Gå til innhold
Hundesonen.no

Ledgigt, hvilke symptomer giver det?


Recommended Posts

Hunden til min mann hadde leddgikt da den ble gammel (fra 12-13 år. Den ble tilslutt nesten 19). Den ville ikke lenger ligge på kalde eller trekkfulle steder (som den tidligere hadde likt, særlig om sommeren da...), den vegret seg for å gå tur særlig ved værskifter og regn/kaldt. Og den beveget seg stivt til den liksom "fikk kroppen igang". Kunne noen ganger halte litt på begynnelsen av en tur, så gikk det over etter hvert.

Jeg er ikke sikker men tror aldri den fikk noe medisinering.

Den fikk etterhvert flytte på landet og levde de siste årene helt i sitt eget tempo, og hadde nok et godt liv til tross for både leddgikt og andre vondter... Greit at den kunne gå ut og inn som den ville og slapp mas om "tur" og "lufting" når den ikke var i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert slitasjegikt du tenker på. Min BC har nettopp fått den diagnosen.

Hun har fått forkalkninger i bakpotene, og litt i ene kneet. Du ser det på at hunden er veldig stiv. Kanskje den blir liggende når du kommer selv om den egentlig har pleid å møte deg i døren? Slike ting altså. BCen min vegrer seg for å gå opp og ned trappene i huset fordi det gjør vondt.

Etter lengre turer, eller perioder turene ikke har vært så gjevne halter hun, og unnlater gjerne å tråkke på den værste foten.

Hun kan også gjerne halte litt men så går det over når hun får kroppen i gang. Hun halter altså etter hun har ligget å sovet. f.eks.

Hun går nå på glukosamin, og for som er tilpasset henne, og det er kjempeviktig at hun går gjevnt med tur. VI kan ha henne med på fjelltur og slippe henne løs så hun får løpe, men viktig at vi går gjevnt med fjellturer, slik at hun får løpt like mye hver uke.

Om du har misstanke om slitasjegikt, så ville jeg tatt med hunden til veterinær og fått tatt røntgenbilde av det. Da får dere seg om det er noe der eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...