rett og slett - du kan jo se om det funker på din hund, det kommer litt an på. :) Men si du trener fvf, og så går han knallbra noen meter - DA sender du han ut etter en apport du har lagt ut. Og apporten vil jo også fungere som en forstyrrelse for han, siden han liker å apportere.. :) Fint å få trent på sånt også, kanskje du i samme slengen får en ekstra pluss i margen for det under en konkurranse? At han ikke knallapporterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få min hund til å bli mer motivert under fvf så passer jeg på å variere øvelsen masse. Går mange svinger, sakte, raskt, løpe, stoppe osv. Kombinerer det ofte også med flere øvelser, f.eks gå fvf 5 meter stoppe, kommandere "bli" gå fra, og kalle inn, belønne, fortsette og gå fvf osv osv..

Passer også på å belønne masse under fvf, spesielt om vi har gått lange og kjedelige (altså beine), strekninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å finne ut hva som kan motivere deg og hunden, så ville jeg faktisk gått helt tilbake til grunntreninga. At hunden skal kunne sitte i korrekt utgangsstilling med kontakt først. Og så bygge opp fvf bit for bit med få skritt. For meg blir det litt dumt å gå og gå og gå med hunden i feil posisjon og uten kontakt, dersom den ikke klarer å gå tre skritt korrekt en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å finne ut hva som kan motivere deg og hunden, så ville jeg faktisk gått helt tilbake til grunntreninga. At hunden skal kunne sitte i korrekt utgangsstilling med kontakt først. Og så bygge opp fvf bit for bit med få skritt. For meg blir det litt dumt å gå og gå og gå med hunden i feil posisjon og uten kontakt, dersom den ikke klarer å gå tre skritt korrekt en gang...

Jepp!

Og det er mange andre små detaljer også å tenke på om man vil få til en pen fri ved fot.

Se bare her: http://behavoristen.blogspot.com/2008/03/fri-ved-foten.html

Edit: Bloggen jeg linket til er ikke min. Kjenner ikke bloggens eier engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å finne ut hva som kan motivere deg og hunden, så ville jeg faktisk gått helt tilbake til grunntreninga. At hunden skal kunne sitte i korrekt utgangsstilling med kontakt først. Og så bygge opp fvf bit for bit med få skritt. For meg blir det litt dumt å gå og gå og gå med hunden i feil posisjon og uten kontakt, dersom den ikke klarer å gå tre skritt korrekt en gang...

Ja, det var det jeg tenkte på da jeg skrev at jeg tenkte på å gå tilbake i treningen og bare trene et par skritt før jeg belønner. Bra å høre at jeg er inne på riktig spor der :) Helt enig, det er ingen poeng i å gå langt av gårde når han henger etter. Har nok gått for fort fram her tidligere da jeg prøvde å øke lengden han kunne gå uten belønning. Har gått helt tilbake til start i kveld og det ble veldig bra med en gang! Gikk først to skritt før jeg belønnet (da gikk han fint ved siden av) to tre ganger, og etter en pause gikk vi fire-fem skritt en gang og han gikk kjempefint. Da avsluttet vi. Denne gangen skal jeg nemlig gjøre riktig! Og IKKE holde på for lenge slik at han blir lei.

Skal passe ekstra godt på å variere tempo og retning FØR han begynner å dabbe av, kanskje det vil bli litt mer spennende da. (Skal prøve å huske klikkeren i morgen...se om timingen kan bli enda bedre).

Takker igjen for tipsene. Svar her inne er i allefall god motivasjon for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...