Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg af opdrætter


Tina

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jo, men jeg tror ikke at det forekommer et så nært samarbeid i klikkertrening som i f.eks min trening.. Bare min oppfatning. Når jeg trener med Lisa så er hun så konsentrert om hva hun skal gjøre, at hun vet hva hun skal før jeg har gitt kommando. Hun skjelver og piper av lyst til å jobbe (lært av Embla :lol:) og jeg har ennå tilgode å se noe lignende hos de som klikkertrener. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men jeg har ikke sett noen tilfeller.. Derfor ville jeg heller valgt en oppdretter som trener på samme måte som meg.

Ja, for en som trener klikkertrening har ikke et godt samarbeid med hunden sin :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes de trenerene du ikke har sett - og de får samme reaksjon på jobb av hundene som du snakker om,på hunder som aldri har vært klikkertrente før de kom til trener.. :wink:

Faktisk så har flere av dem deltatt i NM i IPO flere ganger med gode resultater.

Jo, men jeg tror ikke at det forekommer et så nært samarbeid i klikkertrening som i f.eks min trening.. Bare min oppfatning. Når jeg trener med Lisa så er hun så konsentrert om hva hun skal gjøre, at hun vet hva hun skal før jeg har gitt kommando. Hun skjelver og piper av lyst til å jobbe (lært av Embla :lol:) og jeg har ennå tilgode å se noe lignende hos de som klikkertrener. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men jeg har ikke sett noen tilfeller.. Derfor ville jeg heller valgt en oppdretter som trener på samme måte som meg.  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg skal ikke uttale meg om klikker trening. Men jeg syns man gjør seg selv til forings automat om man klikkertrener. Mer sier jeg ikke. Det er min personlige mening. Jeg vil ha en hund som gir f i alt annet, og bare vil jobbe for meg. Jeg vil ikke diskutere trenings metode, bare sier ifra.

Og jeg siger blot at klikkertræning handler om positiv forstærkning, ikke om godbidder. Man kan belønne med alt hvad hunden vil jobbe for, det trengs ikke være godbidder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg siger blot at klikkertræning handler om positiv forstærkning, ikke om godbidder. Man kan belønne med alt hvad hunden vil jobbe for, det trengs ikke være godbidder. :lol:

det finnes delte meninger om det temaet. Jeg har troen på at hunden vil jobbe for lederen sin om lederen er god :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en som trener klikkertrening har ikke et godt samarbeid med hunden sin :roll:

[color=darkredHer kommer jo du også med en en påstand om andres trening uten at du egentlig har bevis for dette. Ikke start en "sur" diskusjon om dette temaet på denne tråden. Vi har nok av slike på andre tråder. Det der med respekt for hverandre osv........ :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt valg av oppdretter legger jeg stor vekt på fagkompetanse, erfaring og kunnskaper.

Det er viktig at oppdretteren er åpen om hundene og informerer når nye ting skjer. Oppdretteren må være registrert og jeg vil ha krav på å få vite hvilken helsestatus avelshundene er i. Det er også viktig for meg å høre andres erfaringer med kennelen, og at oppdretter ikke driver masseoppdrett. Men en av de viktigste tingene er hvordan oppdretteren er ovenfor andre oppdrettere. Syns det er viktig med respekt for andre som river med samme rase som deg selv.

Jeg har funnet en oppdretter jeg mener fyller ut alle mine krav, og det er jeg kjempefornøyd med! =D> I tillegg er hun veldig hyggelig som privatperson! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt valg av oppdretter legger jeg stor vekt på fagkompetanse, erfaring og kunnskaper.

Det er viktig at oppdretteren er åpen om hundene og informerer når nye ting skjer. Oppdretteren må være registrert og jeg vil ha krav på å få vite hvilken helsestatus avelshundene er i. Det er også viktig for meg å høre andres erfaringer med kennelen, og at oppdretter ikke driver masseoppdrett. Men en av de viktigste tingene er hvordan oppdretteren er ovenfor andre oppdrettere. Syns det er viktig med respekt for andre som river med samme rase som deg selv.

