Gå til innhold
Hundesonen.no

Dreamweaver og rammer..!


Hanne Marit

Recommended Posts

Hei hei! Nå er jeg endelig i gang med min egne reklamefrie hjemmeside. Men jeg kan minimalt av slikno, så jeg bruker mye tid på å lese hjelpp-menyen nå i starten. Fikk bittelitt starhjelp av en itmann, kamerat av pappa.., så jeg kom i gang, nmen ikke så mye videre.

Jeg bruker tabeller i dreamweaver, men jeg får det ikke helt til sånn jeg vil, og jeg har lyst til å lage rammer rundt, slik at ikke siden blir så stor. Men hvordan får jeg dette til. VAr noen som foreslo iframe, men når jeg trykker på det, så kommer det bare opp en fikantet boks på størrelse med en kvadratcentimeter..! :ahappy: Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Jeg har ikke såå mye til til dette her, så jeg får bare sittet med slikt småplukk nå og da, men da lærer man det jo også da. Har lyst til at siden skal bli sånn passe fin før jeg legger den ut, og nå er alt bare rot, og det er en helt hvit side med litt skrift og en banner..! SÅ det er jo litt kjedelig foreløbig!

Noen som kjenner til dreamweaver? Og som har mulighet til å komme med tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Heisann

Iframe-størrelsen kan du endre selv (inne i "Code"): f.eks:

<iframe src="velk.html" name="iframe1" width="762" height="450" scrolling="Auto" frameborder="1" bordercolor="#8D3B2D" id="iframe1" ></iframe>

Dette er hentet fra min private hjemmeside. Der ser du at jeg har en bestemt bredde og en bestemt høyde på "ramma".

Selve siden ser du her: Dratini

"velk.html" er "min førsteside" inne i iframen. Vær også nøye med at du gir Iframen ett navn, slik at du kan legge det navnet inn i hvor linkene til dine sider skal åpnes.

For å få en side som endrer seg i takt med størrelsen på de forskjellige skjermene kan du angi tabellene i % og ikke i pixler. Eller rett og slett skrive at siden vises best i x*x pixlers skjermoppløsning.

denne har jeg brukt 2 stk iframe. En til selve innholdet og en til oppdateringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Nå vet ikke jeg hvilken utgave av DW du bruker, men de aller fleste (jeg har brukt nesten alle siden versjon 3.1) har rubrikken "Properties" nederst (om du har valgt det samme oppsettet vel å merke).

Her kan du se at "W" er angitt i % og ikke i pixler:

Denne tabellen består av:

67 rekker og 3 kolonner og er uten kantlinje (border "0"), hele tabellen er 75% av total bredde i "iframen". Den tabellen har jeg brukt på en side med resultater fra en spesialutstilling (inne på hovawart.no)

Du må se på hvor stor skjermoppløsning du selv ønsker at siden skal/bør passe i. Men de fleste har vel 1024 i bredde tenker jeg (i og med at skjermene nå er "store"). Om du ser på min hjemmeside er alt utenom "iframe" "fast", dvs det utenom iframe er index.html, så når noen velger fra menyen åpnes det inne i "framen".

På min side står det : width="762" height="450"

Dvs at bredden på iframen er 762 pixler og høyden er 450 pixler. Mens resten er tilpasset 1280 bredde (oppløsning på skjermen).

(håper at jeg klarer å forklare det slik at du forstår :P ) :P

(Håper jeg ikke må forklare hvordan jeg har ordnet menyen... For det er laget i javascript (js). Anbefaler at du istedet for å lære deg "js" får tak på ett program som lager disse menyene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen! Supert at du gidder å forklare så nøye for en sånn grønn en som meg..! =) hihi! Da skal jeg prøve det ut imorgen, da har jeg lesedag, så da får jeg bruke den på det! =) Må liksom ha litt tid når man setter seg ned med slikt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...