Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor klippes Puddel?


LeneG

Recommended Posts

Det finnes flere forskjellige puddelklipper, men den jeg tror du tenker på har hatt en spesiell funksjon en gang i tiden. Der det er masse pels, skulle pelsen beskytte; rundt ledd, lungene/brystkassen, osv. Der de er barbert/har lite pels, skulle ikke pelsen hindre hunden i vannarbeid, mener jeg å huske. Men noen med puddel kan nok skrive mer utfyllende enn jeg kan.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt en gang at de en gang var kamphunder og klippen beskytter mot bitt i hode, nakke og ankler. Men det er meget mulig at jeg husker galt og at dette er aldeles feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt en gang at de en gang var kamphunder og klippen beskytter mot bitt i hode, nakke og ankler. Men det er meget mulig at jeg husker galt og at dette er aldeles feil.

:yes:

Jeg håper du tuller! :D De har jo såå mye skinn til overs, så kamphundbakgrunnen er nok sannsynlig, ja..! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra puddelklubb.no:

Den store puddelen

var dyktig til å apportere i vann og pelsen

ble klippet i en mer hendig løveklipp. Løveklippen

var den gang slik at den skulle varme

ledd, nyrer og indre organer, ellers ble pelsen

raket bort og skulle være kortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen har aldri blitt brukt som kamphund, nei :blink: Derimot har storpuddelen blitt brukt som politihund i Tyskland og som tjenestehund i Fremmedlegionen i Frankrike. Desverre resulterte det i veldig skarpt gemytt (spesielt fra tyske linjer), noe som ikke er ønskelig hos puddel.

Storpuddelen er originalt en vannapporterende fuglehund som tradisjonelt ble brukt til andejakt. I Norge finnes det stor og mellompudler som brukes til rypejakt med godt hell.

Ordet puddel kommer av det tyske "pudeln" som betyr noe slikt som "plaske i vann". Klippen kommer som nevnt av behovet for å å holde vital organer beskyttet. Puddelen skulle ha mye pels på forkroppen for å beskytte lunger og hjertet, pomponger over leddene for at beskytte mot gikt, to pomponger bak for å beskytte nyrene og dusk på halen så hunden var lett å se i vannet. Resten av pelsen var klippet ned for at redusere vannmotstand. De fleste andre frisyrer bærer med seg noen av de samme trekkene bare mindre ekstrem form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen klippes vel av mange av de samme årsakene som Portisen. Dette har jeg skrevet om det på min hjemmeside:

"Den Portugisiske vannhunden ble klippet i en såkalt løveklipp. En klipp som har blitt holdt ved like helt til i dag. Løveklippen har ikke bare en historie, men også en funksjon. Ved løveklipp klippes hunden fra lendepartiet, og på bakbena. Også to tredeler av halen klippes. Den resterende pelsen på framparten skulle fungere som en flytevest om hunden arbeidet i kaldt vann. Pelsen skulle beskytte hundens viktigste organer mot kuldesjokk. Haledusken skulle gjøre så halen fløt og skulle gjøre det lettere for fiskerne å se hunden mens den svømte. Bakparten skulle være kortklipt, for at hunden lettere kunne svømme. Denne klippen var altså veldig funksjonell i sin tid, da vannhunden først og fremst var en brukshund."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. portisene, så er det rimelig merkelig å se dem i USA, da.. Hvor de formklippes HELT annerledes. Se her: http://www.waterdogbreeder.com/dogs.html. Kikk litt nedover på siden og se de hvit/sorte der...

Og mens man snakker om merkelige pelser... Sjekk pudler med "korder" (som f.eks. puli og komondor har): http://llewtrah.blogspot.com/2007/05/corded-poodle.html, eller her: http://llewtrah.blogspot.com/2007/05/corded-poodle.html (litt nedover på siden)...

