Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebørster!

Recommended Posts

Skrevet

mitt problem er jeg har 2 grå hunder og de røyter og røyter:-S og har kjøpt flere forskjelige typer av børster og ingen av de har hatt en god effekt på pelsen... Er det noen som har peil, eller veit om hva slags børster som passer best for en norsk elghund??

Guest lijenta
Skrevet

Jeg har ikke noen så langragget selv men en vennine har tatt til seg en samojed og hun kjøpte noen børster og diverse før hun faktisk endte opp med å bruke kammen som hun hadde fra før.

Skrevet

1) jeg har ett par kammer men de kommer ikk igjenom den tykke pelsen , spes rundt nakken. eller er det noe spes kammer som kommer igjenom tykke pelser som du vet om?

2)Okay, jeg skal prøve den:D men, jeg har problemer å komme igjenom den tykke pelsen på de grå hundene:-S trur du at den kommer igjenom den?

Skrevet

I Hundesport (nr 3/2008, side 45, www.petandplay.com) står det i alle fall en reklame for kammer (Furminator) som er laget for nettopp dette problemet. Egentlig er nok dette bare tynne (tette) metallkammer, men med klart mere fornuftig håndtak (og vinkel på kammen kontra håndtaket).

"Clou'et" med å komme helt igjenom pelsen er vel å se til at man kammer lag for lag - dvs løfter bort den pelsen som ikke er kammet og så begynner man bare helt nederst og kammer seg lagvis oppover/fremover...

Jeg har også hørt at sånn "spisshundpels" virkelig slipper når hunden er nybadet - så hva med en litt halvstor kam (evt. en karde) som man kammer lagvis mens hunden fremdeles er litt fuktig etter et bad?

Jeg tror dette såkalte "torturredskapet" ikke har noen som helst funksjon på lang pels som elghund har.. Det er er "rake" for korthårshunder, og du skulle nok ikke se noen som helst effekt...

Det finnes nok et produkt som KANSKJE funker, men er ikke sikker.. Det er en såkalt "Coat King" .. Bilder finnes her: http://www.fourpaws.com.au/shop/index.php?cPath=25 - de to øverste til høyre..

Susanne

Skrevet

Furminatoren er genial, og myyye bedre enn alskens børster, kammer og også bedre enn shredderen som Maria viser til. Jeg har prøvd det som er av redskaper, ettersom jeg har solgt slikt i mange år, og det er ingenting som kan måle seg med furminator! Merk at dette ikke er noen hverdagsbørste, til det er den alt for "effektiv". Jeg har kjøpt min på www.furminator.no, og bruker den på kattene mine (har både korthårete og langhårete katter).

Coat King vil også funke godt på elghundull, men det er en viss fare for at dekkhår kuttes i prosessen.

Skrevet

Det problemet med håret til en norsk elghund er det den er ikke som vanilge hår, når man ser på ett hår strå så ser det ut som mange zig-zag og det er ikke så let å få ut. jeg har brukt børster med tagger, korte tagger og lange. det kommer bare ikk igjenom pelsen.

The furminator, den hakke jeg prøvd. jeg skal kikke etter:D

Etter jeg fikk sett på den, så har jeg det. den kom heller ikk igjenom pelsen:S og man kan ikke bruke shampo midler på elghund, det så vanskelig å få rensket ut. Og shampoen blir bare sittendes i pelsen.

Coat-King, jeg får kikke etter. har ikk brukt den før.

Takker får tipsa, til alle sammen

Bare skriv in flere om du har flere:D

Skrevet

Man kan vel bruke shampo på alle typer pels? Har jo hatt collie i noen år, og mye pels med masser av underull.

Bland shampo'n ut i vann på ei ketchup flaske og skyll veeldig godt, har du tilgang til en blåser så gjør det jobben enklere for deg etterpå.

Av kammer så har jeg veldig god erfaring med "puddelkammen" det er en grov tannet med store mellomrom og treskaft. Den tar underull heelt supert på collie ihvertfall. Også er den billig.

Skrevet

1) Bad hunden

2) Kjøp en kam som er grov, dvs at det ikke er tett mellom taggene. For jo tettere taggene står (jo mer lusekam det er), jo vanskeligere er det å gre gjennom tykk pels. Denne bruker du i starten, før du bruker karde. Du kan alternativt droppe denne, og gå rett på karde. Men hvis problemet er at du ikke kommer igjennom i det hele tatt, vil en grovere kam komme bedre gjennom enn en som er "fin". Etter at du har gått gjennom pelsen med karde, kan du bruke en finere kam, som du kanskje har fra før av, for å få bort "siste rest".

3) Karde. En slik, eller en slik, den siste gjerne med bøyde tagger. Den siste ser litt ekkel ut, men så lenge hunder har så tykk pels som en elghund, så går det bra. Denne syns jeg er veldig effektiv på slik pels! Nesten så effektiv at det er irriterende å måtte plukke ut pels for hvert tak man tar.. :) Den første passer bedre til mer langhårsraser, som langhåret schäfer.

4) Kam/gre ofte, gjerne flere ganger hver dag

5) Det går over! :) (Tror jeg.. :) )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...