Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har sterilisert min tispe og trenger råd

Recommended Posts

Kan det ikke "bare" være plasteret på magen som plager hunden din? På Bridie hadde de fått satt fast bittelitt pels i plasteret,så hver gang bikkja reiste seg, så lugget det som f*** og hu kastet seg rundt for å sku få vekk det vonde.

Dette løste seg ved at jeg så over plasteret og løsnet den vesle pelsen (vi snakker 3 strå eller noe) som satt fast. Da ble hu mye bedre.

Men, om hunden har så vondt som det kan virke som, så hadde jeg nok vært hos vet'n fortere enn svint jeg også.

Her ble det doble doser med smertestillende (i samråd med veterinær) de første dagene, så enkel dose i litt flere dager enn planlagt. I tilegg lå Bridie rolig de to første dagene. Kun en liten tur ut for å tisse på morran, en gang på dagen og en på kveld.

Hu streiket også med tanke på bevegelse pga skjermen hu hadde på seg da.

Men, etter 4-5 dager var hu sprek som f*** igjen, og de nese 10 dagene som hu sku holdes i ro ble et "lite *******".

Dagen vi tok av skjerm og body er nok den lykkeligeste i Bridies minne. Hu LØP kontinuerlig rundt og rundt på gårdsplassen til mamma og pappa i sikkert 20 min uten pause. Hoppet i bekken, under traktoren, rundt oss, over skog og kvist og var helt gal. (vi tok forøvrig av body'n rett ETTER denne herjinga for å spare såret mest mulig).

Håper det går bra med voffen din. Bare gi hu tid til å slappe av og komme seg igjen. De første dagene vil hu nok mest sannsynlig ikke bevege seg så mye uansett. Bare gi smertestillende og tid.

Og ellers håper jeg vet'n har funnet ut om det er noe annet som plager henne.

God Bedring til lille voff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når Tini ble kastrert.. Er glad jeg ikke var der.. var hos en venninne som bodde like ved.

Hadde flask for var en venninne som var uplassert der da( hun skal bli veterinær) så hadde en jeg kjente og hun kjente med seg hele tiden... Er glad jeg ikke valgte å være der. Var der til hun ble bedøvet. Var helt forferdelig å ha henne liggende i fanget helt slapp..( som om hun skulle vært død) :) Men hun var jo bare i narkose.

Første 1 1/2 døgnet var jævelig. Hun reiste deg hver 3 -4 min. Hun synes det var vondt å ligge. hun synes det var vondt å stå vondt og gå. Så stod der helt hjelpes løs. Hun la seg ikke til ro og hun hadde vondt hele tiden. Men etter det var hun fin og angrer ikke for at jeg gjordet det.. Hun har mye mer livsglede og hun lider ikke lengre på den måten.. :)

Lykke til videre med hunden din.. ring vetten 15 ganger for mye enn 1 gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinæren. Fått en grundig sjekk og fått med oss sterkere smertestillende. Da vi kom inn og han så henne, så ville han sende henne til røntgen. Men så gikk de litt med henne først for å se, og da ble det mye bedre. Dyrlegen mente hunden hadde smerter, men at det verste var at hun hadde så angst. Så når de gikk litt med henne og hun liksom ble vant til det og forsto at hun ikke kom til å dø, så ble det noe helt annet.

Hun er jo helt vill i bevegelsene da, i sta løp hun rundt og hoppet opp i sofaen. Skulle ønske hun kunne være mer forsiktig :)

Dyrlegen sa: herregud, jeg skjønner at du har hatt litt å stri med. dette er ikke normalt i det hele tatt. Men han synes det virket som om hunden var redd og hysterisk...

Nå ligger hun i sofaen da, jeg tør ikke be henne gå ned :closedeyes: men hun er mye bedre nå enn tidligere på dagen i dag kan man si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinæren. Fått en grundig sjekk og fått med oss sterkere smertestillende. Da vi kom inn og han så henne, så ville han sende henne til røntgen. Men så gikk de litt med henne først for å se, og da ble det mye bedre. Dyrlegen mente hunden hadde smerter, men at det verste var at hun hadde så angst. Så når de gikk litt med henne og hun liksom ble vant til det og forsto at hun ikke kom til å dø, så ble det noe helt annet.

Hun er jo helt vill i bevegelsene da, i sta løp hun rundt og hoppet opp i sofaen. Skulle ønske hun kunne være mer forsiktig :)

Dyrlegen sa: herregud, jeg skjønner at du har hatt litt å stri med. dette er ikke normalt i det hele tatt. Men han synes det virket som om hunden var redd og hysterisk...