Og hvis man vel nå skal ha en puddel med korder - ja, da bør man så saktens ha slike ute på jordet også: http://www.wensleydale-sheep.com/...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Jeg har overhode ikke sansen for lammeklippen på portugiserne. Den gjør at rasen ser ut som en gedigen Bichon Frise i stedet for en vannhund. De klipper pelsen slik kun på grunn av at de skal se ut som showhunder. Det er det jeg liker så godt med de Portugisiske vannhundene som stilles under FCI. De er ikke så himla velstelte og vakre som de er i USA. De fleste jeg kjenner vasker og grer gjennom bikkja før utstilling, og det er det. Takk Gud.. :blink:

Forøvrig har amerikanerne er snålt syn på hund når det gjelder utseende. Portisene en finner der er ofte feilfarget også.

Her er et eksempel på en helt feil hund i mine øyne.. :kiss: Blanding av dalmatiner og bichon.

http://www.waterdogbreeder.com/images/blizzard.jpg

Susanne: Snorpudler er noe helt snålt å se på. Spesielt hvis de har kontinentalklipp i tillegg! :) Utrolig bra sammenlikning med sauene forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på linken din minnet litt om en bouvier/russisk sort terrier-sak.. Men ja, meget snodig hvordan "noen" bare kan bestemme seg for å gjøre ting heeelt annerledes enn rasens opprinnelsesland.

Okey - at amerikanerne gjør alt mere ekstremt - men akkurat her har de jo droppet liksom hele "clouet" i tillegg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på linken din minnet litt om en bouvier/russisk sort terrier-sak.. Men ja, meget snodig hvordan "noen" bare kan bestemme seg for å gjøre ting heeelt annerledes enn rasens opprinnelsesland.

Okey - at amerikanerne gjør alt mere ekstremt - men akkurat her har de jo droppet liksom hele "clouet" i tillegg..

Susanne

Dette ble litt O.T, men, ja. Hunden på bildet har til og med innslag av brunt i pelsen. Toppen av kransekaka liksom.

Men dere som har puddel; hvilket skjær bruker man når man barberer på bakparten og i ansiktet? Jeg bruker 3 mm. på min hund, mens alle jeg kjenner bruker lengre skjær. Pudler er jo helt snaue sammenliknet med vannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Men dere som har puddel; hvilket skjær bruker man når man barberer på bakparten og i ansiktet? Jeg bruker 3 mm. på min hund, mens alle jeg kjenner bruker lengre skjær. Pudler er jo helt snaue sammenliknet med vannhunder.

Jeg bruker en Andis maskin og dermed Andis skjær som har et litt annet tallsystem enn Oster. I ansiktet, poter og halerot bruker jeg 40 skjær som klipper 0,25 mm. Til grovklipp på bukser bruker jeg 75c som klipper 3,2mm, og til grovklipp på rygg og front bruker jeg skjær 10 som klipper 1-1/2 mm. Det er mange som bruker grovere skjær enn 40 i ansiktet, men det er smakssak, jeg synes det er penest med helt glatt snute og poter. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Jeg har overhode ikke sansen for lammeklippen på portugiserne. Den gjør at rasen ser ut som en gedigen Bichon Frise i stedet for en vannhund.

Hehe, akkurat det samme tenkte jeg da jeg satt og så på bilder av amerikanske portiser her om dagen :blink: På den annen side syns jeg at pudler er finere i lammeklipp enn i continental. Continentalklippen blir for kunstig etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Fin sau Susanne :blink:

Synes portisen var fin med mere hår og jeg men forstår jo at det ikke samfaller

med hvordan den SKAL se ut. Det blir jo som sagt en annen hund.

Og jeg da, som klipper bikkja som en løve. Hadde vel blitt halshugd av Leonbergerklubben :kiss:

Takk for informasjonen folkens. Da er jeg en kunnskap rikere enn i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Andis maskin og dermed Andis skjær som har et litt annet tallsystem enn Oster. I ansiktet, poter og halerot bruker jeg 40 skjær som klipper 0,25 mm. Til grovklipp på bukser bruker jeg 75c som klipper 3,2mm, og til grovklipp på rygg og front bruker jeg skjær 10 som klipper 1-1/2 mm. Det er mange som bruker grovere skjær enn 40 i ansiktet, men det er smakssak, jeg synes det er penest med helt glatt snute og poter. :blink:

Jeg bruker også Andis, så da er det samme som du har (2,3 mm) jeg har.. De fleste oppdrettere bruker mye lengre skjær.

Takk for svar :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...