Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på kastrering ?


ipadda

Recommended Posts

Hei.

jeg har fått en liten tispevalp i hus, og har fra før av en blandingshund på 8år, hannhund.

Jeg har funnet ut at det beste for begge parter er å kastrere hannen, han er blanding, så han skal ikke brukes noe selfølgelig.

Jeg tenker kastrering blir best, under løpetider osv.. stemmer dette ?

Dere som har kastrert hannhundene deres, har de endret atferd ?

Hva betalte dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har fått en liten tispevalp i hus, og har fra før av en blandingshund på 8år, hannhund.

Jeg har funnet ut at det beste for begge parter er å kastrere hannen, han er blanding, så han skal ikke brukes noe selfølgelig.

Jeg tenker kastrering blir best, under løpetider osv.. stemmer dette ?

Dere som har kastrert hannhundene deres, har de endret atferd ?

Hva betalte dere ?

Heisann.

nå stikker du hånda inn i ett vepsebol (kastrering er ikke poppis her inne akkurat)

Jeg tror ikke hunden din vil forandre adferd for han er såpass opp i årene.

Jeg ville nok heller tatt problemet med løpetiden med å skille dem fysisk enn å kastrere en gammel hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte kr 2500,-

Jeg kastererte pga han sleit mye med løpende tisper, og ja han har blitt bedre med de. Men han er fortsatt veldig snusete i baken dems. Men han var helt ekstrem før, han hylte og peip i 3 døgn, sikla og spiste ikke. Han var så og si umulig å få kontakt med.

Han har endret endel adferd, men han var noe usikker fra før. Han har blitt litt mer "veik" etter kastereringen.

Kastereringen gikk veldig dårlig, og vi holdte på å miste han, og etter alt han måtte igjen mht kastereringen, så endret han dessverre mye adferd. Men nå har det gått 1 år, og han har blitt betraktelig mye bedre og har blitt en "normal" hund igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1700 kr. for kasterering for et par år siden. Jeg tror ikke jeg ville ha belastet et 8 år gammel hund med kasterering. Kasterering er ikke i seg selv et stort inngrep, men jo eldre hunden er jo værre er det for hunden å komme seg på beina igjen.

Kan du ikke finne en løsning med å skille de under løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1250, hunden veide ca 20kg, hadde han vært tyngre, hadde det kostet mer pga narkose. Dette var vel i 2004 tror jeg.

Han endret atferd etterpå, ja. Han ble mer glad i mat, og mer kosetet. Han brydde seg mindre om løpetisper etterpå. Merket ikke noe om at andre hunder behandlet han annerledes, slik noen hevder skjer. Han ble også mer redd. Jeg angrer på at jeg kastrerte han.

At han er åtte år og om det er for gammelt eller ikke, tror jeg kommer an på rasen, eller forventet levealder. En finsk (?) lapphund jeg kjenner, ble kastrert i ca den alderen, og det var ikke noe problem med han etterpå. Kom seg raskt og fint, sluttet å markere inne, ble mer glad i mat, bryr seg mindre om lukteflekker og løpetisper. Kjenner han ikke såå godt, så jeg vet ikke hva mer skjedde. Andre hunder har blitt litt plagsomme mot han etter kastreringen, men ikke alle. Ville ikke kastrert en GD på åtte år (hvis de blir så gamle), mens en dvergpuddel ville vært noe annet.

Jeg synes det er viktig å se på helheten når man vurderer kastrering. Manimal.no har interessante artikler, i alle fall en, om kastrering, og hva som skjer etterpå. Noen hunder bør man rett og slett ikke kastrere, andre blir det anbefalt at man kastrerer. Vil råde deg til å lese artikkelen. :)

Hvis løpetid er eneste grunnen til at du vurderer kastrering, ville jeg vurdert, og i det minste PRØVD andre alternativ før jeg betalte så mye. Noen hunder, spesielt de med noen år og erfaring på baken, kan nemlig fremdeles stresse seg opp av å bo sammen med løpetisper, og de kan fremdeles prøve å parre. Hvis du først skal kastrere pga løpetiden, så er det jo ikke kun for å unngå valper du gjør det, håper jeg (!), men også for hannhundens del, for at han ikke skal stresse så mye med det. Men altså; det er ingen garanti for at han ikke vil stresse og prøve å parre, selv om du kastrerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte kr 2500,-

Jeg kastererte pga han sleit mye med løpende tisper, og ja han har blitt bedre med de. Men han er fortsatt veldig snusete i baken dems. Men han var helt ekstrem før, han hylte og peip i 3 døgn, sikla og spiste ikke. Han var så og si umulig å få kontakt med.

Han har endret endel adferd, men han var noe usikker fra før. Han har blitt litt mer "veik" etter kastereringen.

Kastereringen gikk veldig dårlig, og vi holdte på å miste han, og etter alt han måtte igjen mht kastereringen, så endret han dessverre mye adferd. Men nå har det gått 1 år, og han har blitt betraktelig mye bedre og har blitt en "normal" hund igjen :)

Hvor kastrerte du han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kasterering er noe ille alternativ!

Vanligvis blir det ikke annet endring når hunden er blitt såpass voksen enn at den gjerne på passes mer i matfatet.

8 år er ingen avskrekkende alder for kasterering heller, etter min mening! Så lenge hunden ellers er sunn og frisk og i god form - så ser jeg ikke problemstillingen.

Tvert imot så kan det være positivt i orhold til svært mange hanner, som sliter ekstremt under løpetid - med både stress og dårlig matlyst osv.

Jeg skal selv kasterere min 5 år gamle hanne til våren. Dette fordi han er til nå blitt brukt det han skal i avl og jeg ønsker ikke han skal ha flere avkom. Han er nå far til 17 avkom fordelt på 3 kull. Han skal ikke stilles mer heller, fordi han har oppnådd de premieringer han kan. Han vil i fremtiden være kun spann-hund hos meg.

dessuten ser jeg det som positivt at han da kan få gå sammen med sin halvøster i hundegården hele tiden uten fare for tjyvparring. Så slipper han gå alene - noe som han ellers gjør pga faren for tjyvparring. Tisper kan være svært lure sånn sett, har jeg erfart.

Kasterering kan være til det positive også. Så at det å vurdere temaet kasterering inne på dette forumet som å "stikke hånden i ett vepsebol", skjønner jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kastrere hannhunden min. Det fordi han har en testikkel i buken. Gad jeg skulle ønske han hadde to i pungen. Også lurt på dette med pris . Liten tass på 2,5 kg så narkosekostnaden bør vel være greit. Vi kjenner også testikkelen så vetrinæren sa de ble ett lett og kort inngrep. Han er snart 1 år nå og mange anbefaler å ikke vente lenge med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kastrere hannhunden min. Det fordi han har en testikkel i buken. Gad jeg skulle ønske han hadde to i pungen. Også lurt på dette med pris . Liten tass på 2,5 kg så narkosekostnaden bør vel være greit. Vi kjenner også testikkelen så vetrinæren sa de ble ett lett og kort inngrep. Han er snart 1 år nå og mange anbefaler å ikke vente lenge med å gjøre det.

Fjerner de bare den som ikke har kommet ned, eller fjerner de begge? Og hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør fjerne begge testiklene. Litt av grunnen er det at kryptorchisme har en arvelig komponent slik at hunden ikke bør få avkom. Og i tillegg så har den testikkelen som har kommet ned også økt risiko for å utvikle neoplasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...