Gå til innhold
Hundesonen.no

Flott


Ane_

Recommended Posts

Fibi fikk en flott i går, og da jeg tok den ut hørte jeg ett *knepp*. Er det vanlig? Jeg er redd jeg ikke fikk med hele. Hvordanser jeg det? Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget den. Den satt midt oppå hodet og der er det jo ikke så mye pels. Tenk hvis hun har flere da, som jeg ikke ser... Stakars jenta mi. Først får hun blærekatar og må ta penicilin og tisser på seg hele tiden, og så får hun flott og holder på å klø seg i hjæl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fikk du bare EN flått? Det er jo et luksus problem ;) Var i Ålesund i sommer og på 9 hunder plukka vi runst 40 flåtter ;)

Det er ikke så farlig med flått som ryktene skal ha det til... Det er ikke selve flåtten som er skadelig, men eventuelle sykdommer den bærer. Og det er laangt i fra alle flåtter som er bærer av Borelia smitten.

I år er det kun kommet inn to tilfeller av Borelia smittede hunder i Norge...

Hvis flåtten har sittet i under et døgn, så er sjangsen minimal for at hunden er smittet. Det du kan se litt etter er omhuden får røde ringer rundt bittstedet, og om det hovner opp og hevelsen ikke går ned etter noen dager.

Kneppet du hørte når du tok ut flåtten er helt normalt. Denne lyden kommerav at flåtten "slipper" huden...

Og hvordan du ser om du har fått med alt- lever flåtten, så er alt ute, er den død, så sitter hodet igjen ;)

Og for å drepe nok en myte, hodet vil IKKE grave seg innover i kroppen hvis du ikke får med alt :) Det eneste man må være forsiktig for når man ikke får ut alt, er at det kan bli betent. Derfor bør man rense såret.

Jeg skyller faktisk med litt Konjakk jeg (selv om trond mener det er sløs med edle dråper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar.

De har fått flere flått i år, men jeg har ikke behøvd å ta dem ut... :) De fikk begge sånn flåtthalsbånd i våres, men Fibi ble dårlig, så vi tok det av henne. Og gjett hvem som fikk flest flått... Solo, som hadde på seg halsbåndet... Men det var mamma som har tatt av flåttene i sommer, for hun hadde dem med seg på hytta i Larkollen, så det er derfor jeg var litt usikker. De har ikke fått noen hjemme enda.

Rakk ikke se etter om den var levende jeg. Tenkte ikke på at jeg skulle gjøre det.. Bare heiv den ut så fort jeg kunne. Hælte ikke å brenne den eller noe. Men hvordan skal jeg se om det blir rødt da..? Hun har jo så mye pels.. Om det blit hovent kjenner jeg jo da.. Har ikke no sprit hjemme jeg...

Vet ikke hvor lenge den hadde sittet jeg.. Den var ganske stor og helt gul. Derfor er det jo også vanskeligere å se den, for den går liksom i ett med pelsens farge.. Er så redd for at de kan ha mange som jeg ikke oppdager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar.

De har fått flere flått i år, men jeg har ikke behøvd å ta dem ut... :) De fikk begge sånn flåtthalsbånd i våres, men Fibi ble dårlig, så vi tok det av henne. Og gjett hvem som fikk flest flått... Solo, som hadde på seg halsbåndet... Men det var mamma som har tatt av flåttene i sommer, for hun hadde dem med seg på hytta i Larkollen, så det er derfor jeg var litt usikker. De har ikke fått noen hjemme enda.

Rakk ikke se etter om den var levende jeg. Tenkte ikke på at jeg skulle gjøre det.. Bare heiv den ut så fort jeg kunne. Hælte ikke å brenne den eller noe. Men hvordan skal jeg se om det blir rødt da..? Hun har jo så mye pels.. Om det blit hovent kjenner jeg jo da.. Har ikke no sprit hjemme jeg...

Vet ikke hvor lenge den hadde sittet jeg.. Den var ganske stor og helt gul. Derfor er det jo også vanskeligere å se den, for den går liksom i ett med pelsens farge.. Er så

redd for at de kan ha mange som jeg ikke oppdager...

Om du ikke har sprit så kan du ta grønsåpe og legge litt på med ei fille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok heelt fint ;) Sjekk hele kroppen hennes, de setter seg som regel bak ørene, hodet, hals og i "armhulene" til hunden. Hvis du ikke finner alle, at en har klart å gjemme seg bort, så er det ikke krise det heller.. De faller av av seg selv etterhvert ;)

Er det ikke rart ja, at hunden med halsbånd får flest flått? Sånn er det her i huset og! Mala er som en magnet på flåtten, og hun har halsbånd... Men Enya, hun får igenting :)

Men nå er jo Mala mye lysere da, og flåtten søker vist mot lyse farger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, det visste jeg ikke. Fibi er lysere enn Solo også, men ikke så mye da, de er jo rød vegge to. Jeg har tatt av halsbåndet på Solo også nå, men hun har ikke fått noen flere fordet, såvidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...