Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjernetrim for "stressa" hund


Aya

Recommended Posts

Borderen min, Puma, har pga av dårlig behandling i forrige hjem, lett for å sresse seg opp. Trenger derfor rolige måter å gi han hjernetrim uten å stille for høye krav; han trygler om oppgaver, men blir stressa om han tror han gjør noe feil. Forrige eier oppdro han med militærprinsipper... Any ideas? Gode måter å få hunden til å tenke på? Bruker godbiter i flaske trisket, gjemmer meg, finner ting han skal lete opp osv, men må ha mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå spor :) Og godbit-søk, hvis du ikke gjør det allerede. For å ta mange ting på en gang kan du be hunden dekke, og vente mens du kaster godbiter rundt omkring, så får han søke dem opp etterpå. LiLi elsker det i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spor er en rigtig god ide...og som lilleariel foreslog behøver ikke være avanceret...bare hunden bruger sin næse og hovede er det ligegyldigt om man går med buer og knæk og hvilken vindretning der er...Jeg går meget især med Enya som desværre har læst i en bog et sted at schæfere har meget let ved at stresse op. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips! Legg en hånduk på gulvet. Legg så en godbit midt på hånduken og brett den ene enden over. Så lar du hunden prøve få gobiten frem. Når hunden skjønner prinsippet, kan du brette hånduken flere ganger, slik at det blir litt vanskelig å få tak i godbiten. Så kan du snurre hånduken litt osv. Det har jeg gjort og det er morsomt og hunden får tenket litt selv. Må jobbe for godbiten.

En annen ting jeg gjør ofte er å hive en gobit på en plass og la hunden snuse den opp. så hiver du en til. Så ser du at hunden lukter etter den og om den finner den. Så kan du kaste 2-3 stykker også. Best å ha langbånd på hunden slik at du holder hunden på ett område slik at den ikke løper overalt.

En annen ting som er morsomt er å gå en rolig tur bort til en lekeplass. Og la hunde hoppe opp på stativer, balansere osv. Da får hunden brukt mer av seg og konsentrer seg også. Eller gå i skogen og la hunden klatre og balansere på steiner eller trestammer, hoppe over eller krype under. Hunden får mye mer ut av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte tipset til en eller annen fra hundesonen (husker ikke hvem det var :oops: ) I hvert fall det den der med ketchupflasken. Har vann og noen kjøttbiter e.l oppi, lar det stå en stund+riste riste. Så lager du et du opp et spor med at du spruter. Jeg lagte et litt langt spor, med belønninger (Pølsebiter el.) underveis, også i slutten. Når hun var ferdig var hun helt kjørt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte tipset til en eller annen fra hundesonen (husker ikke hvem det var :oops: ) I hvert fall det den der med ketchupflasken. Har vann og noen kjøttbiter e.l oppi, lar det stå en stund+riste riste. Så lager du et du opp et spor med at du spruter. Jeg lagte et litt langt spor, med belønninger (Pølsebiter el.) underveis, også i slutten. Når hun var ferdig var hun helt kjørt!!

Ja jeg gjorde dette også i går.. kjempe effektivt.. speedy gikk rett på sporet( la en godbit på begynnelsen) og fulgte det med bare en avstikker helt til slutt.. var bare 15 meter ca rundt noen busker på plenen utenfor.. men han digget det og fikk virkelig jobbet litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks og lydighet er fine sporter, som en stressa hund kan ha god nytte av :) Og en annen hjernetrim du kan trene når hunden kjeder seg og du har annet å gjøre er:

Finn et gammelt laken du ikke trenger, putt godbit oppi og knyt det sammen i knuter. Og vips, hunden har en oppgave: nemlig å få opp knutene for å få ut godbitene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. det høres ut som du kan trenge å lære hunden din å roe seg ned?

Det jeg fikk råd om (ikke at hunden min trenger det men..) var at hver gang hunden ble stressa (som ikke tydet på understimulering) så bandt du den inne i et bånd på ca 1 meter. I det båndet er det KJEDELIG og ingen ting å finne på. ikke ha så langt bånd så hunden kan komme bort til deg, men heller ikke så langt unna at den føler seg utafor.

Den kan kanskje hyle litt til å begynne med, så da løsner du den når den er stille. Etterhvert øker kravene mer og mer, sånn at du til slutt krever at den legger seg ned før du løsner den. Etterhvert vil hunden sovne i båndet. Og tilslutt trenger du bare å ta i båndet, så skjønner hunden at den må roe seg ned - ellers blir det kjedlig. :lol:

Dette har fungert utmerket på en skikkelig stressa bc :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. det høres ut som du kan trenge å lære hunden din å roe seg ned?

Det jeg fikk råd om (ikke at hunden min trenger det men..) var at hver gang hunden ble stressa (som ikke tydet på understimulering) så bandt du den inne i et bånd på ca 1 meter.  I det båndet er det KJEDELIG og ingen ting å finne på. ikke ha så langt bånd så hunden kan komme bort til deg, men heller ikke så langt unna at den føler seg utafor.

Den kan kanskje hyle litt til å begynne med, så da løsner du den når den er stille. Etterhvert øker kravene mer og mer, sånn at du til slutt krever at den legger seg ned før du løsner den. Etterhvert vil hunden sovne i båndet. Og tilslutt trenger du bare å ta i båndet, så skjønner hunden at den må roe seg ned - ellers blir det kjedlig.  :lol:  

Dette har fungert utmerket på en skikkelig stressa bc  :lol:

Jeg trener masse "roe seg ned" trening, og det funker fint.. Problemet er at jeg må gi han utfordringer når vi først trener, for han må få bruke hodet sitt, ellers blir han jo helt gal.. Det som er kjipt er at jeg ikke kan sette ordentlige krav til han enda, for han blir stressa hvis han tror han gjør noe feil (forbanne tidligere militær-dressur eier). Derfor er det ikke aktielt å begynne å trene aktivt lydighet enda, og iallefall ikke agility! Så jeg tenkte mer på sånne rolige måter å la han bruke hodet sitt på når vi er ute på tur. Eks: gjemme ting som han skal finne..

Han HAR blitt mye bedre, men han er en hund som VIL jobbe, og VIL gjøre det riktig, og som både blir stressa når han tror han gjør noe feil, og når han ikke får noe å bryne hjerne sin på.. Så jeg tar det med ro i begynnelsen, bruker masse tid på inkalling, gjemme meg, gjemme ballen, la han få plaske rundt i vann osv.. Han har f.eks blitt mye bedre til å slappe av når det ikke skjer noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går menneske spor, sean blir roli av det.. først går jeg ut uten hund. så går jeg et lite spor, bare går (ikke for langt til å byne med) leger lit godbiter i sporet, og i slutten av sporet leger jeg noe han liker ( mat skål eller leke) så venter jeg 30 m til en time.. så går vi spore.. men husk å merk opp så du ikke glemmer hvor du har gåd... etter hvert går du lengere. ha noen vinkler etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...