Gå til innhold
Hundesonen.no

Palestina konflikten


victoria_e

Recommended Posts

Hvor kort vil du ha det...?

Både jødene og araberne har lange tradisjoner for å holde til i områdene som i dag er Israel og Palestina. Etter andre verdenskrig var det ønske om å rettferdiggjøre handlingene som ble utført mot jødene under krigen, og staten Israel ble derfor dannet i 1948. Området som da var Palestina bestod av ca 40% jøder og tilnærmet resten var arabere. I FNs delingsplan fikk Israel 53% av landeområdene, men de fikk raskt karret til seg ytterligere 26% av det som tidligere hadde vært Palestina. De araberne som da bodde i Israel (anslagsvis 700 000 til 900 000) flyktet ut og havnet i fangeleire i nabolandene. Ca like mange jøder flyttet inn til Israel fra det som var igjen av Palestina + andre land i f.eks. Europa (særlig Frankrike om jeg ikke husker feil). Disse jødene ble raskt integrert, mens de færreste av araberne fikk oppholdstilatelse i nabolandene. Dermed hadde de praktisk talt ikke noe valg - de måtte bli værende i flyktningeleirene. Fremdeles er det mange etterkommere av disse araberne som lever i flyktningeleirer eller i andre vanskelige kår.

Israel klarte også å okkupere det som var igjen av Palestina (under seksdagerskrigen i 1967). I 2005 sa Israel seg villige til å trekke seg ut fra Gaza, men de har bygd høye murer rundt disse områdene for å hindre at palestinerne skal trekke seg inn i Israel. Praktisk talt har Israel dermed fremdeles kontroll over områdene, dessuten forlot de Gaza uten noe som helst velfungerende infrastruktur.

Ved valget i 2006 fikk dermed Hamas stor oppslutning og vant, fordi de tilbød goder som helsetjenester og skolegang for barn før valget og dermed skaffet seg stor oppslutning pga sine humanitære tjenester. Det har etter dette vært flere land som har boikottet Palestina for å si ifra at de ikke liker den ytterligående innstillingen Hamas har mot Israel (de har blant annet uttalt at de ønsker å slette staten Israel), og heller ikke de voldelige aksjonene de har. Dette er et vanskelig tema, fordi ved å gi penger til Palestina ga man penger til Hamas - men samtidig - ved å ikke gi penger/ressurser gjorde man situasjonen enda mer håpløs for innbyggerne på Gazastripen og Vestbredden.

Det er selvsagt mye mer man kan nevne, om f.eks. PLO, den første og andre intifadaen, hvilke forslag som har kommet opp om deling av landeområdene, Oslo-avtalen, hva som har foregått der nå nylig osv osv, men om det er til en skoleoppgave e.l. du trenger det får du nesten søke det opp selv - det ligger veldig mye info om dette på nettet, bare vær kritisk til de kildene du bruker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...