Gå til innhold
Hundesonen.no

Palestina konflikten

victoria_e

Recommended Posts

Hvor kort vil du ha det...?

Både jødene og araberne har lange tradisjoner for å holde til i områdene som i dag er Israel og Palestina. Etter andre verdenskrig var det ønske om å rettferdiggjøre handlingene som ble utført mot jødene under krigen, og staten Israel ble derfor dannet i 1948. Området som da var Palestina bestod av ca 40% jøder og tilnærmet resten var arabere. I FNs delingsplan fikk Israel 53% av landeområdene, men de fikk raskt karret til seg ytterligere 26% av det som tidligere hadde vært Palestina. De araberne som da bodde i Israel (anslagsvis 700 000 til 900 000) flyktet ut og havnet i fangeleire i nabolandene. Ca like mange jøder flyttet inn til Israel fra det som var igjen av Palestina + andre land i f.eks. Europa (særlig Frankrike om jeg ikke husker feil). Disse jødene ble raskt integrert, mens de færreste av araberne fikk oppholdstilatelse i nabolandene. Dermed hadde de praktisk talt ikke noe valg - de måtte bli værende i flyktningeleirene. Fremdeles er det mange etterkommere av disse araberne som lever i flyktningeleirer eller i andre vanskelige kår.

Israel klarte også å okkupere det som var igjen av Palestina (under seksdagerskrigen i 1967). I 2005 sa Israel seg villige til å trekke seg ut fra Gaza, men de har bygd høye murer rundt disse områdene for å hindre at palestinerne skal trekke seg inn i Israel. Praktisk talt har Israel dermed fremdeles kontroll over områdene, dessuten forlot de Gaza uten noe som helst velfungerende infrastruktur.

Ved valget i 2006 fikk dermed Hamas stor oppslutning og vant, fordi de tilbød goder som helsetjenester og skolegang for barn før valget og dermed skaffet seg stor oppslutning pga sine humanitære tjenester. Det har etter dette vært flere land som har boikottet Palestina for å si ifra at de ikke liker den ytterligående innstillingen Hamas har mot Israel (de har blant annet uttalt at de ønsker å slette staten Israel), og heller ikke de voldelige aksjonene de har. Dette er et vanskelig tema, fordi ved å gi penger til Palestina ga man penger til Hamas - men samtidig - ved å ikke gi penger/ressurser gjorde man situasjonen enda mer håpløs for innbyggerne på Gazastripen og Vestbredden.

Det er selvsagt mye mer man kan nevne, om f.eks. PLO, den første og andre intifadaen, hvilke forslag som har kommet opp om deling av landeområdene, Oslo-avtalen, hva som har foregått der nå nylig osv osv, men om det er til en skoleoppgave e.l. du trenger det får du nesten søke det opp selv - det ligger veldig mye info om dette på nettet, bare vær kritisk til de kildene du bruker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...