Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetstrening


AtoMeRa

Recommended Posts

Det er en god ide med lidt lydighedstræning før man begynder med agility, er en god ide under alle omstændigheder.

Jeg mener at små hunde skal være mellem 9 måneder til 1 år før de er udviklet nok til at begynde med agility, og lydighedstræningen kan du allerede begynde på så snart du har mulighed for det, både derhjemme og på kursus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke på lydighetstrening først, men greit å ha litt kontoll over hunden. Rundt 1 år, men det går jo fint ann å trene på tunell ol før fylt 1 år da :lol: Lydighetstrening kan du begynne med en gang!

Edit; Så ikke at Einsten&Charlie hadde skrevet :P hehe

Edit nr2; lydighetstrening som "bli", innkalling og bra kontakt bør du ha inne, men lydighetskurs er vel ikke så viktig, men veldig lurt uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det egentlig bare en god innkalling du trenger før du kan begynne å trene agility. Husk at hunden skal kunne kalles inn selv om det er andre hunder som løper på en bane ved siden av. Det trenger selvfølgelig ikke sitter 100% i alle situasjoner før du kan begynner med ag, men jeg mener det bør det. Det er veldig kjedelig å få ødelagt sin trening fordi andre ikke har kontroll på bikkja. Så innkalling, innkalling, innkalling. Og bli er en veldig nyttig kommando i agility. Ellers får du alltid nytte av å ha trent en del med hunden og at du har god kontakt og ikke minst en god forsterker. Men hunden trenger ikke gå fot for å trene agility. Agility bør du vente med til hunden er utvokst. Hos små hunder litt før ett års aldern, veldig store tunge hunder litt over året.

Lydighet kan du bare begynne med nå med en gang i små doser. Kos dere og ha det gøy sammen. Få en god kontakt med hunden og prøv å bygge opp/finne en forsterker hunden virkelig vil ha og jobbe for. Helst flere... det vil du få god nytte av både i lydighetstreningen og senere i agilityen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...