Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra speilrefleks med bra linse til 6.000


Papillon

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg speilrefleks nå. Har totalt 6.000 jeg skal bruke på kamera og linse. Er opptatt av at det skal ta bra bilder i fart og at det tar klare, fine bilder.

Hva burde jeg kjøpe?? :) Eller er det kanskje noen som har noe pent brukt tilsalgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kameraene i det pris-segmentet er bra kamera å starte med. Kvaliteten ligger oftest i objektivene (linsene). Hvor vellykket bildet blir er som regel avhengig av fotografen bak :). Man må lære seg å utnytte kvalitetene i kameraet og objektivet. En enkel regel er gjerne at dyre objektiver er bedre enn billige.

Det du trenger er et kamerahus, et all-round-objektiv (sånn rundt 18-55 mm) og et godt zoom-objektiv (55-200 mm f eks) - de ulike produsentene har litt ulike brennvidder (disse mm jeg skriver opp). Jeg har ikke sjekket prisene på de ulike kameraene nå i det siste, men Jeanette her fikk kjøpt et Samsung kamera med to medfølgende objektiver til en billig penge for en stund siden.

Sjekk ut ulike fotosider og les om kameraene og les brukervurderinger av dem. En god start er å begynne her:

akam.no Der kan du også stille spørsmål til brukerne mht kameravalg - og det er en haug andre personer som har spurt om det samme også :). Ved å lese disse diskusjonene kan du sikkert få noen svar også :).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men hvis du skal si et bestemt kamera og en bestemt linse, hvem ville du tatt da? Og hvilken butikk? (trenger å få det inn med teskje, skjønner du...)

Det kommer jo an på deg, det! :) Som Siri skriver, så finnes det mange kameraer og linser å velge i til den prisen, så kan jo jeg supplere med at noen liker Samsung, noen liker Canon og andre liker Nikon eller Minolta eller Olympus eller... skjønner? Du må nesten bare se hva du kan få for den prisen; for hos noen merker kan du få kamerahuset + en god linse, hos andre får du kanskje både kamerahus, to linser og veske + minnekort.

Selv kjøpte jeg Canon EOS 350D med kit-linse, dvs sett-linse; at kamerahuset og linsen ble solgt som et sett. Jeg måtte raskt ha ny linse, fordi det ikke var nok zoom på kit-linsen. Og vips var jeg oppe i nærmere 6000 for det, + veske og minnekort. Men andre ville nok kjøpt et annet kamera. Hvis du fx har prøvd et før og er litt kjent med innstillingene, liker du kanskje det bedre enn et annet, eller det er enklere for deg å lære deg mer enn å måtte begynne på nytt igjen. Det er noen (små?) forskjeller mellom de forskjellige merkene og modellene, så du må rett og slett bare sette deg ned en dag du har god tid, søke opp alle mulige modeller som er potensielle for deg, og les og lær! Det gjorde jeg, og det tok sin tid før jeg skjønte bæret, hehe.. :rolleyes: Så får du heller spørre om det er viktig med sånn og sånn, eller hva ditt og datt betyr. Jeg tror nemlig ikke noen her vil fortelle deg at du skal kjøpe det og det kameraet med den og den linsen.. :)

Edit: Øyh! Det var jo Siri, ikke Susanne som skrev.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på deg, det! :) Som Susanne skriver, så finnes det mange kameraer og linser å velge i til den prisen, så kan jo jeg supplere med at noen liker Samsung, noen liker Canon og andre liker Nikon eller Minolta eller Olympus eller... skjønner? Du må nesten bare se hva du kan få for den prisen; for hos noen merker kan du få kamerahuset + en god linse, hos andre får du kanskje både kamerahus, to linser og veske + minnekort.

