Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops og Utstilling

Nikki72

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er helt grønn når det gjelder utstilling, så jeg får heller spørre dumme spørsmål.

Hva ser dommerne på hos en mops? Hva teller mest?

Jeg har en mops som jeg selv syntes er en flott kar. Fin kropp og str på han. Tror ikke det skal være så mange feil på han etter det jeg har lest på rasestandar.

Men, pelsfargen hans er veldig uklar. Står fawn på stamtavlen men han har mye sort i seg. Har ingen klar hel farge. Han har også en liten navlebrokk som det står ubetydelig på i papirene fra veterinær.

Gjør dette at han da ikke kan brukes på utstilling?

Legger ved et bilde å jeg :rolleyes:

*dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. mod. Raksha*

post-3457-1204221514_thumb.jpg

Skrevet

Han var jo en kjekk kar han der da! :) Men siden det står "Hver farge skal være så ren og klar slik at kontrastene mellom farge, maske og ål viser tydelig." i rasestandarden tror jeg ikke du skal forvente god premiering siden han er så sort som han er på ryggen. For meg (uten at jeg er så veldig inne på farger osv på rasen) så fremstår han ikke som ren og klar i allefall. Men du vet jo ikke før du prøver!

Skrevet

Veldig kjekk gutt! :) Hva heter han?

Jeg er enig med Linkr, han er kanskje vel "uren" i fargen ift standard?

Men nå har jeg aldri vært på en eneste utstilling da, vi skal avgårde med Sita for første gang neste helg. Hun har noen feil i forhold til standard; neserynka er ikke helt perfekt, og hun har to hvite flekker (en liten på brystet og en litt større helt nederst på magen). Men vi drar avgårde likevel, tap og vinn med samme sinn! :P

For meg er ikke resultatet noe viktig, jeg vil bare se hvordan hele opplegget fungerer og møte hundefolk fra området :P

Skrevet

Ja, han har veldig uren farge.

Så jeg får holde meg til andre ting en utstilling :)

Men for meg er han jo nydelig uansett, :P

Han heter forresten Felix og er 14mnd.

Skrevet
Jeg synes han var nyedleig jeg :) og syns du skal prøve deg uannsett :P:)

Takk for det :P

Jeg tenker på ditt lille sjarmtroll da og hvor nydelig han var.

Får veldig lyst på fler når man ser en sånn liten gogutt.

Skrevet

Du vet jo ikke hvordan det går før du har prøvd :ahappy:

Jeg har en hund jeg selv ser en hel del feil på, men jeg har da stilt han likevel. Noen synes kanskje det er dumt av meg å stille en "stygg" hund, men hva gjør vel det så lenge vi har det moro? Og han har faktisk fått fine kritikker og greie resultater til tross for at han er mindre pen... *flir*

Skrevet
Du vet jo ikke hvordan det går før du har prøvd :ahappy:

Jeg har en hund jeg selv ser en hel del feil på, men jeg har da stilt han likevel. Noen synes kanskje det er dumt av meg å stille en "stygg" hund, men hva gjør vel det så lenge vi har det moro? Og han har faktisk fått fine kritikker og greie resultater til tross for at han er mindre pen... *flir*

Det høres så spennende ut med utstilling og det hadde jo vært gøy og prøvd,

Men som sagt har jeg ikke det minste greie på utstilling og hva det går ut på. :lol:

Skrevet

Bare prøv davell :ahappy:

Kanskje han vokser av seg den ujevne fargen etterhvert når han feller pelsen?

Hvem oppdretter er han fra?

Skrevet
Nå har jeg skrevet en mail til en mops oppdretter.

Spurt noen spørsmål og sendt med noen bilder :ahappy:

Hvem oppdretter er han fra?

Han er fra karpubiking`s Kennel i Tvedestrand. Har ikke noe kontakt med de.

Sendt brev og bilder men ikke noe respons igjen.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Skrevet

Det er litt useriøst av oppdretter å ikke svare på dine henvendelser da vil jeg si...

Nå har jeg litt erfaring med å stille feilfarget hund selv. Gamlemor her er for brun. Men likevel har hun hanket inn bl a en CK på utstilling. Det kommer veldig an på dommeren og hva han vektlegger. Er hunden din helt super ellers med gode vinkler osv så kan den ta med seg noen greie plasseringer selv om fargen ikke er helt som den skal.

Du får bare prøve deg og se hva som skjer. Kanskje bikkja hater utstillinger og da er det ikke noe vits. Kanskje han digger det, men at du ikke liker det, og kanskje ingen av dere liker det. Det er bare en måte å finne det ut på :ahappy:

Skrevet

Fikk svar på mail og hun sa det var bare å melde meg på en utstilling :shocked: (Litt skummelt :ahappy: )

Kunne nok få trekk for fargen og hun sa jeg skulle få på han litt mer masse.

Hva mener hun med masse, er det litt mere muskler eller mer mat :lol:

Er meg med mine dumme spørsmål vet dere :blush:

Skrevet

Masse bygger seg gjerne opp med alderen også da. Ingen forventer at en uferdig unghund skal være i samme kondisjon som en hannhund i sin beste alder.

Og ikke stress. Kos deg med bikkja, det er det viktigste. Ingen andre kunne alt før de begynte heller :ahappy:

Skrevet

Nå har jeg meldt meg inn i Norsk Miniatyrhund klubb her jeg bor.

Forhøre meg litt med de og gå litt kurs og sånt, så får vi se.

Ser det er en utstilling i nabo byen i mai, kanskje vi blir med der. :ahappy:

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi har vært på ringtrening i dag, sett og lært litt :)

Bare sittet på sidelinjen og sett i dag.

Var masse hunder og litt kaos men det er vel kanskje slik det er på utstilling.

Skrevet
Var masse hunder og litt kaos men det er vel kanskje slik det er på utstilling.

Nope. På utstilling er det enda flere hunder, salgsstander, telt i hytt og vær, bur og stoler på hver ledige cm og masse hyperstressa folk. Med andre ord: det du opplevde på treningen er ikke kaos sammenlignet med på en utstilling - hvor det komplette kaos råder :)

Men det er j***** arti lell!

Skrevet
Nope. På utstilling er det enda flere hunder, salgsstander, telt i hytt og vær, bur og stoler på hver ledige cm og masse hyperstressa folk. Med andre ord: det du opplevde på treningen er ikke kaos sammenlignet med på en utstilling - hvor det komplette kaos råder :)

Det var vel egentlig det jeg kunne tenke meg :-)

Men han var jo egentlig kanske tålmodig der han lå på fanget,hørte og tittet på alle de andre hundene.

Vi for se om vi prøver oss i ringen neste gang :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har vi vært på ringtrening igjen:)

Felix var kjempe snill i dag, bjeffet bare litt på de andre hundene :P

Siden vi satt på sidelinjen sist så hadde jeg bestemt meg for å prøve meg i ringen i dag og på bordet.

Vi fikk skryt at vi hadde bra kontakt i ringen og han gikk jo som en gud :P (stolt)

Vi må øve mer på å stå pent og i riktig stilling både på bordet og i ringen.

Men syntes det var en bra start jeg :rolleyes:

Bildet av litt nybegynner øvning :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...