Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er de ferdig vokste?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer bare på noe så enkelt som at når hunden slutter og voksne.

Jeg skjønner at dette er individuelt fra hund til hund, men jeg har hørt alt fra 6mnd til 2 år.

Det finnes vel en mer nøyaktig fakrta om dette??

Takker for svar ;D;D

Skrevet

Det er greit å sjekke med oppdretter da det er raseavhengig. Min rase er f eks ferdig utvokst ved ca 6 mndrs alder, mens en retriever ikke er det før den er ca 2 år (?). Generelt kan man si at små raser er tidligere ferdig i kroppen enn store.

Skrevet
du trengte ikke lage tre av samme tråd da kjære :wub:

Skulle bare lage 1, men dataen min er ikke helt på lag med meg.

Noen som har greie på når en mops er ferdig vokst da ;)?

Skrevet

Dette avhenger både med tanke på rase og individ. Eldstehunden min var ikke ferdig utvokst før han var 3-4 år faktisk. Han var ferdig i høyden ved ca 1 år, men la seg ut i "bredden.

Små hunder blir fortere "ferdig" enn større hunder, men jeg tror egentlig ikke det finnes noe fasitsvar.

Skrevet

Spurte faktisk om dette hos veterinæren idag, han sa vi måtte regne med at mopsen kan vokse til den er ca ett år. Men han sa "kan", så jeg regner med at vår lille frøken snart er ferdig utvokst, hun er allerede 7,4 kg og 6 1/2 måned gammel.

Skrevet

Dverpinschere vokser relativt kjappt i høyden. Milli har ikke vokst noe mer i høyden siden hun var 6 mnd ca. Hun vokste relativt kjappt. De fleste DP er vel ferdig i høyden rundt 8-9 mnd, og det er også vanlig å synke litt igjen. Min har sunker en halv cm. I

Selv om hundene er ferdig i høyden så betyr de ikke at de er ferdig utvokst. Når hunden er 1,5 - 2 år så er min rase i alle fall helt ferdig utvokst. Min er nå 16 mnd og har nettopp begynnt å legge seg ut i bredden :)

Mopsen din er vel kanskje ferdig i høyen nå, men hun blir sikkert en del kraftigere enn det hun er nå, men det kan ta lang tid ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg vurderte sterk å skaffe med chodsky pes. Jeg har hatt kontakt med oppdretterer og eiere siden 2013, men valgte rase bort på grunn av mentaliteten og mye usikkerhet. 
    • Har en JRT f. 2012 som har luksasjon av klobeinet på ytterste tå på en bakfot. Amputasjon av hele tåa er anbefalt. Har noen erfaring med amputasjon av denne tåa, eller andre for den saks skyld? Hvordan var tiden etterpå, var hunden plaget etterpå etc. Vanskelig å lande på om den skal amputeres eller om han skal få slippe.    På forhånd, takk for alle svar 😊
    • Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...