Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra valpefor til voksenfor

Nina

Recommended Posts

Hvor gammel bør valpen være før man går over til voksenfor? Dette er en liten rase det er snakk om. Har hørt at små raser bør gå tidligere over fra valpefor til voksenfor enn hva storte raser bør. Noen som også har hørt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Oscar anbefaler små raser å gå over til voksenfor når de er 7-8 mnd gamle. :lol:

Men jeg går snart over til voksenfor til han nå. Skal bare bruke opp det valpeforet jeg har iogjenn nå... Det er pga at han er litt tykk og blir jo ikke noe tynnere av valpefor liksom.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies så mye rart om det med overgangen, når vi fikk Oscar fikk vi høre at jo lengre de gikk på valpefôr jo bedre(hill's), for hvis de fikk voksenfôr i ung alder kunne de vokse for fort, Oscar gikk over til voksenfôr når han var 11mnd.

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :? Så vi lot hun gå på valpefôr til hun var 4-5mnd.

Er ikke sikker på hva som er riktig jeg, men har erfart at kulene i valpefôret er alt for små for en 4-5mnd gammel hund, så det er egentlig greit å bytte litt tidligere... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder, og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eso går på Royal Canin Medium Junior.. Burde jeg kjøpe voksenfor nesten gang jeg skal kjøpe for da? (Sekken er snart tom..) Han blir 6 mnd på tirsdag.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du da ikke.. Har ikke vært borti en eneste en som har hatt problemer med å gå rett over fra valpefôr til voksenfôr. Når man skal bytte fra et merke til ett annet, eller fra lam og ris til kylling - DA må du halvblande.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder' date=' og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :D [/color']

Jeg bruker mini jeg :D fordi mine hunder ikke vil tygge! De sluker hele klumper :D

Men siden de får tyggeben hele tiden og får bucadog tyggelapper og pasta to ganger i uken, og i tillegg så pusser jeg tennene ca hver dag, så har jegingen problem med tannstein! Fikk faktisk veldig skrøyt av tennene ved forrige vet. besøk :D Det var sjelden hun så tenner i så god stand sa hun :D :D Da ble jeg stolt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :?

Dette er bare TULL !! En hund SKAL gå på valpefor - nettopp for å IKKE vokse for fort!

Små raser (0-10kg) kan godt bytte fra valp til voksen fra de er ca 6,7 mndr, deminste rasene litt tidligere enn de som er oppunder 10 kg.

Mellomstore hunder (10 -25kg) bør gå på valpefor beregnet for deres str til de er 10-12 mndr,og de store rasene (25-40kg) går på valpefor til store raser frem til de er 12-15 mndr gamle. De helst største hundene igjen, går på valpefor frem til de er nesten 20mndr!

Nettopp med tanke på ledd, skjelett og vekst.Husk at det er skjelettet til en hund som er sist ferdig,og dette må vi ta hensyn til - en valp har ikke et sunt opptak av kalsium,og vil bruke hver smitt og smule som er i foret den får - gir man så en valp av stor rase voksenfor for tidlig risikerer man benskjørhet kun for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...