Selv kjøpte jeg Canon EOS 350D med kit-linse, dvs sett-linse; at kamerahuset og linsen ble solgt som et sett. Jeg måtte raskt ha ny linse, fordi det ikke var nok zoom på kit-linsen. Og vips var jeg oppe i nærmere 6000 for det, + veske og minnekort. Men andre ville nok kjøpt et annet kamera. Hvis du fx har prøvd et før og er litt kjent med innstillingene, liker du kanskje det bedre enn et annet, eller det er enklere for deg å lære deg mer enn å måtte begynne på nytt igjen. Det er noen (små?) forskjeller mellom de forskjellige merkene og modellene, så du må rett og slett bare sette deg ned en dag du har god tid, søke opp alle mulige modeller som er potensielle for deg, og les og lær! Det gjorde jeg, og det tok sin tid før jeg skjønte bæret, hehe.. :rolleyes: Så får du heller spørre om det er viktig med sånn og sånn, eller hva ditt og datt betyr. Jeg tror nemlig ikke noen her vil fortelle deg at du skal kjøpe det og det kameraet med den og den linsen.. :)

Det er mange gode poeng her. Det er nesten umulig å si HVA som er det beste kameraet for deg - det er det nok bare du som kan finne ut, men det er et veldig smart råd å dra til en fotobutikk og SE på de ulike merkene de har der, prøv dem, hold i dem og sjekk hva DU synes er best å håndtere. Ergonomi er faktisk et viktig punkt, et kamera som er godt å holde og som kjennes godt i hånda blir sannsynligvis brukt mer enn et man synes er klumpete, stort - FOR tungt (jeg LIKER dem litt tunge f eks, det gir bedre stabilitet etc).

Da jeg skulle kjøpe mitt første digitale speilreflekskamera, var jeg innom et par butikker hvor jeg spurte og grov, fikk kjenne på kameraene, selgeren ville GJERNE ha meg til å kjøpe et kamera jeg ikke likte utseendet på og som jeg ikke syntes var godt å holde i, så jeg gikk fra DEN butikken. Fant en annen og spurte og grov like mye der (*kremt*... jeg stod vel i en time og oppholdt fyren) - og endte opp med NIKON D50 den gangen.

Du må også huske på at når man kjøper et kamera av et merke, så er det ofte det merke man fortsetter med i mange år framover fordi objektivene som passer til ett merke ikke passer på andre merker. Dermed er det gjerne sånn at når man skal ha nytt kamerahus, så kjøper man det som kan brukes med alle objektivene man har fra før :).

Det er jo Canon og Nikon som vel er det største nå innen digitale speilreflekskamera, men også Pentax og Samsung har kommet med gode modeller. Sony har lansert sin A200 (vet ikke hvilken pris de ligger på) som har fått greie kritikker - så her har du mye å velge mellom ja :D. Jeg vet det ikke er lett - jeg ante stort sett ikke hva de ulike spesifikasjonene som var oppgitt på ulike kamera betydde da jeg begynte å lete etter det jeg skulle ha, men jeg så jo sammenligninger og sånt, og endte liksom opp med at FOR MEG var det NIKON D50 som var tingen. Etter to år med dette har jeg dog vokst ut av det kameraet (et solid og godt kamera forøvrig), og har jo da beveget meg litt opp i klassene med et langt dyrere kamera, men jeg har lært utrolig mye om foto og teknikk fra mitt D50. Egentlig er det kanskje bare å hoppe i det og ta sjansen på at det kameraet du ender med er det du blir fornøyd med (det var vel litt det jeg gjorde - tok bare sjansen på at det ble bra, og jeg har jo ikke angret).

Man vil uansett - etterhvert - oppdage begrensninger med kameraet. Ingen kamera er perfekte, og alle har NOE som kunne vært bedre. Hva som er viktig for MEG er ikke sikkert er like viktig for deg :). Og det er først etterhvert at man finner ut hva som betyr noe mht den type fotografering man selv driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er veldig enig i det Siri og Huldra skriver. Var selv på jakt etter ett passende kamera for snart 2 år siden. Vi var veldig missfornøyd med vårt "vanlige" digitalkamera. Som Siri gikk vi også (sammen og hver for oss) rundt på forskjellige butikker. Var en butikk som snakket utrolig negativt om ett bestemt merke og da gikk vi derfra. Vi endte på ett "mer enn gjennomsnitts-kamera", men det var det vi ville ha (etter masse prøving av forskjellige typer). Noen kameratyper kan det brukes samme linse på, f.eks Nikon og Fujifilm (det er Nikon som lager kamerahusene til de store fujifilm-kameraene).