Jeg har funnet en oppdretter jeg mener fyller ut alle mine krav, og det er jeg kjempefornøyd med!  =D>  I tillegg er hun veldig hyggelig som privatperson!  :lol:

fikk du lov å følge opp hunden i valpekassa? bare lurer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du lov å følge opp hunden i valpekassa? bare lurer :lol:

Jepp! :D Det fikk jeg lov til. Men jeg bor langt unna oppdretter, så vi fikk ikke sett valpene før de var 6 uker. Men vi fikk oppdateringer på hvordan det gikk over telefon/mail, og fulgte også med på fjordårets kull. Pluss at en av de som har valp fra i fjor, som jeg har kontakt med, var der masse og ga meg tilbakemeldinger. :D Fikk også se valpene på webcam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tror ikke at det forekommer et så nært samarbeid i klikkertrening som i f.eks min trening.. Bare min oppfatning. Når jeg trener med Lisa så er hun så konsentrert om hva hun skal gjøre, at hun vet hva hun skal før jeg har gitt kommando. Hun skjelver og piper av lyst til å jobbe (lært av Embla :lol:) og jeg har ennå tilgode å se noe lignende hos de som klikkertrener. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men jeg har ikke sett noen tilfeller.. Derfor ville jeg heller valgt en oppdretter som trener på samme måte som meg.  

enig :lol: du har mange gode synspunkter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKJERP DERE JENTER!!!!!!! DENNE TRÅDEN HANDLER OM VALG AV OPPDRETTER OG IKKE KLIKKERTRENING ELLER IKKE KLIKKERTRENING.

Helledussen, man blir litt lei av dette, folk her starter en tråd, og så ender det opp i denne samme leia :lol: Diskuter lydighet på lydighetstemaene og ikke overalt på hele Hundesonen.

Hvordan man trener hundene sine har INGENTING med oppdrett å gjøre. Det er helt andre kriterier for oppdrett enn treningsmetoder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men noen mener at treningsmetode av foreldrene har noe å si vet du :lol: Så da setter de det som kriterie til oppdretter.

Mine kriterier:

At de har hatt kull tidligere

Aktive i forhold til rasen

Kan mye om sykdommer

Er greit at valpekjøper kommer på besøk

Informerer om ulemper ved rasen

Trenger ikke trene på en spesiell måte, men jeg vil gjerne at de har kontroll på hundene sine :lol: Hehe..'

Og selvfølgelig at de har et digitalkamera og kan sende masse bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men noen mener at treningsmetode av foreldrene har noe å si vet du :lol: Så da setter de det som kriterie til oppdretter.

Mine kriterier:

At de har hatt kull tidligere

Aktive i forhold til rasen

Kan mye om sykdommer

Er greit at valpekjøper kommer på besøk

Informerer om ulemper ved rasen

Trenger ikke trene på en spesiell måte, men jeg vil gjerne at de har kontroll på hundene sine :D Hehe..'

Og selvfølgelig at de har et digitalkamera og kan sende masse bilder ;)

Det høres fornuftig ut. Jeg er selv oppdretter og har vært det i mange år. Det viktigste for en oppdretter er å treffe sine valpekjøpere for å bli kjent med dem :lol: På siste kullet her i huset solgte jeg en hund til Sandefjord. Hun som kjøpte den fikk klar beskjed av meg at hun ikke fikk kjøpe hund over telefonen hos meg. Jeg spør ALLTID hva de skal bruke hunden til. Er det noen som skal gå lydighet, plukker jeg ut den hunden jeg mener er best til det. Valpebilder får de i fleng av meg. Jeg legger også alltid ut bilder av valpene på hjemmesiden hver uke. Kontroll på hundene min har jeg. Mine valpekjøpere får komme her fra valpene er 2 uker gamle.

