Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebørster!


Recommended Posts

mitt problem er jeg har 2 grå hunder og de røyter og røyter:-S og har kjøpt flere forskjelige typer av børster og ingen av de har hatt en god effekt på pelsen... Er det noen som har peil, eller veit om hva slags børster som passer best for en norsk elghund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har ikke noen så langragget selv men en vennine har tatt til seg en samojed og hun kjøpte noen børster og diverse før hun faktisk endte opp med å bruke kammen som hun hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) jeg har ett par kammer men de kommer ikk igjenom den tykke pelsen , spes rundt nakken. eller er det noe spes kammer som kommer igjenom tykke pelser som du vet om?

2)Okay, jeg skal prøve den:D men, jeg har problemer å komme igjenom den tykke pelsen på de grå hundene:-S trur du at den kommer igjenom den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hundesport (nr 3/2008, side 45, www.petandplay.com) står det i alle fall en reklame for kammer (Furminator) som er laget for nettopp dette problemet. Egentlig er nok dette bare tynne (tette) metallkammer, men med klart mere fornuftig håndtak (og vinkel på kammen kontra håndtaket).

"Clou'et" med å komme helt igjenom pelsen er vel å se til at man kammer lag for lag - dvs løfter bort den pelsen som ikke er kammet og så begynner man bare helt nederst og kammer seg lagvis oppover/fremover...

Jeg har også hørt at sånn "spisshundpels" virkelig slipper når hunden er nybadet - så hva med en litt halvstor kam (evt. en karde) som man kammer lagvis mens hunden fremdeles er litt fuktig etter et bad?

Jeg tror dette såkalte "torturredskapet" ikke har noen som helst funksjon på lang pels som elghund har.. Det er er "rake" for korthårshunder, og du skulle nok ikke se noen som helst effekt...

Det finnes nok et produkt som KANSKJE funker, men er ikke sikker.. Det er en såkalt "Coat King" .. Bilder finnes her: http://www.fourpaws.com.au/shop/index.php?cPath=25 - de to øverste til høyre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furminatoren er genial, og myyye bedre enn alskens børster, kammer og også bedre enn shredderen som Maria viser til. Jeg har prøvd det som er av redskaper, ettersom jeg har solgt slikt i mange år, og det er ingenting som kan måle seg med furminator! Merk at dette ikke er noen hverdagsbørste, til det er den alt for "effektiv". Jeg har kjøpt min på www.furminator.no, og bruker den på kattene mine (har både korthårete og langhårete katter).

Coat King vil også funke godt på elghundull, men det er en viss fare for at dekkhår kuttes i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det problemet med håret til en norsk elghund er det den er ikke som vanilge hår, når man ser på ett hår strå så ser det ut som mange zig-zag og det er ikke så let å få ut. jeg har brukt børster med tagger, korte tagger og lange. det kommer bare ikk igjenom pelsen.

The furminator, den hakke jeg prøvd. jeg skal kikke etter:D

Etter jeg fikk sett på den, så har jeg det. den kom heller ikk igjenom pelsen:S og man kan ikke bruke shampo midler på elghund, det så vanskelig å få rensket ut. Og shampoen blir bare sittendes i pelsen.

Coat-King, jeg får kikke etter. har ikk brukt den før.

Takker får tipsa, til alle sammen

Bare skriv in flere om du har flere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel bruke shampo på alle typer pels? Har jo hatt collie i noen år, og mye pels med masser av underull.

Bland shampo'n ut i vann på ei ketchup flaske og skyll veeldig godt, har du tilgang til en blåser så gjør det jobben enklere for deg etterpå.

Av kammer så har jeg veldig god erfaring med "puddelkammen" det er en grov tannet med store mellomrom og treskaft. Den tar underull heelt supert på collie ihvertfall. Også er den billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Bad hunden

2) Kjøp en kam som er grov, dvs at det ikke er tett mellom taggene. For jo tettere taggene står (jo mer lusekam det er), jo vanskeligere er det å gre gjennom tykk pels. Denne bruker du i starten, før du bruker karde. Du kan alternativt droppe denne, og gå rett på karde. Men hvis problemet er at du ikke kommer igjennom i det hele tatt, vil en grovere kam komme bedre gjennom enn en som er "fin". Etter at du har gått gjennom pelsen med karde, kan du bruke en finere kam, som du kanskje har fra før av, for å få bort "siste rest".

3) Karde. En slik, eller en slik, den siste gjerne med bøyde tagger. Den siste ser litt ekkel ut, men så lenge hunder har så tykk pels som en elghund, så går det bra. Denne syns jeg er veldig effektiv på slik pels! Nesten så effektiv at det er irriterende å måtte plukke ut pels for hvert tak man tar.. :) Den første passer bedre til mer langhårsraser, som langhåret schäfer.

4) Kam/gre ofte, gjerne flere ganger hver dag

5) Det går over! :) (Tror jeg.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...