Lykke til i letingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Men nå kommer et nytt problem. Greier ikke å velge mellom kamera og sydentur..

Kameraet har man jo lenge. Så kan man jo ta sol i solarium (men det blir jo ikke det samme i det hele tatt...)

Sydentur kan jo bli et minne for livet, men man har den jo ikke så lenge..

:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! ;)

Men nå kommer et nytt problem. Greier ikke å velge mellom kamera og sydentur..

Kameraet har man jo lenge. Så kan man jo ta sol i solarium (men det blir jo ikke det samme i det hele tatt...)

Sydentur kan jo bli et minne for livet, men man har den jo ikke så lenge..

:);):)

Nå er jo det variabelt fra person til person hvor mye man bruker kameraet osv, men jeg ville ikke vært i tvil om å velge et kamera fremfor sydentur. Jeg ser på hvor mange bilder jeg har tatt siden jeg fikk eget kamera(for 359 dager siden ;)), og det er MANGE. Mange fine minner har jeg fått, jeg har forbedret meg, og ikke minst hatt moro med å bruke kameraet :) (Ferier glemmer man fort :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet har man jo lenge. Så kan man jo ta sol i solarium (men det blir jo ikke det samme i det hele tatt...) Sydentur kan jo bli et minne for livet, men man har den jo ikke så lenge..

Men uten kamera, ingen minner... eller noe sånt :). Jeg har brukt mitt kamera utrolig mye de siste to årene (ble mye morsommere å fotografere med et skikkelig kamera liksom), har vel tatt noe sånt som 30 000 bilder i løpet av et par år - og DET er minner jeg ikke ville vært foruten. Jeg ville definitivt kjøpt kamera først, og så spart til sydentur en annen gang (men det er jo noen av oss som er LITT over middels interessert i fotografering da, og nok prioriterer det framfor andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil sterkt anbefale canon eos 400D med 55-200 linse (kan hende det er 18-200). det burde du få kjøpt til 6000, hvertfall brukt, og er det brukt kan du nok få med en linse som kan ta mere nærbilder hvis du ønsker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil sterkt anbefale canon eos 400D med 55-200 linse (kan hende det er 18-200). det burde du få kjøpt til 6000, hvertfall brukt, og er det brukt kan du nok få med en linse som kan ta mere nærbilder hvis du ønsker det

Du får dette kamerat med kitlinse (18-55mm) til 4500,-. Dette kameraet har jeg + et ekstra objektiv; sigma 55-200mm (ca 1000-1500,- kr?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Prøv kamera i butikken. Jeg valgte mitt Samsung nettopp av den årsaken. Jeg likte å holde det i hånden, det veide riktig og jeg har ett godt grep på det. Og jeg er veldig fornøyd så langt. Ser begrensninger på det, men annet er jeg veldig fornøyd med.

Har selv prøvd både Canon D40, D80 og noen Nikon kamera og så langt er det Samsung kamara som passer best til mine lange fingre (og jeg har faktisk ikke blitt noe imponert over bildene med dem kameraene heller når jeg har lånt dem... eneste er at dem fokuserer fortere enn mitt på auto :icon_redface: )

Gå i butikken og kjenn, sikt litt med kamera, føl hvordan det er å zoome/fokusere samtidig som du holder det oppe og hvor stødig det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk et D-40 Nikon kamera til jul, er utrolig fornøyd med det siden jeg ikke er så flink å ta fine bilder men med dette har jeg fått til en god del. Vet ikke prisen men tror ikke det er så dyrt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...