Et av kritieriene for avl er å finne den rette hanhunden til tispa. Man må gjerne reise langt avgårde for å få dette til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skjelver og piper av lyst til å jobbe (lært av Embla ) og jeg har ennå tilgode å se noe lignende hos de som klikkertrener. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men jeg har ikke sett noen tilfeller

Hihi, du MÅ bare se Cita en gang :wink: Hunden dirrer når dummien kastes i vannet, og hun står i "sprinter stilling". Når jeg sier "apport" er det som å slippe et GODT spent strikk :D Skikkelig moro med labradorer asså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det beste synet øyet mitt kan få: en arbeidende og lykkelig hund. Men et spørsmål (ikke krangle-spørsmål :D) Bruker du godbit i apport-treningen? Eller rettere sagt i innlæringen? Bare nysgjerrig.

+

Hihi, du MÅ bare se Cita en gang :wink: Hunden dirrer når dummien kastes i vannet, og hun står i "sprinter stilling". Når jeg sier "apport" er det som å slippe et GODT spent strikk :D Skikkelig moro med labradorer asså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det beste synet øyet mitt kan få: en arbeidende og lykkelig hund. Men et spørsmål (ikke krangle-spørsmål :D) Bruker du godbit i apport-treningen? Eller rettere sagt i innlæringen? Bare nysgjerrig.

+

Jeg bruker ikke godbiter på apporten, men leke. Det er ikke fordi hun ikke liker å apportere, for det gjør hun hele tiden frivillig - men slik at hun skal komme tilbake til meg i en god fart :wink:

(jeg går jo lydighet og ser ofte hunder som springer ut til apporten og "jogger" tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da jobber hun altså for leken.. Bruker du leke som belønning ellers også, eller er det mest godbit? Hva med lydighet, hva er belønningen der utenom en hoppende glad Benedicte? :D Hvordan synes du godbit innvirker på treningen? Jeg synes nemlig det forstyrrer så fælt. Og du har jo også en (matglad) labrador :D

Jeg bruker ikke godbiter på apporten, men leke. Det er ikke fordi hun ikke liker å apportere, for det gjør hun hele tiden frivillig - men slik at hun skal komme tilbake til meg i en god fart :wink:

(jeg går jo lydighet og ser ofte hunder som springer ut til apporten og "jogger" tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da jobber hun altså for leken.. Bruker du leke som belønning ellers også, eller er det mest godbit? Hva med lydighet, hva er belønningen der utenom en hoppende glad Benedicte? :P Hvordan synes du godbit innvirker på treningen? Jeg synes nemlig det forstyrrer så fælt. Og du har jo også en (matglad) labrador :D

Jeg bruker mest godbiter når jeg lærer inn momenter osv, for det syns jeg er mye mer lettvint enn å leke med henne etter hvert klikk. Men jeg bruker ofte leke under øvelser hvor jeg trenger masse fart (f.eks apport, fri ved foten, innkalling osv).

Når jeg går i lydighetsringen får hun både godbit og drakamp ;)

Ja, jeg har en labrador som elsker godbiter, hehe, så mange tror det blir forstyrrende og sånt. Men jeg har trent mye på det, og når jeg går gjennom konkurranseøvelsene plasserer jeg en matskål med godbiter ved siden av oss, og hun gjennomgår øvelsene og venter til jeg skal si "værsågod". Hver gang hun ser bort på matskålen eller blir ukonsentrert fordi matskålen står der, så sier jeg "feil" - og fjerner godbitskålen slik at hun lærer seg at hun IKKE får godbitene dersom hun blir for ukonsentrert. Så at godbitene forstyrrer har (heldigvis) aldri vært noe problem for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppdrettere som har kennelnavn MÅ være medlem av Norsk Kennel Klub.

Okay, men her i DK kan man også have en kennel uden om DKK, for eksempel i en anden organisation. Kan man ikke det i Norge? Jeg tror blandt andet at der er en organisation der hedder DHL og en der hedder DRU, som også har kenneler tilknyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i Norge må man være direkte medlem av Norsk Kennel Klub (NKK) hvis man vil bruke sitt oppdretternavn. Hvis jeg melder meg ut av NKK, vil jeg ikke få registrert valpene mine med Scarlet-Red foran navnet. En annen ting med NKK er også at jeg som lydighetsdommer for Apellmerke også mister retten til å dømme hunder for Bronsemerke i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
×
×
  • Opprett ny...