Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops og Utstilling


Nikki72

Recommended Posts

Jeg er helt grønn når det gjelder utstilling, så jeg får heller spørre dumme spørsmål.

Hva ser dommerne på hos en mops? Hva teller mest?

Jeg har en mops som jeg selv syntes er en flott kar. Fin kropp og str på han. Tror ikke det skal være så mange feil på han etter det jeg har lest på rasestandar.

Men, pelsfargen hans er veldig uklar. Står fawn på stamtavlen men han har mye sort i seg. Har ingen klar hel farge. Han har også en liten navlebrokk som det står ubetydelig på i papirene fra veterinær.

Gjør dette at han da ikke kan brukes på utstilling?

Legger ved et bilde å jeg :rolleyes:

*dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. mod. Raksha*

post-3457-1204221514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var jo en kjekk kar han der da! :) Men siden det står "Hver farge skal være så ren og klar slik at kontrastene mellom farge, maske og ål viser tydelig." i rasestandarden tror jeg ikke du skal forvente god premiering siden han er så sort som han er på ryggen. For meg (uten at jeg er så veldig inne på farger osv på rasen) så fremstår han ikke som ren og klar i allefall. Men du vet jo ikke før du prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekk gutt! :) Hva heter han?

Jeg er enig med Linkr, han er kanskje vel "uren" i fargen ift standard?

Men nå har jeg aldri vært på en eneste utstilling da, vi skal avgårde med Sita for første gang neste helg. Hun har noen feil i forhold til standard; neserynka er ikke helt perfekt, og hun har to hvite flekker (en liten på brystet og en litt større helt nederst på magen). Men vi drar avgårde likevel, tap og vinn med samme sinn! :P

For meg er ikke resultatet noe viktig, jeg vil bare se hvordan hele opplegget fungerer og møte hundefolk fra området :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hvordan det går før du har prøvd :ahappy:

Jeg har en hund jeg selv ser en hel del feil på, men jeg har da stilt han likevel. Noen synes kanskje det er dumt av meg å stille en "stygg" hund, men hva gjør vel det så lenge vi har det moro? Og han har faktisk fått fine kritikker og greie resultater til tross for at han er mindre pen... *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hvordan det går før du har prøvd :ahappy:

Jeg har en hund jeg selv ser en hel del feil på, men jeg har da stilt han likevel. Noen synes kanskje det er dumt av meg å stille en "stygg" hund, men hva gjør vel det så lenge vi har det moro? Og han har faktisk fått fine kritikker og greie resultater til tross for at han er mindre pen... *flir*

Det høres så spennende ut med utstilling og det hadde jo vært gøy og prøvd,

Men som sagt har jeg ikke det minste greie på utstilling og hva det går ut på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet en mail til en mops oppdretter.

Spurt noen spørsmål og sendt med noen bilder :ahappy:

Hvem oppdretter er han fra?

Han er fra karpubiking`s Kennel i Tvedestrand. Har ikke noe kontakt med de.

Sendt brev og bilder men ikke noe respons igjen.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt useriøst av oppdretter å ikke svare på dine henvendelser da vil jeg si...

Nå har jeg litt erfaring med å stille feilfarget hund selv. Gamlemor her er for brun. Men likevel har hun hanket inn bl a en CK på utstilling. Det kommer veldig an på dommeren og hva han vektlegger. Er hunden din helt super ellers med gode vinkler osv så kan den ta med seg noen greie plasseringer selv om fargen ikke er helt som den skal.

Du får bare prøve deg og se hva som skjer. Kanskje bikkja hater utstillinger og da er det ikke noe vits. Kanskje han digger det, men at du ikke liker det, og kanskje ingen av dere liker det. Det er bare en måte å finne det ut på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på mail og hun sa det var bare å melde meg på en utstilling :shocked: (Litt skummelt :ahappy: )

Kunne nok få trekk for fargen og hun sa jeg skulle få på han litt mer masse.

Hva mener hun med masse, er det litt mere muskler eller mer mat :lol:

Er meg med mine dumme spørsmål vet dere :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Var masse hunder og litt kaos men det er vel kanskje slik det er på utstilling.

Nope. På utstilling er det enda flere hunder, salgsstander, telt i hytt og vær, bur og stoler på hver ledige cm og masse hyperstressa folk. Med andre ord: det du opplevde på treningen er ikke kaos sammenlignet med på en utstilling - hvor det komplette kaos råder :)

Men det er j***** arti lell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. På utstilling er det enda flere hunder, salgsstander, telt i hytt og vær, bur og stoler på hver ledige cm og masse hyperstressa folk. Med andre ord: det du opplevde på treningen er ikke kaos sammenlignet med på en utstilling - hvor det komplette kaos råder :)

Det var vel egentlig det jeg kunne tenke meg :-)

Men han var jo egentlig kanske tålmodig der han lå på fanget,hørte og tittet på alle de andre hundene.

Vi for se om vi prøver oss i ringen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi vært på ringtrening igjen:)

Felix var kjempe snill i dag, bjeffet bare litt på de andre hundene :P

Siden vi satt på sidelinjen sist så hadde jeg bestemt meg for å prøve meg i ringen i dag og på bordet.

Vi fikk skryt at vi hadde bra kontakt i ringen og han gikk jo som en gud :P (stolt)

Vi må øve mer på å stå pent og i riktig stilling både på bordet og i ringen.

Men syntes det var en bra start jeg :rolleyes:

Bildet av litt nybegynner øvning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...