Nå ligger hun i sofaen da, jeg tør ikke be henne gå ned :closedeyes: men hun er mye bedre nå enn tidligere på dagen i dag kan man si!

Det var veldig godt å høre! :) Får håpe det ikke blir noe mer enn at hun er litt drama queen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra at det tilsynelatende var en litt drama aksjon fra damen. Men, når du vet at du har en slik en i hus, så ville jeg vært litt streng med å vise henne at det hun driver med bare er tull hvis du skjønner. Sånn som med turene. Hvis du mener at hun har behov for å gå ut for å tisse eller annet, så skal hun det. Ja, du tar det jo forsiktig osv. men dyrene må gjøre fra seg, ellers kan de få andre problemer i tillegg.. Og det er vel generelt litt vanlig å forsøke å unngå forstoppelse o.l. på nyopererte dyr?

Jeg tror du må bite tennene dine sammen og vise frøkna at du har kontroll :)

Lykke til og GOoOOOD bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner hva du tenker Vala. I går måtte jeg bli litt streng fordi hun peip sammenhengende i 5 timer. Hun ble stille til slutt... Og vi får henne med oss ut nå :) men hun spinner det hun klarer i båndet og vil helst løpe for å få det overstått. Men jeg synes det går bedre nå. Hun er en raring da...

da vi var hos veterinæren så spant hun inn som om det var livet om å gjøre, og hun skulle ikke stoppe i luka nei. hun skulle rett inn til dyrlegen, løp inn på kontoret hans og spratt opp på bordet med et hyl:O må legge til at jeg vanligvis ikke får henne inn døra der en gang... hehe. hun hater vanligvis dyrlegen. hun er en hund med mye personlighet. jeg tror hun ville til dyrlegen for å få hjelp. "hjelp meg dyrlegen! ta deg av meg, ta bort smertene. mamma har jo ikke peiling!" prøvde hun desperat å formidle til dyrlegen.

Jeg merker jo det at hun blir mer sutrete hvis vi duller med henne, så jeg prøver å oppføre meg som vanlig nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner hva du tenker Vala. I går måtte jeg bli litt streng fordi hun peip sammenhengende i 5 timer. Hun ble stille til slutt... Og vi får henne med oss ut nå :lol: men hun spinner det hun klarer i båndet og vil helst løpe for å få det overstått. Men jeg synes det går bedre nå. Hun er en raring da...

da vi var hos veterinæren så spant hun inn som om det var livet om å gjøre, og hun skulle ikke stoppe i luka nei. hun skulle rett inn til dyrlegen, løp inn på kontoret hans og spratt opp på bordet med et hyl:O må legge til at jeg vanligvis ikke får henne inn døra der en gang... hehe. hun hater vanligvis dyrlegen. hun er en hund med mye personlighet. jeg tror hun ville til dyrlegen for å få hjelp. "hjelp meg dyrlegen! ta deg av meg, ta bort smertene. mamma har jo ikke peiling!" prøvde hun desperat å formidle til dyrlegen.

Jeg merker jo det at hun blir mer sutrete hvis vi duller med henne, så jeg prøver å oppføre meg som vanlig nå... ;)

For en hund..! :ahappy: Jeg sier som Vala; vær litt "streng" (bestemt), og bare ta henne med ut og få henne til å oppføre seg. Ikke gå på tullet hennes i alle fall! Men så morsomt det var at hun ville ha hjelp av dyrlegen, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastrert flere tisper, og vært borti noen andre større operasjoner på hund også, og aldri vært borti maken - så jeg tror kanskje at du har en litt høyspent liten frøken? Jeg har sett hunder som har prøvd å "løpe fra" det som er ubehagelig, og det har vel litt sammenheng med ting - som dette med å lære selvbeherskelse, og det å "tvinge seg" til å roe seg.

Kjente en omplasseringshund som virkelig er helt hysterisk når det gjelder noe så enkelt som å måle tempen, den blir FULLSTENDIG hysterisk - og de må være flere for å holde den. Eier har naturligvis ikke trent noe på dette når den er bra, og da den ble syk så måtte de vite om den hadde feber. Veldig interessant!

