Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl


Ricco

Recommended Posts

Sist lørdag hadde jeg valpesosialirering i klubben vår sin regi. og da var der blant annet to Berner Sennen valper på 11 uker. (kullsøstre) To trivlige og greie valper. Eierene er førstegangseiere og var selvfølgelig meget stolte av bebisene sine. Vi kom i prat og da kunne de fortelle at de hadde kjøpt valpene for halv pris fordi der ikke var stamtavle på de.... Og noe av grunnen var at moren har svak HD, og faren har middels HD... Oppdretter hadde opplyst de at han ikke visste dette om hannen før etter parring... Og det er da jeg lurer: Er ikke dette noe som er lett å få vite på forhånd? I mine øyne blir det i værtfall meget useriøst og trist for de som har kjøpt valpene.Det skal vel ikke være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noe så grusomt! Men hvorfor avla han på en tispe med HD da???

Han er jo like masse skyld i dette han!

Tenk på de stakkars valpene som har veldig store sjangser til å få HD og hvilke folk er det som KJØPER slike valper? Jeg ville aldri ha hatt en valp med begge foreldre med HD!!! [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter hadde opplyst de at han ikke visste dette om hannen før etter parring... Og det er da jeg lurer: Er ikke dette noe som er lett å få vite på forhånd? I mine øyne blir det i værtfall meget useriøst og trist for de som har kjøpt valpene.Det skal vel ikke være sånn?

Et typisk tilfelle av en elendig oppdretter!Rasens avlskrav SKAL være noe oppdrettere kan i søvne,og skal sjekke deretter de hunder de bruker i avl.

Siden de er solgt uten stamtavle,går jeg og ut ifra at det er et rasekrav her å ha fri HD A eller B.

For disse valpenes skyld,hadde jeg tatt meg en tur til Tertnes Dyreklinikk i bergen og fått den HD sjekket mellom 3-6 mndr.

Før noen begynner å brøle eller le - så vit at jeg snakker om en HD sjekk som kan taes på dette tidspunkt,og som er MYE mer nøyaktig enn vår vanlige "legg på rygg og strekk ut bakbena" måte,og den blir kun utført hos 3 av de beste dyreklinikkene i landet, da de er de eneste som har råd til å sitte med utstyr til dette.

Dette hadde jeg gjort med tanke på videre trening og evt problemer videre for disse hundene! Det er en stor fordel å få vite hva man skal gjøre NÅ, enn når hunden er 15 mndr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noe så grusomt! Men hvorfor avla han på en tispe med HD da???

Han er jo like masse skyld i dette han!

Tenk på de stakkars valpene som har veldig store sjangser til å få HD og hvilke folk er det som KJØPER slike valper? Jeg ville aldri ha hatt en valp med begge foreldre med HD!!! [-X

Ja det er det jeg og mener at han er. Men du spør om hvilke folk som kjøper sånne valper, og det var derfor jeg poengterte at de er førstegangseiere... Må bare innrømme at jeg har gjort samme "feilen" selv med mitt første hundekjøp. jeg falt fullstendig da jeg såg de små nøstrene, og alt som jeg skulle spørre om bare forsvant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk tilfelle av en elendig oppdretter!Rasens avlskrav SKAL være noe oppdrettere kan i søvne,og skal sjekke deretter de hunder de bruker i avl.

Siden de er solgt uten stamtavle,går jeg og ut ifra at det er et rasekrav her å ha fri HD A eller B.

For disse valpenes skyld,hadde jeg tatt meg en tur til Tertnes Dyreklinikk i bergen og fått den HD sjekket mellom 3-6 mndr.

Før noen begynner å brøle eller le - så vit at jeg snakker om en HD sjekk som kan taes på dette tidspunkt,og som er MYE mer nøyaktig enn vår vanlige "legg på rygg og strekk ut bakbena" måte,og den blir kun utført hos 3 av de beste dyreklinikkene i landet, da de er de eneste som har råd til å sitte med utstyr til dette.

Dette hadde jeg gjort med tanke på videre trening og evt problemer videre for disse hundene! Det er en stor fordel å få vite hva man skal gjøre NÅ, enn når hunden er 15 mndr...

ja jeg har allerede anbefalt de å forhånds rønke valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg og mener at han er. Men du spør om hvilke folk som kjøper sånne valper, og det var derfor jeg poengterte at de er førstegangseiere... Må bare innrømme at jeg har gjort samme "feilen" selv med mitt første hundekjøp. jeg falt fullstendig da jeg såg de små nøstrene, og alt som jeg skulle spørre om bare forsvant...

Det er utrolig dumt men gjort er gjort..Får bare håpe for deres del at de slipper med dyrlegeregninger på mangfoldige tusen og en hund som lider av konstante smerter i bakbeina da :) Folk som driver oppdrett slik skulle aldri fått lov til å holde på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist lørdag hadde jeg valpesosialirering i klubben vår sin regi. og da var der blant annet to Berner Sennen valper på 11 uker. (kullsøstre) To trivlige og greie valper. Eierene er førstegangseiere og var selvfølgelig meget stolte av bebisene sine. Vi kom i prat og da kunne de fortelle at de hadde kjøpt valpene for halv pris fordi der ikke var stamtavle på de.... Og noe av grunnen var at moren har svak HD, og faren har middels HD... Oppdretter hadde opplyst de at han ikke visste dette om hannen før etter parring... Og det er da jeg lurer: Er ikke dette noe som er lett å få vite på forhånd? I mine øyne blir det i værtfall meget useriøst og trist for de som har kjøpt valpene.Det skal vel ikke være sånn?