Samme hunden tålte tidligere ikke å bli tørket med håndkle på bena, og man kunne ikke såvidt TA på halen dens heller - jeg tror den ble null håndtert hos første eier. Samt at den HAR anlegg for litt hysteri og "ubeherskelse". Negleklipp var også utenkelig, men med en blanding av at noen som kunne klippe negler gjorde det regelmessig - med en viss tvang og tillit, samt en solid dose godis hele tiden underveis, så er den nå blitt der at den sitter pent og får neglene klippet. Beintørking er også blitt greit, og etter at hunden slet med endel sykdom som krevde håndtering er den også blitt utrolig grei hos dyrlegen - der den pleide å hyle så det hørtes over hele klinikken bare veterinæren tok i den... Såvidt vi vet, har den INGEN negative erfaringer - den bare ble ikke håndtert, og har litt anlegg for drama :ahappy:

Så en kombinasjon av psyke og redsel for det ukjente, kombinert med dere eieres (naturlige) bekymring kan nok slå ut sånn. Men jeg skjønner at dere var bekymret, det høres helt grusomt ut å se hunden sin slik - så det gjelder å sjekke ting. Det kan jo være ting med såret/operasjonen også, men følg med på tempen og på generell almentilstand også.

Er det en portugiser forresten? Kjenner en litt dramatisk sånn en :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

portugiser ja! :-D Hun er litt hysterisk, men hun er vant til å bli håndtert altså. jeg kan jo legge henne på ryggen og gjøre alt jeg vil med henne.

I dag har det vært noe helt annet. hun ligger og slumrer store deler av dagen, piper litt, men det er mye bedre! Hun synes det er kjempeskummelt å røre seg og begynner å stresse med en gang jeg tar frem båndet. men når vi går litt så roer hun seg.

Hun har vært ute og tissa flere ganger i dag, men enda ikke bæsja etter operasjonen. 2 døgn uten bæsj altså. så nå bekymrer jeg meg litt for forstoppelse eller noe sånt. Hun har kun fått 2 bokser med A/D (?) for hunder som er operert, så jeg vet ikke om man må så mye på do etter sånn mat? men er vel uansett på tide at hun gjør noe... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du body på hunden din, eller bare krage? Hunden min ble operert for en stund siden pga mistanke om fremmedlegeme i tarmen. Han var rolig og grei så lenge han hadde body'en på, men så fort den ble tatt av ble han hysterisk og sprang rundt i ring osv. Merkelige hunden :ahappy:

Det vi kom frem til var at stingene stakk han i magen når han ikke på bodyen og han ble redd/hysterisk.

Hunden min bajset forresten ikke før etter 3 dager etter operasjonen, men så var han jo også helt tom pga oppkast og diare før operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du body på hunden din, eller bare krage? Hunden min ble operert for en stund siden pga mistanke om fremmedlegeme i tarmen. Han var rolig og grei så lenge han hadde body'en på, men så fort den ble tatt av ble han hysterisk og sprang rundt i ring osv. Merkelige hunden :ahappy:

Det vi kom frem til var at stingene stakk han i magen når han ikke på bodyen og han ble redd/hysterisk.

Hunden min bajset forresten ikke før etter 3 dager etter operasjonen, men så var han jo også helt tom pga oppkast og diare før operasjonen.

Hun har på seg body. Hun gjør ikke noe av å ha på seg klær, men kragen takler hun ikke. så jeg ville ikke påføre henne mer stress med å putte på kragen i tillegg. Hun har vært under overvåkning hele tiden, aldri alene. tror ikke jeg kommer til å reise fra henne igjen noen sinne :lol:

Hun har enda ikke gjort fra seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har på seg body. Hun gjør ikke noe av å ha på seg klær, men kragen takler hun ikke. så jeg ville ikke påføre henne mer stress med å putte på kragen i tillegg. Hun har vært under overvåkning hele tiden, aldri alene. tror ikke jeg kommer til å reise fra henne igjen noen sinne :ahappy:

Hun har enda ikke gjort fra seg...

Hi hi, kjenner til den følelsen om å aldri reise fra igjen :lol: Jeg tror ikke det er uvanlig at det tar litt tid før de gjør ifra seg etter operasjon. De ligger jo for det meste i ro og beveger seg jo ikke så mye. Som jeg nevnte tidligere så gjorde ikke hunden min ifra seg før 3 dager etter operasjonen og da gikk vi en fin liten tur sånn at han fikk bevege seg litt. Jeg tror det fikk fortgang på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer sånn akkurat nå. Det er et ******* å se henne sånn her, og jeg savner glade jenta mi :ahappy: *gråter* Jeg lurer liksom på åssen det er nå etterpå... risikoene er infeksjon eller at stingene kan gå opp? er det noe mer det er risiko for?

hun er litt bedre nå altså, men blir så trist av å bare se henne ligge der...

Kjenner nå at jeg kunne ført på i tråden om hvor mye man er villig til å gjøre for å redde hunden sin at jeg glatt hadde tatt en kule for denna. ofra et bein også.. minst.

jeg som liksom skal forberede denne på at det kommer en baby og at hun kanskje får mindre oppmerksomhet fremover. det tror jeg bare jeg kan glemme med det første, for denna skal få oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...