Jeg trodde det var samme regler for Berner Sennen som for Newfoundlender, nemlig at begge foreldre skulle være frie på hoftene Altså en A klassifisering. Er man medlem av NKK har man jo tilgang til Dogweb, og her kan man se om hundene er øyenlyst eller Røngtet. Resultatene kan man også lese her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noe så grusomt! Men hvorfor avla han på en tispe med HD da???

Han er jo like masse skyld i dette han!

Tenk på de stakkars valpene som har veldig store sjangser til å få HD og hvilke folk er det som KJØPER slike valper? Jeg ville aldri ha hatt en valp med begge foreldre med HD!!! [-X

Blir Pomeranien sjekket for HD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk tilfelle av en elendig oppdretter!Rasens avlskrav SKAL være noe oppdrettere kan i søvne,og skal sjekke deretter de hunder de bruker i avl.

Siden de er solgt uten stamtavle,går jeg og ut ifra at det er et rasekrav her å ha fri HD A eller B.

For disse valpenes skyld,hadde jeg tatt meg en tur til Tertnes Dyreklinikk i bergen og fått den HD sjekket mellom 3-6 mndr.

Da jeg hadde Newfoundlender og Schæfer ble vi anbefalt å ikke sjekke de for HD før de var passert 8 mndr.

Før noen begynner å brøle eller le - så vit at jeg snakker om en HD sjekk som kan taes på dette tidspunkt,og som er MYE mer nøyaktig enn vår vanlige "legg på rygg og strekk ut bakbena" måte,og den blir kun utført hos 3 av de beste dyreklinikkene i landet, da de er de eneste som har råd til å sitte med utstyr til dette.

Dette hadde jeg gjort med tanke på videre trening og evt problemer videre for disse hundene! Det er en stor fordel å få vite hva man skal gjøre NÅ, enn når hunden er 15 mndr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om det å være oppdretter.

En oppdretter vil stort sett alltid bli kritisert. Jeg for min del sier til valpekjøperne min at jeg IKKE selger utstillingshunder. Jeg selger familiehunder. Jeg blir ikke ofte provosert, men her på Hundesonen er det utrolig mange bestvitere når det gjelder avl og oppdrett gitt :). Mesteparten av de oppdretterne jeg kjenner er seriøse folk som vil avle til rasens beste. Dette betyr å prøve å finne den "perfekte hund", med dette mener jeg slett IKKE den mestevinnende utstillingshunden. Jeg mener den perfekte hunden er den som fungerer 100% i en familiesituasjon og sammen med andre mennesker og dyr. Når det gjelder øyelysning og HD sjekking etc., så er faktisk ikke dette så lett for alle oppdrettere. Øyelysere finnes ikke overalt i vårt langstrakte land. Selv er jeg utrolig heldig, for her borte har vi 2 stykker av dem + 1 som er under utdanning. Enkelte oppdrettere må kjøre 40-50 mil for å få øyelyst sine valper på 8 uker. Noen av disse velger ikke å øyelyse. Valpene blir her solgt til redusert pris. Men alle avlstisper og avlshanner SKAL være øyelyst for at parringen skal bli godkjent i avslrådet for klubben vår.

Helledussen denne ble lang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For disse valpenes skyld,hadde jeg tatt meg en tur til Tertnes Dyreklinikk i bergen og fått den HD sjekket mellom 3-6 mndr.

Da jeg hadde Newfoundlender og Schæfer ble vi anbefalt å ikke sjekke de for HD før de var passert 8 mndr.

Er det meg du sikter til nå? Jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier fra 3 mndr... :wink: -om du leser hele innlegget, mitt, så vil du se at det er kun 3 klinikker i landet som har den nødvendige ekspertisen,og jeg hadde ikke tenkt meg om TO ganger engang,da Pen Hip som det heter, er MYE mer nøyaktig enn vår HD rønking! Pen Hip er brukt i mange år i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser ALLE ordene i setningen min vil du se at jeg snakker i fortid. I dag har jeg Shetland Sheepdog hunder, og det er ikke vanlig praksis at de blir sjekket for HD. Det var IKKE merk IKKE kritikk mot deg. Rett og slett bare en kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal møøøe mer til for å få meg snurt... :wink: -kritikk er bra! Sunn, respektiv kritikk vokser man på.Og det mange kaller kritikk er faktik vanlig konversajon...hihih..

Hvorfor er skuldrene et problem på nuffene egentlig? Er det måten de er bygget på? eller størrelsen? Er de ikke rimelig kvadratisk bygget slik at kroppen får vekten jevnt fordelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal møøøe mer til for å få meg snurt... :wink: -kritikk er bra! Sunn, respektiv kritikk vokser man på.Og det mange kaller kritikk er faktik vanlig konversajon...hihih..

Hvorfor er skuldrene et problem på nuffene egentlig? Er det måten de er bygget på? eller størrelsen? Er de ikke rimelig kvadratisk bygget slik at kroppen får vekten jevnt fordelt?

Det vet jeg ikke :) . Men da Bonzo fikk det kalte de det for skulderleddsdysplasi. Godt du ikke ble snurt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...